Az intonáció maga a hang amit tisztán megszólaltatsz a hangszereden vagy kiénekled. Nem nagyon értettem, hogy mit akarsz gyakorolni pl. egy gitáron amikor intonálásról beszélsz, de ezek szerint te az énekhangra gondoltál.
Nem hülyeség amit csinálsz, ha jó a hangod és énekelsz is.
Nekem sajnos max. vokálra ha alkalmas a hangom tehát nem is erőltetem. :D
Én olyasmire gondoltam mint pl. hármashangzatok intonálása, hangközök intonálása. Szerintem skálákat is hasznos így megtanulni bár én nem vagyok ebben szakértő.
Én pl. olyasmiket szoktam csinál hogy pl. lefogok egy maj7 akkordot aztán megpróbálom ráénekel a hozzá illő skálákat. De passz, lehet hogy hülyeség, viszont én jól elszórakoztatom magam vele
Zeneelmélet és basszusgitár oktatás!
Ha szeretnél fejlődni zeneelméletben és a basszusgitározás technikája terén hívj bátran!
Eged Márton
www.myspace.com/martoneged
Nem tudom. Szerintem a dallam inkább kézben/fejben/szívben van, mint szájban, már ha gitározik az emberfia...
Külön ezért én nem kezdek el dudorászni, de mondjuk a nyávogós figcsiknél muszály egy kicsit. Ez már jön.
És szerintem ez mindig többet számít. Azt csináld, amit természetesnek érzel, ne azt, amire mások esküsznek.
Pl. egy ideig frusztrált, hogy nagyobb sbességnél elkezd egy kicsit mozogni az alkarom(pengető kéz...). Megpróbáltam egy helyben tartani, annyit éártem el, hogy nem tudtam túllépni egy határon, és begörcsölt a kezem. Azóta leszarom. És lám, egyre jobban megy...
A skálatanulás ilyetén módon viszont pozitív, főleg ha az adott hangot mondod hozzá(Gnél G, C#nél cisz, miegyéb...)
Majd valamikor keresek valakit, aki rendelkezik technikai háttérrel. dr_kopasz kollega mondjuk itt van a közelben, meg úgyis nála van az előfokom, lebeszélem vele oszt" hajrá.
Sokat ne várj, tanuló vagyok még erősen...
Valahol olvastam (lehet hogy pont a fórumon) hogy még ízesebb, hangulatosabb lesz a szóló, ha közben énekled a dallamot. Kipróbáltam, tényleg így van. Lehet, hogy nem illeszkedik halálpontosan, de több élet lesz benne.
Jó, nyilván...a dúr móduszai lennének a modálisok, vagy el vagyok tévedve fogalmilag? Azért csak nem...
Persze, hangnemen belül.
Na long live dodekafónia!
Aham. Szóval te a skálákat hívod modálisoknak. Zavaró volt a megfogalmazás. Egy hangnemen belül beszélünk különbözó móduszokról nem globálisan. :)
Ez akkor inkább skálamixelés amiot csinálsz nem? Ha jól szól akkor egyefene. Szójjon hangosanazének!
Egyébként a kromatikával igazad van csak oda kell figyelni.
Yes, yes!!!! Tökre igaz, amit a kromatikusról mondasz, én is így gondolom. Igaz, nem azért, mert akkora spíler lennék, hogy rájöttem magamtól, hanem, mert a gitártanárom is ezt mondta. először néztem rá, mint a moziban, hogy mi????, de aztán megmutatta mire gondol... És yes... Pontosan így van...
Ha adott hangnemen belül kevered a modálisokat akkor lényegébe véve nem csinálsz semmit, csak egy skálában mozogsz. A D dór is vagy a G mixolíd is csak egy sima Cdúr skála.
Az már más kérdés, hogy ezek jobban szólnak Dm vagy Gd akkordokra. A lényegen túl sokat nem változtat. :)
Ha a természetes mollt kevered a harmonikussal az már más harmóniamenetet kíván meg ahhoz, hogy tényleg barón szóljon.
Egyébként meg igazságod vagyon. :)
Szólózásnál többet jelent egy-egy jó figura, frazírjaink és mint ahogy Miki mester elmondta régebben, legyen íve a szólónak és legfőképp mondanivalója. Na ennek az ízére nehéz ráérezni. Pedig erről szólna a dolog...No mindegy. Elkalandoztam.
