HANGMESTER.HU
 
 
 
 
 
E-mail cím:

Jelszó:
Emlékezz rám


A WEBÁRUHÁZBAN TÖRTÉNŐ VÁSÁRLÁSHOZ NEM SZÜKSÉGES REGISZTRÁCIÓ

WEBÁRUHÁZ

PENGETŐS

BILLENTYŰS

FÚVÓS, VONÓS

ÜTŐS

EFFEKT/PROCESSZOR

ERŐSÍTŐ

FÜLDUGÓ/FEJHALLGATÓ

FÉNYTECHNIKA

HÚR

KOTTA

MIKROFON

KIGÉSZÍTŐ

HANGRENDSZER

KEVERŐ

AJÁNDÉK, KOBOLDOK

IRODA



A FÓRUM legfrissebb témái

Fotók, képek, GALÉRIA

2024. április 27

Offtopic

2024. április 25

Jónás Tamás (instrume

2024. április 25

***YAMAHA billentyűsök

2024. április 24

. : PRÓBATERMEK : .

2024. április 23

ADOK-VESZEK-CSERÉLEK

2024. április 20

***FENDER***

2024. április 11

***IBANEZ***

2024. április 06

?Hangszórót ?Ládába

2024. március 28

Vizelde

2024. március 25

JÁTÉKTECHNIKA

2024. március 21

Zenészeket, zenekart ke

2024. március 20

Csöves Gitárerősítő

2024. március 18

LINE6 - VARIAX

2024. március 16

In Memoriam...

2024. március 11

Gitáreffektek

2024. február 08

BÚÉK 2023 Karácsony

2024. január 15

*MARSHALL.hu KLUB *

2024. január 12

Akusztikus gitárok

2024. január 12

***GIBSON***

2024. január 11

Oktáv, nyak stb. beállít

2024. január 04

***Squier***

2024. január 02

***JACKSON***

2024. január 01

YAMAHA gitárok

2023. november 27

***SX gitárok***

2023. november 27

CORT GITÁROK

2023. november 13

A számítógép és a z

2023. november 10

ZENEELMÉLET

2023. november 08

GITÁRÉPÍTŐ - GITÁRF

2023. október 29

Videó & mp3 linkek

2023. október 29




HANGMESTER.HU AKCIÓ
HANGSZERUTALVÁNY 3000
HANGSZERUTALVÁNY 3000

HANGSZERUTALVÁNY 3000


Akciós ár:
3 000 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
HANGSZERUTALVÁNY 5000
HANGSZERUTALVÁNY 5000

HANGSZERUTALVÁNY 5000


Akciós ár:
5 000 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
KISS BARNA: NYÁRBÓL ROCK AND ROLLT! - 2021
KISS BARNA: NYÁRBÓL ROCK AND ROLLT! - 2021

KISS BARNA: NYÁRBÓL ROCK AND ROLLT! - 2021


Akciós ár:
2 500 Ft



hangszermagazin.hu

Technikai okok miatt a MAI NAPON a Campona-ban zárva vagyunk
2024. április 23.





hangszermagazin.hu

SZAKMAI BESZÁMOLÓ: MEGJELENT NAGY KRISZTA VIDEÓKLIPJE - CSAK A PÉNZ
2024. február 29.







Legfrissebb használt hangszerek:
SoundSation
84 900 Ft
Elektronika
75 000 Ft
Gretsch
219 000 Ft
Line6
65 000 Ft
Fender
245 000 Ft
Fender
160 000 Ft
Dean
160 000 Ft
Roland
105 000 Ft
Steinberg
99 990 Ft
Hughes&Kettner
23 000 Ft
Elektronika
23 500 Ft
Peavey
200 000 Ft
KARÁCSONY UTÁN ÚJRA KÉTSZERESÉRE BŐVÍTJÜK A HANGSZERBOLTOT
2023. december 24.
ITT A NOVEMBERI 10%-OS KEDVEZMÉNY KÓDJA! NYISD MEG A CIKKET!
2023. október 28.
Iskolakezdési KOTTA és HANGSZER AKCIÓ -10%
2023. szeptember 10.
A HANGMESTER.HU SZERVEZI A VILLON TRIÓ JUBILEUMI ERDÉLYI TURNÉJÁT
2023. április 19.

ZENEELMÉLET
ZENEELMÉLET

Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!

Témák


landmine2007-12-12 17:56 |  #2513
én ezt még jobban szétszabdalnám
Válasz '' hozzászólására (#)

landmine2007-12-12 17:53 |  #2512
ha h-moll, akkor nyilván a d-n van a dó
Válasz '' hozzászólására (#)

dcsabi2007-12-12 16:36 |  #2511
igen, télleg az :) bocsi



megnéztem, figyelsz -e :)
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-12 14:56 |  #2510
Nem. Melodikus 4-ik módusz. Bb7/#11 esetében Fmm.
Válasz '' hozzászólására (#)

cserje 2007-12-12 14:52 |  #2509
Körkérdésem lenne.
Ismeritek Mike Oldfield-től a to France című dalt?
Szerintetek a verse-énekdallamban hol van a dó, ha a rész H moll-ból van?

dcsabi2007-12-12 14:43 |  #2508
líd-mixolíd az melódikus 5. módusz ha jol gondolom
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-12 14:43 |  #2507
Sőt igazából nem is értem ez a Bb7(#11) - Hm7 dolog hogy jön össze...
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-12 14:35 |  #2506
Bocs, nagy faszságot írtam a Bb-F# cserével, az úgy nem OK, nem tercrokonok. Légyszi DELETE az a rész, mert kapitális hülyeség... Format C...

Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-12 14:32 |  #2505
Am7-Gm7-C7-Fmaj7 mehet végig F dúrral, ha nem unod, mert ez egy sima III-ii-V-I dúrban. C7-et illik lealterálni azért.

Bm7-E7-re én A-összhangzatost nyomnék. És amikor megérkezel Am7-re, onnantól megint Fdúr.

A Bb9(#11)-Bm7 megint lehet egy V-i mollban szerintem, mert a Bb7 tercrokona a F#-nek, tehát veheted az akkordot egy F#7-nek. Asszem, ha kiírják a kottában a #11-et, akkor líd-mixolídot kérnek rányomni (mixolíd felemelt 4-ik fokkal).

Valami ilyesmit próbálnék én, de nem vagyok teljesen biztos azért. Annyira nem megy még ez az egész. Mondjuk, hangosan gondolkodom vagy valami ilyesmi...

Válasz '' hozzászólására (#)

dcsabi2007-12-12 14:16 |  #2504
ha odajutok a hangszerhez végig próbálom mind. és meglátjuk mi lesz belőle
csináltam rá backinget az meg moll 7-es. elöszőr kipróbálaom arra

Fender59 2007-12-12 14:11 |  #2503
A jazz-nak az a lényege, hogy kijátszod az összes akkordot. Úgyhogy, ha akarod, durvulhatsz, és játszhatsz minden akkordra külön is mindent, ami oda jó. Viszont nyilván, amit lentebb mondanak, érdemes felismerni a nagyobb egységeket, amik általában II-V-I-ek és akkor azokat végig lehet tolni a megfelelő skálával.

Amúgy ii-V-re told a megfelelő összhangzatos mollt, kurvajól szól, mert az V-ik fokra alterált hangokat ad ki. Ja, és a ii-moll részét is nyugodtan hagyhatod sima moll7-re, nem kell moll7/b5-öt csinálni belőle, és mégis nyugodtan tolhatod tá az összhangzatost.
Válasz '' hozzászólására (#)

dcsabi2007-12-12 13:57 |  #2502
tehát hangnemileg inkább egy Bm7-5? aztán E7?
Válasz '' hozzászólására (#)

landmine2007-12-12 13:49 |  #2501
jaja, szerintem sem jó
Válasz '' hozzászólására (#)

dcsabi2007-12-12 13:34 |  #2500
kéne lenni azt jelenti most h nem jó a harmónia menet, vagy van benne ez a csavar, mert nekem nem volt fájó ill ellensúlyoztam azzal hogy E7-re mint álló dominánsra mindenfél szimmetrikus szart próbáltam.
Válasz '' hozzászólására (#)

landmine2007-12-12 13:16 |  #2499
A Bm-E7 is 2-5, A-dúrban. Viszont szerintem is igaza van a többieknek, hogy itt mollnak kéne lennie, hisz úgy vezet majd a következő ütem am7-jére! Tehát Bm7b5-E7.
Tehát a hangnemi kitérés (vagy híjjuk váltásnak, mindegy) az a 2. ütemben van.
Válasz '' hozzászólására (#)

dcsabi2007-12-12 12:54 |  #2498
igazából az is érdekel ami még nem annyira megy hogy mikor tekintsem az akkordokat önállónak és mikor egyban más harmóniákkal
Illetve jól sejtem a a sor végén a Bm - E7 az már e mixolíd skála, azaz hangnem váltás?
pl az elején az a moll7 kapcsolódik e valahogy a Gm7 C7 Fmaj 2-5-1 hez, esetleg Am7 mint 3. fok?
Válasz '' hozzászólására (#)

é.szabi 2007-12-12 12:32 |  #2497
ja, hm75b én is ezt a változatot ismerem moll 2-5-1
Válasz '' hozzászólására (#)

landmine2007-12-12 12:28 |  #2496
ja, bocs, az akkordsort magamnak másoltam ki
Válasz '' hozzászólására (#)

landmine2007-12-12 12:27 |  #2495
Am7 I Gm7 C7 I Fmaj7 I Bm7 E7 I
Am7 I Gm7 C7 I Fmaj7 I Bm7 E7 I
Am7 I C7/G I Fmaj7 I Bb9(#11) I
Bm7(add11) I E7 I Am7 C13/G I F7 E+(9b) I

Igen, egy ilyen II-V-I-re izgalmasabb, ha azért valamennyire külön gondolkodsz akkordilag, tehát mehet rá ugyan végig f-dúr, de azért nem mindegy hogy milyen hangokat hangsúlyozol ki, vagy építed fel a figuráidat (pl. ha a Gm7-re jól szól, mondjuk egy Gm7-es és egy dm7-es bontás keverése, az nem biztos, hogy illik majd a tonikára is)
És hát ugye a dominánsra is mehet sok minden... de ehhez azt hiszem, nem kell neked tippeket adnom ezt te is vágod.
Válasz '' hozzászólására (#)

christiansen 2007-12-12 12:26 |  #2494
én így játszom:
Sunny...
am7(krom->)I gm7 C7 I Fmaj7 I hm7(b5) E7(#9) I
am7(krom->)I gm7 C7 I Fmaj7 I hm7(b5) E7(#9) I
The dark days...
am7 I C7 I Fmaj7 I B9(b5) I Hm7(b5) I E7(#9) I
am7-C7 I Fmaj7-E7(#9) (wamp)

