zongorista haverom mesélte...
főtárgy vizsgája előtti egyik órán dumált a tanarával, az öreg fogarral...meg ugye átjátszották a dolgokat...
aszongya az öreg az egyik akkordra...az szar bazmeg...oda ne azt játszd...
akkor mit?
nem tudom...amit akarsz...de ne azt xD
)))))) hát ha máshogy nem.....
A Kovács Andor (régi magyar gitáros) a sepregi GYuszival csinált egyszer egy felvételt a magyar rádióban, és a Gyuszi kérdezte az öreget:...és Andor bácsi milyen hangnemben vagyunk? mire a válasz: hát ebbe! (és megfogta egy akkordot)
Elmondhatjuk azt hogy semmilyen papírt nem kérnek abban az esetben ha fel akarok lépni valahol?Mondjuk léptem már fel,az igaz hogy azon helyeken ahol felléptem nem kérték,de az már régen volt.Persze hogy ki mit ért régen alatt,az külön téma lehetne.
pl moll 9b
egyik ilyen kedvenc példánk
ezt így ebben a formában be lehet tenni skálába mindenféle módosítás nélkül...és nem alterálásról beszélünk...hanem összhangzattanról...
igen, mint sok dolog, itt is hozzáállás kérdése az egész :D
összhangzattani, alterálósdi, akusztikus, diatonikus stb...
lényeg legyen megmagyarázva
magyarázatról, egyik kedvencem, amikor egy kutya akkordról van szó, megkérdezik az öreg dzsaneszt, miért fogja..
erre a válasz: mer" úgy kő" aztat...
Nagyon logikusnak tűnik hogy ha egy hangsor része egy alterált hang akkor az nem az hiszen része a hangsornak. De a legtöbb hangsor része valamely hangrendszernek így hamar leredukálhatnánk az alterált hangok számát nullára. Amikor számokkal kezdték jelölni az akkordokat akkor a módosítatlan hangokat a mixolid hangsorhoz adták. Amerikában most is így tanítják a skálákat t.i. az alaphanghoz mért távolsággal (bár ott azt hiszem ebben a fajta skálajelölésben a 7 N7-et jelent: a nagyszekund 2 (illetve oktávon túl 9 ), 3 nagyterc, 4 (illetve oktávon túl 11 ), 5 tiszta kvint, 6 nagyszext, 7 kisszeptim
Na itt vagyok....Szal az alteráció mint szó módosítást jelent, és ezeket a hangokat korábban már elírtam. Leggyakoribb előfordulási helye a domináns V. fok minthogy funkcióját tekintve feszültségteremtő és a módosított hangok ezt remekül betöltik. De nem csak dominánson lehet ilyen hang. Van ahol a hangsor rész de mégsem használjuk vagy csak periférikus zenékben mint modális III. fok moll7 b9. It tezt érzékenyhangnak hívjuk (evoy tone) ezért akkordban kerülendő skálában csak hangsúlytalan helyen játszható. Aztán vannak mollbeli alterációk amelyek az összhangzatos moll V. fokán vannak ezek pedig a 9b 13b.
Na aztán mi van még? Ja Írtam a melódikus és Összhangzatos VII-et ott szűkszeptim illetve félszűkitatt akkordok vannak de a szinezőhangokban 11b van amiről tudjuk hogy nem használatos. ezért ezeken a fokokon ezekben az akkordokba természetszerüleg nem használjuk ezeket az alterációkat de a skálákat miután mindkét terc jelen van domináns szeptimre alkamazzuk, ugyanis ha egy akkordban vagy egy skálában jelen van mindkét terc, ott mindig a dúrterc fogja adni a törzsahangot és a mollterc az alterációt.....
Miért ne lenne? Sosem hallottál még moll hn-ben 7b9-es akkordot? pl. (a 9b lényege itt pl az, hogy vezetőhangként funkcionáljon a tonika kvintjére oldásnál: C-moll hn-ben asz vezet g-re; vagy épp a szintén tonikai moll6-akkord szextjére)
persze úgy is feltehettem volna a kérdést...vagy inkább írhattam volna a mondatot...
hogy...milyen érdekes...gyakorlatilag mind a hét hang alterálható, persze nem ad hoc jelleggel, hanem megvan annak a maga módja...
