Értem, mire akarsz kilyukadni... Igazad van, de én nem avatkozom olyanba, ahol Bb-dúr a hangnem!
Én feleslegesnek tartom túlcifrázni... De lehet beiratkozom egyetem után valami jó zenesuliba, ahol ujra vehetném a dolgokat magyar nyelven!
Ühh! Honnan is kezdjem!? -vagy kitöl? (nem gondoltam volna, hogy ilyen port kavarok eme beköpésemmel)
- és kiderült, hogy mennyi sok nyelvtantanár rejtözködik közöttünk!
nos: van némi fingom róla, mert 6 éves korom óta bemagoltatták velem a kvint, kvart DUR-os és MOLL-os köreit!
De most jöttem rá, hogy nem volt sok értelme, mert egyszerüben is megoldható és nem kell törni a fejed rajta! Mint pl. ahogy a guitarProban van! (csak keresztek)
Mit értetessz hangnem alatt? Bocs, de szlovákiai vagyok és én szlovák kifejezéseket használok zeneelméletben és rengeteg magyar kifejezést ezen a téren nem igazán értek!
Végülis az 5 felsorolt skálán Ti még milyeneket használtok, mert szerintem ennyi böven elég, söt! Nekem ne mondja senki, hogy ezeken kivül simán ""ÉRTI"" a többi skálát is!
Kérlek magyarázzátok el nekem!
Rádrepült mindenki mint gyöngytyúk a takonyra.
Megy a savazás jól van!))
de a moll az 2 db "L" sajnos már ha megállapodhatunk abban hogy magyarul társalgunk. Az "aeol" pedig csak eol,
és nem "tudnák vele mit kezdeni", hanem tudnék vele mit kezdeni,
Azon kívül egy zenész nem azért improvizál így vagy úgy hogy itána lehessen miről "csámcsogni" hanem azért hogy örömöt szerezzen a hallgatóságnak. Aztán zenésze, stílusa válogatja hogy ki hogyan teszi. De azt kijelenteni hogy a többi baromság, hát.... mindenesetre az tiszteletreméltó hogy lemerted írni a véleményedet.
Peace!)))
Azért baromság, mert fingod sincs róla? Hidd el, sok haszna van, persze ha úgyis csak ezt a pár skálát akarod használni, akkor az istenért se magold be a többit, még megártana... Azt tudhatnád azért, hogy mindennek megvan az oka és a funkciója, az más kérdés, hogy esetleg te nem használod ezeket. Mellesleg ha nem ismered a hangnemeket, akkor hogy játszol rájuk? Csak úgy, ami jön, aztán előbb-utóbb belejössz, és megjegyzed, hogy Az e1-en 799779107?
Nézegettem és gyakorolgattam a guitarPro-ból a skálákat!
És arra lettem figyelmes, hogy a Jazz skála néven szereplö skála megegyezik a melodikus skálával! Az aeol meg pl. a standard mol-al!
Én szerintem nincs szükség más skálákat tudni, mint ezek:
dur, mol, harmonikus mol, melodikus mol, pentatonikus mol plusz blues pentatonikus skála! Na, ah én ezt az 5 skálát szét tudnám játszani és bármelyik hangtól tudnák vele mit kezdeni, kurvára örülnék!
A kvint, meg kvart kör egy nagy asag baromság! Tanulja meg az, akinek akaródzik! Én inkább a szász felfogást preferálom, ahol csak keresztek vannak! Nem értem minek tulbonyolitani? Azért hogy legyen miröl filozofálgatni a zenészeknek? Nem mindegy, amikor játszol, úgysem az a lényeg!
Jó.
Annyit pontosítanék, hogy "C,G,D,A,E,H dúr hangsorokban szereplő félhangok #-esek" nem a félhangok #-esek, hanem a módosított hangok. Pl. G-dúrban a h-c félhang nem keresztes:) De itt csak a fogalommal volt hiba.
"A F# / Gb az kimaradt a körből (ez van 6 óránál) itt mi a helyzet?"
Hát a F# keresztes, a Gb meg bés:)
Attól, hogy itt a felezés, nem jelenti, hogy pl Cisz-dúr nem létezik. Elméleti alapon létezik, de e helyett már Desz dúrt használnak. Erre jó az enharmónia.
Enharmónia amúgy nem csak hangoknál van, hangközöknél, sőt akkordoknál is.
