én így magyarázom
dúr I II III IV V VI VII
dór I II IIIb IV V VI VIIb
fríg I IIb IIIb IV V VIb VIIb
Líd I II III IV# V VI VII
Mixolíd I II III IV V VI VIIb
Eol I II IIIb IV V VIb VIIb
....stb
Próbálom megérteni amit mondasz (hangosan gondolkozok): azért mondod, hogy dúr jellegű a líd és a mixolid, mert a dúr sorból, a dór és a fríg meg a mollból egy-egy hang módosításával kapható. Az is tiszta, hogy minden dúrnak, van egy párhuzamos mollja.
Tulajdonképpen a nagy rejtély az, hogy ezeket hallgatva, gyakorolva, majd úgyis hallani fogom a különbséget, és majd "belejövök"? Tehát nem megérteni, hanem csinálni, hallani kell?
Szevasz!
Énnekem pontos javaslatom lenne, hogy hogyan volna szabad ezt egyes-egyedül tanítani, de nemigen értik meg a legtöbben.(persze a modálisokat sem, elég széles körben, és tudom is az okát).
Szóval csak úgy volna szabad, hogy kiindulsz egyetlen egy alaphangból, és erre építgeted fel sorra egymás után a skálákat. A füled csak, és csak így tudja megtanulni, hogy mi is ez az egész.
Annyiban pontosítanék, hogy külön venném az I. fokú hármas által meghatározott dúr, ill. moll jellegűeket.
Azaz: pl. I fok C dúr jellegúek: C dúr , C líd , C mixolid. Ez egy csoport. A köv. csoport a moll jellegűek. Ezeket én az utóbbi párhuzamos molljából, azaz A moll-ból értelmezném, azaz: 1.A moll(term., dallamos, harmonikus stb.) A dór, A fríg.
Persze sokkal többféle hangsor van még, de a legtöbbük mind besorolható ebbe, vagy abba a csoportba, és kész. (aztán nem csak C-A hangról ezeket később, hanem többről is). Ha így gyakorolsz, akkor fogja a füled azonosítani tudni ezeket a hangsorokat.
John Scofield - On Improvisation a pontos címe ha jól tudom. Torrenten szerintem megtalálod. Egyébként semmi extra nincsen ebbe a cuccban sem, viszont jól szemlélteti a lényeget.
Ez a lényeg: megvan a skála az egy. A kettő az az, hogy tudod, hogy adott akkordra a skála melyik hangjait kell hangsúlyozni. Pl. ha veszed a C-dúr skálát, ami egyben D-dúr is meg G-mixolíd is, akkor csak azt kell nagyon kenni, hogy Cmaj7-re a C-E-G-H hangok, Dm7-re a D-F-A-C hangok, G7-re meg a G-H-D-F sor az ígéretes hangsúlyozandó. Illetve ha a G7-et lealterálod, akkor a D nem annyira, de a többi igen.
Szerintem a modálisokat használat közben lehet a legjobban megérteni. Maga a logikája a dolognak nagyon hamar átlátható, de átültetni a gyakorlatba igazi kínlódás, mert azért elég nagy anyag kenni mindent minden hangnemben. Szóval, ha megvan fejben a logikája, akkor elő kell venni a realbook-ot és szépen elkezdeni megtanulni a standardeket és improzgatni rá elsősorban modálisokkal. Idővel az ember ráérez.
Miki, ezt nem értem most egy pillanatra. Nem azt akarja jelölni a "11", hogy nincs terc? Én úgy értelmeztem, hogy a Bb11 egy alternatív leírása a Bb7sus-nak, azaz pont azt hívja ki, hogy ne legyen benne terc. Van olyan akkord, amiben van nagyterc és 11-es is? Nem ütik ezek egymást elméletileg?
Ezt láttam a tankönyben is: ugyanazt a dúr skálát, hangonként egyesével felfele, és kész-passz, az összes modális sor le van írva. Pont ez a bajom vele: kicsit így megfoghatatlan, nem tudom ezt az info-t így hová tenni. Jon Finch könyvében olvastam ilyesmit: maga a mód önmagában csa a fele a dolognak, attől függ milyen akkordokhoz használod. Ez már valamivel több info, de még nem ütött meg a megvilágosodás. Mi a nagy igazság? Milyen gyakorlatokat lehet végezni ennek megértéséhez? Nem riadok vissza, sem az "írkáljunk ötvonalasra, vagy a kedvenc kottázó programodba, és hallgasd meg"-től, vagy "csinálj egy alapot ilyen meg ilyen akkordokból", aztán játssz hozzá ilyen meg olyan skálákat"-tól sem. Köszönöm előre is.
