én azért nem bíznék minden hozzászólásban, mert biztos akad köztük rossz információ....nem erre alapoznám zenei karrierem :)
de sok érdekes jó dolog is összejött benne
Lehet talán nem a legérthetőbb de mégis a zenei köznyelvben ha valaki simán csak szeptim akkordról beszél, az nagy valószinüséggel domináns szeptimre gondol
(amúgy olyan sincs, hogy kisszeptimakkord, szeptimakkord van simán, aminek lehet kicsi, vagy nagy szeptimje, de nem szokás kis/nagy képzőkkel illetni az akkordtípust)
Sok embernél ez nem szempont.
Volt már rá precedens, hogy a "megpengeted a G húrt" mondat az már komoly elméleti kérdésnek számított, annak ellenére, hogy a srác akkor készült stúdióba a númetál zenekarával...
H-ra hangoláshoz húrcsere is köll.
Minimum 60-as a H-hoz.
Persze az embernek lehet akármilyen gitárja vagy erősítője, nem lesz mötál ha nincs fasza technika.
Elég sok változata van, úgyhogy érdemes. Amit pl. én imádok nagyon sima dúr-akkordoknál, az az a fogás, amikor a tercet teszed a basszusba:
--x--
--5--
--5--
--5--
--7--
--x--
Hendrix-flash azonnal, és rohad könnyű díszítéseket belerakosgatni. Ráadásul minimális mozgással bármilyen C után szokásos akkordra rá lehet fordulni simánszkiba innen...
Nem nagyon értem a gondolatmeneted, de azt az alapszintű elméleti tudásod fejleszd még kicsit. Olvasgass itt, vagy a Birta fórumban, vagy tanulmányozd a kigyűjtést.
Ne hülyéskedj már...most szivatsz?
Abból nem lesz C-dúr, csak egy kvint.
Egyébként az általad leírt akkordhoz nyugodtan fogd hozzá azt az oktávot, zsírabb hangzást kapsz.
Én az oktáv hangot nem szoktam használni.
Max azt csinálom c esetében hogy lefogom az A húrt a 3. bundnál a D húrt meg az 5.-nél. De ezek mellett nem szoktam a G húrt is lefogni az 5.nél.
Akkor miért írtad, hogy csak kvintet és tritónuszt használsz?
Metálban a sima ötös akkordok is kvintből és oktávból állnak...A C-dúrnál is kapásból ott a nagyterc és a kvint. A mollokat már meg sem említem.
Most akkor miről beszélünk?
Ha be tudnád építeni a "komponálásba" az elméleti tudást akkor a már meglévő "szókincsed" mellett sokkal színesebb és izgalmasabb dolgokat is tudnál írni. Persze ezt most nem konkrétan neked írom, mert foglalmam sincs, hogy játszol, lehet, hogy zseni vagy és egy 9/5#-re kapásból nyomod a melodikus moll 5. modálisát mindenféle elméleti ismeret nélkül de a gyakorlatban ez 95%-ban úgy megy, hogy aki csak úgy szólózgat, "ahogy jön", az általában a legegyszerűbb megoldásokat használja skálailag (ami nem jelenti, hogy rossz lenne, de lehetne jobb is, ha ismerné a hátteret)
Én alapszinten ismerem a zeneelméletet, de komponáláskor egyáltalán nem használom. Én két hangközt használok a kvintet és a tritonuszt.
Szólók komponálásánál sem foglalkozok a zeneelméletettel, úgy fogom le a hangokat ahogy "jönnek".
Erről jut eszembe!
Egy nemnormális állat vagyok és ráérős időmben kigyűjtögettem a "zeneelmélet" és a "Birta" topic értékes hozzászólásait 2007.04.27-ig.
Érdekel valakit?
"Ha tudod milyen hangnem ben vagy akkor elméletileg azt is tudod hogy abban a hangnemben milyen 3as hangzatok építhetőek fel"
Na ezt nem szokta általában senki sem tudni.
Régebben valami misztikus dolognak hittem, pedig mint minden a zenében borzasztó logikus és értelemszerű dolog.
Én a rockos oldalát ecsetelném neked. Itt 3as hangzatokkal kell számolnod. Ha tudod milyen hangnem ben vagy akkor elméletileg azt is tudod hogy abban a hangnemben milyen 3as hangzatok építhetőek fel. Ezeket játszhatod nyugodtan. Általában előadó függő milyen formában fordulnak elő..azaz 3-4-5-6 húron. Érdemes végig venni mindet, és meglátod neked melyik jön be leginkább. Illetve minden harmóniát több vekfésben is tanuld meg. Segítségedre lehet ha tudod hány féle képp tudod lefogni az adott akkordot. PL Am az 1. 5. 8. és így tovább bundnál. Ezeket is gyakorolhatod úgy hogy összefűzöd egyiket a másikkal akár úgy is hogy átugrasz, és nem egymás melletti lefogásokat játszol.
Az egyes arpeggiókat is több lefogással ujjrendel lehet játszani ez szintén ahány ház annyi szokás.
Arpeggiókra jó Paul Hanson arpeggios vidója, az csak ezzel foglalkozik.
Hát mondjuk veszel egy standardet, annak is az első sorát és abban már találsz minimum 2 kadenciát Egy sima kör: tonika-szubdom-domináns-tonika
De megfelel a célnak bármely más akkordmenet is, kitalálhatsz saját magadnak is, vagy kiemelhetsz 1-1 akkordmenetet egy általad kedvelt dalból, lényeg, hogy gyakorold őket összekötve is. De ez csak az alap, sok okosság van még, amit érdemes kipróbálni (színezőhangok tartományában gondolkodni, stb), de ehhez sztem jó ha van vmi segítséged (könyv, tanár)
Én magamról tudok nyilatkozni: ugyanúgy, mint a skáláknál, 5 fekvésben, hogy szépen fedjék egymást az ujjrendek. Sima m7, maj7, dom7, aztán szépen sorban az alterált akkorok bontásai, valamint ezek összekötése különböző kadenciák szerint (pl. 1-4-5-1, vagy 3-6-2-5, stb)
Önállóan, egyben megszólaltatva szerintem is elég ocsmány, de bontva (pl.C-dúr után), illetve megfelelő környezetben piszok jó megoldás. Lásd a példát lentebb: R.E.M. - Man on the moon.
Én is teljesen így tanultam meg anno, mint ahogy leírtad, bár én csak 5 fekvésben, mert az A5 húrról az egyes ujjal indítható skála (amin minden húron 3 hang van), már eléggé összeér az E6 húros kisujjról indítottjával, így ez sztem kihagyható.
Nem lehet sus akkord szerintem, mert benne van a dúrterc. A sus akkord azért suspended, mert kihagyod belőle a tercet. Szóval, ez az akkord valami add ez meg add az lehet csak. Pont azért ocsmány szerintem, mert a terc (F#) összesúrlódik a 11-gyel (G)...