Izé...
Ezt írod:
"...két szeptim létezik, a major7 ami a skála hetedik fokán lévő hang, itt h
és a domináns szeptim ami a leszálított hetedik fok itt b..."
nem, elgondolkodtam hogy amit játszom az most leszállított hang e mert ha én úgy játszom és basszerosunk meg szűkíti......hát nem tudom, de nem lenne jó úgy :)
azért van b mert a magyar jelölés szerint ha h (mint 7.fokot) leszállítod fél hanggal b nek mondják. angolban Bb.
aisz a hatodik fok lenne felemelve. hiába ugyanaz a hang lejátszva, a zeneelmélet különbséget tesz A# és B hang között. ha A# lenne benne akkor az akkordjelölésben azt látnád hogy C6#
két szeptim létezik, a major7 ami a skála hetedik fokán lévő hang, itt h
és a domináns szeptim ami a leszálított hetedik fok itt b
tehát másnéven a major7 nagyszeptim a domináns7 kisszeptim
szerintem szerezz olyan könyvet ami az alapoktól kezdi mert ha jól látom vannak hiányosságok,
amíg azok nem tisztázottak, azaz fokok, hangközök, addíg ez nehezebben megáérthető lesz neked
Ez igen!
Thx mindenkinek!
Most már kezdek rájönni.
dcsabi. 2 dolog nem tiszta még:
Mikor te c é g b írsz. Az azt jelenti C é g aisz? vagy c é g h?
tehát mi értesz " b " hang alatt?
A másik mi aza " dom 7 "? ugye nem az a lődözős játék?
2008-07-02 16:32 |
#3387
Hát végülis a skáláknál van ez a 7b = ta
Az akkordjelöléseknél a 7b szűk hetes jelentENE
Szal igaz, amit írsz.
Az miért 7b?
Nem úgy működik ez, hogy a 7-ik fok az mindig szeptim, csak az dönti el, hogy nagy, vagy kicsi, hogy maj7, vagy sima 7?
Mert így, hogy 9 és nem maj9, az az én olvasatomban 7-ik fokig dúr hármas+alapra kis szeptim, de az leszállítva eggyel (7b), az már gyakorlatilag a 6-ik fok. Vagy én vagyok megkavarodva?
Jogos!
Ha az ember jól elhúzza a mondókát, akkor sok-sok órát ki lehetne fizettetni mire az egészet aprólékosan elmagyarázza az ember. :DDD Persze nem kamu, SOK-SOK gyakorlati példa is jár hozzá.
Mi a különbség a c9 és a c add 9 között?
C9 tartalmazza a dominánshetedik fokot azaz az akkord hangjai: c e g b d - 1-3-5-7b-9
A Cadd9 pedig nem tartalmazza, csak hozzáadja a 9-k fokot azaz c e g d -1-3-5-9
Mi az,hogy A13?
Tartalmazza a 1-3-5-7b-9-11-13 fokokat. azaz:
a cisz e g h d fisz. mivel 7 hangot lefogni baromsák egy akkordnak elég csak a fontosakat játszani...pl: 1-3-7-13
----------------
-----7-----------
-----6-----------
-----5-----------
----------------
-----5-----------
De van ilyesmi a 6-osok ,9-esek vagy más akordok között is?
Természetesen bármely alaphangra vetítve léteznek ezek az akkordok
Van olyan ,hogy cm9? vagy Cmajor9? Vagy csak C9 ,és C add9 van?
van, úgy fejted meg hogy c az alaphang, ha moll akkor kisterc van azaz esz hang ha dúr nagyterc van azaz e. mivel sima 9 van jelölve benne vah a dom. 7-es a Bb hang és a kilencedik fok a d hang is.
Ha "add" van akkor akkor nem kell bele a 7b fok. említve fenntebb
Major megjelölés azt jelenti nagy szeptim van benne
PL Cmaj7 - c e g h mollnál értelem szerűen c eb g h
ha az van hogy Cmajor9 akkor minta sima kilencnél, told meg a 9. fokkal azaz Cmaj9 - c e g h d mollnál értelem szerűen c eb g h d
ööö, hát bevallom férfiasan én sem nagyon :)) bár tanultam régen és még a zongorához is átnéztem párszor, de nekem nincs hozzá érzékem :) nekem ez nem megy, ez van, bár ha egyszer lesz egy kis időm, akkor megint próbálkozom majd vele :)
Azért túlzás, nem olyan bonyolultak ezek a dolgok... Meg mindegyik kérdés egy témához tartozik, szóval nem vészes, de így neten keresztül tényleg nem könnyű mindent leírni.
Te jó ég mennyi kérdés...Ez egy gitártanárnál 2 havi gyorsított tananyag. Az alapoktól kéne kezdened, hogy mindent megérts, mert ebben a témában fel lehetne fejleszteni a topikot 4000 hsz fölé is. :)
Csak megjegyzés képpen: a sus elég homályos elnevezés amúgy (legalábbis én a mai napig ezt tapasztalom), de lényeg, hogy kvint helyett kvart van az akkorban (ha jól tudom)
maga a sus kifejezés egy késleltetést takar, még a klasszikus zenéből átvett fogalom
pl:
----3----3----
----3----3----
----5----4----
----5----5----
--------------
--------------
itt ugye a g-húros c a késleltett hang, ami h-ra (tercre) oldódik.
C-ből könnyebb ezt felfogni...hangközöket is ezért mondtam, mert az akkordok terc építkezésűek... a dúr akkord pl.: nagyterc(C-E)...kisterc(E-G)és erre raksz rá tercet akkor lesz egy szeptimed azaz hetesed, ami egy négyeshangzat már.
Mindenből van minden!
De szerintem fölösleges lenne akárkinek ezekre külön-külön válaszolni, vannak neten is akkordgyűjtemények, kiírod azokat, amelyekre kíváncsi vagy és meglátod, mi a különbség a kérdésesek között. Hamarabb megtanulod, mi hogyan van, ha magadtól jössz rá összefüggésekre.