"Modálisokat funkciókhoz rendelve van értelme használni"
Pontosan,ezzel elmondtál mindent. Ill. én annyit pontosítanék, hogy ugyebár természetesen mindig I. fokon kell értelmezni, azaz az említett D- ről induló hangsorhoz természetesen D moll tonikát kell társítani.
A te példádban ugyanez: ugyan a domináns miatt mész át modálisba, de a bizonyos melodikus moll természetesen az I. fok alaphangja szerinti melodikus moll hangsor.
Eddig evidens, csak nekem az az észrevételem (a múltkor már boncolgattam), hogy a tanításban (legalábbis gitáron) úgy vezetik ezeket be, hogy ugyanazt a dúr skálát mindig egy-egy hangról feljebb kezdve játsszatják végig. A modálisok a gyakorlatban is, és sajnos az elméletben is így vannak tanítva. (tisztelet kivétel ) Ha nem jól tudom, akkor sorry, de biztos, hogy több helyen láttam már. Erről véleményed?
attól függ
milyen stílust játszom
rocknál csinálok egy alapot és arra játszom. ( flying in the blue - líd) (Summer Song - mixolíd)
ha blues jazz akkor először egy akkordra találok ki figurákat.
Pl A bluesnál elöszőr megnéztem A7-re az a mixolídet, majd D7-re.
Ugyanígy néztem moll7-re a dór skálát. Elöszőr mindíg álló akkordként, majd belehlyeztem akkord menetbe.
pl a klasszikus Dm7-G7-Cmaj7-be
Modálisokat funkciókhoz rendelve van értelme használni. Amúgy mire jó, ha C-dúr akkordra d-dórt nyomunk? Az attól még c-dúr skála marad, ha d-ről indítjuk is ugyanazt a hangsort.
Tulajdonképpen egy átlagos kadenciában igazán értelme a dominánsra játszott modálisoknak van, viszont oda leginkább a melodikus moll modálisait játsszák. Szubominánsra és tonikára kevesebb a lehetőség.
Meg aztán ez nagyban stílusfüggő is. Jazzben, ahol mindent agyonalterálnak, simán belefér a sokfajta modális, de mondjuk bluesban, meg rock/metálban totál hülyeség ezeket hangsúlyozni, főleg, ha nincs is olyan szigorú funkciós rend, mint a jazzben. Akad kivétel, de nem ez a jellemző.
mire gondolsz? mire jó a dúr skála? milyen akkordok építhetőek fel a fokaira?
ki tudod számolni a tercépítkezés elve alapján
1 fokon c e g C dúr
2 fokon d f a Dm
3 fokon e g h Em
és így tovább, ki tudod számolni, ( de ezt már leírtam itt régebben)
a másik hogy
c e g = C
c e g h = Cmaj7
c e g h d = Cmaj9 ... stb
Modális hangsorok-témában: Múltkor feszegettem, még megkérdezném:
Ti hogyan, milyen céllal gyakoroljátok-tanuljátok ezeket? Most már van egy képem róla, de lehet, hogy tévedek. Tehát: mmondjuk rámentek egy fekvésre, és ott végigjátszotok C-ről indulva egy Cdúr skálát. Majd a következőkben ugyanebben a fekvésben és alaphangnem értelmezésben (!) kihagyjátok a C hangot, D-ről indultok, és onnan indulva mentek végig a soron, majd ezt nevezitek "DÓR"-nak?
vki tud ajánlani oktatót a nemrég említett modális ujjrendekre?
mert mostanában én is ezen agyalok, h. mi lenne a legegyszerűbb út a tudáshoz és hát jó lenne az impróban fejlődni
Leírtam és letaboltam a Toto Dave"s Gone Skiing c. számát basszusgitárosoknak, vagyis csináltam belőle egy transzkripciót. A tab közkívánatra szerepel.
Hát azt csak azért írtam mert a perakkord a basszusra felírva ezt az akkordot adja ki. Ez már igazából hangzásbeli különbség. Funkciójában marad, csak másképp szól
Mondjuk az a különbség a Bb11 és az Ab/Bb akkor között, hogy a Bb11-ben van terc tehát D hang, míg a perakkordban nincs. Ez azért fontos infó, mert a ter a legerősebb funkciós hang, és ezzel vagy enélkül egészen más hatása van egy dominánsnak. Ha a perakkordot szeretnéd felírni a basszushangról akkor az Ab/Bb egy Bb7sus4/9
ugyanezt mondtam (kérdeztem), csak ezexerint nem teljesen érthetően :) más szavakkal: hogy nem H11b, hanem B11. amit, mint akkordot aztán úgy értelmezel, ahogy akarsz, mondjuk peres harmóniaként. :)
vagy én értettelek félre?
