szerintem basic jellegű dolgokat keress amik az alap skálákkal foglalkozik, modálisok, pentatonok
ilyen a Paul Hanson shred guiter is. ezt pl nagyon ajánlom
Sziasztok! Volna egy nem teljesen on-topic kérdésem, de egyszerűen jelenleg nincs kitől megkérdezzem :D
Létezik blattolás két oktávban egyszerre? A zongorakottákra gondolok, ahol meg van adva a balkéz basszuskulcsban és a jobbkéz violinban (plusz néha váltogatják a kulcsot). Fizikailag lehetséges egyáltalán mindkét sávot egyszerre figyelni? Mondjuk egy Debussy darabot le lehet így blattban játszani?
hát ha a mostanit lazának érzed, akkor 11-12-es hibrid mehet rá. merthogy vannak ilyen hibridek is ám. de jó lehet a gyenge ujjuaknak a 10-11-es hibrid is. de inkább 11-12 :)
ez a mit mire játszunk téma alapoktól indúlva engem is érdekelne.
Tudtok ajánlani valami oldalt vagy valamit ahol ezt érthetően és TÖMÖREN leírják.
Ja és Rock-ban gondolkozok, tehát csak olyan dolgokra gondolok ami Rock, Blues, pop, metal irányvonalon lényeges, (tehát Jazz nem ).
Ajánlottatok nekem itt régebben egy zeneelméletes könyvet de túl részletes volt.
És még érdekelne akkordok öszepakolása című történet alapszinten is.
Csá skacok, egy kis segítség kellene!
A normál hangolású gitáromat át akarom hangolni D-re, ezzel még semmi gond, de a vastag E húrt a zenekarom kedvéért C-re kell hangolnom... a gityómon 10-es húrok vannak, de a vastag E így lóg rajta. 11-es vagy 12-es húrokat rakjak rá? Egy LTD KH 202-em van. Köszi előre is!
2010-03-23 18:10 |
#5892
Azé az elmélet sem árt azon a szinten, amit írtam. De ezen túl a rutint nem pótolja semmi.
Kicsit túl van ez spilázva. Kurvasok zenét kell hallgatni, meg kurvasok számot kell írogatni meg leszedni, mindenfélét, meg főleg játszani kell sokat, aztán egyszercsak elkezd működni a dolog, mint minden más. Csinálod szépen, aztán egyszercsak jó lesz. Nem kell ezt túlmisztifikálni egyátalán... Gyakorlat teszi a mestert azt kész...
Ha nem ismered a dúr-moll rendszert, a modális skálákat, a funkciókat és akkord-skála kapcsolatokat minimum, akkor nehéz tovább lépni a tudattalan szintről. Ha már ezeknek a birtokában vagy, akkor ez most csak nyavalygás. Ebben az esetben nem tanárra van szükséged, hanem szerzőtársra.
Igen, úgy lehet tudatosan felszínre hozni, hogy kikapcsolod a tudatosságot! Régebben én is marha lassan haladtam, volt, hogy 1-2 hónapig pöcsöltem egy számon. Most meg két hónap alatt írtam 9-et (itt).
Amit írsz az egyáltalán nem valami "véletlen", csak nem tudatosul számodra, mert amikor ilyen témák jönnek, akkor a bal egyfélteke (logika, intelligencia, rendszerezés, kontroll) kikapcsol/ellazul, és ezért érzed úgy, hogy e felett nincs kontrollod, vagy mintha "nem te szabályoznád".
Jó ezt aláírom! Ez így van. Én nagyon lassan és nehezen írom meg a saját számaim. Pont emiatt, mert mindig észreveszem, hogy nem saját magamat zenélem, hanem azt a zenét amit hallgatni szeretek/szeretnék, és ilyenkor se tudom, hogy most mi az eröltetett? Ha tudatosan stoppolok, vagy eljátszom, hogy egy pl. angol alsóosztálybeli tini punk vagyok a 80as évek elejéről? Az az érdekes, hogy ami számokat végülis megtartok, azokat egyáltalán nem tudatosan sikerül összehoznom. A riffeim szeritnem 100%ára véletlenül bukkantam rá. Egyszer csak bevillant, hogy WOW, EZ MI!!! Erre csak véletlenszerűen van lehetőség? Elnézést az exhibicionizmusomért. Szóval igazából nem is az a kérdésem, hogy megtudjam, hogy van-e bennem saját zene, mert már tapasztaltam, hogy van. Ezért zenélek. Inkább az a kérdés, hogy ennek a felszínre hozatalát el lehet-e tudatosan is sajátítani?
Koncentráció, meditáció Ennél jobb módszer aligha létezik, ha a magadban lévő zenét keresed.