Pl. ha te egy G9/5#-et akarsz felépíteni, tudnod kell, hogy az alterált módosított hang az a disz, és nem esz, tehát bővített kvint van, és nem kis szext. De ha mondjuk egy Gm9/13b-t akkor ot meg más a helyzet. Hiába egyezik meg a 13b, és az 5#, itt figyelembe kll venni más szempontokat is, pl hogy moll-beli vagy dúr-beli színezőhangról van-e szó.
Tehát a két szóban forgó hangköz is enharmonikus, de megvan mindkettő értelme, hogy mikor melyiket használjuk.
Akkordoknál meg pl egy Gmaj7-et felfoghatsz egy Em9-nek, főleg, ha nem fogod be az alaphangot (ez gyakran előforul, gitárnál különösen), és máris ez egy enharmonikus akkord.
Oké.
Szóval, ha a kvintkört nézzük akkor C,G,D,A,E,H dúr hangsorokban szereplő félhangok #-esek, míg a C#,G#,D#,B,F dúr hangsorokban b-sek (az utóbbinak megfelelően pl. nem G#-ről hanem Ab-ról beszélünk és így tovább).
Eddig helytálló avagy nem?
A F# / Gb az kimaradt a körből (ez van 6 óránál) itt mi a helyzet? Mivel ugye itt egyenlő a #-ek és a b-k száma.
Persze ezen dúrok párhuzamos molljainál ugyanígy járunk el, ha jól gondolom. Mivel Eb dúr párhuzamos mollja Cm ezért nem #-es hanem b-s jelölések vannak benne, ahogy írtad.
Mármint, ha a fentiekben tárgyalt vonalon haladok tovább.
Jó ez így van nem?
"...A bővített hármasra adott kisterc nagyon ritkán használt akkordot eredményez, nincs is külön neve a klasszikus elméletben. Ha nagytercet tennénk a bővített akkordra, csak nevében kapnánk négyeshangzatot, mivel a negyedik hang az alaphang megismétlése lenne egy oktávval feljebb. Például C E G# C. Elméletileg a negyedik hang nem C, hanem B# lenne, de a mai általánosan használt hangrendszerben (egyenlő temperálású hangrendszer) ezek ugyanazt a hangot jelentik. Az olyan hangokat, amelyeknek csak a neve más, valójában ugyanazt a hangmagasságot jelentik, enharmonikusaknak nevezzük. A klasszikus zeneelmélet szőrszálhasogatón megkívánja az akkordok hangjainak pontos enharmonikus megnevezését, de jazzben általában a legkényelmesebb nevet használjuk..."
Sokkal könnyebb megérteni, miért is van disz helyett esz, ha a dórt a moll skála csereskálájaként fogod fel. EZ már csak azért is helytálló, mert a 6. fok kivételével minden hang azonos a moll skála hangjaival. És ugye, mint tudjuk a c-mollban sincs disz, hiszen van benne D, tehát felborulna a szabály, miszerint a moll skála diatonikus (a hangok úgy követik egymást, hogy nem marad ki egyetlen fok sem- szóval a így nézne ki: c-d-disz-f, stb kimaradna az E hang, vagy annak vmilyen módosítása)
Jóvan, jóvan...elkaptam már a fonalat. Valóban Eb van a C dórban. Na.
Mondjuk épp tegnap olvastam a Sabatella-ban, hogy bár a klasszikus zeneelmélet keményen megköveteli az enharmonikus hangok helyes használatát, de azért jazz-ban ezt nem kell azért annyira komolyan venni...
De egy csomó hangszer van, amin nem mindegy.
Ha ilyeneket összekeversz, úgy általánosságban nem tudsz tájékozódni különféle hangnemekben (már ha ez célod:) )
És ha mondjuk kezedbe kerül egy kotta, ahol rendesen le vannak jegyezve a dolgok, akkor fel sem fogod ismerni a dór hangsort csak azért, mert mondjuk b is szerepel benne?
Ne legyél már igénytelen, még ha IM-t is tolsz. :D
Ráadásul itt most nem a gitárról van szó, hanem zenéről, és ott tudod vannak olyanok, hogy hangnemek, persze, aki csak mechanikusan begyakorol egy-egy ujjrendet, annak mindegy, valóban. :)
Mert a guitar pro egy segg...:) Gondolom ott is csak a szerkezet van meg egy-egy modális skálánál, tehát, hogy milyen hangközre vannak egymástól az egyes hangok, azt meg leszarták, hogy hangnemben legyen... Hát igen, éljen az "egyszerűsítés", de ugyanakkor átbaszás is...
