van egy oktatója, ott végig magyarázza az általa használt skálákat, meg az abból kiszedett akkordokat, akkordfordításokat. De még nem tertok ott hogy fel fogjam mit hadovál.
Ja. Nekem valahogy illeszkedik a dúr, melodikus moll, összhangzatos moll, összhangzatos dúr logikába, furcsa, hogy eddig sose találkoztam vele, és tök véletlenül találtam meg, pedig simán lehetne ez is egy alapskála, mert nem lehet származtatni sehonnan.
Valszeg zenében elég "hülyén" szólhat, azért nem közkeletű.
Ja, a csóka nagyon durva. De amúgy nem ő nevezi így, hanem mindenféle zenével meg skálákkal foglalkozó website. Próbáld ki tényleg, hogy beírod a google-be, meglátod mennyi mindent kiad. Amúgy meg szerintem van benne némi logika.
Ja, pont ez, de ti erről hallottatok már? Ha kibontod a fokokra a megfelelő akkordokat, elég érdekes harmonizációk jöhetnek ki. Pl. m7 negyedik fokon...
Ja, és persze: "To hear the usage of this scale you"d probably want to listen to some jazz/fusion guitarists. A great example of a player that uses this scale a lot is no one less than the great Allan Holdsworth."
A természetes mollskála 7ik fokát felemelve lesz a skála összhangzatos,
így vezetőhanggal tonikára,harmóniára törekszik a skála, de egy dúrskálánál alapból van vezetőhang, szóval így az egész dolog
értelmetlen.
Mezei genyózás volt a részemről, én híve vagyok a nyelvi fejlődésnek, ha nem így lenne elég hülye stílusban osztanánk itt az észt.
Amúgy persze, kezdhetsz, dfe ne csodálkozz ha majd stílustalannak tartanak. Én szóltam ! :))
Ha a c hármasodhoz kisszeptimet adol vala akkor a mixolíd skála azt majd jól kijátssza vala és fülednek kedvére való lészen az amit majd hallani vélsz.
valami ilyesmi
Igazándiból ez a "modern" kor kitalációja.
A régi öregek gyakran használták, dehát a "civilizált" pesti uraknak különbözni kellett a pórnéptől.
Biztos nem egyszer láttad (akár a tévében) már mikor a bácsika egy kérdésre kalapját félretolva megvakarja a fejét és így kezdi a válaszát :"...Háát..."
Én azt tartom jónak, ha tiszteljük a különböző nyelvű megnyilvánulásokat és a tájszólásokat. Tehát én használni fogom a "hát"-tal kezdődő mondatokat.
Egyébként háttal kezdhetünk mondatokat. Pl.:
"Hátam mögött dél..."
"Hátra nézek és mit látok?!"
"Háttal álltam."
Stb.
Én megindokoltam a használatot. Te jössz.
sziazstok holnapra fizikára gyüjtenem kéne valamit a felhangokról vagy felharmónikusokról ( ez ugyanaz)? mivel csak 1 éve gitározok és nem vok valami pro a segitségeteket kérném, ha le nem is irnátok, egy linknek örülnék ha megdobnátok vele. köszöntem
no igen... de gitáron minden hangnemben azonos ujjrendeket használsz 1-1 fekvéshez, míg zongorán minden hangnemben más és más az ujjrend (amíg a c-dúrt jobbkézzel hüvelykujjal indítod, addig ballal kisujjal, de mondjuk a Bb-dúrt mutató, ill. középső ujjal)
zongorán skálánként (hangnemenként) egy képet kell megjegyezned, míg gitáron annyit ahány hang van, ha ezen az elven tanulod meg őket.
