hasra ütős példa volt:)
a lényeg , hogy ismételten egy hasraütős példa:
pl van a C dúr skálám vagy legyen az mondjuk egy amoll(összhangzatos), annak a különböző fokairól, milyen 3as,4es építhető( :) )
csak azért próbálok találni iylen tábláztatott, mert amikor gyakorlom zongoránál, akkor mindig le kell írni, minden egyes skálára és gondoltam ezzel nem csak én szívok :) és reméltem lesz digitáli formában valami ilyesmi.
Amúgy azt szerintem csak ilyen példának akarta mutatni, hogy hátha talál ilyen táblázatszerűséget ahol ezek össze vannak szedve és nem kell gondolkoznia:DDDD
Nagyon homályos a kérdésed. "Db skála 4. fopkáról mik indíthatóak "
Hogyhogy mik? Egy skála fokáról nem indítható semmi. Építhető rá akkord, de ez attól függ, milyen skála, (dúr/moll). TEhát nem egészen érthető, mit is szeretnél tudni.
Számolásnál nincs jobb..nem is kell számolni...leírod a skála hangjait magad elé és tadaaam...attól függően pakollod egymásra, hogy 3, vagy 4-es hangzatokat akarsz használni...egy idő után már rutin lesz...na ez nálam sem az még:)))...lassúcskás, döcögős, így le kell írnom
sziasztok! olyan könyvet keresek (nem feltétlen könyv, akár pár oldalas pdf is), amibe hellyel-közel összefoglalja azt hogy : minden skálában minden egyes fokáról, milyen akkord (3as, 4es és a többi ...) építhető
Csak azért, hogy ne kelljen mindig számolgatnom
pl: Db skála 4. fopkáról mik indíthatóak
Most éppen a szeptimeket tanulom, és írtó nagy segítség lenne ha gyorsítani tudnám ezzel a tempót (és így nem kell a leírásával szarakodni, hanem nézem ,megértem, érzem és a zongoránál gyakorlom)
nagyon megköszönném ha valaki tudna segíteni, hiába írtam google-ba , hogy chords book meg a társai...
Az a mellékes, hogy van pár kivétel, ettől még 90%-ban nem használják rock/metálban, nem ebből indultunk ki?
Szerintem is érdemes belemélyedni, de felesleges mindehová benyomni, csak mert tudjuk. Én is használtam már metálos dalban (régebben linkeltem is ide), de ott a harmóniamenet megengedte, kivételes eset.
Az hogy tudatos, vagy sem, mellékes. HAsználja vagy nem ez volt a vita alapja:)
A lent említettek többsége sz"tem épp a nagyon is tudatos kategóriát képezik :)
"jazzben is mozgolódik/beolvasztja" - ebből még nem következik hogy beolvasztja a stílust, nem lesz jazzesebb egy dal sem csak azért mert modálist használ.
De végül is tök mindegy. Nincs értelme ezen morfondírozni mert nincs statisztika, de ha lenne is a seggünk törölhetjük vele :)) Kit érdekel. Aki szeretne sokrétűen játszani, érdemes belemélyedni műfajtól függetlenül.
Mert ahogy Bírgány barát mondta ez szép színező eszköz.
Én úgy fogalmaznám meg, hogy egy adott funkcióban az akkordhoz hozzárendelhető (ennek hangkészletéből felépített) hangsor.
Ha C-dúr 1-4-5-1 van (Cmaj-Fmaj-G7-Cmaj), akkor a G-mixolíd az 5. fokra használva gyakorlatban nem modális (csak elméletben hívható annak), hanem a C-dúr g-ről elindítva. Mivel ez ennek a hangnemnek a hangkészeltéből való. Viszont egy melodikus moll 7. módusza G-ről indítva már modális, mert nem tartozik az alaphangnem hangkészletéhez.
A "C", an E-flat, and a "G" go into a bar. The bartender says: "Sorry, but we don"t serve minors." So, the E-flat leaves, and the C and the G have an open fifth between them. After a few drinks, the fifth is diminished: the G is out flat. An F comes in and tries to augment the situation, but is not sharp enough.
A D comes into the bar and heads straight for the bathroom saying, "Excuse me. I"ll just be a second." An A comes into the bar, but the bartender is not convinced that this relative of C is not a minor. Then the bartender notices a B-flat hiding at the end of the bar and exclaims: "Get out now! You"re the seventh minor I"ve found in this bar tonight."
The E-flat, not easily deflated, comes back to the bar the next night in a 3-piece suit with nicely shined shoes. The bartender says: "You"re looking sharp tonight, come on in! This could be a major development." This proves to be the case, as the E-flat takes off the suit, and everything else, and stands there au natural.
Eventually, the C sobers up, and realizes in horror that he"s under a rest. The C is brought to trial, is found guilty of contributing to the diminution of a minor, and is sentenced to 10 years of DS without Coda at an upscale correctional facility. On appeal, however, the C is found innocent of any wrongdoing, even accidental, and that all accusations to the contrary are bassless.
The bartender decides, however, that since he"s only had tenor so patrons, the soprano out in the bathroom, and everything has become alto much treble, he needs a rest - and closes the bar.