é.szabi 2007-12-12 12:24 |  #2493
én is tanulok
Válasz '' hozzászólására (#)

dcsabi2007-12-12 12:10 |  #2492
kipróbálom azzal a harmóniával is.
de köszi a tippeket,
Nem vok jazz megfejtő, eddig csak egy-egy harmóniával bindzsiztem, most kezdem a komplett harmónia sorok megfejtését
Válasz '' hozzászólására (#)

é.szabi 2007-12-12 11:51 |  #2491
az É lá ról nem is beszélve
Válasz '' hozzászólására (#)

é.szabi 2007-12-12 11:48 |  #2490
pedig sokan játszák így
Válasz '' hozzászólására (#)

é.szabi 2007-12-12 11:45 |  #2489
az fmaj7 re az A lá az nagyon jól szól
Válasz '' hozzászólására (#)

dcsabi2007-12-12 11:43 |  #2488
nekem így van meg a harmónia sora, valami 500 standard egy könyvben kiadásban
Válasz '' hozzászólására (#)

é.szabi 2007-12-12 11:42 |  #2487
és kromatikusan össze kötöd egy gisz lá val az A lát és Glát oda felé is meg vissza felé is az akkor már jazzosodik
csak átvezetés képpen
és ha még az É 7 alt ra bejátszól egy mellodikus moll 7 et akkor már tiszta jazz
Válasz '' hozzászólására (#)

dcsabi2007-12-12 11:42 |  #2486
próbáltam de pl a
Gm7 C7 I Fmaj7 nekem nem jön be hangzásilag ha F dúr megy rá,
meg kiváncsi vagyok kinek milyen ötlete megy erre
Greg Howe-t hallottam ezzel bohóckodni és megtetszett
Válasz '' hozzászólására (#)

é.szabi 2007-12-12 11:36 |  #2485
ez egy egyszerű megoldás:A lá ,G lá és A összhangz.
de nem Bm75b van ott ahol nálad Bm7?
Válasz '' hozzászólására (#)

landmine2007-12-12 09:24 |  #2484
egyakordos=modális
Válasz '' hozzászólására (#)

landmine2007-12-12 09:23 |  #2483
mert ez egy munkafüzet, amit neked kell kitöltögetni, illetve rendszerezni (=megtanulni és felhasználni)
Válasz '' hozzászólására (#)

landmine2007-12-12 09:22 |  #2482
nagyjából egyetértek, szerintem is felesleges az egyszerűbb (mondjuk egyakordos) menetek közé mindenféle moduláló izéket benyomni... de akár meg lehet oldani a váltást egy ügyes ritmikai kiállással is, az sztem hatásosabb
Válasz '' hozzászólására (#)

landmine2007-12-12 09:19 |  #2481
ezt meg hogy érted? erre egy rakás lehetőség felmerül
kikeresed, tisztázod a hangnemi összefüggéseket, fokokat, stb (itt leginkább sima II-V-I), aztán mehet
ezek a jazzben alap menetek, ált. jól összegyakorolják őket (legalábbis én jó sok ilyet nézegettem)
Válasz '' hozzászólására (#)

dcsabi2007-12-12 00:40 |  #2480
erre mit játszanátok?

Am7 I Gm7 C7 I Fmaj7 I Bm7 E7 I
Am7 I Gm7 C7 I Fmaj7 I Bm7 E7 I
Am7 I C7/G I Fmaj7 I Bb9(#11) I
Bm7(add11) I E7 I Am7 C13/G I F7 E+(9b) I

Ez a Sunny.....

Fender59 2007-12-11 23:01 |  #2479
A Beatles vagy Elvis pl. dugig van szűkítettekkel, blues-ban meg abszolút standard a szűkített amikor jösz vissza negyedik fokról... Szóval...
Válasz '' hozzászólására (#)

Lepol2007-12-11 22:35 |  #2478
mire?
nem véletlen ritka...
dúrok, mollok meg hetesek voltak világhírű dalokban (meg viszki, pálinka, egyéb szerek
ja, meg Marshallok, Fenderek meg Gibsonok
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-11 22:32 |  #2477
Egyszerű: tanárhoz járok és elmondta...
Szerintem ez a leghatékonyabb módja a tanulásnak...

Amúgy itten olvashatsz egy kicsit a behelyettesítésekről.