Szerintem a zeneírást nem is lehet tanulni, legfeljebb "iparos" szinten. Az inspirációt, vagy a tapasztalást nem lehet sürgetni. Az első művek mindig ügyetlenkék, de ezen nem kell elszomorodni. Ha gyakorlod (az írást és a koncentrált zenehallgatást), egyre jobb leszel. A zeneszerzés egyfajta önismeret, még akkor is, ha ez meglehetősen sablonosnak is hangzik. Aki "saját" zenét akar írni, annak meg kell ismernie önmagát - ahhoz pedig befelé kell fordulni.
Tanárt keresek. Nem hangszeres tudásért, hanem zeneírásra. Mentort, aki megtanít, hogy hozzam ki magamból a 100%-ig saját zenémet. Ha létezik ilyen, vagy tudtok segíteni ez ügyben, várom a kommenteket. Köszi!
Em7-re pl. az F, ill. Ab (lá-)pentaton sokkal szarabbul szól. A fríg is disszonáns persze, de minden mollra nem lehet dórt játszani. Ha amúgy erős c-dúr (vagy ezzel párhuzamos) tonalitás van a számban, fölösleges megkavarni két módosított hanggal (fríg helyett az erőltetett dór). Talán a legegyszerűbb a két "akkorddal ütköző" hangot (k2,k6) kihagyni és játszani egy sima E (lá-)pentatont. Aztán ha ez kevés, akkor lehet belecsempészni a kihagyott fokokat is.
Igazság szerint amikor improvizálok akkor nem úgy gondolkodok,hogy a modálissal,hogy alap hangtól alap hangig hanem inkább hangkészlet és egy ujj rend az adott területen.Ez tudom,hogy nem teljesen jó.
Bocs, hogy megint megszólalok. Igazán a következőt nem értem:
Az elvárt és természetes, hogy meglévő zenéket elméleti szempontból ki tudjunk vesézni teljes részletességgel.Az elméletet tudni kell!
De nem értem: elméleti agyalással akartok ZENÉT előállítani?
Szerintem sokkal hatékonyabb, ha nem skálákban, hanem akkordokban gondolkodunk. Pl: egy C dúr 1-6-2-5- ben mit keres egy D meldikus moll? Ha úgy fűzöd (alterálod) Az akkordokat, hogy az jól vezessen a következőre, akkor A moll (6. fok) helyett fogsz egy A 7+5b9-et, ami jól vezet a D mollra. Nézzd meg az A7+5b9-et! Kiadja a D melodikus moll skálát.
Én Em7-re E dór skálát nyomnék, itt a Cisz nagyon jól szól.
Am7-re viszont nem jó a Cisz, így oda mehet az E moll(Gdúr). H7-re meg az akkordhangokat kihangsúlyozni: h,disz,fisz,a
De majd a szakértők megmondják, hogy szerintük mit érdemes. Ez csak az én tippem.
Így van Em7 Am7 H7 ,bocsánat csak nem voltam gépnél. Szóval ezekből az akkordokból áll,és elégé rockos az alap.Erre G dur skálákat lehet/ne elvileg nyomni nem?
ahogy írták, alapon 3 akkordod van
I IV V fokok
fogd fel ezeket külön hangnemnek, és mindegyiket játszd ki külön
Kezd azzal hogy kigyakorlod a moll7 és dúr7 akkordokat külön
akár úgy hogy elösszőr minden akkordra csak annak akkord hangját játszod,
nem kell pörögni meg tekerni virgázni, ütemenként 1-2 hang, de azok jó helyen legyenek
nézegethetsz arpeggiókat, pentaton skálákat, és a többi
3-4 éve leírtam mire mit lehet játszani
Bluesos marad a hangzás, ha a simán pentatonokkal színezed.
Pl. E-blues esetén:
E7-re nyomhatsz e-bluest, ill. cisz-bluest is (=E-dó pentaton), esetleg E7 bontást;
A7-re e-blues, A-dó pentaton;
H7-re H-dó pentaton, vagy e-blues
Később lehet színezni vendéghangokkal, ill. a fentieket össze lehet mosni, persze szem előtt tartva az akkordváltásokat.
Bár inkább érdekes, hogy hogyan, mint hogy mit. Négy hangból is lehet jókat csinálni.
Em blues alap a szó szoros értelmében nem létezik.
Igazából a standard blues körre (pl.E7-A7-H7)a blues skálát kellene használnod, mivel az a hangsor ebből van származtatva. Ezen kívül elég sok mindent elbír, de akkor a stílus elveszhet. A stílusérzék meg ugye fontos a zenében.