Landmine, hogy lenne már moll hangnemben alteráció? Az OK, hogy mondjuk melodikus mollban II. fokon a Dm7-re b9-et játszol, mert az Eb van rajta a skálán, de ez nem alteráció szerintem, mert pont az lenne az alteráció, ha nem skálahangot játszanál rá. Ez pedig skálahang Cmm-ben.
ráadásul úgy tudom, ez az OSZK vizsga kb annyi, hogy ismerj fel pár hangközt, és pár skálát, meg játssz vmi repertoárt, azt bumm. tehát ilyen totál alapszintű dolog, mondhatni felesleges.
Miki, mi az, hogy nem szólsz bele? Te értesz itt legjobban a dolgokhoz, aztán hagyod, hogy itt kínlódjunk meg variáljunk össze-vissza... Inkább önts tiszta vizet a pohárba...
miért érdekel mindenáron ez a "más"? :)
már meguntad és kiaknáztad a lehetőségeket, amiket az alábbiak kínálnak?? hasznosabb, ha előbb azzal foglalkozol, amik általánosak.
Mint a szabályoknál... előbb megtanulni, magadba szívni, utána felrúgni.
nehogy kilökjél pízt ilyesmire. szerinted a vendéglátósok közül hánynak van ilyen???? nem tudnak beléd kötni, hacsak nem valamelyik OSZK-s pöcörőnek számlázod le a működésed díját..
Dúr hangnemben domináns fokon a kvintet gyakran alterálják lefelé, fölfelé is (5b, vagy 11#, 5#, vagy 6b), aztán a nónát szintén, bár inkább felfelé (9#, vagy 10b), vagy ezeket együtt is (pl 7#5#9)
Moll hangnemben domináns fokon legsűrűbben kis nóna szerepel (9b) alterációként, de 5# is kedvelt.
Dúr SZD-nál inkább IV fokon alterálnak, (11#)
Dúr tonikánál a 11# abszolút alterációnak minősül, vagy pl az 5# is előfordul major akkordnál
Moll T-nál szintén lehet 11#
Hát kb ezek a legáltalánosabbak, de persze előforul még más is...
most gondolok pl a nápolyi szext jelenségére...többek között
nem is ötödik fok, nem is az említett fokok vannak benne alterálva
és nem csak az ötödik fokú 7-es akkord kaphat domináns funkciót...
Sziasztok.Én nem tudok új témát létrehozni,ezért ide írok.Az lenne a kérdésem,hogy:mennyibe kerül az OSZK-s szintetizátoros vizsga,illetve mik a követelmények,illetve van-e iskolai előfeltétele,illetve mire jó.Azt is kérdezném hogy mennyibe kerül a zongorista vizsga,illetve vannak e iskolai előfeltételei?
birta úr! mondom nem ér :D
funkció...tök mind1
mit lehet alterálni?
az izét lehet laterálni, ha lófasz meg szarvaspicsa...
van amit csak egy esetben lehet alterálni....akkor azt az egy esetet...
Nem pofázok bele ígérem de, mindamellett hogy tényleg nem használjuk a 11b-t mert semmi értelme, azért nézzétek meg az Össszhangzatos és Melódikus moll VII. fokán lévő teljes akkordot a szinezőhangokkal együtt, mert ott találhattok érdekes dogokat....no el is tüntem....
Talán kevés olyan műfaj van amit olyan sokféleképpen értelmeznek mint a bluest. A Miles Davis önéletrajzában olvastam hogy ő St louisi volt onnan származott tehát déli és a mult század elejéről tehát mint feka a vérében szívta fel a bluest. Igen ám de ő kivételesen egy jómódú orvos családból származott ezért mikor NY-ba került akkor az előkelő Gulliardi zeneiskolába került, ahol egy fehér tanárnő tanította őket a 40-es évek elején hogy mi a blues, és kezdte hogy a szomorú-édes életrézés a déli csóró nincstelen fekák életérzése sajátja stb...mire davis felállt és azt mondta kérem én onnan származom egyáltalán nem vagyok csóró sőt...remekül érzem magam, és mégis jól játszom bluest.....
Hát nagyon a lényegre tapintottál....mert elég öreg ez a műfaj ahhoz hogy sok ága magáénak tudhassa az autentikus jelzőt- Azt hiszem ebben a kérdésben csak a kronológia tesz igazságot.
