A myspace-men lévő 2. számot bevallom kimatekoztam. Klasszikus zenét igenis lehet matekozni.(határokon belül) Az akkordmenet/kadenciák kimatekolása után nem tudtam matek-dallamot írni, csak úgy dúdoltam.Egyszerűen képtelenség.
Amit tanítani/tanulni lehet, az mindig csak az művészeti ág formai része, eszköztára (technika, elmélet, hallásfejlesztés). A tartalom bennünk van - ha van. Ha nincs, akkor erre százezer év tanulás is kevés...
Így is van. Egyetértek. Csak ilyen "agyi" akadályok lehetnek, mint pl. tempó. Ha lassú (minden 2. évben a takk-jel),nem jó. Ha gyors, az sem. Periódus felfoghatósága, valamint dallam "fülbemászóság".Aranymetszés... mittomén'. Utóbbi egy természetes sajátságos tulajdonsága az embernek, a szépre/jóra való törekvés.És itt a következő kérdés... mi a szépség és mi a jó??
Csak egyre gondolunk:D én pl:mikor "szinfonikus" zenéket" "írok" akkor van elmélet és hatás gyakorlás.A könnyüzenében meg, csak a feeling.De pl.pont ezt kellene tanítani, hogy mivel milyen hatást érünk el. Csak erre kevesen tudják a választ.Nem akord körre és fekvésre gondolok.Hanem a stílust meghatározó elemek dallam környezetek. Ezekre rákell érezni elsajátítani.Pl ezért nemszoktam más zenészek műveit sohasenem játszani.El tanulom a technikákat és utána elsajátítom.Ha tanárnálvagyok és Jammelünk akkor vannak örökzöldek persze:D
Tényleg volt ilyen? De durva Ez olyan, mint amikor az egyik neves orvoskutató aszondta: "40 éve boncolok holttesteket, de lelket sehol sem találtam, ezért ilyesmi nem is létezik"
Így is van. A dzseogfáfik-on volt 1 műsor ahol Sting agyát buzerálták a dokik, hogy rájöjjenek a zeneírás titkára. Volt ott 1 ketyere ami nemtoom' hogy felismerte a slágereket/sláger-gyanús dalokat felvétel alapján, de írni nem tudott.. tehát visszafele nem működött. Szerintem nem is fog soha.Hál' Istennek valamihez még ember kell...
Ezzel a mondattal én is egyetértek. Lehet ilyet csinálni, van is rá példa, csak ez így túl tudományos.
Amikor én most betettem példának ezt az előbbi dalomat, véletlenül sem akartam azt sugallni, hogy a zeneírás nálam ilyen tudományos alapokon nyugszik. Másszóval az, hogy most ilyen elemek/skálák/akkordmenet, stb. vannak benne, nem szándékos. Ez jött és ennyi. Az alkotás nem egyenlő a gyakorlással. Amikor gyakorlunk és tanulunk, akkor kell foglalkozni a tudatos szerksztéssel, bővíteni a látásmódunkat, új dolgokat megtanulni, kipróbálni; de amikor alkotunk, akkor ezt ki kell kapcsolni. Ettől persze nem fog eltűnni, amit gyakorlásnál megtanultunk, mert belénk ivódik. De ez így van jól. De ezt már nálam sokkal-sokkal nagyobb zenészek is elmondták...
Dóros a hangnem? Ez egyáltalán nem fontos. Amikor a téma már megszületett, akkor lehet elemezgetni, hogy mi is van itt (feltéve, ha érdekel valakit az ilyesmi). Az elmélet addig kell, amíg gyakorlunk. Bach, vagy Liszt sem hinném, hogy úgy írt zenét, hogy kiszámolgatta a papírkáján az akkordmenetet, mintha egy matekpélda lenne.
Én ígykérddem . romantikus legyen? csetlő botlos bolondos? Komoly ? Erőteljes? Dühös? Ilyenek. azért kell a sztori:D
A tempó meg stílus semmit nem befolyásol.Bármi lehet attól. De most ugye, ez a téma. Technika és Érzelmi vetület vissza adás.Ergó Zene :D
Cserje kitalálja a "hogy s mit?" kérdésre a választ, mert ő vetette fel az ő érdeme eldönteni, hogy milyen legyen. Megkérdeztem, de lehet rossz volt a kérdés.:) Legyen valami támpont.Tempo, stílus... aztán hadd szóljon.
Nem terveztem ilyen nyakatekertnek H-dóros az első riff, h-alapú kvartakkordokkal (h-e-a-d). A gisz azért is gisz, és nem g. A másodiknál ugyanez, csak e-dóros verzióban.
