Jut eszembe, elkezdtem összekarni egy "könnyűzenei összhangzattan" című könyvet, sok példával-feladattal, meg majd lenne hozzá dvd-melléklet is a példákat bemutatva két hangszeren (gitár, zongora). Egész az alapoktól menne a dolog, és nem csak a jazzre térne ki.
Majd szólok itt, ha elkészül, tán érdekelhet néhány embert.
2010-05-10 13:14 |
#6093
Meg azért a köcsögözéssel vigyázz ezután, mert beperellek!!!
Amúgy ha klasszikus zeneelmélet érdekel akkor kesztler: zeneelméleti alapok. Kb. hangszerfüggetlen. De mivel igazából nem írtál semmi kritériumot, meg hogy mit szeretnél megtudni ("klasszikus zenével foglalkozó oldal"), ezért gondoltam majd kikeresed a gugliból. Hülye kérdésre hülye válasz?
Hogy is volt a netes videóban? "jó a hangulat meg minden csak sok itt a köcsög" lehet nem pontosan idéztem. Google-be én is betudom írni. Tehát légyszíves tartsd meg magadnak a hülyeséget. Mivel asszem Zeneelmélet a forum neve, tehát szerintem nem gáz ha ilyen kérdést merek feltenni. Gondolom vannak itt olyanok akinek megvannak a saját tapasztalati ezekkel az oldalakkal és segíthetnek, tanácsot adhatnak miket érdemes átböngészni. "Vagy el lehet menni egy jó tanárhoz". Tanártól a legjobb tanulni ezt mindenki tudja csak nem mindenkinek futja rá.
Itt ez az F dúr első foka!
Ebben akkor milyen pengetéssel haladja!
Le fel maradjon az irányadó vagy úgy gyakoroljam hogy le fel le le?
és visszafelé is a húrváltáskor ne kerüljem a húrt hanem a haladás irányába pengessek?
Abból nem emlékszem sokra, de lehet. Amúgy Frank Gambale: Chop Builder-t ajánlom figyelmetekbe. Ott aztán el van játszva minden modális dúrban, mollban.
A zenében nincsenek kőbe vésett szabályok. Ha Neked úgy kényelmes, hogy húronkén 2 hangot pengetsz, és úgy is kijön a skála, csináld úgy! Én is csak a magam 'örömére', és családom bánatára gitározom, soha nem tudtam órákig gyakorolni, mindig abban a pillanatban hagytam abba, amikor már nem okozott örömet, úgyhogy tökéletesen megértelek. Talán ezért van, hogy kb. húsz év után még mindig csak itt tartok. Meg mostanában kb. napi fél órám jut rá, úgyhogy eléggé egyhelyben topogok, de néha-néha azért ragad rám némi elmélet, havonta megtanulok egy új számot, hogy legalább ne felejtsek.
Béke!
Ha nem egy vegytiszta, ízületfeszegető módszert tanulok meg, hanem egy esetleg kevertet, már akkor is fejlődtem, mert elmozdultam a jelenlegi szintemről. De görcsösen nem fogom akarni a "szabályos" ujjrendet (persze kipróbálom), mert nem gitározom senkinek, csak a magam "bánatára". Béke!
Szimmetrikus skála ujjrendek ennek a tisztes neve. Szerintem is sokkal átláthatóbb, gyorsabban megtanulható, ill. megtanítható rendszer, mint a hagyományos, klasszikus gitárra megfejtett ujjrendes. Egyetlen nehézség, hogy "rükverc"-ben is rendesen ki kell gyakorolni, hogy a fekvésváltások biztosak legyenek.
"De ha jól akarod magad érezni, inkább azt vedd a kezedbe, ami veled egyidős, ne a gitárt. " És ha a Stratom velem egyidős? Normálisan kérdeztem, és írtam, hogy köszi, majd megnézem, amit ajánlottatok, nem értem miért kellett egy gyenge poénért lemenned erre a szintre? De ahogy érzed.
Ahogy érzed. De ha jól akarod magad érezni, inkább azt vedd a kezedbe, ami veled egyidős, ne a gitárt.
Nem kell hozzá nagy elméleti tudás, és magadtól is könnyen ráérzel a technikájára...
Ezt azért érdemes átgondolni. Én pl. a viszonylag rövid ujjaim miatt sokáig csak kis hangközöket értem át a gitárnyakon, de kitartó, és igen fájdalmas gyakorlással sikerült megnyújtani az ízületeket. Most nagyobb hangközöket is átérek, és ettől baromi jól érzem magam
Köszi mindenkinek, megnézem, amit tudok. Lehet, hogy valami nekem kényelmes mix megoldás lesz a vége, erőltetni nem fogom, ami kényelmetlen. Azért veszek gitárt a kezembe, hogy jól érezzem magam.
Érdemes a minden húrra 3 hang változatot is megnézni. A Krisztián féle megoldás, ha jól látom, félúton van a hagyományos és a 3 hang húronként elrendezés között. Egyébként én azt vettem észre, hogy a hagyományos ujjrend talán kicsit zeneibb és jobban ráilleszkedik a pentaton pozíciókra. Mi erről a véleményetek?
sztem elkerülhetetlen, ahogy az is, hogy ne csak blueos tartásban fogd meg a gitárnyakat, hanem full merőleges legato-s tartásban is, és máris ott a kisujj
Nem elkerülhetetlen a kisujj használata, ki lehet matekozni, hogy milyen kombinációban nincs rá szükség, de szerintem ne akard megúszni.
