HELP!
lenne 1 két kérdésem,hát ha vágjátok:
Mi az a sus4 ,mi a sus?
Mi a különbség a c9 és a c add 9 között?
Mi az,hogy A13? Az Á38 egy hajó azt vágom.:)
Van ugye sima C7,van Cmajor7,van Cm7 .Ezeket vágom.
De vann ilyesmi a 6-osok ,9-esek vagy más akordok között is? Van olyan ,hogy cm9? vagy Cmajor9? Vagy csak C9 ,és C add9 van? HM? Aki tudja jeleze,mert nem akarok hülye maradni. THx.
Az nem D-dúr amivel kezdesz hanem egy D mixolíd skála akar lenni: D E F# G A H (eddig egy kereszt, de itt jön be az amitől nem az aminek gondolod) és C# a hetedik fokon. Nagyon hasonlít a D dúrra, de mint ahogy te is észrevetted nem passzol bele a C# az akkordsorodra.
Rosszul gondolkodsz.
Ha van egy harmóniamenet amiben az akkordok viszonylag gyorsan követik egymást akkor a hangnemet kell megállapítanod, nem pedig az akkordoknak megfelelő skálákat játszani.
Kether azért mondja jól az egy keresztet, mert az általad vázolt akkordsor a Gdúr skála fokaira épül (V-I-IV-V).
szevasztok! egyik saját szerzeményem szólója alatt a következő menet van: D, G, C, D. na mármost ugye a D dúr az két keresztes, F# és C#. de a C# nem passzol a 3. akkordhoz, a Cdúrhoz. ki kéne cserélni a C dúrt másra, mi?
Ne a skálára figyelj hanem az akkordok hangjaira. Mert hiába G dúr (G A H C D E F#) a G dúron a C hang pl nem fog szépen szólni, sem a D dúron a G.. Persze a harmónia hangok követése tempófüggő is. Ha túl gyors annál nehezebb a követése. Hiába a D dúr a kerete, amikor megérkezik a G-re az mindig oldásnak hallatszik és ezt meg is kell játszani. Azt meg megintcsak az akkordhangokkal lehet, Adott a G dúr skála melyekből a D dúr alatt a D #F A (C) hangok az értékesek a G dúrnál meg a G H D. Ezek az akkordhangok mind részei a G dúrnak de nem mindig szól jól ha ömlesztve rázúdítjuk az akkordokra. Sokszor jöhet ki fals hangzás pedig hangnemen belül maradunk. Ezért érdemes a skálán belül az akkordhangokra figyelni, és ezeket az akkordhangokat meg kötni egymáshoz, különben nincs dallam, csak akkor bontogatás. Kell mindig egy ötlet amit kigyúr az ember. PL a D dúr szeptim hangja a C oldódik a G dúr H hangjára, vagy a C dúr egy nagyszekundot lép fel a D dúrra, érdemes rögtön ellenmozgásban gondolkodni. PL a szólódban a C dúrnál a H hangról a D dúr kvintjéra lépsz le az A ra ezek mind csodaszépen szólnak. Egy 1xű V I IV V-ből is remek kis szólókat lehet felépíteni. Csak türelem és idő kell hozzá…
Igen pontosan így van, és erre azért van szükség, mert ugyanazt a skálát (majdnem) ugyanazon a helyen játszod, de más ujjrenddel és így a hangok máshova esnek. Ezért egy adott skálát, megtanulsz minden helyen, és így ott lesz a közlekedési útvonal a kezedben, és akár ugyanabban a struktúrában akár más struktúrákba való aátmenetel így már játszi könnyedséggel megoldható lesz.
Amikor az ember elkezd skálákkal és ujjrendekkel foglalkozni, akkor jó tudni a célt és a miérteket. Ugyanis a skálázásnak ugye nem az az elsődleges célja hogy "skálázzunk" amikor szólózunk, hanem hogy az általa kapott ujjrendekben zenéljünk.
Olyan kicsit mint az autóvezetés és a Kresz. Lehet autót vezetni Kresz nélkül is de nem jutsz el sokáig.