De nem akarom tovább ragozni, lényeg, hogy SOK ESETBEN FELESLEGES Egy tökös riff alatt, vagy egy ének-központú rockzene alatt inkább zavaró és feleslegesen túlcifrázott dolog lenne beleszőni mindenféle modálist. Oda nem kell több, nem ez a lényeg. Jazzben meg unalmas lenne, ha nem lenne, sőt, kifejezetten hibás is, ha pl. az össze-vissza alterált domináns akkordok fölé mixolídeket nyomnának...
Szerintem elég kevés. Ráadásul a fele ennek sem tudatosan használja, csak ha épp jön ilyesmi hallásból (másik fele meg képzettebb, tehát jazzben is mozgolódik/beolvasztja a stílust), viszont ez közel sem szokványos és mindennapi. Inkább véletlen.
satrianikat lehetne sorolni pl: flying, summer song, war,
metallica whenever I may roam
malmsteen: blues
Becker, Eleven egyptian,
Steve Vai szintén nem is egy
Beatles - norwigan wood, cant by me love
ez rendben is van de ez egy zeneelméleti topik,
elsősorban gitárosoknak
nyilván egy kő-blues gitáros nem nagyon nézelődik erre,
mert nem igazán érdekli, számára a feeling átadása a fejlődés,
egy stoner rockernek meg trashernek a nyers riffelés,
egy funk arcnak meg a grúvolás stb-stb :DD
viszont itt aki szerente fejlődni meg érdeklődik igen
sokat tanulhat, pl. én:D
de ehhez szemléletváltás kell
Na várj. Nem azt mondtam, hogy nem használják ezekben a stílusokban De ha ezekből indulunk ki, 80-90%-ban sima dúr/moll 7 fokú, ill. modálisok mennek. A kivételek csak a "szabályt" erősítenék.
"rock/metálban meg sok esetben felesleges is lenne" - ezzel azért vitáznék, ha már csak a moll skálára mint móduszra tekinték, élből :)
De sokat szerepel az ion és eol mellett a fríg is. Vagy a líd skála. Vagy a mixolíd.
Ebben a topicban legalább 3* el lett magyarázva ez a téma.
Amúgy rock gitárosoknak ajánlom Paul Hanson "Shred?" c kötetét. Igen csak jól rávezet miről is van szó. Használható figurákkal, zenei alappal. - ezt mindkinek írom
Ha C dúrban d-d-ig játszom a hangokat akkor az c dúr marad csak nem az alaphangról indítva. Azért tettem be a videót mert mind a 7 skálát azonos alaphangról (pl. c-ről)índítva zeneileg sokkal érthetőbb a dolog. Na jó befejeztem
Tegyük hozzá, hogy nem feltétlenül baj, hogy nem használják! Mások a célok... jazz modális skálák nélkül mit sem ér, rock/metálban meg sok esetben felesleges is lenne. Mozart sem használ rengeteg féle modális skálát, de gondolom, nem róható fel neki.
ezzel még nem használod ki a modális rendszer adta lehetőségeket...attól, hogy a skála minden hangjára elindítasz egy skálát még nem használod a modális rendszert...ha c alaphangra játszod minden egyes fokáról indítva akkor használod a modális rendszert, hisz csak egy szinezőeszköz a kezedben...
fel kell hozni időnként.
szerintem a gitárosok több mint fele egyszerűen nem érti a modális rendszert és nem is használja. dúr,moll,pentatonok blues egész életükben
Henderson figcsiket próbálok is leszedegetni:) Csak ott meg a számok szerkezete nekem nagyon magas és sokszor fingom nincs hogy milyen basszus vagy akkord szól a lick alatt:D
itt van a kutya elásva. a sok gyökér amcsi (és tőlük átvett magyar, pl. nagy gitárkönyv...) úgy "tanítja" a modális rendszert, hogy nesztek itt van cé dúr hangjairól indítva lepöttyözve a sok skála..
Szeretnék ilyen téren is kicsit túllépni az ösztöngitározáson. Skálák terén már kicsit kiokosodtam, viszont ritmusok terén csak azt játszom ami jön, csak ez sajnos kevés.
Ha ez a célod, akkor tényleg használd ezt a progit.
Amúgy igazad van, érdekes, hogy erre kevesebb figyelmet fordítanak. Úgy tudom, vannak olyan zenesulik (nem itthon), ahol hónapokig cak ritmusokkal foglalkoznak, mielőtt bármibe belekezdenének. A zene alapja a ritmus, a zenélésé meg a jó ritmusérzék; vannak, akik több adottsággal rendelkeznek e téren, de teljesen jól fejleszthető is, kellő gyakorlással.
Kénkrétan nem tudom, de a lényeg hogy valamilyen rendszer szerint tudjak belőle ritmusokat gyakorolni. Csodálkozom hogy ilyen jellegű anyagokat nem nagyon találni, miközben a skálákat meg orrba szájba nyomják minden oktató cuccban.:D Ismerem a progit, megnézem hátha pont jó lesz ilyen célra. Köszi a tippet:)
Valaki nem tud olyan oktató cuccot ami az improvizáció témakörén belül ritmusokkal foglalkozik részletesen? Olyasmire gondolok mint a Hendersoné csak részletesebbre. Nem kell videónak lenni, sima olvasmány is jó.
Az a gond, hogy a zene nem ilyen "szabályos", mértani valami. És ha két domináns van egymás mellett, na és? Ha nincs a körben domináns, akkor mi van? Semmi. Attól még működhet egy harmóniasor, mint ahogy itt is működik.