Ezért feszegettem a múltkor az akkordok kérdését.
Szerintem is sokkal ésszerűbb a dolog tisztában lenni azzal, higy "mitű zakatol a vonat". Érdemes bele energiát fektetni ez tény.
Ja, persze, de ez a világ legnagyobb kamuja, én is vettem egy akkordfüzetet még amikor azt sem tudtam, hogy mi az a gitár, aztán valami mittoménhányezer akkordot ír benne, de minden akkordot kapásból szorozz be 12-vel, mert ugye képesek voltak az összes hangra külön leírni őket... Így azért könnyedén össze lehet hozni párezer akkordot.
Ez az akkordoknál is így van, nem csak a skáláknál. Vannak ilyen könyvek, hogy 5-600 akkord, meg mittomén, mekkora marhaság
Ha tisztában vagyunk az akkordok felépítésével és a hangközfogásokkal, akkor bármit seperc alatt le lehet fogni.
Csak úgy eszembe jutott ez a faszi, mert a napokban láttam egy akkord és skálatáblázat zsebfüzetet. Rengetek adat volt bennük..szörnyű sok!
Még az akkordok oké, ha nem akarunk hirtelen kikeresni a gityón egy bonyolultabbat.
A skálafüzetben viszont szépen ki volt gyűjtve a létező összes variáció. Bámulatos, hogy ebbe energiát fektetnek...
Látva a skálerengeteget, azon tűnődtem, hogy mennyivel egyszerűbb megérteni (!) az alapelméletét a dolgoknak.
Nem egészen értem. Feltételezem a refr az a lassú kiállós rész.
Abridge akkor az Im just a man kezdetü rész, az szerintem több akkordból áll. Vagy nem?
Nem könnyű kihallani, annyira háttérben van a gitár...
verze: |Em7 |Am7 Hm7|
van ilyen bridge cucc: |am7 |Bbmaj| (refrén előtti felpörgés: dm11-ez a Davis-akkordos fogás, ha azt vágod)
refr: |em7 |Am7 Hm7| Am7 Hm7| Cmaj D7|
Sziasztok. Fogalmam sincs melyik topikba kellene ezt írnom, Szóval Valaki nem tudja véletlenül, hogy a Raul Midon - State of Mind c. számának a refrénje milyen akkordokból áll? a verse hangneme E-moll gyanus de a refrénnel nem tudok mit kezdeni.
Itt a link, ha ez segít: http://www.youtube.com/watch?v=BTv24sSNXHc&feature=related
Valaki segitsen már! Adott egy dolgozatkérdés:
Magyarázza el a beat-, pop-, rockzenei változatok sajátos karakterisztikumai kialakulásának es fennmaradásának a jelentőségét.
Aki érdemben tud ehhez hozzászolni, tegye meg a kedvemért! köszi
zsír,
egy órát voltam egy tanárnál aki nekem rendbe rakta a gondolkodásom, azaz, mindíg az alaphanghoz kell viszonyítani, azóta könnyebben megértem és megjegyzem hogy mit mire és miért játszhatok.
Illetve hogy melyik skálában milyen hangok vannak....és nem mondom már azt hogy az e moll skálában gesz van :).....bassza meg, megint kimondtam :)
Kezd az alapokkal, ritmusok (egyes zeneiskolákban -pl külföldön- 1-2 évig erre van kihegyezve a hangsúly a gyerekeknél, nem hiába), aztán dúr és moll skála (7fokú, pentaton), hangközök, majd hármasok, ezek kötései különböző elvek szertint. Közben tanulj kisebb etüdöket, darabokat és próbáld meg kikeresgélni (elemezni) az eddigieket, próbáld tudatosan összehangolni a gyakorlattal. Pl. keresd ki, milyen skálákat használt a szerző, majd -amennyiben van erre affinitásod- próbálj egy hasonlót kreaálni. 1-2 fekvésben gyakorolhatsz improvizálást, no persze eleinte csak azért, hogy ismerkedj a skálaujjrendekkel, ezek összekötéseivel, apró dallamok létrehozásával. Lényeg, hogy kreatív légy, különben nehezen fog összehangolódni a dolog. Ja és érdemes keresni egy oktatót is
guitar pro nem jó elmélet megtanulásához, sok helytelen akkord és hang jellölés van benne. Nem is arra találták ki hogy elméletet tanulj belőle. csk egy térkép mi hol van a gitáron.