Fender59 hozzászólásában a a Bb11-es akkordban a "b" nem a 11-hez, hanem a B-hez tartozik tehát "Bflat with eleven tension" Tehát a magyar B 11-es szinezőhanggal amit ír is hogy lehet perakkordként is értelmezni (popdomináns, azaz szubdomináns domináns basszussal)
szia, a Bb11 az nem egy sima B11 csak us elnevezés...?
http://jguitar.com/chordsearch?chordsearch=Bb11
a frusciante-verzióban ott Bsus4 van, szerintem sokkal jobban "odaillő" akkord (ha szabad ilyet mondani). próbáld ki, ha van kedv.
a Db9 helyett pedig próbálj ki egy Dbmaj7-et.
és a refr előtti Bb11/Bsus4 előtt esetleg egy Abmaj7 nagyon jól tud szólni.
a refrénben a "fools"-ra meg jobb lehet talán a Db6 a Bb11 helyett.
Hát igen a legtöbbet nézett videóm 30 ezerhez közelít és már behűtöttem a pezsgőt)))
De látva ezt hogy ők meg az 1millára fognak pezsgőt bontani, el kell gondolkodnom hogy miért is gyakoroltam ennyit...
na, az oroszok nagyok a feltöltésben, valami netjáró nem látott valahol olyan gyűjteményt ahonnan egyéb kottákat is lehet lekapkodni? - nekem konkrétan hegedű etüdök kellenének, gondolom, valami terjedelmes klasszikus kottatömegben akad. ha valaki ismer egy linket, megköszönném
hát az alfa akkord a 10b a klasszikusoknál (vagyis hasonló). csak az elsőt nézd (nem az én képem, csak találtam). lehet hogy poén, de pont az az oka, mindkét helyen, amit F59 is említett a lebegő hang (nálunk dunántúli tercnek híjják) - szóval poén, poén, de tényleg valahol arra van a lényeg, csak fordított az ok okozat. na megyek csajozni :D érdekesebb
viszont akárhogy nézem a linked, nem értem!
szubdominánsnál (H# D# G#) enhamronikus (C Eb Ab)
de hogy az alfa akkord micsoda, ill. miféle T-S-D lánc ez nem tiszta
Nem csak az, az egész életstílus meg lazaság meg élet. Mexikó is jó hely, meg minden, de azért szivesebben átmennék a másik kettőbe. És persze nem akarom elkiabálni, de talán egy pár hónapon belül össze is jön...
az egész inkább a snapekit által annó elővezettet fizikai tulajonságokból ered. az archaikus magyar népzenében is megvan a lebegő terc (innen is jöhetett Bartóknak a "10b"), illetve a moll dallamok dúros kísérete. ennek inkább az az oka, hogy a kíséret nem a klasszikus funkciók rendjéhez igazodik, hanem a dallam fő hangjait bővíti ki a legerősebb felhangokkal. van is egy ős felvétel, ahol a 3 tagú hegedű/brácsa/bőgő zenekar mindegyik tagja a dallamot játsza (ugyanúgy, ahogy a legelső klasszikus jazz -értsd: századfordulós - felvételeken) - aztán szépen kialakul, melyik hangszer játszik basszust, melyik akkordot, de megmaradnak a dallam mentén. ugyanígy a bluesnál is - afrikai dobzenékre énekelve gyakran bővítik a dallamot dúr akkorddá ez találkozott annó az brit/francia folklórral, egyházi zenével, hangszerekkel, stb
Yess!!! És ott van még a That I would be Good is meg az acapella Your House bónusz nóta is, ha már lassú számokról meg brozongásról beszélünk. Félelmetes a csaj...
És a legjobb, hogy február elején itt koncertezik Mexikóban... Előbb vettem jegyet rá itt kint, mint kaját...
Nem azok, hivatalosan, és azért is jelölik másképp. Persze gitáron meg zongorán ugyanaz a hang, de hivatalosan azt akarja jelölni, hogy a klasszikus blues-ban az énekesek nem a 9-ik fokot éneklik ki felemelve, hanem a nagytercet szállítják le. Azaz ezt a 10b hangot hivatalosan a nagyterc és kisterc közé kell énekelni, nem pedig a 9-es és a kisterc közé. Ettől lesz olyan tradícionálisan blues.
Vicces, pont tetnap néztem azt a filmet...kicsit kurvajó feelinget adott neki az a dal a végére. Ja és a fejem meg a szívem sem robbant szét...ki érti ezt?