Én amúgy ezt a D/A/G/A témát sima D-dúr skálával tolnám végig és figyelnék, hogy a hangsúlyos helyeken jó hangok legyenek, és akkor az sima rock-szólónak szól. Persze, ez pusztán 2 hanggal több, mint a lentebb javasolt pentaton, de hát az is valami...
Köszi Miki!
Lehet, hogy veled beszéltem egyszer mikor gitártanárt kerestem, valamikor márc környékén?
No, köznben megtaláltam az eredetit, ha ehhez fűnél egy pár gondolatot még azt megköszönöm.
http://www.youtube.com/watch?v=8DjQRCyKJNE&mode=related&search=
Igen Köszi valóban egy kicsit kilóg a blues skála hangzása a szólóban. Ami a kisszeptim az az C hang főleg amikor a az A domináns alatt szól annak vezetőhangját a Ciszt írtja ki vele ami kétségtelenül bluesos, de ez a szám ezzel a harmóniamenettel messze nem blues. Ilyen esetekben a harmóniákban is ott kellene fogni a szeptimet és akkor mindjárt más lenne a leányzó fekvése ahogy szokták mondani. Ha tiszta dúr hármasokkal kísérnek akkor mindig a pentaton segít.Jelen esetben a Dó de lehet azt is bluesosan játszani csak kerülni kell a kaki hangokat. A szám bevezetőjében egyébként sokkal jobbakat játszik mint később a szólóban.
Bluesos Dó pentaton lehet amikor a pent. második hangját toljuk fel a tercre (akármelyikre és onnan felugrunk a kvintre. Ez el is hangzik az elején....stb...stb...stb
Köszi a Segítséget, én is a D pentaton nyomtam rá, de valahogy nem szólalt meg, itt egy link a számhoz. Az eredetin slash valami country szrű dolgot játszik (ezen a felvételen szerintem neki is esetlges a szólója bár az enyém még igy sem szól) Végre egy fórum ami tényleg fórumként működik!!!! :)
http://www.youtube.com/watch?v=TXzr5Ip4vP0
Kerestem a real bookban de nem találtam jó lenne meghallgatni a nótát. Még akár a blues is jó lenne rá de ahhoz ismerni kéne hogyan van hagszerelve és ritmizálva a nóta mert ez a harmóniamenet lehet akár Levente Péter gyerekműsorába való is.
De a legtisztább megoldás a "D" Dó pentaton
Sziasztok!
Egy kicsit gongab cagyok szept 1-én koncertezem, és bár jó régóta gitározom (kb 12 éve), képtelen vagyok imprózni a GUNS USED TO LOVE HER nótájára, dúr pentaton esetlen, (az alap téma pedig rohadt egyszrű Ddúr/Adúr/Gdúr/Adúr) van valami skála ötletetek ami erre könnyedén használható, egyszerűen nincs feelingje a szólómnak.
Tényleg nem túl bonyolult, nincs benne fekvésváltás, eléggé melódikus stb. A tabból való tanulást ugy értettem, hogy meghallgatom a szólót, majd gitárral a kezemben guitar-proval egyszer kétszer végignyomom, hogy nagyjából milyen témák vannak a szólóban, legyen egy vizuális képem is a dalról, meg a ritmusok, ütemek is rendben legyenek. Aztán nekiállok hallás után is gyakrolni.
Ennek a szólónak le kell jönnie fülre azért, mert elég egyszerű. Szerintem kurvára ne tabozzál, mert ha fülre szeded le, hamarabb tanulsz meg gityózni. Én csak akkor tabozok, ha valami nagyon nem jön le fülre...
Tény akár Hendrix is irhatta volna, de szerintem ettől még nem nyúlás:). Ami miatt nem az, az a dal - szerintem - teljesen egyedi hangulata. De Hendix is nagyon "benne van".
Szólót most tanulgatom ma reggel 6-kor direkt felkeltem gyakorolni (a tabot). Eddig csak hallás után próbálkoztam a dallal.
Ismerem a nótát, sőt imádom a nótát, meg úgy az egész Pearl Jam-et, úgyhogy a szóló sima E-dúrban van, de az E-dúr pentaton is tökéletes rá (9. fekvésben).
Amúgy a gityós állandóan másképp játsza a nótát és szerintem az igazi nagy gitározás az eredeti verzióban van. OK, hogy kicsit Hendrix nyúlás, de én a mai napig a szám témájával próbálok ki minden gitárt, ami a kezembe kerül. A szóló meg annyira tetszett, hogy annó be is tanultam egy az egyben. Asszem az az egyetlen szóló, amit tudok fejből. Az sima E-dúr pentaton amúgy a 9-ik fekvésben szintén...
Itt az eredeti stúdió verzió, egy kis poénnal fűszerezve... A szóló szerintem szuperprimkó, de mégis fasza, úgy ahogy van...