Vagy ha megy az angol is, akkor emitten lehet okosságokat találni arról, hogy miként lehet behelyettesítgetni akkordokat...
Válasz '' hozzászólására (#)

Havy9s 2007-12-11 22:17 |  #2476
Belekukkantottam abba a könyvbe, tökjó akkordhelyettesítések, vannak benne, csak nincs magyarázat, meg a jelölések sincsenek kilistázva. Meg az akkordok csak formailag vannak benne, még azt se írja, hogy milyen akkord. Hogy tudtál ebből információt kinyerni?
Válasz '' hozzászólására (#)

cserje 2007-12-11 18:08 |  #2475
Kis esztétizálás erejéig a moduláció- témához:
Ha engem kérdeztek, én nem szívesen használok modulációs akkordokat a nagyobb egységek összefűzéséhez. Ennek inkább akkor látom értelmét, ha a hangnemváltások sűrűn követik egymást,vagyis maga a zenei egység több hangnemváltásból tevődik össze. Klasszikusan ugye ilyenkor pld. a szűkített a jó barátunk.
Ha dalon belül kell modulálni-transzponálni egy bizonyos idő után (szólónál, vagy a dal végefelé frissítés gyanánt, stb.), én szeretek rögtön belépni az új részbe, kicsit elgyapáltnak érzem a túl szabatos "megrajzolásokat". Nagyon jól szólal meg pl. a hirtelen kisterccel feljebb, de egy-két kivétellel szinte bármi izgalmas lehet.

Fender59 2007-12-11 13:30 |  #2474
Asszem igen. Az egyik könyvében magyarázza az ilyen akkord-patterneket, ott van egy ilyen feladat. Abban a könyvben, amiben azt a milliárd akkordot listázza. Én annó nagyon élveztem...
Válasz '' hozzászólására (#)

Snakepit2007-12-11 13:27 |  #2473
A Joe Pass Guitar Chords-ra gondolsz?
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-11 13:18 |  #2472
Van a Joe Pass könyvben egy olyan feladat, hogy mondjuk adott egy Cmaj7 akkord és hogy jutsz el pár lépésben egy mondjuk Fm7 akkordig. Vagy akár több lépésben. Kurvajó feladat, nyilván a II-V-I-ekkel variálsz sokat, úgyhogy érdemes elvacakolni ilyen elméleti játékokkal, mert segít az ilyen fűzésekben.
Válasz '' hozzászólására (#)

Snakepit2007-12-11 13:07 |  #2471
Ez is jó ötlet.Pont ilyeneken filózom, hogy melyik vezetne rá jól a tonikára.
Válasz '' hozzászólására (#)

Snakepit2007-12-11 13:06 |  #2470
Aham! Ezek nem rosszak. Kipróbálom, köszi!
Válasz '' hozzászólására (#)

Havy9s 2007-12-11 11:40 |  #2469
De. Azt kell. Azt, hogy a hangnemek melyik akkordjai vannak benne azt már annyira nem fontos.

Igen. Improvizációnál
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-11 11:33 |  #2468
A szűkített kurva jó akkord...
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-11 11:33 |  #2467
Szerintem az V-I az egyik ilyen varázspattern, igaz a legkommerszebb.

De mi pl. csinálunk egy olyat egy számban - igaz számon belül -, hogy megyünk Dm felé, természetesen ott az A7, hogy V-i legyen, de én még beaplikálok az A7 és a Dm közé egy Bbdim-et is, ami tulajdonképpen egy A7 9b basszussal... De elvileg nyomhatnék oda Dbdim-et meg Edim-et vagy Gdim-et is, akár az A7 helyett is, mind faszán vezet elvileg Dm-ra....
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-11 11:28 |  #2466
Legprinkóbb: megnézed miben van a következő nóta és annak az V-ik fokán nyomsz egy lezáró tust az előző számban és így egy korrekt V-I-gyel indítod az új nótát.

Ha nem "jó" akkordra záródik az előző szám, akkor meg a tus alatt szépen rákromatikázol a szükséges V-ik fokra vagy valami jó behelyettesítő akkordot keresel a keresett V-ik fokra, ami közel van ahhoz, amin befejezed az előző számot...

Valami ilyesmi...
Válasz '' hozzászólására (#)

Snakepit2007-12-11 11:08 |  #2465
Ezért kérdeztem, hogy ki hogy oldaná meg.
Van-e valami varázspattern vagy mittomén.
Válasz '' hozzászólására (#)

Snakepit2007-12-11 11:07 |  #2464
Egyik dal végét a másik elejével összekötő részre gondolok.
Néha uncsi az, hogy:
"Kösz szépen, és most következzen egy dal...blabla..."
Próbán mindig nekikezdünk, hogy kidolgozzuk, de aztán mindig elmarad...:D
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-11 10:50 |  #2463
Nótát vagy témát?
Válasz '' hozzászólására (#)

Bizsibazsi 2007-12-11 10:47 |  #2462
Szívesen....
Válasz '' hozzászólására (#)

Snakepit2007-12-11 10:45 |  #2461
Gondótam...

Snakepit2007-12-11 10:44 |  #2460

Bizsibazsi 2007-12-11 10:42 |  #2459
Szerintem mondjuk így:
"Köszönjük szépen, ez volt a Knockin" On Heaven"s Door, és most jöjjön az Enter Sandman!"
Válasz '' hozzászólására (#)

landmine2007-12-11 10:42 |  #2458
hát elgondolom, aztán összefűzöm
Válasz '' hozzászólására (#)

Snakepit2007-12-11 10:33 |  #2457
Szerintetek milyen elgondolások alapján lehet összefűzni két egymástól teljesen különböző és más hangnemű nótát?