Legjobb ha tanárhoz mész, mert kontrolálja és javítja a rosszul megtanult dolgaid.
illetve az hogy milyen felrakásban játszol egy akkordot - nos szokás akkordok segítségével dallamokat le játszani - általában az akkord fordítások felső hangjai adják a dallamot, így attól függően használhatod a kiterjesztéseket hogy milyen hagot szeretnél. Maradva a C domináns dúrnál, mivel basszerunk zongoránk játsza az alaphangot nekünk elég jeleznünk a terccel hogy dúr vagy moll és a szeptimmel hogy domináns vagy major. pl dominánsnál ez úgy áll össze hogy (bassz-c játszik )te meg ráteheted a az e b hangokat. Ezt bővítheted akárhogy, csinálhatsz belőle c9 c11 c13-at. És gyakorlatilag bármely skála hang kerülhet dallamhangként felülre az akkord fordításnál merthát egy c13 ( c e g b d f a )hangokból áll.
És ha tovább akarok menni akkor sok mindenre rá lehet jönni ebből hogy mi minden játszható egy C7 (9 11 13) akkordra
Mert ha sorba rendezed a fenti hangsort akkor megkapod a c mixolíd skálát ( c d e f g a b). Tehát azt kapásból játszhatod is. Arpeggiók: G moll ( g b d f), B (b d f) Bmaj7 (b d f a) C7 (c e g b) Em7b5 (e g b d)
vagy pentatonok: Am pent ( a c d e g) Dmpent (d f g a c) Gm pent ( g b c d f)
Azt kell csak nézned hogy amiket fennt említek arpeggiók milyen hangokat tartalmaznak és azok hogy viszonyulnak az alaphanghoz. PL egy Em7b5-nél játszod az e g b d hangok terc kvint szeptim és nóna lesz. Szóval ha más játszik neked egy alaphangot te ráfogsz egy Em7b5-öt akkor mit fogsz hallani?.....igen jól tippeltél egy C9-et :)
bármilyen felrakást használhatsz csak az akkord ne veszítse el funkcióját.
Szóval lennti kérdésedre válaszolva :)) a A3D2G0H1 játszhatod bármely fekvésben akár
---------------------
--1--5--8------------
--0--5--9------------
--2--5-10------------
--3--3-10------------
---------------------
mivel c az alaphang és egy tercet meg kvintet azaz e és g hangokat játszol mellé ez egy c dúr lesz...minegy melyik hang lesz alul középen vagy felül. a zongorán is bárhol lefogod ezt a három hangot c dúr lesz. Egyszerűen hangszerelési indokai is lehetnek melyik akkordfordítást használod ( fennt említett dallam lejátszási ok) vagy akár az akkord hangulata is változik a felrakás miatt.
Pl Eric Johnson és Brian may is nyilatkozott arról hogy szívesen használják úgy hogy van egy alaphang felette a kvint és oktávval feljebb lévő tercet játszik. MEgvan a három hang, adott egy dúr akkord. Ezzel a felrakással nagyon nyitott légies hangzást kapsz. (tab lejjebbÖ, ha meg mondjuk a kvint lesz alul majd alap és terc azaz g c e akkor ez sötétebb darkosabb hangzást eredményez
--------
-5------
--------
-5---5--
-3---3--
-----3--
Uraim! Elégéé sokat értelmetlenkedek itt magamban, de nem szégyenlem, szval az van h én GuitarPro-n 4 évig vegetáltam, és nemrég rávettem magam ,hogy elmenjek a városban egy gitártanárhoz. Az az érzésem van (remélem tévedek) ,hogy nem a lehető legjobb ajtót választottam az elmélet elsajátításához. Ezúton szeretném kérni véleményüket arról ,hogy az elméleti alapoktól kezdve, így nagyjából vázlatosan milyen tematikát javasolnának az elmélet gyakorlatba ültetéséhez?? remélem érthetően fejeztem ki magam. Thnks!!
bármilyen felrakásban használhatod, a lényeg hogy hallható legyen a harmónia funkciója.........pl ha akarsz játszani egy C11-et ami c e g b d f akkor pl nem kell lefognod minden hangot mivel a basszusgitár hozza az alaphangot -így ki is hagyhatsz hangokat pl az alaphangot mert hát basszeros játsza, vagy a kvintet mert úgysincs funkciója ha nem alterálod. Szóval ha c alaphangra lefogsz egy Gm7-et (g b d f) akkor egy C11-et fogsz hallani.
