Azért vigyázzatok a jelölésekkel...
A legtöbb amcsi kotta szerint (és sztem ez a helyes) akkor van szó C/H esetében "c-dúr hármas H basszussal"-ról, ha a H hang felé egy vízszintes vonal van rajzolva. Ez jelzi ugyanis, hogy ez egy perbasszus.
Ha nincs felette, akkor kétharmóniájú akkordnak lehet vélni, ami a modern jazzben pl eléggé közkedvelt.
Tehát jelen esetben a C/H egy C-dúr és egy H-dúr hármas hangjaiból álló összetett akkord olyan felrakásban, ahol az alsó tartomány a H, a felső pedig a C-dúr hármas hangjaiból áll. Mindjárt írok példát kottában, hogy érthető legyen, miről vakerok
Sziasztok srácok!
Sokkal egyszerübben lelehet írni, mert igy beviszitek az erdőbe. Természetesen jó, amit dcsabi leírt, csak aki tanulja, az így elsőre nehezebben érti meg. Tehát: Az akkord jellege mindig megmutatja, milyen peres basszust foghatunk hozzá. Pl: C-dúr. Itt lehet E,vagy G, mert ugye a C hármashangzatban benne szerepelnek a hangok. Foghatok C-re A-t? Nem, mert a C-dúr hármas hangzattban nem szerepel benne az A hang. C6. Foghatok C-re A-t? Igen mert a C6-ban szerepel az A hang. Tehát mindig az akkord jellege mutatja meg milyen peres basszust tudunk alkalmazni.
Ha onnan nézed, hogy a Cmaj7 akkord tonikai funkciót tölt be C-dúr hangnemben, csak jelen esetben a kezdő-illetve alaphang mint olyan változik (konkrétan H-ra), akkor azért H lokriszi, mert a hangjai gyakorlatilag a C-dúr hangjai.
Pont erre gondoltam én is, csak közben el kellett rohannom.
Tehát ez igazából egy C dúr H basszussal. A hangok ugyanazok, csak a H egy oktávval lejjebb van, mintha 7-es akkord lenne, így máshogy szólal meg.
fontos az alaphang, moll vagy dúr terce van e?
ha 4-es hangzat akkor domináns vagy major? milyen bővítések vannak benne? 9 11 13? alterált e?
9b 5# ...stb
ha jól gondolom C/H ha H a basszus akkor errel pl H lokriszi skála ráfigyelhet...
gyakorlatilag azon hangokból áll mint egy cmaj7
Hello!
Peres akkordokról talán még nem volt itt szó, érdekelne pár gondolat ezzel kapcsolatban. Engem az érdekelne elsősorban, hogy ezeket az akkordokat, hogyan kell értelmezni amikor azt boncolgatom hogy mi játszható rájuk. Például ha van egy C/H akkordom akkor azt kezelhetem úgy mintha egy Cmaj7 lenne? Meg érdekelne hogy úgy általában mi az első pár szempont ami alapján vizsgálnom kell egy akkordot ha tudni akarom mi mehet rá. Válszokat előre is köszi!
Nincs itt bibi. A nyugati zenében, főleg a könnyűzenében nem használják egyáltalán a H-t. Ott az a B. Ami meg bé, az meg Bb. Ennyi, erre rá kell állni, de általában kiderül gyorsan a szövegkörnyezetben és a kottában is, hogy a há az akkor most H vagy B.
Amit olvasok az...ezért nemjött ki sehogysem amit olvastam, közben írtam. Ezért nem értettem, rosszul lett írva.
Így teljesen világos, ez volt tévedés oka, amit nem én idézetm elő! THX
Csabával ék Ketherrel megfejtettük.
Az a gondd hogy igen csak lehet rosszul értem:D
Tehát adott a Hmoll(szerző szerint Bmoll és itt a bibi) ami ugye a HDF# ugye, ebből csinálsz szűkített hármast, azaz Hm7 tehát BDF, ami úgy lesz félszűkített négyes, hogy adsz neki egy A-t.
Mondd hol rontom el!!!plíz
Meg nehezen tudom felfogni, hogy mit is írsz pontosan, mert alapból dúr a BDF, köze sincs a szűkítetthez.
A Bmoll hangjai meg: B, C, Db, Eb, F, Gb, Ab...
Bazz a végére helyesen írtam véletlen a megoldást:DDDD
Ha jól értem B-D kisterc, D-F# nagyterc amiből szűkített lesz tehát kisterc, amire rak egy nagytercet így lesz a Bm7b5. de azt nem értem miért C dúrral példálózik mikor ehhez semmi köze: így:
"szűkített hármast elő tudunk állítani a dúr skála hangjaiból (pl. C dúrban B, D és F), viszont bővített hármas természetes módon nem fordul elő a dúr, és a moll skálákban"
Teljes szűkített és félszűkítettnél van egy példám, amit most olvasok, de nem értem bazz, valahol elnézm.