öhhöm.nem tud vki a band in a box cimü progihoz magyarositást :)
mondjuk igy is érthetö mer nem annyira bonyolult de azér magyarul jobb lenne.elöre is köszi.
Landmine írta, hogy dúr pentaton a szólórésze.
Most, ha te a E-dúr alatt a hétfokút érted, akkor a kettő nem ugyanaz hangzásilag.
Már, ha jól értettem a dolgokat...
szerintem elég nehéz belőni a dal igazi hangulatát. ha szomorú vagyok akkor hallgatom ezt a dalt, de sokkal boldogabb nem leszek tőle. ha meg jókedvem van akkor meg elég nehéz végighallgatnom.:)
szóval szerintem inkább szomorkás:)
szerintem is e dúr (mostmár:)) csak ez a sok dúr nem illik a dal hangulatához.
na majd megpróbálom eljátszani gyorsabbban, lehet hogy lesz belőle egy jó kis country.:) bár nem valószínű....
Sziasztok! Szerintem miki véletlenül rossz számot hallgattál meg, vagy én?
Ami linket beadott jómagam kollega, azon a szám E-durban van, és a menete: (E-dur) (H-dur) (A-dur) és vissza (E-dur)
a szóló résznél pedig (E/6) (H/6) (A/6) (E-dur)
Hát ha a konkrétan az általad megadott linkre gondolsz, akkor ott a szóló már a Hendrix-Little Wings harmóniamenetére megy(aztán további erős Hendrix hatások vannak mert at USA himnuszt is a mester játszotta így a Vietnámi háború idején nem kis felfordulást csinálva így otthon és odaát) -de eléggé elkalandoztam- és az tényleg "e" mollban van (egy kis "a"moll áthallással) : Em/ G/ Am/Em/Bm /Am /G F /C D/
Lehet h nem ide kéne írnom, bocs ha off.
Egy számról lenne szó, Pearl Jam: Yellow Ledbetter. akkordok EBAE. viszont nem tudok rájönni, hogy a szóló az E-dúr vagy C#moll pentaton, mer ugye ugyanazok a hangok vannak mindegyikben. Az egész dal az Edúr körül forog mégis olyan szomorú a hangulata.
Köszi a linket, egész használható sztem.
Egyébként csak vmi támpontot kértem h merre induljak el, gondoltam h nem fog senki távgyógyítani, meg Vait csinálni belőlem a neten keresztül. Mondjuk el tudnám viselni.... Köszi
Bocs, de ezt hogy lehetne pár szóban elmondani. Olvasd vissza a topicnak és majd találsz egy csomó hasznos dolgot. Vagy olvasd végig EZT és akkor képben leszel. Csak azt ne gondold, hogy ez olyan, hogy 3 percben elmondja valaki és akkor már megy is...
Egy vérbeli zenész nem kell vágja a skálákat ahhoz, hogy tudja, jól szól, amit játszik. Ismertem egy öreg cigányt, aki Bach-ot meg Mozartot játszott a Vigadó utcában a jövömenőknek (hegedűn). Hallásból. Valahol hallotta, és emlékezett rá. Kibaszott jól. Kottát még soha nem látott és assem tudta, mi az hogy skála. Vérbeli zenész
És ha mondjuk kvartokat használok, meg bővített "groteszk" akkordokat, akkor mi a módja a helyes hangnem-belövésnek? Hogy is működik ez? (hangnem) Konkrétat lécci, mer soha nem fogom megérteni, ha nem magyarázod el, csak leírod h egyszerű. Én se azt mondom h a deriválás egyszerű, csináljátok... mer abból senki se jön rá hogy hogyan kell
Ha arra szólózól, akkor nyilván. Én csak azt mondtam, hogy egy szólóalap is lehet több hangnemben. Ha azt érted, hogy milyen akkordra milyen skála való, és elég csak az egyszerű skálákat egyelőre érteni, már meg is vagy és onnantól csak rajtad múlik.
Szerintem némi zeneelmélet bőven elég. Ha csak azt megérted magadtól, hogy egy adott akkordmenetre vagy akkordra milyen skálák mehetnek és miért pont azok, akkor onnan már magától is elég jól elvacakol az ember.
Nálam mindíg is ez az imprós dolog ment, de hát sose fektettem erre akkora hangsúlyt, de most meg kell már....
De pl a hangnemet hogy állapítom meg? (ne nézzetek hülyének, de tök analfabéta vok szolfézsből, amit tok, magamtól tanultam meg egyedül)
És ha a hangnem megvan, akkor alkalmazom az erre illő skála hangjait.? nem?