Snakepit2007-12-11 10:06 |  #2456
Ezt improvizációnál?
Válasz '' hozzászólására (#)

é.szabi 2007-12-11 00:14 |  #2455
és szerinted nem jobb megoldás ha már előre tudod a módosuló hangokat?
Válasz '' hozzászólására (#)

dcsabi2007-12-10 23:41 |  #2454
igen, szombaton már játszottunk is
Válasz '' hozzászólására (#)

Havy9s 2007-12-10 23:21 |  #2453
Sztem még a váltásnál is el lehet játszogatni alap skáláról ízesen, csak figyelni kell a hangnemmmel módosuló hangokra.
Válasz '' hozzászólására (#)

é.szabi 2007-12-10 22:06 |  #2452
ebben egyetértünk!
és egyáltalán nem gondolom azt hogy rosszabb egy egyszerű megoldás ..én arra az írásra reagáltam ami arról szólt hogy lehet e jól játszani valamire úgy hogy félre rakunk minden elméleti ismeretet és csupán csak fülből játszunk.
ez abban az esetben működhet ha már tudjuk a kisérő kört vagy primitív akkordmenetek esetén ahol max egy hangnem van
de ahol egy összetett akkordmenet van ott ez a megoldás szerintem elég gázos.röviden ennyi de ezt már nem akarom tovább ragozni
Válasz '' hozzászólására (#)

Havy9s 2007-12-10 21:32 |  #2451
Kösz. Így már érthető.
Válasz '' hozzászólására (#)

landmine2007-12-10 19:56 |  #2450
az akkordban két fő funkciós hang van: egyik a terc (meghatározza, hogy dúr, vagy moll), másik a szeptim (egy dúrszeptimnél meghatározza, hogy major /tonikai/szd/,vagy domináns helyen áll)
a funkciók nagyon egyszerűek:
tonika-feloldódás, lezárás
domináns-feszültségkeltés, a zenei folyamatok mozgatója
szubdomináns-szintén elmozgat, ill. a dominánst készíti elő (nem mindig, lásd pl blues)
röviden ennyi
Válasz '' hozzászólására (#)

Twain 69'2007-12-10 19:11 |  #2449
CSabi Gitáros társad hazajött már?
Válasz '' hozzászólására (#)

Havy9s 2007-12-10 19:06 |  #2448
Elolvastam mindkettőt. Annyi ujdonság volt benne, hogy még nem hallottam a tritónusz kifejezést. Még mindig nem tudom mi az a funkció. Az hogy hanyadik fok, vagy hogy tonika, vagy szubdomináns?

dcsabi2007-12-10 16:27 |  #2447
ez volt az

DÚR HANGSOR: Egy hangsor milyenségét (dúr moll ...) az adja meg hogy mikor milyen hangközök fordulnak elő benne. A dúr hangsor esetében: egész – egész – fél – egész – egész - egész és még egy fél ami a következő első hang oktávjára visz. C dúr esetében ez c d e f g a h és c. G dúr esetében ez: g a h c d e fisz és ismét g. Bármely hangról is kezded ezt a hangsort, ha ebben a hangköz sorrendben játszod a hangokat akkor dúr skálát kapsz. Fontos ismertetője a dúr skálának hogy a harmadik fokon nagy terc lépés van. Azaz c-e. (ez 4 bund lépés a gityón ) Ez adja meg az akkordoknak is a tonalitását. C dúrnál c – e – g.
Van pár elnevezés:
TONIKA – a dúr skála kezdő hangja
SZUBDOMINÁNS: a skála 4. foka
DOMINÁNS: a skála 5. foka.
Ezek funkcióiról most nem írok egyenlőre.
Vezető hang a 7. fok Ez azért vezető hang mert rávezeti fülünket a skála játszásánál a kezdő hangra. Ha eljátszod a skálát és megállsz h hangon c dúrnál akkor a füled akarja majd h a nyolcadik c-t is lejátsz ezzel befejezve a skálát. Ez a h és c hangok közötti fél hang távolság miatt van. Ez a legszorosabb kötődés a hangok között.
A fok a skála hangjai. C dúrnál a c az 1 a d a 2. és így tovább.

MOLL SKÁLÁK:
Három fajtája van. A dúr skála hatodik fokáról indítva származtatjuk.
C dúrnál ez a h c d e f g a. A moll skálánál a hangközök egész –fél –e – e – f – e – e.
Ez a dallamos természetes moll skála. Itt hiányzik a félhang lépés a 7-8 fokok között mert egész hang van. Hogy ezt kiküszöböljék felemelték a 7. fokot fél hanggal. Amoll esetében ez a h c d e f gisz a. Ez lett a harmónikus vagy összhangzatos moll skála. (Malmsteen sokat használja) Itt viszont előállt egy furcsa másfél hangos lépés a 6-7 fokok között ami a régmúlt zenészeinek hamisnak tünt. Ezért felemelték a 6. fokot is félhanggal. Azaz: a h c d e fisz gisz a. Ez lett a dallamos vagy melódikus moll skála.

HANGKÖZÖK:
Két zenei hang távolsága. Lehet konszonáns vagy disszonáns.
A konszonáns hangközök:1 prím, 4kvart, 5kvint, 8oktáv, 11undecima és 12 duodecima.
Ezek hanghullámai a levegőben párhuzamosan haladnak rezgés számuk maradék nélkül osztható.
Ezek lehetnek tiszták szűkítettek(b) vagy bővítettek(#).
A disszonánsak:
2szekund, 3 terc, 6szext, 7szeptim, 9nóna, 10decima, 13tredecima
Ezek hanghullámai a levegőben interferenciába ütköznek, rezgés számuk maradék nélkül nem osztható.
Lehetnek b vagy # nélkül nagyok kicsik , (b)szűkítettek és (#)bővítettek.
Ha nagy hangközt szűkítünk kis hangközt kapunk. c-a nagy szext míg c-ab kis szext
Ha tiszta hangközt vagy kis hangközt szűkítünk szűkítettet kapunk. c-abb szűkített terc
Ha tiszta vagy nagy hangközt bővítünk bővítettet kapunk. c-gtiszta kvint míg c-g# bővített kvint.