Tehát adott a példában egy szűkített akkord, ugye amire rakunk egy nagytercet(kistercel teljesen szűkített lesz) megkapjuk a félszűkítettet.
Namármost a példa ez: BDF ugye, ami tehát kap egy A pluszban így lesz Bm7b5, ami :BDFA. Alap akkord ugye számításaim szerint B, D, F#, de itt és ebből csinál szűkítettet:B, D, F, mert csak ezután kaphatja meg helyesen az A hangot, mert ugye az F-től van nagytercre.
De már a B-D között is nagyterc van, és a D-F között is, tehát F# totál nem lehet az alapakkordban, mert az már nem tercépítkezésű...na ezt jól elkutyultam, bogozzuk ki, mielőtt Csabitól kérdem és agyonvág:DDDD
B, C, D, E, F#, G#, A---ugye a Bmoll hangjai.
A sus akkordok (sus4 és sus2) tercnélküli akkordok és vagy a tiszta kvárt vagy a nagyszekund helyettesíti ilyenkor. Én uniszex akkordoknak hívom őket mert megtalálhatjuk ezeket dúr és moll környezetben is. Új funkciója nincs, tehát helyettesítő akkordok. Soxor" olyan környezetben vannak amikor megjelenik ugyanannak az akkordnak a dúr vagy éppen moll változata is, de ha ez nem történne meg akkor is a harmóniai környezetből a legtöbb esetben lehet következtetni a sus akkord "eredetijére" tehát hogy ott tulképpen" mollnak avagy dúrnak kellene szólnia.
Sok zene vagy inkább zeneszerő hangszerelő szereti használni hogy dominánson elkerüli a terc és a szeptim tritónuszos hangzását, és valami "simább" dologgal helyettesíti. Ez pl (az általam csak) popdominánsnak nevezett akkord ami nem más mint egy szubdomináns hármashangzat domináns basszussal. Tehát pl. C dúrban Fdúr/G basszus (F/G) Ez G-re nézve egy Gsus4/9
Bár a könyvet nem ismerem, de a következőket gondolom: Miután ez Gambale cucc, ezért a Mester, nyilván a saját dolgait teszi bele amiket ő használni szeret, hiszen aki ezt megveszi az elsősorban erre kiváncsi. Tehát nem gondolom hogy azt akarná állítani hogy csak ezek az utak vannak, hanem inkább azt hogy Gambale bácsi ezeket favorizálja
2008-01-08 09:13 |
#2635
Ezt írja Gambale: 2 types of dominant chords:
a: dominant sus4 or 11 chords, as a V in major, contain a 4 or 11 instead of 3: 1-4-5-b7-(9-11-13)
b: lydian dominant chords, as a IV in melodic minor: 1-3-5-b7-(9-11#-13)
Na, az elsővel van a bajom. A dúr V. foka. Oda miért nem stmimel szerinte az 1-3-5-b7. Miért kell a sus, hiszen az nem annyira erős domináns, inkább csak késleltető jellegű, időhúzó, szinesítő akkord... A sima dom7 erősebben oldódik a tonikára, mint a sus.
Bár az is igaz hogy ezzel csak azt határoztuk meg hogy pontosan milyen hangokból áll ez a harmónia. "Lókottában" nincs mód az akkord felrakására utalni. Ha ez is kell akkor le kell írni (bogyózni) esetleg mindkettőt a jelzéssel együtt
A kérdést meg kell fordítani: Mi van akkor ha valakinek olyan instrukciót szeretnél adni hogy az akkordot úgy fogja meg hogy ne legyen benne kvint? Tányleg nem szoktuk kiírni hogy "no 5" ez így dőreség ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ
Ha pontosan szeretnéd meghatározni hogy hogyan is szóljon az az akkord (lókottában) akkor más megoldást kell találni:
Ebben van egy tiszta D dúr ( D F# A ) van egy G ami a 11-es szinezőhang, de miután nincs szeptim így az add szóval kell odabiggyeszteni Dadd11 és mindezek tetejébe a basszus E ezért /E Szóval egyben ez az akkor pontos meghatározással egy Dadd11/E
Van egy kérdésem:
ha fogok, egy olyan akkordot, hogy E6:E, A5:D, D4:F#, G3:G, H2:D, E1:A, akkor ez gyakorlatilag egy Em11-es akkord, amiből a kvint hiányzik. Ezt hogyan szokás jelölni? Egyedül guitar pro-ban találtam rá valamit, mi szerint: "Em11(no5)". Ez helyes így?
Köszönöm előre is!