Snakepit! Gondolj csak bele... A dór hangsor az ha úgy vesszük a dúr hangsor második fokáról indul. A C melyik hangsornak a második foka? Bb dúr, ugye? Bb dúrban mi az előjegyzés? Bb és Eb, ugye? Keresztekről szó sincs.
Érdekes, hogy a guitar pro-ban a C dorian mode C D D# F G A A# hangsorral szerepel.
Most, hogy átnéztem sehol nincsenek b-s hangok egyik hangsorban sem.
C dór. Dór második fok. Namármost.. ez nagyszekundara van az első foktól, ami jelen eseben Bb. (bé dúr) Bb dúrban 2b az előjegyzés, tehát a hangsorban Bb és Eb lesz. Bb dúr skála: Bb C D Eb F G A Bb Ennek második foka a C dór: C D Eb F G A Bb C
Fríg a 3dik fok, amelyet hasonló képpen fejthetsz vissza.
Hüüü! Nem is tudtam hogy ilyen topik is van! Ma este átolvasom az egészet, megigérem... Én jártam zeneiskolába, de egész kisgyerek koromban és akkormég nem birtam felfogni ezeket! Most ujrafrissitem...
Sokan azzal vannak nagy gondban, hogy képtelenek rájönni egy dal hangnemére. Sőt e legtöbb kezdő gityótitán szembesül azzal a problémával, hogy egy adott riffre nem tudja mit és milyen fekvésban játszon. Még ha a pentaton vagy dúr skála tudatában van a delikvens ,akkor sem tudja alkalmazni. Van ilyen.
Szóval nem ártana senkinek sem ha akkord-skála kapcsolatról és a kvintkörről is olvashatna itt.
Csak tippeket adok a "nagyoknak". Ne fulladjon be a téma,ha már ilyen szépen elkezdtétek.
Nyomjad tovább.
A 3-as hangzat rész okés. Jöhet a hangnem meghatározás ill. a 4-es hangzat. Meg a skála fokaira épülő akkordok is.
Szívesen olvasgatom, mivel én sem jártam zeneiskolába. A netről és innen táplálkozom.
oks.
az nem magam kijavítása volt inkább, elmagyarázás, csak a leírt dolgaim megvédése. nem írtam le mást azóta sem. nem volt olyan h valamit félre írtam és módosítani kellett volna.
De mindegy.
Fátyol rajta, a ki nem ásott bárd újra a föld alatt...meg ilyenek.
Ha lesz időm majd folytatom, ha van rá igény.
Sok a kreténség, inkább mindenki mélyüljön el a dolgokban ahelyett h itt osztaná az észt. Egyszerűen nevetséges ami itt folyik. Landmine meg egyszerűen olyan mintha UFO lenne, nem is ezen a Földön él. Sajnálom, nem is értem milyen egyedek járhatnak ilyen emberhez ZENÉT tanulni. Súlyos
Nem kötözködés képpen szólogatok be, hidd el, miért tennék ilyet, nem vagy nekem unszimpatikus.
Pár dolgot kiemelek, ami sztem nem helyes, vagy épp nem teljes/kerek, vagy épp félreértelmezhető. Legyen az akár a szűk nagyterc, vagy az előbbi. utána mindig kijavítod magad, tehát ne mondd, hogy szerinted mindent jól megfogalmaztál.
Azért javítgattam, nehogy mások félreértsék.
Köszi a felajánlást, de én nem szeretnék itt négyeshangzatokról, vagy előjegyzésekről írni, nem látom sok értelmét. Mint mondtam, én a részletességben hiszek, ezt látom célravezetőnek, viszont nincs kedvem több oldalnyit írni:) Ha zeneelméletet akar vki tanulni, úgysem innen fog, hanem elmegy tanulni, vagy megveszi pl a Kesztler könyveket, vagy mittomén.
De hogy ne higgy kötözködőnek, most nem fogok beleszólni. :D
nézd a reakció jó, ha télleg arra megy ha hülyeséget írtam akkor kijavítsd. elismerem zeneelméleti felkészültséged és örömmel veszem az észrevételeket. Mert veled ellentétben én nem jártam sosem zenesuliba. 80% magamtól tudom azt amit tudok. Így biztos sok olyat tudsz amit én nem.