HÁRMAS HANGZATOK
A hármas hangzat 3 hangból áll. Alaphang, terc és kvint. Négy fajtálya van. Most legyen c az alaphang minden esetben h könnyebben lásd a különbséget.
Dúr : c – e – g: itt nagy terc van és tiszta kvint. Jele C
Moll: c – eb – g: kis terc és tiszta kvint jele Cm
Bővített: c – e – gisz: nagy terc és bővített kvint Jele C+ vagy Caug.
Szűkített: c – eb – gesz: kis terc és szűkített kvint. Minden hangköz másfélhang lépés. Jele Co vagy Cdim

Egy skálából lehet származtatni hármas hangzatokat. A c dúr skála esetében
1 fokról c e g azaz c dúr
2 fokról d f a azaz d moll
3 fokról e g h azaz e moll
4 fokról f a c azaz f dúr
5 fokról g h d azaz g dúr
6 fokról a c e azaz a moll
7 fokról h d fisz azaz fisz szűkített kvinttel. Ho-5
Házi feladat h számoljátok ki a természetes moll skáláról is. Segítség kezdeni a dúr hatodik fokáról kell 
Most ennyi. Majd folyt köv de úgyis lesz hogy egynehányan ezt kiegészítik, belekötnek és jobban tudják.

dcsabi2007-12-10 16:24 |  #2446
ha visszaolvasol kb 2006, május körül + - hónap akkor leírtam az alapokat elég rendesen, talán kapsz választ a kérdésedre itt is
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-10 15:51 |  #2445
Miért nem nézel utánna magad?
Válasz '' hozzászólására (#)

Havy9s 2007-12-10 15:30 |  #2444
Mit jelent az, hogy az akkordban egy hangnak mi a funkciója?

Fender59 2007-12-10 15:11 |  #2443
Egy hetes, amiben van kilences is. Szóval, mind a kettő benne van.
Válasz '' hozzászólására (#)

Snakepit2007-12-10 14:46 |  #2442
Egy akkord.
|---7---|
|---5---|
|---6---|
|---5---|
|---7---|
|---5---|
Válasz '' hozzászólására (#)

Peca2007-12-10 14:40 |  #2441
A 9-es akkordnak tartalmaznia kell szeptimet alapból, ha nem tartalmazná, akkor pl Aadd9-nek jelölnék

Mazsi82007-12-10 14:30 |  #2440
Akkor itt mire gondolhattak? Egy akkord vagy 7 és 9 váltakozva?
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-10 12:40 |  #2439
A 9-es mindig csak szinezőhang.

Amúgy én is A9-nek írnám...
Válasz '' hozzászólására (#)

Snakepit2007-12-10 12:36 |  #2438
Az az A7/9 nem azt jelentheti, hogy a 9 az csak színezőhang?
Ha direktbe kéne lefogni akkor én A9-nek jelölném.
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-10 12:22 |  #2437
Ezek olyan 7-es akkordok, amibe belefogod a 9-est is. Szokták amúgy C9-nek is jelölni őket, úgyhogy próbáld meg, azt hátha engedi a guitar pro.

A lefogás D7-re például így megy:

--X--
--5-- (E - 9-es)
--5-- (C - k7-es)
--4-- (F# - N3)
--5-- (D - Alaphang)
--X--

Ha az E húron akarod a basszust, akkor meg így lehet megfogni (mondjuk A-ra):

--7-- (H - 9-es)
--5-- (E - kvint)
--6-- (C# - N3)
--5-- (G - k7)
--7-- (E - kvint)
--5-- (A - alaphang)

Voila...
Válasz '' hozzászólására (#)

Mazsi82007-12-10 12:06 |  #2436
Kezdőként lenne egy kérdésem. Azt olvasom blues kíséretben: A7/9, D7/9, E7/9. Ezek milyen akkordok?
Ez a jelölés szabványos? A Guitar Pro 5-ben ha kiválasztok egy 7-es akkordot, nem engedi a /9-et kijelölni. Van egy nagy plakát méretű akkordtáblázatom, de 7/9 nincs rajta, pedig nagyon részletes. Valaki írja le nekem TAB-ként vagy hogy milyen hangokból állnak ezek!