Vagy pl C13-nál c alaphangra elég ha játszod a 7 3 13 fokokat.azaz b e a hangokat, hallani fogod hogy a c hanghoz viszonyitva a lefogott hangok C13 ként szólnak.
ha nincs basszer akkor magad is befogdoshatod az alaphangot hogy rávezesd a fület hogy épp hol jársz hangnemben.
remélem normálisan írtam mert iszonyat kóma vagyok
Ebben az a durva, hogy ez a faszi diplomás jazzgitáros. Na jó, az igaz, hogy nem kértem el a diplomáját, hogy meglessem.
Megkérdezte, hogy megvan-e a Joe Pass Chords...
Én mondtam, hogy ja.
Ő meg mondta, hogy remek, akkor a következő órára tanuljam meg az akkordokat. :DDD
Na mindegy, ne tépkedjük tovább a fájó sebeket!
Hehe. Ezzel az erővel mindenki lehetne tanár. Letöltöm e netről, bekarikázom, hogy ezt meg ezt tanuld meg, mert jövő órára kikérdezem! Ezerőt lesz, találkozunk jövő héten!
Jártam egyszer egy tanárnál, akinek az volt a fantasztikus ötlete, hogy bemagoltatott velem egymillió akkordot... De csak úgy, semmi körítés nélkül, nuku zenei összefüggések meg miegymás. És aztán a következő órán meg kikérdezte kegyetlenül csak úgy, hogy megnevezte az akkordot és én fogjam le XY fekvésben... Az ilyen nem kellene, hogy tanítson... Na mindegy, túléltem ezt a traumát, nem is jártam hozzá sokáig. Na ezt csak úgy leírtam.
Amúgy szerintem teljesen szabadon dönteheted el, hogy mit hogyan fogsz. A jól bevált fogások csak azért terjedtek el, mert azok viszonylag egyszerűek, biztonságosan jól szólnak... Ha viszont már tudod az elméletet, hogy hogyan is épül fel egy-egy akkord, akkor már rajtad áll, hogy hol és miképpen fogod le. Mindenkinek másmilyen az ízlése, meg mindenkinek más a kényelmes, szóval ezzel aztán igazán lehet kísérletezni. Ez az én véleményem.
Egy Cmaj7#11-et hogy építenél fel a gityón?
Tele van a net lefoghatatlan marhaságokkal azért kérdezem, hogy van-e valami szabályféle. Pl. Melyik hangból legyen benne több? Basszushangok mik legyenek? Magyarán a gyakorlati alkalmazását próbálnám feszegetni, hogy egy triviális példánál maradjak a Cdúr miért A3D2G0H1e1?
Na most ezt találtam ki. :D
Erre nagyon figyelj! Nem szabad összevissza keverni, mert akkor nem lesz jó! Nem is értem, hogy hogy kérdezhettél ilyen butát! Mindig úgy kell, hogy alap+terc+kvint+szeptim+esetleg egyéb hangok...
Van valami szabály az akkordok felépítésére vonatkozóan?
Teszemazt adott egy Cmaj9 akkord ugye CEGD (vagy CDEG). Na most mi dönti el, hogy hogyan fogjuk le, mert kapásból találtam a gitáron belőle három fajtát, csak egy pozícióban.
Amelyik tetszik vagy mi?
"Néhányan nem is akarják tudni, mitől zene a zene, mint ahogy egy kolbász eredetét sem mindig érdemes firtatni. De én őszintén hiszem, hogy a zene élvezeti értékét majdnem mindig növeli, ha értjük is azt."
Látszik hogy SB kolléga nálam tanulta az elméletet.)))
Köszönöm, magam sem mondhattam volna jobban.
És egyben elnézést tényleg oda kellett volna írnom hogy dór és eol
A 6 és 6b (színezőhangként 13 illetve 13b) = nagy szext illetve kis szext.
Ez az 1 hang különbözteti meg egymástól a dór és a természetes moll(eol) skálát. A 6b/13b szomorkásabb hangulat, ha megfigyeled a Miki a kiséret válozásával is utalt arra, hogy dórból átmegy mollba(eol).