De egyenlőre ilyen észrevételt még nem láttam.
Szóval reagálj. de úgy hogy azok hasznos infók legyenek azoknak akiknek segítség az amit itt elkezdtem leírni.
Terveztem leírni az előjegyzéseket, mert az is fontos ahoz h tudjuk mire mit nyomjunk. vagy a négyeshangzatok fajtái nak leírása. Ha van időd bevállalhatnád az egyiket. Na?
"mit alkalmazni méééééééééééég".így írtam. hangsúlyozom a még szót.
Igen de elöször, talán tisztába kéne rázni néhány alapfogalmat tanárúr.
Szó nem volt egyenlőre zenei fordulatról.
De ahelyett h állandóan csak, kritizálsz mi lenne ha olyat írnál amiben nem engem minősítesz hanem amiből megtudná a kedves olvasó h mire mit szólózunk?
Nem hiszem h arra kiváncsi h minden mondatomba belekötsz.
"Amit eddig leírtam, azon amúgy sem kell mit alkalmazni még."
Úgy tudom (bocs, ha tévedek), te is tanítasz pár srácot. Azt nem tanítod nekik, hogyan alkalmazzanak 1-1 skálát, zenei fordulatot, stb? Hogyne lehetne ezt alkalmazni.
Nem csak neked címeztem :)
Valóban, mint mondtam az elmélet a zene ugatása, de ahogy itt láttam sokaknak még ez sincs meg. Valóban nehéz improvizációt tanítani kották nélkül, de simán eljöhet az a pillanat amikor belinkelek pl egy gptabot és ha írok mellé magyarázatot mit miért játszok, mi van ha nem érti mert ezeket nem tudja. Bocs, akkor "bemagolni" mert valóban van benne logika és ha megérti akkor könnyebb. De akkor is meg kell tanulnia ha tudni akarja.
Ki mondta h nem tudja alkalmazni? vagy hogy nem jön elő?
Amit eddig leírtam, azon amúgy sem kell mit alkalmazni még. Ez csak alap információ.
És ha valamit nem ért akkor kérdez. Ezért fórum.
Láttad valaha mondjuk valamely hangmérnök topicban, h nem mondom el mert úgyis hallanod kell? vagy hogy túl hosszú. Számomra erről szól a fórum, információ szerzés. Ha nem egyértelmű visszakérdezés.
És elhiheted h én is olyan könyvből szereztem ezeket az infókat amelyben nem volt hosszabban kifejtve. és violá, tudom használni. És nem vok zseni, mondjuk szefo sem.
Én pl nem írtam, hogy nem jó, amiket írtál. De sztem az alap zeneelmélet nem csak "bemagolandó rész", sajna inkább erre kell mondanom, hogy nem jó. Mi értelme ezeket megtanulni, ha alkalmazni nem tudod, vagy mikor játszol, nem jönnek elő a tanultak? Ezt pont hogy nem bemagolni kell, hanem értelmezve, példákkal, elemzésekkel megtanulni, ill. rávezetni a kezdőket, hogy ennek igenis van értelme, és bele tudják építeni a mindennapi gyakorlásba, stb.
Amit leírtam valóban tömör de szerintem érthető. ezen nincs több magyarázni való. ezek a bemagolandó rész. De valóban ha valakit érdekel a dolog bővebben akkor vannak tuti tankönyvek amiket be lehet szerezni.
De az h így leírtam, is lehet segítség sokaknak, mert nem írtam hülyeséget azt hiszem. És ahelyett hogy esetleg valaki folytatná, mondjuk leírja a négyeseket, vagy előjegyzéseket, csak az megy h ez nem jó, meg az nem logikus. De eddig még senki nem írta le h akkor h a tuti.
Tehát, mire mit szólózzunk?
ezért is tartom rossznak az olyan oldalakat, mint a "gitározz.hu" elméleti oldala....
ne mondja nekem senki, hogy azokból meg fogja tanulni az elméletet alkalmazni...
"csak tömören összefoglalt"
Sztem épp ez a baj, hogy túl tömör. Egy kezdőnek több szemszögből, több oldalról kell bemutatni ezeket az alapokat, mert nem mindenki érti, vagy értelmezi egyféleképpen. Ezt azokon látom, akik járnak hozzám tanulni. Aki a zeneelmélettel foglalkozik, annak inkább minél bővebb és részletesebb leírás kell(ene), mert ha csak egy apró részletet felejt is csak ki a tömör vázlat, már bukik az egész.