Többek között. Van egy riffed mondjuk, annak ugye van vmi hangneme. Arra meg illik egy skála. Vagy több:) Ha ismered ezek összefüggéseit, akkor csak a te kreativitásodon múlik. Hallás alapján is lehet bütykölni, méghozzá eredményesen. Ám egy fokkal szerencsésebb a helyzet, ha tudatosan játszol, tudod, hogy pontosan mit is csinálsz, mit játszol éppen, vagy ha ismered az alapokat, mert akkor a kedvenc zenekarod szólóit is meg tudod fejteni.
Legegyszerűbb, ha fogod és hallgatod az alapot, amire szólózni szeretnél... Akár úgy is, hogy nincs a kezedben a gitár... Aztán szépen kezd valami formálódni a fejedben, hogy mi szólna ott jól... Aztán a kezedbe veheted a gitárt és már csak meg kell valósítani.
Rakjál bele néhány legatot pár kör tappinget meg egy -két arpeggiot és le van róla a gond.
Van egyébként egy oldal ahol valami ilyesmi elemzéseket ír egy gityós. Nem tudom szabad-e belinkelnem az oldal címét de megtalálod a mymusic oldal fórum tanuljunk téma alatt.
Szókincs=skálák?
Meg mondjuk h pl milyen fogásokra akkordokra mi illik? Szval megnézem h milyen hangokból áll az alap-dallam, és ahhoz keresek skálát v van ennek vm kiforrott módja?
vagy csak egyszerűen hiányzik a készlet, a "szókincs", amiből aztán tudsz variálni... akkor ezt kell bővíteni, fejleszteni.
az is hasznos, ha a kedvenceidtől leszedsz pár szólót és tanulmányozod egy kicsit, hogy ő mit miért játszott oda, ahova.
Figyi ezt úgy megválaszolni hogy nem halljuk, az olyan mintha a sebész otthonról telefonon műtene. Valahogy tedd fel a zenét és írd meg az elképzelésed. Az egész számot tedd fel és akkor mehet a dolog
Help! Saját számainkhoz szeretnék szólókat írni, de nem igazán tom h hogyan kezdjem el. Van olyan számunk, ahol pár hangból áll a szólóalap, van ahol pedig ilyen riffes alap van. Írtam eddig is szólókat(a technikákkal tisztában vok), de nem sikerült olyanra amilyet szeretnék. (tekerős, fejletépős, metálos, tökös, dallamos ) Az a baj h én is meg a másik gyityós is inkább riffer. Szóval ha van ötlet, h hol kéne elkezdeni, azt szívesen venném... Köszi
véletlen akadtam rá. Otthon manókámnak tetszett, amikor rákkattintok apipára, elkezdett vele játszani.
Átlagosan olyan 60% körül teljesített.
Szeptemberbe lesz 4 éves
Szerintem úgy fejleszd a hallásod, hogy "idegesítsen ,hogy ezt, és ezt a dalt még nem tudod hallás után- helyes harmóniákkal (fordítással-azaz basszussal együtt értelmezve) eljátszani." Egy idő múlva fogod tudni azonosítani az akkordfordulatokat, ill. ha újra jössz rá, akkor illeszd a meglévő "gyűjteménybe". Az a baj, hogy minden le van írva már az interneten (nagyon nagy részt persze iszonyat hibákkal!!), ez nagyon ellene dolgozik a tanulásnak, a régi zárt világ sokkal alkalmasabb környezet volt a belemélyedésre (igaz, elég nagy "bűnök" jelentek meg akkor is, mint dalok harmóniamenet-leírásai).
Hallásfejlesztést a legroszabb egyedül csinálni.- Találj valakit aki szintén fejleszteni szeretné magát, és üljetek le egy zongorához. Hangközök, hármashangzatok, fordításaik, modális skálák, stb fokozatosan lehet bonyolítani és párhuzamosan több dolgot gyakorolni, beleértve az egy és kétszólamú dallamdiktálásokat is (akésőbbiekben persze)
Annál jobb nincs. Én is "azon nőttem fel". Érdemes mindent amúgy, ritmusfelismerés, skálafelismerés, hangköz és a többi. különféle elgondolások szerint persze.
Nyelek egy nagyot, mert alapvetően nyugodt ember vagyok. Megmutatom neki, hogy hogyan kell. Utána 2x-esen eltúlzom, mint ahogyan ő csinálta. Akkor nevetgél egyet és megpróbálja úgy, ahogyan látta. Előbb-utóbb majd csak sikerül. A kicsikkel sok a gond, nagyon lassan tanulnak, de nekem van időm.
Nálam volt 1-2, és jajj. Mondom neki szép finoman. Erre belecsap, mint az állat, és nem is tudom szavakkal leírni, mint csinál (mit kell ilyenkor tenni? háhá)
Ja igen a ritmusok! Majd elfelejtettem. Természetesen az első órák egyike, a pengetés után.