Sokkal többet tudnék mondani, ha tudnám milyen alapról van szó.
De erőltessük a dolgot. Pl. nagyon jól hangzik, ha V. fokra fél-egész figcsit vagy egy futamot játszol. Nagyon erősen húzza majd vissza a füled a tonikára vagyis E7-re.Elsőre ennyi, de majd jön Miki és jól ,megmondja. :)
aha :D
amúgy régebben a lassú zenéket útáltam :D most pedig ez az egyik kedvenc számom :D Joe satriani - ten words :D
nah ő pl miket ír... fel se bírom fogni xD
'ha más zenét hallgat mint amilyen stilusú zenét játszik együtesével nem tud számot írni'
Szerintem ez egy oltári nagy baromság. Dimebag Darrel (PanterA) kedvenc együttese a KISS volt.
Jeff Waters (Annihilator) kedvence meg az AC/DC.
Ha hallottál már Panterát, tudhatod, hogy mennyire messze áll zeneileg, és szövegvilágában is a KISS-től.
Ugyanez vonatkozik az AC/DC-Annihilator párosra is.
Szóval szerintem pont az ellenkezője igaz:
Minél többféle zenét hallgatsz, annál jobb.
elmondta figyeltem is tudom is :) csak ritkán járok hozzá és valamit felejtek :( de igazából még saját stílusom se alakult ki... nem rég hallgatam egy oldalon külömböző stílusokat, és utána annyi ötletem lett hirtelen, megfogtam gitárt és próbáltam leutánozni is meg találgattam ki tök jókat. valaki azt mondta h ha más zenét hallgat mint amilyen stilusú zenét játszik együtesével nem tud számot írni :D ebben is lehet valami...
Jó ahogy gondolod. Mindenesetre tudok neked küldeni file listát, aztán, ha kell belőle egy-kettő ami kisebb az mehet mailben, ha meg sok kell, akkor postai levélként DVD, te meg küldesz helyette üreset.
Ez kurvajó, de most kezdte és kell valaki aki elmagyarázza a dolgokat.
Írtak már magyarok olyan könyvet ami egyértelműen célratörö lenne?
Ami szerintem kurvajó az a Kesztler-Andrásik-Sabatella trió.
Sziasztok nemreg kezdtem el gitarozni,de iskolaba salynos nincs idöm jarni es olyan sincs aki tudna tanitani, de erdekel a zeneelmelet is,van olyan könyv amiben esetleg ertelmesen le vannak irva a dolgok es tudnek belöle ithon is tanulni?
A tanárodnak inkább azt kellene elmagyaráznia, pl. hogy mi is az a dúr vagy moll skála, hogyan épül fel, milyen akkord-skála kapcsolatok vannak.
Persze lehet, hogy elmondta (nem akarom blamálni) csak te nem figyeltél. :)
szerintem meg ha van a fejedben dallam, az a legfontosabb. majd lejátszod, csak gyakorolni kell, azzal nem lesz gond. tudod hány olyan zenész van, aki keresztbe-kasul vágja a zeneelméletet, de önálló dallam, ötlet alig-alig csordogál belőle? énekeld amit gitározol gyakorlás közben, az segít lejátszani ami a fejedben van.
igen tudom a másik 2 mol skálát is amúgy csak nem írtam le.. viszont a dúr hangsort is tudtam valmikor azt már elfelejtettem :D amúgy járok gitár tanárhoz és ő vele a modális skálát vettük utoljára, szóval így nagyából ami annál könyebb elvileg tudom is :) de viszont ha mondjuk van egy dallam a fejembe, max annak az elejét még legitározom de ott megál a tudomány :D mire megtalálnám a következő hangot elfelejtem a dallamot xd tanárom is mesélt ilyenekről, mikor még kezdő volt ugyan így volt.
és sok év kellet mire eljutott odáig h lejátsza ami a fejében van dallam... aki ezt eléri elérte az h "tudd gitározni" szerintem :) viszont aki csak magol.. annak sok értelme nincs :D
Ne lepődj meg, mert a zenében nagyon fontos a gyakorlati tapasztalás. Olyan ez, mintha elterveznél egy kis bolyongást Európában - szépen tanulmányozod az utat, megnézel hozzá egy csomó képet, egy rakás könyvet, útitérképet átolvasgatsz, beszélsz olyanokkal, akik már jártak azelőtt emitt-amott, stb. Ez mind szép és jó, de akármennyire is "felkészültél" az útra elméletben, az a gyakorlati megtapasztalástól fényévekre van. Fel kell venni a hátizsákot és elindulni Így a zenénél is. Az elmélet önmagában nem sokat ér, ez akkor nyeri el értelmét, akkor látod, mennyit is segít, ha a gyakorlat során tanulod meg alkalmazni. Az első dalok írásánál nem kell még elméletet belevinni. Támaszkodj a hallásodra, majd ha már beindult a dolog, akkor lehet továbbfejleszteni. Egy idő után észre fogod venni, hogy elmélet nélkül nem tudsz továbblépni, s így mintegy rá leszel kényszerülve, hogy azt is használd. Az elméleti megfejtés egy plussz segítség, hasznos dolog, de a valódi alkotásnak nem ez az alapja (inkább csak a gyakorlásnak).