Nah igen:D Igaz jókérédés mikor vágok neki.
Meg milyen műfaj legyen? :D
Csárdáson kívül:D
Hangulatát tekintve ?
és ilyenek. Legyen egy behatárolt dolog.
Amiről ugye a zene szól. Sztori és érzelem átvitel. Az, hogy ki mint oldja meg, az már az ő saját stílusa lesz.
Találj ki valamit kérlek. És utána akkor hadba szedjük magunkat. Adj egy sztorit.
Ez jó. "Nem lehet csak úgy számításból egymás mellé pakolgatni akkordokat, majd hangsorokat húzogatni rá....."
ÉS osztom, valami ilyesmire próbáltam kilyukadni.
De akkor legyen. Csináljon mindenki probából egy slágergyanus, dallamos zenét?:D
Hát.. a kvart-akkordok és a bass unisono miatt sokminden lehet.:) 25-től ugye... leírom így: Hm7911 és Ciszm7911.Ezek ugye pentaton szerűen tologathatók kvart felrakásban.G basszusra lennének értendőek az előbbi akkordok is, de a dallam környezete miatt én Hmoll-t hallok:D Skálaszerűen h-eolt.Onnan lehet érezni a term. moll jelleget(még ha nincs is kijátszva), hogy amikor a "kisGisz" megszólal az uniszónóban(az Hterm.moll N6)- ami disszonáns is lenne egyébként(hm kis terce Tr. távolságban lenne a gisszel), ha az akkord pont nem akkor hallgatna el, de elhallgat... jó zenei poén. tetszik Hát én felvállalom:) persze ha Fisz vagy G bass-relenne értendőek az alaphangnak, akkor az előbbi borul:).. A2. rész kb. ugyanez akkordfelrakást tekintve, mert ugye lineáris akkordok lévén tologathatók pentaton környezetben.Az érzet itt lehet dúros(nekem). Itt már felvállalható a G bass, mert szerintem.. glíd-et hallok és néha 9b-t talán, ami ugye az érzékeny hang volt az előbb is.De fasza helyen van, néha gyanús:)Szóban nehéz focizni...
Igazság szerint lehetünk hiper okosak. A "zenei értelmet"-mint olyat akkor se tudtuk még igazán megfogni. Utólag lehet állítani ezt-azt egy jól eltalált kis egyszerű dallamról is, de megteremteni egész más történet....
Nem lehet csak úgy számításból egymás mellé pakolgatni akkordokat, majd hangsorokat húzogatni rá.....
Lagzi Lajcsi természetesen nem szerző..., viszont: Ha történetesen egy jobbacskán eltalált Kálmán Imre dallamot interpretál akár a maga gagyi karattyolásában, akkor én óvatosan nyilatkoznék itt....(persze az eredetiről).
..És a következőt nagyon komolyan mondom: tessék egy ilyet csinálni (akár csak brahiból, poénból). Itt ülök és várom..
És mindezek fényében akkor is tartom a jelszót: elmélet, elmélet!..
2010-06-12 23:02 |
#6269
Ízes, ugyanakkor technikás. Sok dolgodat meghallgattam már, de ez az első olyan, ami miatt kalapot "kell" emeljek!
Pedig ebben is van elég dallam, más kérdés, hogy azt milyen minőségűnek érzi valaki Ez a szubjektív része a dolognak. Dallam a Lagzilajcsiban is van, legfeljebb én nem kedvelem a magam részéről.
Vannak olyan zenék, amikbe mélyebb hangulatú dolgokat sikerül írnom, más zenékben meg az intellektuális oldalt hangsúlyozom ki. Ez is- az is kell (nekem). De ez gondolom nálad is így van.
Köszi a véleményt egyébként!
Jó ebben igazat adok, mindannyian mást tartunk jónak.
De tőled hallottam már dallamos zenét. Lehet bámilyen stílus, mindenevő vagyok.Csak legyen Dallam.
Ezt most nekem címezted?
Hát ízlés kérdésében felesleges "vitatkozni". Ebben a zenédben számomra semmi vonzó nincs, de ettől még tetszhet neked, vagy másnak. Feeling? Dallam? Teljesen szubjektív.
Ezt sohasem értettem.Ebben az a művészet, hogy tanulsz x ideig és utána semmi normálisat nemtudsz összehozni? vagyis dallam? feeling?
