az akkordmenet lényege az hogy eljusson Gmoll-tól Dmollig
ha az ének dallamot figyeled emelkedik az első 2 ütemre ugyan az mint a 2. két ütemre (1 hangot megyünk feljebb )és egész egyszerűen így jutunk el a refrénhez fokozva a drámai feszültséget:D
tehát inkább mindig a dallam szempontjából kéne nézni hogyan harmonizálták meg..még sokféle variáció lehetséges lenne de éppen ez tetszett a szerzőnek
Én magamnak úgy magyaráznám, hogy zökkenésmentesen mennek át a hangnemek.
Az 1. sor végi quart ugrásra (Bb-F)ismét egy quart ugrással vagy benne az új hangnemben (Cm). Ez mindig bejön.
A 2. sor vége domináns jelleggel vezeti be a 3.sort(Bb-re Am)
A 3.-4. közt meg ugye ismét ua., mint 1.-2 közt, valamint itt már van egy kis "emlékezet" az elejére, ez is segíti a dolgot.
Valakinek a segítségét kérném az Alice Cooper: Poison c. dal refrénjének a megértésében... VI-IV-I-V-ök követik egymást, de nem értem, hogy a hangnemváltosok milyen logikára épülnek. A kör:
Szerintem ezt érdemesebb magadnak kikisérletezgetni. Adott akkordra hangsúlyozd ki az akkord fontos hangjait és félhanggal érkezz meg a következő akkordra, és kész. Ha ilyen "feltételek" mellett próbálsz különböző témákat kitalálni magadnak, hamarabb ráérzel szerintem, mintha figurákat gyakorolnál be...
üdv, nem tud valaki netről leszedhető bőgősöknek megírt oktató anyagot, ahol az akkordokat/akkordmeneteket fektetik fel a gitárra, akár gyakorló segédanyagként (pl e-a húron végig, hangnemenként, ilyesmik) akár konkrét zenei formulákhoz kötve (pl. egy ritmusképlet és egy akkordmenet hogyan realizálódik a bőgőn) szóval olyasmi kellene, ahonnan kicsi ötletet lehet meríteni, hogyan kísérj egy nótát, ha csak az akkordmenet van meg, de többet szeretnél játszani, mint az alaphang.
Akkor játszd így:
--0----
--5---
--6----
--3---
--3---
-----
Elméletben nem vagyok nagyon jártas,de ez szerintem így jobban szól,még ha nem is pont az eredeti.
Állóharmóniára gyakorolgatok. Viszont szerettem volna átvinni pár ötletet pl. egyszerűbb harmóniamenetekbe, mint pl. a Proud Mary:
D-D-D-D
A-Bm-D-D
Szóval akkor inkább olyan ötletek kellenének, amikkel ki tudok lépni a hangnemből egy rövid időre.
Attól függ, milyen szerepben van a C-dúr akkord. Ha csak állóharmónia, akkor sok minden "ráfér", kezdve a Cmajor bontásoktól az elsőfokú rokonságban lévő bontásokon/pentatonokon át (a-moll, e-moll, stb) a lídes modálisokig, sok-sok színezőhanggal. Persze ha egyszerűbb az alap, nem kell nagy megfejtés...
De a funkci akkor is fontos, mert ha domináns szerepben van, akkor teljesen más a szitu, mint egy tonikai funkcióban.
Miket lehet nyomni dúr hármasra ha kísérletezni akarok? Mondjuk legyen C dúr. Amit szoktam használni az a C dúr meg az A blues. Próbáltam még C mixolíd + blueset, kicsit countrysan szólt.
2009-06-03 14:35 |
#5298
Nézd a klippet 4:05-től...ott telibe mutatják a nyakat meg amiket fog a bácsi.
Oké, de tritónuszt írt és nem szűkített kvintet.