Szerintem az alap addig tart, amíg eljutsz a hangnem megállapításáig.
Néhány apróság:
-Egy természetes moll skála van (a mási kkettő a harmonikus(összhangzatos) és a melodikus).
-a modálisokat szerintem egyelőre hagyd ki, sokkal fontosabb a dúr hangsor.
az a baj h tudom az alap elméletet :D de mégse áll össze a kép, hangközök modális skála természetes moll skálák, C-dúr skála, 3 hangzat fordítás stb ezeket tom mind meg (még amit nem írtam le) xD de nagyából enyi az alap elmélet... nem? :D
Az elmélet egyik nagy pozitívuma, hogy tudsz közös nyelvet beszélni a muzsikus kollégákkal. Mindenképpen érdemes tanulni, mert az alapjai nagyon egyszerűek, és nagyon sok mindent megkönnyít...
nekem hasonló jelenség okozza a végemet...
amikor valaki közli, hogy abszolút hallása van, és kiderül, hogy amit ő abszolút hallásnak hitt a maga esetében, az nem az...az tök más...persze van olyan
fogalmi zavarok
Jaja. Nekem volt kozepiskolaban egy enektanarom, az volt a maniaja, hogy o olyan nagy tehetseg, hogy hallja milyen hangon bug a neoncso (azt mondta G#). Ritka nagy kocsog furko faszfej volt, ugyhogy en sajnos az abszolut hallas szora mindig ezt az idiotat asszocialom be.
Nem tudom mi haszna van amugy az abszolutnak, amikor a relativ is boven jo barmire, sot mindenre.
Engem inkabb az "bant", hogy vannak akik veleszuletett adottsagkent kapjak azt a hallast, mas meg vert izzad, hogy fejlessze es meg igy is csak nehezen es keveset halad elore... Nekem speciel kifejezetten fos hallasom van sajnos, es nagyon kinkeservesen tud csak fejlodni es csak nagyon kicsiket...
Egyetértek. Soha nem gyúrtam erre tudatosan, bár a tanulással akkor még nem voltak gondjaim, rám ragadt a tananyag, abból éltem 8 évig általánosban.
Most meg már érzem, hogy döcög.
Ha akkor több zenével találkoztam volna, esetleg még elmélettel is, most nem így állnék (sehogy ).
Viszont ha a kisfiam érdeklődik a zene iránt, mindenben segíteni fogom. Pengetni már most szeret, amíg én fogom az ámolt, meg a gédúrt, és egy játékgitárt már 'széthendrixelt', úgyhogy lehet, hogy rajta van a témán.
a gyerekek agya olyan mint a szivacs, iszonyat gyorsan tanulnak meg dolgokat, a felnőttek már sokkal nehezebben
nem ismerem a biográfiád de:
a 4-5 éves korodban tudatosan erre gyúrtál volna akkor most menne....
olyan mint a sakkozók, nem zsenik, csak erre a gondolkodásra ált rá az agyuk, átlátják a sakk táblát, logikai rendszer szerint.
kistöki korodban érezted az illatot és tudtad h zaba jön, idővel megkülönböztetted az illatokat egymástól, kvázi szarszagra nem valószínű hogy beindul a nyálképzésed :))
de pörköltre inkább
Jó, nyilván az igazi, hiteles tudásért nem sajnálnám a pénzt, de azért az ilyen "1 hónap alatt ugyanúgy fogsz játszani, mint kedvenc gitárosod", meg hasonló kijelentésekkel inkább vigyázzon az ember:D
AZ az igazság, hogy a hangközökkel inkább foglalkozom (legalábbis tudatosan), mint az illatokkal. Bár azok meg tényleg születésem óta bombáznak, és akaratlanul is rögzülnek, míg a hangok/hangközök/hangzatok sokkal nehezebben. Nyilván az evolúció során a túlélésnél sokkal nagyobb jelentősége volt a szagoknak, mint a hangközöknek, ezért az agyban máshogy raktározódnak. Mondjuk nehezebben. Ezek szerint sok zenét kell hallgatni.
Jó módszer.