Ha megvan a helyes ujjrend bátran "megeheted" a gitár nyakát, mert minden körülmények között otthonosan fogsz mozogni.
simán lehet az is
de ez nem is fontos.....sok videót láttam műár erről a témakörről és bárki től származik, nekem ez volt a legjobb "rendszer" hogy megtanuljam
Hát, nekem a tanárom mutatta így és ő egy kő kortárs etnojazz-gitáros, úgyhogy ez azért nem rock-találmány szerintem. Gambale amekkora processzoragyú állat, simán elképzelem, hogy inkéább tőle jöhet és max onnan a Gilbert felé... franc tudja...
ja látommár, félre írtam egy hangot, majd javítom, de örülök hogy kommunikációra serkentő volt eme parány bakim :)
sorry akit megtévesztett
természetesen az ott egy g hang a h húr 8. bundján
Hangok tekintetében teljesen stimmel így is, a természetes mollból való származtatást (#7 illetve #6 és #7) a Sabatella-könyv jól megfogalmazza, nem próbálnám meg überelni, fölösleges
ITT Az előjegyzés-probléma akkor, Milliomos Zenésznek hála, megoldódott, köszönöm én is
Szóval, ha jól értem azt mondod, hogy a melodikus és az összhangzatos skálákat ugyanazon természetes moll szerinti előjegyzéssel írjuk ki? Mondjuk a G-összhangzatost Bb-dúr előjegyzéssel, E-melodikust G-dúrral, stb... Jól értem?
Főleg, hogy én a melodikus meg az összhangzatos mollt is a dúr skálából származtatom. A melodikus nekem dúr-skála leengedett 3-ik fokkal, az összhangzatos meg dúr-skála leengedett 3-ik és 6-ik fokkal (vagy melodikus skála leengedett 6-ik fokkal)...
Az A-melodikusat nem A-dúr előjelzéssel írnánk le (3#)?
Ezt sose tudom, hogy kell, úgyhogy komolyan kérdezem?
Valahogy nekem úgy tűnne logikusabbnak...
Egyébként asszem Frank Gambale "találta fel" ezt a három hang/húr skálázást. Legalábbis van tőle egy ősrégi oktatóm, amiben pont ezt magyarázza egy citromsárga karos Ibanezen, szétprocesszált szintihangszínnel, szines atlétatrikóban meg egy olyan 80-as évek pornóbajusszal, hogy rendesen elsírom magam, ha meglátom... Aztán persze szétgitározza az eget, de az image-vel azért komoly gondok voltak mai szemmel...
Tényleg, ha már itt tartunk, kérdés:
A TAB-résznél bekeveredett F# és G#. G is van, tudom, de az vetült fel bennem, hogy ha ez (G hang nélkül ugye nélkül) A-melodikus moll volna, akkor annak szintén 2 # lenne az előjegyzése, mint a D-dúrnak, csak "máshova" tenném a kereszteket az elején?
Lehet, hogy nyilvánvaló a válasz, csak 2#-es hangnemeket emlegetve mindenki D-dúrra, E-dórra, H-mollra, stb-re gondol, ezért lehet (szerintem) megkavaró.
Nem azért nem néztem mert nem értem, csk azért, mert tudom, hogy ez a tab!!! pont kezdőkjnek lett szemléltetve, így a tab a fontos, ebben a tekintetben!
Háát, azt mondják, hogy ha elkezdesz gitárt tanulni az első, amit el kell felejteni, az a Tab.... Szóval, épp hogy a kottát kell nézni és nem a tabot...
Nem nagyon értem, hogy mire utalsz, de az 1# már kint van a kottán a bal szélen. Ha ezek után is találsz keresztet a hangoknál, akkor az azt jelenti, hogy valami nem skála hang. Pont mint a lenti példánál a Gisz...
jaaaa...vágom...csak a tabot vizslattam bazze...Fender59-nek igaza van így...G az csak nem az igazi...bár, szerintem itt csak a tab a fontos, és lényegtelen most a fenti kotta, mivel ez csak kezdőknek lett szemléltetve.De kétségkívül megtévesztő.