A nagy római számok fokokat jelölnek, az összhangzatos IV az az összhangzatos moll negyedik foka. Mivel az összhangzatos és melodikus moll fokoknak nincs külön görög neve mint a sima dúr módusz modálisoknak ezért a legtöbbször így hivatkozunk rájuk.
Nagyon szívesen de sajnos egy kis baleset történt a gépemmel. A táp lekönyökölt (5 évet ment) és csodával határos módon nem tett olyan kárt amivel leállt volna a gépem DE: két vinyót használok az egyik a netes (ez a mostani) a másik amin dolgozom és azon nincs net. A "baleset után" elállítódott minden és a hangkártyám leállt. Még garanciális elvittem hát d ekiderült hogy a hangkártyának semmi baja. Az alaplappal van valami gond. A saját hangkártyáját látja de a másikat nem. Egyenlőre most nem tudok itthon felvenni és még nem tudom hol és ki fogja nekem megcsinálni. Lehget hogy új alaplap kell? MIndegy de van több oktató felvételem azok között keresgélek és ha találok valamit ami ide vág akkor felteszem a honlapomra és itt közzé teszem a linket ok?
hát lehet a nagy hévben picit feltoltam a cisz hangot, de az akkord hang erőssen:)
sokat pentatonozom benne...pl "A" moll, fisz moll, h moll, pentatonok
van benne "A" mixolíd skála, "A" egész és fél-egész skála + van egy Em7 arpeggió
Asszem ennyi
lehetne benne líd skála szűkített 7 fokkal, de az most kimaradt, amúgy kurva jól szól az a skála
Van benne pici Daczi de az nem ott van :) tőle egy "A" moll (blues) pentaton figurát használtam, dehát belém"verte" rendesen én meg szeretem
az a futam egy mixolíd ha jól hallom
Pakoltál bele nem gyengén dolgokat.
Jó pörgős lett egyébként. Néhol picit sok nekem a kilépkedősdi, de ugyanakkor nagyon be is jön. Nemtom, majd meg szokom. 0:41-0:44-ig az én fülem aszongya, hogy hamis.
A második rész az összességében jobban tetszik.
1:19-től 1:23-ig van egy futam ami nagyon tetszik (be is tettem egy Daczi CD-t ennek hatására
). Azt majd megoszhatnád velem.
Pár szót írhatnál, hogy miket használtál erre a harmóniára.
Mivel ez nem egy kifforott téma, néhol észrevehető egy kis bénázás, de ritmikailag teljesen rendben van szerintem.
Ha van rá lehetőséged tolj az alapra te is valamit. :)
ritmikailag kell rendbe tenned magad
egy szóló attól kell életre... mindegy hogy mit játszol pentatont vagy alterálhatsz is de a time az legyen a legyfontosabb..
én sokszor úgy hallottam hogy nem is veszed figyelembe a zenei alapot csak úgy játszol a vak világba
Nem érdekesebbé, hanem különlegessé, szokatlanná.
Mixolíd alatt egy sima E mix hangsort értesz vagy figcsit?
A színező átmenő hangokkal még gondban vagyok, mert egyelőre nem jön csípőből a dolog. A bontásokon még el kell filóznom.
Köszi!
Hát egy ilyesmi alapot nem tudom, kellene-e érdekesebbé tenni sztem ez így bőven jó. Bár stílusilag lehet vele játszadozni, kicsit funk-osabbra, stb. De ha erre utazol, akkor több mixolíd, több színező-átmenőhang, pár bontás, ilyenek. Ritmikailag elég változatos.
Köszi a reakciót!
Az "érkezéseket" megpróbálom akkor átértékelni.
Most nem ugrik be, hogy mit toltam 0:22-nél, de majd este megsasolom.
Nagyjából meg van írva a szóló, de túlnyomórészt hirtelen ötletekből áll. Túl sokat nem filóztam rajta. Ami tetszett és úgy gondoltam, hogy mehet, azt belenyomtam.
Ha van még ötleted, hogy mivel lehetne még különlegessé tenni azt megköszönném.
Örülök, hogy tetszett a barátnődnek, üdv neki! :)
nekem tetszik, pár észrevétel:
-próbálhatnál nem csak alaphangra megérkezni, az feldobná (terc, szeptim, nóna, stb)
-A7-re nem illik a fríg (0:22), gondolom ez alterált akart lenni, csak nem stimm a 4.fok
amúgy ezt megírtad?
(barátném itt tornázik épp, aszongy, milyen jó ez a szám)