Valszeg azért volt nekem furcsa, mert ha G-ről van szó az nálam gondolkodás nélkül keresztes hangnem...ergó én felfelé megyek és nem lefelé (természetesen tritónusz esetében spec mindegy). :)
Hát ha kvintkörről beszélünk, akkor G-nek D a kvintje ami módosítva van (leszállítva Db-re)mint szűkitett kvint, és nem a kvárt a C van felemelve C#-re. Egyébként a nharmóniát mindig úgy kell értelmezni hogy az adott hangközz milyen viszonyban áll a zenei környezetével.
Észrevettem egy hibát a Sabatella-ban, hogyaszongya a kivintkörön:
"...Bármelyik hang tritónuszát is könnyedén láthatod a körön, egyszerűen az átellenes hangot kell venned. Pl. G tritónusza Db, és ezek egymással szemben vannak a körön..."
Szerintem G tritónusza inkább a C#, de szóljatok, ha rosszul látom vagy nagyon szőrszálhasogató vagyok...
Szerintem tök jó szám és hát a Strato mindig is jól szólt Gilmour kezében. Guitar Pro-ban próbálom leírni a számot, ha átküldöm Neked mikor kész lesz, akkor esetleg megnéznéd?
Nem bonyolult!
A B dúr alaphelyzetben áll egy Bb D F hangból. Ennek sorrendje van variálva. Vagy a D G H húrokon játsza, vagy még bekapcsolódik az A húr is, de mindegyik húron a Bb dúr hármashangzat valamely hangja szól, az elöbb leírtak alapján.
Itt ami hallatszik hogy a basszus és az akkor külön ritmizáció felé fut. Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a másik akkord ugye egy E dúr, és ezek egymástól Tritónusz távolságra vannak. És íme a tengelyrendszer a rockzenében! Yeah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dög!!!!!!!!!!
Néha 3-as ujjal befogja még a d-t is az a húron, de ott az szól. Hát eredetiben sem egy "szál harangvirág" az biztos.
És ne felejtsd el hogy a basszust külön ritmizálja az akkordtól, tehát nem "tábortűzszerüen" van össepengetve
"azaz az össz. moll hangnem móduszait kellene ismernie "...hát ahhoz igen. De most, ha a sima Cdúr móduszait nem tudja, honnan a fenéből tudná az összhangzatos múduszait...pl Cmollra...na bumm.
Igen...de Ő keverte bele a természetest...míg előtte-ahogy te is helyesen írod összhangzatosról írt-...nézzd:
"Úgy, mint pl mikor A-moll pentatonból átmegyek C-dúr pentatonba. Tetszik érteni?"
Te egészen másról beszélsz Norbi.
Blúzdí Összhangzatosról írt, te meg valahogy beleszőtted a természetest meg a modálist (hogy miért nem értem...).
Mivel a természetes moll skála nem nyújt kellő változatosságot - mivel ua a hangkészlete, mint a C-dúrnak - ezért nem is ezt tekintjük a moll skála alapjának, hanem a vezetőhanggal elátott összh. mollt.
Abban meg ott van a g# a VII. fokon ezáltal az akkordok is különbözni fognak ebben a hangnemben a term. molltól.
És itt első fokon könnyen beláthatod, hogy nem dúrról beszélünk...
(Be vagy te rúgva..)
Ezt írtam én is...alapból, hiszen, ha lídet akarsz C dúrra akkor ugye xxx-dúr(direkt nem mondom, fejtse meg mindenki magának:) hangjait tolod rá...és a többi...ezért kell tudni egy skálát minden fekvésben elindítva megtanulni...szeintem.
No most ez így nem teljesen helytálló, mert ugye az összh. mollt tekintjük alapnak és nem a természetest.
Ilyen módon a C-dúr és az A-moll két különböző hangnem.
Nagyjából értem BluesD problémáját. Azokat a skálákat érdemes "átjátszani" egymásba amelyeknek a legtöbb közös hangjuk. (Ezek legöbbször játszhatók is egymásra pl. C akkordra nyomhatsz F dúrt és G dúr-t, ezek molljait, pentatonjait stb.)