A technika megvan ok.. de ezt egy átlagos diák is megtudja szerezni idő és kitartás mellett .Egykis techika dallammal. Az énekhe semmiközöm.Mindenmást én írtam Seasons by Gibson target=_blank>Seasons jöhetnek a kritikák
Itt egy dalom, milyen hangnem(ek)ben van, milyen skálá(k)bú épül fel a két egymást követő főriff 0:25-től és 0:37-től? A helyes megfejtők között gratulációkat sorsolunk ki
Lehet, hogy hülyeséget mondok, de pl. úgy emlékszem, hogy a korál-partiták, úgy néznek ki, hogy a fő motivum után különféle variációkból állnak a tételek, de majd otthon megnézek egy pár Bach kottát.
üdv! valaki meg tudja nekem mondani, hogy az utókor mért választja szét bach műveit partitákra és szvitekre? pl mért írja azt a szakirodalom hogy csemballó partita, és mért nem csemballó szvitnek írja?
Nem értetted. Dom7 akkordra azonos alaphangú lokriszit természetesen nem nagyon használnak. Amit írtam, az az volt, hogy G7-re h-lokriszit (ami enharmonikus g-mixolíddal).
Összh. moll VII. fokán teljes szűk van ugye.őőő.. 9b/11b/13b színezőhanggal.Itt a bibi a 11b. Enharmonikusan N3. Egy ismerősöm berúgott egyszer és úgy mondta, hogy a keményet tehet lágyítani, de a lágyat nem lehet keményíteni. Valójában csak a felhangrendszerről van szó. A nagy terc dominanciát élvez a K3-el szemben.(A temperált hangrendszer miatt még inkább.) Tehát a VII. fokú szűkített terchangja maximum váltóhang szerepet tölthet be dúr terc környezetben. A szűkített akkord kistercének a 11b disszonáns, de mint váltóhang sem állja meg a helyét, mert kis terc esetében a váltóhang minden esetben diatonikus.Kivételként lásd: Bartók kettős tercűség. Utóbbit nem vizsgáltam még. Ha valaki elmagyarázza nekem, annak örülnék.Köszi.
Azt nem mondtam, hogy nem, mert mert a lokriszi 2-3 foka domináns akkord b9, +9-e, illetve az 5-6 foka a b13, +13-a, amik ugye a domináns fő alterációs lehetőségei, de ennyire direkt módon legtöbbször nem lehet rájátszani az összes színezőt.
nem vagyunk egyformák, így a gondolkodásunk sem...
én is úgy gondolkodtam mint Te aztán valaki rávezetett a tonikai gondolkodásra és jobban összeállt a kép.....sztem megéri váltani de kinek a pap...a lényeg hogy tudd használni.... ez gyakorlat.. a többi szófosás
akkor is azt mondanám hogy csak c-h ig van a skála, mert 7 fokú :) a többi ismétlés..... lehet nincs igazam, de akkor is így van
----0-------------------------
----0-------------------------
----1-------------------------
----3-------------------------
----2-------------------------
----0------------------------- Spanyol I.
Én amúgy összhangzatos V. móduszt jobbnak ítélem domináns-szeptim akkordra. Ez ugye a SPANYOL FRÍG (csak szerintem... tudom, hogy van valami másik spanyol skála)!
A dór skála mint eol N6 enharmonikus.Így van. De! Moll I fokra inkább dór-t használunk, mint eol-t a N6 miatt.Így pl. összh. VII. fokotú skálát is V. fokú dominánsra játsszuk.Nade miért is?
Ne haragúggy, de nem tudom megkavarni eléggé az agyam, hogy ne a C-dúrból származtassak MINDEN skálát, merthogy így van kitalálva az elméleti rendszer kvintköröstül és az ötvonalas kotta is.
c-d-e-f-g-a-h(-c) Az utolsó hang is alaphang, hiszen azonos a hangminősége a tonikával. Ergó tonika. És azért van így leírva, hogy tudja az ember, hogy honnan ismétlődnek a hangminőségek... Csak úgy megjegyeztem.
MÁS: dór skála enharmonikus (DE nem egyezik meg) a moll N6-el
Ez csak mankó, bár annak tökéletes, én is szoktam ezt mondani, használni. De azt hogy a dór egy lá-sor fi-vel annak nem látom értelmét. Mert nem az. És tök fölösleges is a relatív hangnevekkel kavarni, ha nem éneklésről van szó. Egy plusz akadályt építesz be ezáltal a megértés felé vezető sugárúton.
"a dúr mollt mindenki érti használja..."
Mondd ezt a gádzsinak a kocsmában, mert ő csak a cigány mollt húzza.