Egy jó kis modális skálázgatás jó edzés a kisujjnak is.
Megkerestem Neked, de szerintem nem árt, ha időről-időre előkerül ez a kis segítség, amit Krisztián állított össze a modális skálákról.
Jelen esetben a G-dúr skála hangjairól.
Azaz:
G ión
A dór
H fríg
C líd
D mixolid
E eol (azaz moll)
F# lokriszi
Nem ezzel kezdtem, hanem a pentaton/blues-zal A dúr kimaradt valahogy. A zene, amihez vonzódom nem kívánta a dúrt, az élet pedig túl rövid. OK, felírtam a skála hangjait a gitárnyak ábrámra (nekem az elején kell látnom) de túl sokan vannak, ha érted, mire gondolok.
Sziasztok! Elkezdtem ismerkedni a mixolíd skálával, de nem igazán tudom, hogy bontsam különböző csoportokra/fekvésekre a gitár nyakán. Tudtok valami jó ábrát+ujjrendet a neten erről. Az a baj, hogy a kisujjam nem igazán tudom jól használni, de úgy látom itt elkerülhetetlen. Vagy nem?
üdv! valaki tudna nekem pár mondatban segíteni a reális és tonális válasz témakörében? pl: dó mi dó szó (rimtusképlept: tá ti-ti tá). na erre egy reális válasz pl hogy hangzik?
köszi
Magyarok között keresgélj. Alapi oktató DVD-je kell neked. Elég alaposan elmagyarázza a lényeget.
Később jöhet Daczi Zsolti, mert Ő inkább haladóknak állította össze a dolgait.
De egy tanár nem ártana...
játszd szekundonként, tercenként, kvartonként stb. a hangokat, meg ne csak fekvésbe tudd, hanem egy húron is végig a skálát
meg keress backing trackot, pl. Aebersoldnak jó dolgai vannak, ezekre játssz, hogy szokja a füled
Sziasztok! Begyúrtam a "C" dúr skálát a gitáron, minden fekvésben, modálisok stb. + még az "A" Harmonikus Mollt is ugyanígy. Viszont azt nem tudom magát a skálázást mostantól hogyan célszerű gyakorolnom. Esetleg ha mondanátok nekem bevált skálázási gyakorlatokat, formákat...(Ja és minden hangnemben gyakoroljam ki a skálákat, gondolom ne csak állandóan C-ben. Tehát végül is megakadtam úgy, hogy kéne egy kis segítség a további gyakorláshoz.
Ez nekem is volt feladat gitárórán, pontosabban az, hogy úgy megharmonizálni az akkordokat az Autum Leaves-ben, hogy halljad a dallamát is. Abból szerintem könnyebb kiindulni...
Ez nagyon jó! Milyen ismeretek szükségesek egy ilyen standard feldolgozásához? Gondolom sokat kell hallgatni akkordszólókat, meg az elméleti ismeretek is megkönnyítik a dolgot. A skálák és akkordok kapcsolatát és az akkordbontásokat pl. vágom, de az akkord- akkord kapcsolatokat nem. Na ezt jól megmondtam.
Tudnátok ajánlani Joe Pass témáknál egyszerűbb megfejtésű, akkordszólókat. Nem feltétlenül hagyományos jazz cuccok kellenek, de az is jó. Lényeg az, hogy szép harmóniameneteket szeretnék tanulni, megérteni. Joe pass is jó, meg tanulgattam is tőle pár témát, viszont nem értettem mit csinálok, csak toltam oszt kész. Meg lefülelni is nagyon nehéz volt, többnyire csak a számok elejét volt türelmem leszedni.
Ha zongorán akarsz blattolni tanulni (miután tudod a hangok helyét mindkét kulcsban), könnyű kétszólamú darabbal kezd, lassan, de úgy, hogy a szólamokat alulról-fölfelé nézed. tehát egyszerre játszandó hangoknál először a bal kéz szólamára pillantassz, majd rögtön a jobbkéz szólamára, és lejátszod egyszerre a két szólamot, és így haladsz előre.
Ezt nyugodtan kezdheted tetű tempóban, minnél többet gyakorolsz annál gyorsabb lesz.
Én pl. főleg gitározgattam, de elkezdtem templomban is orgonálni, kb 2 év mulva már kapásból blattoltam 4 szólamú korált is első látásra olyan tempóban ahogy a gyűlekezet énekli.
Ha két kulcsban akarsz egyszerre blattolni, akkor egyszerre érdemes megtanulni a hangok helyét a két kulcsban, nem ugy hogy 1-2 évig egyik kulcsban játszol, majd újabb 1-2 évig a másikban.
Ha 5 vonal hangjait meg tudod jegyezni, akkor 10 vonal hangjait is meg tudod hamar, nincs ebben semmi nehézség.
Ahogy PB mondta, a basszus és a violin kulcs egyszerre való használatában ott a logika, hogy az első pótvonalnál megy átt egyik a másikba (ez a c hang)
hmmm, nem ismersz eléggé, néha ki kell kapcsolnom,
jártál volna Dobozy bulikra, ott sokat játszottam torz nélkül
vagy eljöttél volna akusztikus talira :)
no de skatulyázzá csak nyugodtan:) .....max kapsz egy pert :)