egy dúrnál hét skála kép van, és a gitárnyakon függőlegesen és vízszintesen át kell látnod
a zongorán csak vizszintesen, elég egy képet megjegyezned
amúgy tuti van köztük sok hülye :))
hisz csak a gitárosok jó fejek
kurva sokan oktatnak így, ez a dolgok gyakorlati megközelítése
csak ez jó akkor ha 1-2 skálát tanulsz meg így de ha az összes skálát modálisok, mollok, pentatonok...stb minden fekvésben, minden hangról, minden hangnemben, szerintem ebbe mindenki belebolondul
én egyszerre tanultam meg pl az e moll skála képet a gitárnyak teljes hoszsán és zatis hol melyik hang miért van benne
A "skálakép" kifejezés egész jó. Szóval csak annyi, hogy a különböző skálaképeket egyetlen azonos alaphangra értelmezve kéne a tanulókkal megismertetni. Ill. a dúr-alapjellegűeket azonosból , és a mollokat ettől egy kis terccel lentebbi azonosból. Én pl. mindig először C-ből, ill. A-ból vizsgálom ezeket.
alaphanghoz viszonyítod mindíg mindent.
ez a titok!!!!!!!!!!!!!!!
ha a c d e f g a h hangokat F alaphangra játszod líd skálát hallasz.
Ha c alaphangra akkor dúr skálát hallasz
kibaszott mindegy honnan indítod, ki nem szarja le, nem úgy szólal meg a zenében sem
ha f alaphang szól és te c dúr skálát játszol HHHHHHH hanggal akkor lídesen fog szólni
Hát eléggé kuszálod a dolgokat nakker...
A líd-es témádat nem értem. Az F lídet a C-dúr hangsor szerint F-től F-ig játszuk. Mi ezzel a baj?
A másik amit nem értek, hogy mit keresne egy F lídben a F#?
Miért kéne C-ről indítani?
Ha már F#-t játszol bele akkor már a G-dúr hangjaiból építkezik a hangsor. Nem értelek.
Nem tudom kik tanítják így, de ez sztem is hülyeség. A líd az líd, és nem egy C-dúr f-ről indítva... ez olyan, mintha egy C-dúrban lévő dal dallama f-ről indulna és azt mondaánk rá, hogy ez egy lídes dallam, közben az is ugyanúgy dúr
A kemény-lágy dologhoz nem tudok mit hozzászólni, sztem neked a sztenderd elnevezéssel is bajaid vannak Végülis tökmindegy minek hívod, attól az a kemény még dúr marad
én azt mondom ezekre hogy mindíg az alaphanghoz kell viszonyítani és nehétz meghallani amodálisok hangzását ha nem szól alatta egy alaphang. mert enélkül csak 7 hangot hallasz ami bármely modális skála lehet
Így van, a tonalitás maga időben elsősorban a dúr-moll skálának köszönhető, de harmóniarendszer egyéb skálákon ugyanígy értelmezhető, és szerintem természetes úton létre is jött volna mondjuk egy líd-dór skálára is.
A harmóniai értelemben vett dúr-moll elnevezést el kell különíteni ma már a konkrét dúr-(term.)moll skáláktól, ill. erre is ráférne már egy átnevezés. Pl. megfelelőbb lenne a "kemény-lágy". A legtöbb nem dúr-moll skálán mind értelmezhető első fok, ill. hatodik fok tonika, az első két hang kis-vagy nagyterc távolsága fogja megmondani, hogy az adott hangsor lágy, vagy kemény jellegű (harmóniailag mondjuk mollra, vagy dúrra "hajazó").
Mivel a dór egyértelműen lágy-moll jelleg, ezért az alaphangja szigorúan lá hang kéne legyen. (másból felírva is kijön logikailag, csak félrevezető)
Hogy érthető legyen, hogy hol vezet félre pl. az eddigi rendszer: Van egy atomhibás-rossz gyakorlat a régi hangsorok beidegzésére gitáron. Úgy tanítják, hogy mondjuk megtanulsz egy C-dúr skálát, majd ebből úgy vezetik le a Líd-et, hogy a C-dúr hangjait játszd le, de F hangról indítva. Nagyon-nagyon félrevezető, hibás módszer! Úgy kell, a Lídet begyakorolni, hogy ugyanazon a C hangon kell indítani, mint előtte a C-dúrt, annyi különbséggel ugye, hogy egy f hang helyett majd lesz egy fisz-ed. Csak így érzékelhető az egésznek az "íze-értelme", mert így belül maradsz ugyanabban a hangnemben. Ha F ről indítod a skálát, akkor a tonika I. fokot is át kell értelmezned F "dúrba", miközben a fül hajlamos még "őrizgetni" az előző Cdúr hangnemet.