...ha te amoll-ból átmész Cdúr-ba, akkor igazából te nem mész sehova, mert a Cdúr hangjait játszod továbbra is...amoll a Cdúr VI. foka, ergo párhuzamosa...
Szerintem azt kellene tenned, hogy minden fokról elindítva megtanulod a skálát, hogy tisztában légy vele, mert most szerintem csak egy fekvésben játszod...innen lehet a kavar.
Van egy összhangzatos C-moll-ban egy témám és azt szeretném, hogy ezt az összhangaztos C-moll skálát összekössem/összefűzzem egy hozzá kapcsolódó skálával. Úgy, mint pl mikor A-moll pentatonból átmegyek C-dúr pentatonba. Tetszik érteni?
Hát igen, szerintem is. Amit letett eddig az példaértékű. Csodálkoztam is ma, hogy hogyhogy csak a 82. lett a Rolling Stone magazin 100 legjobb gitárosa között. De valszeg azért, mert neki nincs akkora rajongótábora, legalábbis olyan népszerű és populáris. Bár B.B. King a 3. helyen végezte, Clapton meg a 4. helyen. Úgy hogy nem tudom mi alapján rangsoroltak.
Valószínű, a 4 ütemvégi gyors akkordváltás okoz neked gondot: sima F, és G. (legvégén D E)
A rövid szakaszból nem egyértelmű, hol az I. fok, ha A dúr, akkor ez egy viszonylag gyakran előforduló fordulat, az első szubdomináns, a másik domináns jellegű.
Köszi szépen a gyors reagálást. Nekem csak a a belinkelt téma) billentyűszóló-részlet harmóniaváza kellene. A többit már kiszedtem nagy vér-verejtékkel...
Ráadásul az orgonaszóló nincs benne egyetlen kottásalbumban sem, onnan sem tudom kinézni... Nyilván valóan valami A-ra épülő akkordok vannak benne...de abszolut nem illik rá az A skála fokaira... Vagy én vagyok láma hozzá...:)
Am
Arra kértél, mindig jó legyek,
F/A
Ha lehet, mindig szeresselek,
Em/A Am Ař
Ha lehet, ne bámuljak félre.
Am
Egy rocker nem könnyű eset,
Fmaj7/A
De neked mindent megteszek,
G/A Am Ař
Bár veszettül izgatnak a lányok.
C/E - F G4 - G
Micsoda vágyak, micsoda álmok,
D/F# - G A4 - A
Micsoda idők, micsoda lányok!
C/E - F G4 - G
Szabad az élet, szabad az álom,
F4 - F G4 - G
Ami jólesik, én csak azt csinálom.
Fm7 - A# Gm7 - Cm7
Elöl a lányok, hátul a srácok,
Fm7 - A# Gm7/C - Cm
Mi meg itt fent, most mit csináltok?
F - A# Gm7 - Cm7
Elöl a lányok, gyönyörű álmok,
Fm7 G4
Ó! Ők!
G4
Az estétől mindig féltelek,
Ezt mondod és nem könnyű neked.
Délután is megtörténhet minden.
Éjjeli lepkefajta vagyok,
Este mindig életre kapok,
Őrülten gerjedek a fényre.
hali,
van a maestrotól melodic phrasing, jazz guitar chord system, guitar book, ha kell. a blues pont nincs feltolom a közösbe, csak nem tudom, hol van az.
Jahogy. Hát ez alap kéne hogy legyen olyas valakinek, aki ilyesmivel akar foglalatoskodni. Építsd fel dúr és moll hangnemben, nem tart 5 percig sem. Utána megtanulni sem lesz sokkal nehezebb...
C-dúr hangnemben pl. 1,4,5 fokokon dúr hármas lesz, 2-3-6-on moll, 7-en szűkített. Ezt továbbvetíted négyesekre. Több dúr skálára ezt nem kell felírogatni, hiszen ez általános képlet, ugyanez lesz D-dúrban, vagy épp Bb-dúrban is. Tehát totálisan elég 3 féleképpen felépíteni :
1. dúrban
2. melodikus mollban
3. esetleg összhangzatosban.