Snakepit2007-12-10 09:35 |  #2435
Hát igen..Ez egy szint.
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-10 09:25 |  #2434
Valami kurvanagy zongorista mondta ergyszer, hogy amikor gyakorol, akkor száz százalékosan az elmélet szerint gyakorol iszonyat tudatosan, amikor meg játszik, akkor egyszerűen csak elengedi magát és jön, aminek jönnie kell és egyátalán nem agyal semmi elméleten, hanem csak játszik. Valahol szerintem ez a lényege a dolognak...
Válasz '' hozzászólására (#)

Snakepit2007-12-10 09:19 |  #2433
Ez nem minden esetben igaz szerintem.
Ha már el mersz nyomni egy szólót, akkor valószínű, hogy ismered az akkordmenetet és így ránézésre magvan a hangnem is. Probléma ideiglenesen megoldva, mert máris van kiindulási pontod. Ez egy megoldásnak nagyon jó, mert egy hangnemben is rengeteg lehetőséged van. Viszont a hátránya az, hogy túl sokáig nem sütögetheted el ezt a poént. :)
Ezzel csak azt szeretném érzékeltetni, hogy nem kell azért görcsösen az akkordokváltásokra figyelni.
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-10 07:46 |  #2432
11#-et játszanak rá, de nem fogják bele az akkordba. Legegyszerűbb kihagyni a 11-et. Szóval a C13 szerintem egy C-E-G-Bb-D-A akkord...
Válasz '' hozzászólására (#)

cserje 2007-12-09 22:13 |  #2431
Igen, én egy cegbdfa hangokból álló akkordra gondoltam (latin b-vel). Igaz,hogy a 13-ast értelmezik fisz hanggal is,az is lehet, hogy inkább azzal. Szóval-mint említettem- ez is a tökéletes név, ill. származtatási káoszt mutatja. Ha rajtam múlna, én max. 4-es hangzatig (vagy még addig sem?) zárójelezném be önálló egységként az akkordokat, azon túl megfontolni való, hogy mi is történik.

landmine2007-12-09 20:27 |  #2430
nem, én is dom7-re gondoltam
Válasz '' hozzászólására (#)

é.szabi 2007-12-09 18:27 |  #2429
sokféle koncepciót játszhat egy szólista a szólókörében a választás mindig attól függ hogy hányféle képpen tudod megjátszani ugyan azt a kört..ha Pl.csak egy term. moll t ismersz kénytelen vagy abból játszani
Válasz '' hozzászólására (#)

é.szabi 2007-12-09 18:24 |  #2428
a 11# et azért írod mert te a maj 7 re gondolsz de "cserje" meg pont domináns akkord ról beszél ez is bizonyítja hogy két értelmű
Válasz '' hozzászólására (#)

é.szabi 2007-12-09 18:22 |  #2427
szerintem a c13 akkord egy hibás jelölés ugyanis nem határozza meg a szeptimet én így írnám vagy cmaj.13 vagy c713 így lehet tudni hogy domináns 7 vagy nem c13 az önmagában két értelmű

landmine2007-12-09 16:33 |  #2426
#2387
Válasz '' hozzászólására (#)

cserje 2007-12-09 15:56 |  #2425
Írd le légysz. hangonként, hogy mire gondolsz.
Válasz '' hozzászólására (#)

landmine2007-12-09 14:34 |  #2424
ezért szokták inkább 11#-el fogni, mert ott nem súrlódik a kvart a terccel
amúgy meg zongorán is "hiányosan" fogják ezt le, mert azért a 7 hang egyidejűleg eléggé zsúfolttá teszi a hangzást, és a kevesebb (szellősebb) több (jobban érvényesül).
Válasz '' hozzászólására (#)

cserje 2007-12-09 13:40 |  #2423
..unatkozom, kicsit még gondolkozom hangosan:
Kóstolgatom a boncolgatott 13-as akkordot.Szerintem ennek alapesetben a dúr V. fokon van létjogosultsága (ill. egyéb funkciókban nemigen tárgyalható a hagyományos tonális keretek közt). Gitáron ezt csak hiányosan lehet lejátszani, ezért zongorán nézegetem, mert itt teljesen szabatosan lehet megszóltatni.
Az az érdekes, hogy hibádzik benne valami, mégpedig a 2.terchang. Terchanggal az akkord kb. a 9-es hangzatig "korrekt", onnan továbbépítve (11-13) már elkezd "zombisodni". Az akkordot úgy lehet kiigazítani, hogy egyértelűen kihagyod a tercet. Innentől viszont ugye már nem tekinthető a hangzat az eredeti "X13-asnak". Sokkal célszerűbb másképpen felépítettnek tekinteni, és szerintem kell is.
A lényeg, hogy nem tekinthető statikusnak, nem jó szemlélet az, hogy veszel egy alaphármast, majd karácsonyfa módjára elkezded felaggatni plusz hangokkal. Az elején mondtam, hogy az akkord dúr V fokban helyezhető el, tehát ha a tonika F dúr, akkor mi a C 13-asunkról beszélünk. Mivel viszont ebben az e-terchang hibádzik, ezért az akkord inkább úgy tekinthető, mint egy c basszussal fogott Gm9-es, és szerintem ez a helyes-természetes megközelítés. Azért az, mert ez is azok közé az akkordok közé tartozik, amik bizonyos "egyidejűsítés" révén domináns és szubdomináns elemek összeolvasztása réven jönnek létre. Itt a basszus domináns helyzetű, viszont az akkord "maradéka" egy (pl. "ottfelejtett") szubdomináns.
Szóval csak azt mondanám, hogy nem szabad egy akkordot statikusan nézni, mindig mozgásban-példákon keresztül érdemes gondolkodni (szerintem).
üdv

Havy9s 2007-12-08 22:30 |  #2422
Ha a kiséretben nincsenek hagnemidegen hangok, akkor igazából maradsz az alapskálán váltáskor, akkor nincs gond, nem lesz hamis, közbe lehet díszíteni. Ha a kiséret is díszített, akkor az aakkordváltáskor változik a hangulata a dalnak, módosul a dallam. De ha valami szar kerül a palacsintába, egy jó feloldóhang sokat segíthet. Szerintem.