Értem én és a kérdésfelvetésedet is értem, csak szerintem ez nem egy olyan kérdés amire ha azt mondom Összhangzatos VI. leszállított szeptimmel, akkor közelebb kerülnél a valósághoz.
persze, világos amit mondasz, de nekem például mégis jó mankó lenne pár fontosab skálából kiválasztani a hangokat egy dallamhoz, mert ez még érzésből nem jön, ahhoz nagyon sok gyakorlás kell, a lá pentatonból építkezés meg már kezd unalmassá válni, mert kifogyok az ötletekből a kellő technika hiányában. Ezért gondoltam, h belecsempésznék a játékba illő vendéghangokat, csak nem tudom, h mikor hova mi illik és leginkább a "miért" az én kérdésem, vagyis szeretném átlátni amit épp csinálok.
egyébként szerény véleményem szerint a bluest megtanulni szárazon nem lehet ha nem látja és érzi az ember a mojot benne és nem érzi át a sok blueson belüli különbséget. abból nem lesz blues játékos csak egy guthrie Govan aki persze jmindent jól játszik de kurvára nem blues játékos. Keb Mo, Mississipi John Hurt, REverend GAry DAvis.... na ők blues zenészek :)))
szal én mint fél laikus fél kezdő azt mondanám: megérteni a blues lényegét. mert ahogy Bán Miki mondta: blues nem azoknak és azokról szól akiket megtaposott az élet is siránkoznak hanem akik onna felálltak és elmesélik történetüket :)
egyetértek abszolutt. csak még annyi: mi az autentikus blues ? :)))
mississipi? southern? chicago? texas? mert mindegyik más gondolkodás módot igényel. pl egy Keb Mo & Corey Harris duo által előadott Sweet Home Chicago teljesen más világszemlélet mint a Blues Brothers féle.
pl én most egy mississipi szerű bandában fogok játszani. Horváth Misike herflin, Bán Miki dobrón, és Bakó Imi bézen.... dobos direkt nem kell max egy lábdob amire néha rálép valaki. szal igazi mississipi feeling lesz :)))
Az hogy egy bluesra vagy akármire mi minden játszható, azt elsősorban a környezet dönti el. Mondok egy példát:
Képzeljétek el hogy a missisipi partján a töltéseken dolgozó börtönéveiket töltő fekák akik a mai napig munkadalokat énekelnek meló közben és szünetben bluest énekelnek egy gitárossal, nos vendégműsorra hívnák John Scofield gitárost hogy játszon nekik bluest. Szerintetek mit gondolnának ezek a fekák a nagy fehér varázslóról John bácsiról?
Ez persze szélsőséges példa, mégis jól mutatja hogy még az adott szóval illetett zenék között is igen nagy eltérések mutatkoznak és hiába blues az egyik és hiába a másik, nem átjárhatóak és nem játszható akármi ezekre csak amit a műfaji sajátosságok megengednek. Ezért annak aki itthon nálunk szeretne megtanulni bluesra játszani annak először fel kell építenie magának az egyszerű autentikus bluesra való játékmódodt ahol formát és periodikát sajátít el, a legegyszerűbb pentatonokkal, és aztán erre lehet építen a különböző utakat. Mert ha most azt mondod ezt vagy lehet e játszani vajon a lényeget mondtad e el a bluesról? Magyarul mivel segítünk egymásnak ha ilyen kéréseink vannak? Mert mondhatnám azt is hogy a kromatika 12 hangja játszható bluesra ha tudod hogy ezek közül mikor melyiknek van jelentősége, de segítettem vele? Nem hiszem.
Jók amiket Landmine leírt és ezek is játszhatóak, de szerintem nem mindegy, melyik skálát mikor mivel játszod együtt.
Illetve bontsd szét fokokra, melyikre mit játszol.
Mik mehetnek I IV V -re. külön - külön.
Csak nagyon távoli kis merengés:
Nem vagyok nagy zenetörténész, de egy érdekes észrevételem megosztanám a bluesról. Sokunknak itthon a HBB volt az első blues-találkozás, majd mostanra már rengeteg hasonló zenét játszó zenekar lett. Múltkor láttam egy dokumentumfilmet a bluesról, amiben sok archív felvétel volt, valamint maiak, ahol nagyon öreg fekete bácsikák énekeltek-játszottak egy szál gitáron. Ami megütötte a fülem: Nem olyan (!) mint ahogyan mi itthon megismerhettük! Én sose voltem egy blues rajongó, de ez esküszöm jó volt, és mintha megértettem volna, hogy mire megy ki.