Igazából nincsenek elhalmozva skálákkal, mert amit az első évben megtanulnak az a pentaton, blues, dúr/moll E6-ról indítva és A-ról indítva. Ezek oda vissza. A nyakon még nem húzom szét és a modálisokkal sem traktálom őket.
Ezzel a 6 skálával elvagyunk egy darabig, persze több hangnemben.
Szerintem a fiataloknál az az első lépés, hogy megkérdezed, mit szeretne gitározni... És akkor azt is tanítod nekik... Aztán picit szélesebbre tárod a látókörét.
Hehe, nincs kidolgozott módszertanom, de szerintem ez a hangolással bajlódás csak időpocsékolás... Hangoljon otthon egymagában, szenvedjen nyugodtan, neked meg kell mutatni, hogy hogy megy ez és kész. Én is hangológéppel hangolok, max. ha útközben elcsúszik valami, akkor utánahangolunk és kész...
Egy 26 évesnek rámenősebben oktathatsz mindent, de egy 12 évesnek előbb legyen élmény a gitározás, aztán amikor már belelendül és szívesen csinálja, akkor lehet csepegtetni az elméletet... szerintem.
Nálam 15 év alattiak nincsenek. Nem tudok megfelelően azonosulni ilyen fiatalokkal, sajna. Nem merném vállalni. Lehet, hogy menne, de egyelőre nem. Nekik tényleg más kell, máshogy.
A véleményem kb az, hogy eléggé kusza. de most tényleg.
A hangoláshoz nem tudok hozzászólni, nálam ezzel nem foglalkozunk. Ott a hangológép, behangolja. :D Óra előtt én hangolok (kb 10mp), akinek nem megy. De általában egy idő után mindenkinek menni fog, főleg ha a hallása is fejlődik folyamatosan (ehhez nálam vannak gyakorlatok)
A helyes sorrend sztem ez lenne: ritmusok (külföldi és hazai zeneiskolákban is ezzel kezdenek mindenütt, nagyon fontos!!), dúr-moll skálák, pentatonok, ezek kötései, utána hangközök, majd hármasok, ezek kötései (összhangzattan), majd a szeptimakkordok, ezek kötései, csak ezután a további skálák. Mert ugye a két alapvető hangrendszerrel dúr/moll min. 1 évet foglalkozni kell, hogy megismerje az illető. Sztem kifejezetten rossz, ha elhalmozzuk őket skálákkal és egyebekkel.
Persze ez nem jelenti, hogy az első évben nem tanulunk akkordokat és nem improvizálunk. Mert de.
Nem is arra gondoltam, hogy ki milyen gyorsan tanulja a dolgokat, hanem én teljesen más sorrendben és más módszerekkel tanítanék egy 12 évest meg egy 26 évest... Te is másképpen álltál a zenéhez és a zenéléshez 12 évesen mint most, nem?
A tiéd elég korrekt és részletes! Hellyel-közzel nálam ugyanazok a dolgok vannak, kivéve az ötvonalast. Nálam tab van.
A hangolásra lettem volna kíváncsi, hogy mikor kezded.
Én a legtöbbjüknél már a második órán bepróbálkozok, hogy mennyire hallja a delikvens a hangmagasságok közti különbséget, de általában nem szokott menni. Kicsit zavarban vagyok, hogy most erőltessem vagy inkább lassan szoktassam a fülét. Most a köztes állapotot választottam, mivel néha hangolgatunk egy negyed órát, átismételjük a különböző hangolási módokat, beszélünk róla stb.
Ezzel párhuzamosan ujjgyakorlatok, figyelve a helyes pengetésre - a pengetéssel el szokott menni pár hét - és alap akkordok mennek. Eddig az elmélet ki is merült a krom. skála, húrok elnevezése, gitár részei, és az akkordok neveinek megtanulásával.
Ezután kezdjük az alapelméletet. Hangközök, dúr/moll és egyéb skálák, akkord-skála kapcsolatok, kvintkör, hangnem meghatározás és mire mit játszunk, szólózzunk. Természetesen csak 3-as hangzatokról van szó. Ezzel párhuzamosan mennek a megfelelő gyakorlatok.
Durván ennyi. Mi a véleményed?
Először tájékozódj a felvételi követelményekről, és akkor keress egy tanárt aki felkészít a felvételire. Érdeklődhetsz nálunk ahol én tanítok a Kodolányi Főiskola Jazz-pop tanszakán
Szerintetek konzervatóriumba hogy lehet jelentkezni abba az esetben ha nincsen SEMMILYEN papírom a zene képzettségemről?Hangsúlyozom,hogy tudásom az van,csak papírom nincs róla.Persze lehet hogy a tudásomon is van mit alakítani,de mivel én nagyon fejlődőképes vagyok,ez nem gond!Komoly válaszokat várok,mert a szándékom is komoly.