De nem árt, ha nagyjából ismered a dalt, vagy legalább annyit, hogy hol van módosíttott hang.
Válasz '' hozzászólására (#)

cserje 2007-12-08 20:55 |  #2421
Bocsánat, kis belefecsegés az akkord-"szólóhangsor" témába. Ha nagyon követni akarod az aktuális harmóniát, az túlzottan egyhangúvá-szerkesztetté teszi a zenét. Szerintem bőven lehet-kell használni az előlegzés-késleltetést,vagy sokszor egyáltalán nem is kellene a követésre annyira figyelni. A legnagyobb izgalmak sokszor pont ilyenkor jönnek ki. (Mára már annyira kettévált a harmónizálás és a dallamfűzés,hogy eléggé külön lehet kezelni őket.) Pl. egy Am Dm E Am akkordmenetnél nem feltétlenül kell harmonikus, vagy dallamos mollba átmenni a szólónál, amikor az Edúr-hoz érsz. Nyugodtan bejátszható az a g hang, és nem is kéne még azon sem agyalni, hogy na vajon most így ez összességében milyen akkordot eredményez. Mondhatjuk, hogy ennél a szakasznál úgymond "megemlékezünk" a tonikáról- ugye természetes mollban.

 2007-12-08 19:56 |  #2420
valamelyik alkotója, akarom mondani...
Válasz '' hozzászólására (#)

 2007-12-08 19:55 |  #2419
félreértetted!

a szűkített akkord felépítését írtam le...

namost bármelyik szűkítettet fogod be, főleg egymás után, nem fog kilógni a harmóniamenetből hiszen a szűkített hangzat valamelyike alkótója tuti passzol...

ezt használják ki a romák amikor betérsz kajálni és elhúzzák a nótádat, akár a "búzamező szélén ég a piros traktor" -t is... :)

Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-08 19:41 |  #2418
Ezt egyébként nekem is adta feladatként a tanárom...
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-08 19:40 |  #2417
Ez nem így van. A szűkített akkord kistercenként ugyanaz valóban, tehát mondjuk a Cdim, ugyanaz, mint a Ebdim meg a F#dim meg Abdim, de itt körbe is értél, és mondjuk a Cdim meg a Ddim kurvára nem ugyanaz és az elmélet alapján nem játszhatod rájuk ugyanazt a skálát.

Szóval, szerintem nincs olyan, hogy ez mindenre jó. Tök igaza van a kollégának lentebb, ha nem valami elborult freejazzben játszol, akkor tudni kell mire miot játszol és főleg, hogy miért.

Ja, és amúgy a free jazz sem arról szól, hogy azt játszanak, ami éppen eszükbe jut, össze-vissza, hanem csak teljesen más rendszerben közelítenek a zenéhez.

Az olyan baromságokat meg mint a Takács Tamás Free Jazz Band meg szerintem inkább hagyjuk...
Válasz '' hozzászólására (#)

 2007-12-08 19:38 |  #2416
pl sok éve volt egy időszakom amikor még ment az OMEGA TV, hogy teljesen mi ment a tv-ben, arra ráztam órákon keresztül...

ezt rádióval is el lehet játszani akár!

tanulságos és igencsak építő dolog...
Válasz '' hozzászólására (#)

 2007-12-08 19:36 |  #2415
ezért írtam a hallást is mellé...
Válasz '' hozzászólására (#)

Fender59 2007-12-08 19:35 |  #2414
Azért, se a mellodikus moll, sem pedig a félegész skálát nem lőheted el akárhova, azoknak is épp úgy megvan a funkciója, mint a sima dúr skálának. Persze millióféleképpen lehet, de ezekre épp úgy igaz, hogy tudni kell mire - és főleg mikor - játszod és miért, mert önmagában nem jók mindenhova.
Válasz '' hozzászólására (#)



Témák


 
VÁSÁRLÁSI INFO

A HANGMESTER.HU oldalain található anyagok a HANGMESTER-Online Kft. írásbeli engedélye nélkül nem használhatók fel!

HANGMESTER.HU Ügyfélszolgálat: hangmester@hangmester.hu
© Copyright 2003-2024 HANGMESTER.HU .:. Minden jog fenntartva.
. : A tévedés és az árváltoztatás jogát fenntartjuk! . :
A weboldalon feltüntetett árak csak internetes megrendelés esetén érvényesek
és kizárólag aktuális készletünk erejéig, melyről visszaigazoló e-mailben tájékoztatjuk vásárlóinkat/érdeklődőinket.
Minden weboldalunkon leadott rendelés csak akkor tekinthető visszaigazolt megrendelésnek, ha kollégánk e-mailen egyértelműen megerősíti,
hogy az adott termékből van jelenleg készketen általunk megvásárolt és bevételezett modell.
Weboldalunkon feltűntetett árak nem számítanak árajánlattételnek.

CAMPONA HANGSZERBOLT (1222 Nagytétényi út 37. Földszint, POSTA és GYÓGYSZERTÁR között)
NYITVA MINDENNAP (vasárnap is!) 11:00 - 19:00 | +36-20-323-0641 | hangmester@hangmester.hu