...a válasz benne volt: megérteni hogyan működnek a skálák, aztán tudod mire lehet játszani. Jó kiindulási alap sztem ha az 1. 3. 5. 7. hangok viszonyát vizsgálod, az sokat segythet... sztem
Bocsánat az offért de talán témába vág. Minden érdeklődőt szeretettel várok az augusztus 25-26-27-én tartandó gitár és improvizációs kurzusra amit a pesti Kodolányin fogok tartani. POnt ilyenekről lesz szó játékosan sok zenével gitározással feladattal.
GYertek!!
Mondjuk személy szerint én mikor megunom az adott hangnemen belüli modálisokat, akkor rém egyszerűen dobom fel.
Keverem öket. Pl. természetes mollt harmonikussal és/vagy dórral. Meg nyilván a többi ujjrendnél/modálisnál is.
Ezzel bizonyítani próbálom azt az elb*szott elkézelésemet, hogy az egész zene egy nagy kromatikus skála, csak tudni kell hol állsz meg. És ha rossz helyen, akkor ismételd meg, akkor azt hiszik majd, hogy direkt csinálod.
De egyébként először mindig adott hangnemen belül kell elrendezni a dolgokat a modálisokkal, teszemazt Band-in-a-Boxban berrakni egy sima blues alapot, vagy egy szem akkordot, aztán arra sétálgatni. És idővel jönnek csak az "exotikus skálák".
Így végginézve a válasz inkább Pecának megy, de a gondolatmenet a megválaszolt cuccból indult.
Bocsi.
Ezekkel tisztában vagyok úgy nagy vonalakban, inkább más dallamvilágok felé evickélnék, ami népi, vagy szokatlan, mondhatjuk úgy, kísérletező. De köszönöm
Próbálkoztam ezzel is, hogy durr a lecsóba, emelgessük fel ezt a fokot is, azt is, random, aztán adjneki , de mindig egy létező jött ki, úgyhogy inkább azokból válogattam utána is. Elkezdtem felírogatni az akkordokat a fokokra, kijött mindenféle kínai dolog, de valahogy normális kép nem akart összeállni. De még kitartok
Szerintem először a modális skálákat lenne érdemes rendbe szedned, annak elég jó irodalma a Marc Sabatella-féle olvasókönyv. Ha azokat megérted és kezelni is tudod, tudsz már magadtól is fejlődni.
Próbálj a skála és akkord hangok egyezésére koncentrálni, ha egy akkord hangjai tartalmazzák a skála hangjait, nem tévedhetsz, nyugodtan rájászhatod a skálát az akkordra, ez viszont elég unalmas egy idő után, tehát ha ez biztosan megy próbálj olyan skálákat az akkordra játszani, ahol (pl. egy 3-as hangzatnál) már csak kettőt tartalmaz a skála...
Úgy emlékszem, hogy van egy ilyen videó az egzotikus skálákról, biztosan hiphop letölthető valahonnan... Most nem jut eszembe a címe, de ha a gugliba beírod, hogy exotic scales, akkor biztosan megtalálod, meg még sok mást is.
Én régen nézegettem ezeket, de sajna ezek a skálák nem autentikus környezetben nem szólnak valami jól.
Arra gondoltam egyik nap, hogy elkezdek nézegetni dúrok, mollok, pentatonok, stb-ken kívül más skálákat is. GP4-ben van jópár, ilyenek például, mint mongolian, neapolitan, kumoi, hirajoshi, oriental, egyéb népi skálák, ilyesmi. A kérdésem az, hogy hol találhatok ilyen mondhatni "egzotikus" skálákhoz valami útmutatót, hogy hogyan érdemes az alkalmazásukhoz hozzáfogni? Agymenés meg minden, de gondoltam megkérdezem, mielőtt sikerélmény híján beleunok
Ház ez igaz. Pl. egy barrés hármas a gitáron lefogva sem kizárólag tercépítkezésű ezzel a felfogással. Mert ugye kvinttel indul, utána meg kvart követi. Vagy a zongorán egy tágfekvéses kvintfelrakású akkord (pl C-G-D-A)sem.
De ezzel csak vicceltem, mert ez már.
Mivel mindent fel lehet fogni másképpen is, akár matematikailag kiszámítva is. Ugyanakkor nem véletlenül nevezik úgy a dolgokat ahogy. Nem véletlenül nem ugyanaz a bővített szekund, meg a kis terc, meg nem véletlenül nem ugyanaz a F#, meg a Gb.