Technikai szempontból a fő különbség (ezért írom válaszként a Te írásodra), hogy egyáltalán nem törekednek a harmóniák fölösleges-funkciótlan kibővítésére négyes-ötös hangzatokká. Főleg nem tonika, de pl. szubdomináns helyzetben sem. Utóbbi valami újabb keletű szokás, és tudom, hogy itthon is mindenki így játssza a bluest. Visszatérve: ezekben az autentikus dolgokban nagyon is európai-normál harmóniavezetések voltak, lehetett volna akár egy egyszerűbb J. Strauss harmóniamenet is. Ami viszont más volt benne, az a melódia kezelése, az, ahogy a hétfokúságból kilépegetnek a 12 fokúság felé, valamint ennek az ének-szóló technikája (utóbbiról mások többet tudnak, én nem annyira vagyok itt képben).
Van itt még biztos több más különbség is, az biztos, hogy valahogy nem úgy jön itt át, mint ahogy eredetileg van.
Na csak egy kis szörfölés....
A bluesban összemosódik a dúr/moll. Már az első akkord elárulja, aminek dúr hangnemben majornak kellene lennie, mollban pedig mollnak, de itt mégis hetes. tehát az általános értelemben vett funkciós rend a sorokban nyilvánul meg nagyjából (első sor tonikai sor, második SZD, harmadik D)
Az a-lá pentaton azért nem a legjobb, mert ugye az akkordok dúrok, arra nem nyomhatsz sima mollt. A blues körre a legjobb választás az ún. "szintetikus" blues skála, ami összemossa a dúr és moll pentatont. Tehát az a-moll pentaton hangjai: a-c-d-e-g; ezt egyrészt ki lehet bővíteni egy tritonusszal (desz), másrészt a terc (ami a galibát okozhatja) sosem szerepel sima kistercként. Blues énekesek a kis-és nagyterc közé éneklik a hangot, zongorán pl egyszerre ütik le a kettőt. Gitáron nyújtással, vagy csúszással lehet kivitelezni.
(g-líd, d-dúr = a-mixolíd, itt ezeknek nincs jelentősége)
ha alterált akkordokkal játszol, tehát pl jazzessé alakítod a kört, akkor lehet választani több skálát is, de egy alap bluesra ezek tökéletesen megfelelnek, kár bonyolítani.
Alapi mester ha jól emlékszem pont egy hasonló blues
kört elemezget az oktató dvd -jén.
Rég láttam már de az egészhangú és a fél egész skálákkal
variál rajta sokat.
Az összes dúr hármashangzat jó kibontva bármályik dúr vagy dúr7
akkordra.
E7-re jó az E fél egész skála. Azaz ötödik fokra.
Meg ilyesmik.
wáááá!!!
segítsen vki!
Az lenne a kérdésem, h mik a leghasználatosabb skálák egy A alap Blues-körre.
(A lá pent, A dó pent, A mixolíd, G líd, D dúr, ha jól gondolom belefér)és még? Ezek szerint egy A-val kezdődő blues körnek Ddúr a hangneme?
Ha a sima blues-ra tudsz walkingolni, akkor menni fog a jazz bluesban is... ott is ugyanúgy főként a harmóniák bontásait kell játszanod, illetve jól szól, ha az ütemváltáskor egy pár hangos kromatikus rávezetéssel kötsz.
Sziasztok! Lenne egy érdekes kérdésem, ami sztem sok basszusgitárost is érintene! A Jazz bluesban, a walking bass-nak van valami elméleti magyarázata? Sajnos nem találok rá semmilyen irodalmat! Az alap bluest azt tudom, de engem a tömörebb jazzes hangzás érdekelne! Pl:Walking Bass
a teljes szűkített akkord szűk hármas+szűk szeptim, nem kell oda feltétlen 9-es. minden hangja között szűkített terc van (másfél hang), skálaként te is használod gondolom.
Az összhangzatosat igen, de így nem nagyon hallottam még, hogy melodikus moll hangnem. A skálát ismerem, persze. De általában dúr és moll hangnemeket szokás emlegetni. Max. hozzáteszem, hogy melodikus moll skála..
Bár tulképp ez ugyanaz
A melodikus moll az hangnem?
Én csak skálaként tartottam számon, bár ha jobban belegondolunk, nevezhetjük hangnemnek is, mivel a hangnem a bel tartozó hangok összessége, a skála meg ezeknek a hangoknak a magasság szerinti sorba rendezése.
Tehát igazad van.
Bár sztem nem szokás a melodikus mollt, mint hangnemet emlegetni.