Nem tudom, érthető-e.
ez szerintem is sokszor egy kicsit káosz.
de a következő gondolkodás módot ajánlom(ezt írtad te is)
alapjában véve két főcsoport van dúr és moll és ehhez sorolunk mindent tehát dúr ahol nagyterc (mixolid meg lid)moll ahol kisterc lokrishi dór frig) és az egyik csoport lá-s a másik dó-s kezdő hangú
Az első származtatástól függetlenül, ma a dó mindenképp a hangnem első fokát kéne jelölje. Vagyis a "dó dúr" = I. fok, és kész. (vagy egy teljesen új elnevezésű krom. skálát kéne alkotni.
Itt fűzném tovább, hogy én megszüntetném a moll. I. fokot is, össze kéne már vonni, és egy hangnemen belülinek tekinteni a párhuzamos dúrral (azaz a moll párhuzamos tonika az mindig VI. fokként legyen említve.)
Van benne valami, ugyanakkor sztem attól, hogy más korokból, vagy tájakról való, még hat(ha)tott rá az európai klasszikus zene, ill. azok formái és skálarendszere. Tehát sztem mindenképp" van itt némi összefüggés.
Amúgy te is a mollhoz képest írtad le szolmizációval, tehát ez is lehet hibás, ennyi erővel írhattad volna akár azt is, hogy a dé hang a dó.
Meg aztán nem értem, miért baj, vagy hiba, hogy viszonyítunk pár alap skálarendszerhez. Mivel ezek a legelterjedtebbek, nem várhatjuk, hogy a kis százalékhoz igazodjunk... (a felelemt 6. fokot én is a mollhoz viszonyítottam)
Na tökéletes, helyben vagyunk. Nemhogy dóros, hanem egy kifejezetten dór hangsorú kis kelta dallamocskáról van szó.
A "felemelt" szóhasználatod már valamelyest tükrözi az ezzel kapcsolatos rossz zenepedagógiát (neked is azt tanították). Nincs az sehonnan felemelve, ennek ez a hangkészlete. Na de ez a kisebbik.
Visszatérve a "hol a dó"-témára:
A modális hangsorok teljesen hibás rossz levezetése miatt a tanítás sajnos ez esetben úgy szólna, hogy a dó bizony nem a D hangon van, hanem az A-n. Ez ugye úgy jön ki, hogy a dórt állathibásan-ré hangsornak is nevezik.
Nagyon rossz, megtévesztő levezetés az, hogy ezeket a skálákat a szolmizációs hangokra illesztik szépen sorban, vagyis a dúr hangsor segítségével mutatják be őket, holott az égedta világon se időben , se térben semmi közük ehhez. Más tájakról, más korokból valók, se a dúrhoz, se egymáshoz nem kapcsolhatók.
Annyi közös jellemzőjük lett azért mára, hogy szintén tonalitásba helyezhetők (mint a dúr-moll), csak a hangsor miatt más akkordok lesznek a különböző fokokon. Ennek a 4. fokán pl. Edúr(!) lesz, nem pedig moll.
A dór skála tehát nem úgy néz ki, hogy ré mi fá szó lá ti dó, hanem úgy, hogy lá ti dó ré mi fi(!) szó.
(korábban már próbálkoztam ezzel a témával, de nem nagyon talált megértésre)
Na ez az! Azért, ha tudod, hallgasd meg a verse dallamvezetését, és ezután szólj ehhez hozzá még egyszer.
(annyit előlegbe, hogy szerintem is az a dó, de ezzel egy egész hagyományos- és itt is szarvashibás oktatási rendszer fog veled-velünk vitatkozni)