Szóval igen, a felrakásból ered az, hogy kvártakkord, tehát nem tercépítkezésű.
c dúr esetében c d e f g a h
1 fokon c dúr c e g
2 fokon d moll d f a
3. fokon e moll e g h
4. fokon f dúr f a c
5. fokon g dúr g h d
6 fokon a moll a c e
7 fokon h szűkített h d f
G dúr harmadik fokán lévő skála az B C D E F# G A azaz a B fríg skála
a fok azt mutatja meg egy hangnál hogy a skálában hnyadik hangként szerepel. pl ha azt mondom g az ötödik fok akkor tudjuk hogy c az alaphang. mert a c dúr skála ötödik foka g.
SZépjónapot mindenkinek.
Lenen egy kérdésem. A skálákrol enne szó, illetve a fokairól. Vegyünk pl egy G-dúr skálát.
A hangjai : G A B C D E F G" (én H helyett B-t szoktam inrni)
A fokai azt jelentik hogy éppen melyik hangjáról kezdem a skálát? tehát pl 3. foka a G-durnak a B és a btől-b ig terjedő hangjait játszom?
ELőre is köszönöm a választ.
Üdv mindenkinek. Ki milyen könyvet/könyveket tudna ajánlani jazz-re, blues-ra, funky-ra és country-ra? Gondolom ez nincs meg mind egy könyvben. Nem járok tanárhoz magamtól tanulok gitározni, uh valami tényleg igazán jó könyv/könyvek kellene.
az nem titkos
és aki abszolut halklással egyből hallja? ha valamit bemondanak a rádióban már nem lehet leírni?
nem a zenét másolja le
az nagyobb bűn ha szarul írja le sztem :)
Valaki álljon mellém mérgelődésemben!:
Szerintetek üdvös egy olyan nyilvános oldal, ahová boldog-boldogtalan felteheti dalok akkordmeneteit?
Most olvastam bele egy ilyenbe, ez emberiség elleni bűntett!
Ez volt a kérdés
Nem értettem, hogy domináns szeptim miért egyenlő a kis szeptimmel, mert nekem a domináns szeptim mint olyan nem hangközt, hanem domináns szpetim akkordot jelentene, ami V-ik fok dúrban, illetve mollban is. Mert máshol dúr+alapra tett kis szeptim nem fordul elő. Az tény, hogy körülményesen fogalmazok
nem teljesen értem mit szeretnél kérdezni...túl sok a rövidítés
már nem fog hozzá az agyam
2008-07-03 21:26 |
#3432
Na tehát újra. Vannak fokok: sz2 (elvetemülteknek), k2, n2, b2 (mollban plö.), sz3....sz7,n7,k7,b7 (ja, ez szintén elméleti jelentőségű, különben nem)
Ezek a fokok. Amikor akkor szólal meg, lehet azt mondani, hogy domináns szeptim, meg major szeptim, de amúgy k7 és n7. A sz7 az szűk szeptim, ezen nincs mit variálni. Ha azt mondanád helyette, hogy diminished szeptim, akkor is helyes, csak angol, mi meg magyarolunk.
No. Hetedik fokból van nagy, kis, és szűkített. Akkordban megszólalva ez maj7 (M7, avagy kisháromszög7), 7 (dom7), dim7 (kiskarika7). Ezek önmagukban is értelmes akkordjelölések, mert plö a maj7 jelenti a dúr hármast nagy szeptimmel. A szimpla 7 jelenti a dúr+k7-et. A dim7 pedig a szűk hármas+sz7. Ezek annyira logikusak, hogy már értelmetlenek, uggye.
m7-ben domináns vagy kis szeptim van..nevezed domináns moll hetesnek vagy sima moll hetesnek
m7/5b nevezd félszűkítettnek
G#o nevezd szűkítettnek de nem szűkített hetesnek mert az G#o7 lenne ha jól tudom.
zsír?
Most csak szőrszálhasogatok, de domináns szeptimnek nem akkor szólítjuk a dolgot, amikor dúr hármas+kis szeptim? Mert ez az akkord csak V-ik (domináns) fokon fordul dúrnál is és mollnál (harmonikus moll persze).
De így ha m7 esetében is dom szeptimnek hívnánk a 7-ik fokot, akkor kicsit furi volna, mert m7 pl dúrnál az II, III, VI fokokon is előfordul, éshát ebből a III-ik foknak van köze a domináns funkcióhoz.
Nem rossz szándék tényleg a "kötözködésem", csak eszmecsere-szinten
remélem érzed hogy kérdésed alaptalan?......a szeptim azt jelenti hetedik fok
az hogy közben milyen terc és alterált hangok vannak benne, más tészta
és olyan sem fordul elő hogy #7
nem az akkordról írtam hanem csak a hetedik fokon lévő hangról.
Te nagyon professzor! :))