Nem az előjegyzésben érti, hanem "odébb". Az előjegyzésben oké, hogy minden F-ből F#-t csinál, de így a kottában (ahogy F59 is mondja) nem volna szükség módosító jelekre G-dúrban. Namármost ott van, és G-ből csinált G#-t.
Nincs ezzel semmi gond, csak ez nem G-dúr skála, mert van benne egy Gisz.
A # az árulkodó a "rossz" (= G dúr skálán kívüli) hangról, mert 1#-es előjelzéssel nem kéne felemelt vagy leszállított hangnak lennie a skálában, ha tiszta G-dúrt akarsz bejárni...
Szóval, ez tök jó, csak nem tiszta G-dúr, csak egy majdnem G-dúr...
Köszönöm a tippeket. A tanár meg esedékes igen, csak még nem ástam bele magam igazán. De egy hozzászólás erejéig offolok akkor annyit, hogy megkérdezem: tudtok-e esetleg néhány gitártanárt javasolni, akit érdemes megkérdeznem? A lényeg, hogy szeretnék elmélyülni az elméletben, összhangzattanban, hogy minél magabiztosabb legyek. Jazz, blues, "hasonlók" érdekelnének. Köszi, és bocs, tudom, hogy van gitártanár topic.
senki sem beszélt modális skálákról......nem az a lényeg a modálisnál mi a kezdő hangja hanem mi az alaphang amiről szól
MIér te nyomhatnék egy Amoll akkordra d hangról egy gdúr azaz A dór skálát?
dehát ezt te tudod
Ez a példa arra jó hogy megtanuljon az arc egy hangnemben a nyak teljes hosszán tájékozódni.
senki sem beszélt modális skálákról......nem az a lényeg a modálisnál mi a kezdő hangja hanem mi az alaphang amiről szól
MIér te nyomhatnék egy Amoll akkordra d hangról egy gdúr azaz A dór skálát?
dehát ezt te tudod
senki sem beszélt modális skálákról......nem az a lényeg a modálisnál mi a kezdő hangja hanem mi az alaphang amiről szól
MIér te nyomhatnék egy Amoll akkordra d hangról egy gdúr azaz A dór skálát?
dehát ezt te tudod
Csabi bácsi, én is megnéztem; G-dúrt írtál, de nem g hangról indítod az ujjrendeket
ez nem gond, csak mondjuk ha mittomén kell egy kell egy líd skála, akkor hogyan számolod át gyorsan, melyik hangról kell indítanod mondjuk az első ujjrendet?
Ezer féle variáció van, kinek mi tetszik, Talán elmondható hogy a linkek a legáltalánosabb elosztást mutatják - 3hang/húr és a pentatonnál meg 2hang/húr
Sztem 5 fekvéssel is simán végig lehet fűzni a nyakat, mind a dúr, mind a melod. moll módusokkal, mert ezek teljes egészében átfedik egymást. De persze nem árt, ha még ezeken kívül is megvan 1-2 ujjrend (nyújtottak, stb)
Ez idáig rendben is van. Miki (ha jól tévedek) úgy magyarázta, hogy E és A húrról is 3-3 fekvésben indítjuk a skálát, úgy, hogy amelyik húron csak lehetséges 3 hangot játszunk. Ez (ha jól csináltam) úgy jöhet ki, hogy E húrról indítva egyszer E húron 3, majd 2, majd 1 hangot játszunk a skálából, a többi hang pedig a továbbiakra marad. De nem tudom, hogy jól csináltam-e. Sőt, nem biztos, hogy érthetően vázoltam a tényálladékot...
Kedves fórumozók!
Egy kevés segítségre lenne szükségem: ha valaki lenne olyan szíves és elmagyarázná (esetleg szemléltetné is), hogy hogy érdemes a skálákat gyakorolni, nagyon hálás lennék. Egy körül-belül 1 éves beszélgetésben olvastam erről, de akkor nem volt teljesen világos a dolog. Akkor Birta Miki skálánként hatféle fekvésről beszélt, és érdekelne, hogy pontosan ez hogy is jön ki.
Előre is köszönöm