A lényeg a részletekben (apróbetűben ) rejlik.
Logikus az, csak tömören összefoglalt. A kromatikus skálából kiindulva a hangközökön át eljutni a dúr ás moll skálákhoz, majd a hangnem meghatározásához az azért nem kis út annak aki nem is hallott még a kistercről sem.
Szerintem Csaba ezt próbálta meg tömören összefoglalni első lépésként.
A fent leírtakat szinte nulla tudással el lehet sajátítani kellő logika és értelem mellett. Ezért alap.
Amit Csaba leírt az teljesen helyénvaló, értelmes és logikus. A hármas hangzatok a legalapabb dolgok. Ebből tovább lehet építkezni a négyeshangzatok felé.
Szerintem sokan örülnek annak, ami most itt folyik. Én nagyon hasznosnak tartom, a Csaba által leírtakat, mert aki ezt nem tudja, az nem tud semmit.
Kevesen vannak itt a fórumon akik ennyire vágnák a zeneelméletet mint ti, szóval akármilyen alap dolgokról is van szó nyomjátok csak, mert sokan innen táplálkoznak (gondolom...).
Az meg, hogy nem kell újrairni pl. a Sabatella-t nem biztos, hogy célravezető, hiszen az egy olvasmány. Nem fog válaszolni az olvasása közben felmerülő kérdésekre.
szeptimakkord nem = jazz
ott nem is használnak sima szeptimakkordokat magukban, itt meg az kéne
Sztem amúgy felesleges "újra" elmélet könyveket írni (főleg egy fórumra), már megtették helyettünk, méghozzá elég alaposan. Olvassátok inkább ezt, elég világosan leír mindent, aki meg lusta belemélyedni, az foglalkozzon inkább gyógynövénykertészettel:)
Bocsi, drazsecsaba, de ez így nem logikus egyátalán. Ráadásul a skálák fokaira épülő akkordokat baromira nem lehet értelmesen elmagyarázni 3-as hangzatokkal, hanem csak négyesekkel logikus. Ha lesz egy kis időm befirkantom, hogy én hogyan tanultam, kottákkal meg mindennel, remélem az kicsit világosabb lesz... Amit te írtál, az OK nagyjából, csak a logika hiányzik belőle...
nem írtam le mindent, mert azok a mollok nem tartoznak az alapokhoz.
Hamis: ez a hammisság egy érzet ami az idővel változik. Jó példa rá h régen az "antik korban pl két szólam létrehozásakor kerülték a tercelés ami ma oly népszerű mivel akkor azt hamisnak érezték.
azért írtam így a hangközöket h mindenkinek egyértelmű legyen
"MOLL SKÁLÁK:
Három fajtája van."
Van annak több fajtája is. Van pl, ahol a 4. fokot is megemelték, ez lett az a moll, amit sokan magyar, vagy cigánymollnak neveznek, vagy épp Bartóki moll skálának (példa:Török induló, abban van ilyen)
Sőt, a jazzben pl a dórt is egy egyenrangú mollnak veszik a többivel.
"Itt viszont előállt egy furcsa másfél hangos lépés a 6-7 fokok között ami a régmúlt zenészeinek hamisnak tünt."
Nem tűnt hamisnak, inkább túl dallami szempontból túl jellegzetesnek (ezért is lett ennek dallamos moll a neve, mert dallami szempontból előnyősebb)
"Ha nagy hangközt szűkítünk kis hangközt kapunk."
Éppen ezért nem is létezik szűkített nagyterc:)
"A hármas hangzat 3 hangból áll."
Pontosabban 3 fajta hangból, mert egy hármasban lehet 5 hang is, ha mondjuk kettőzzük valamelyiket.
"Házi feladat h számoljátok ki a természetes moll skáláról is"
Ennek sok értelme nincs, mert ugyanazokat a hangzatokat kapod, mint a dúrnál. Nem összehangzatost akartál írni?
Még annyit hogy két hármas hangzat között szoros kapcsolódás van ha két közös hangjuk van.
C dúr skálánál C(tonika) F(szubdomináns) G (domináns) a fő hármasok
C - Am és Em
F - Dm és Am
G - Em és Ho
A közös hangokat majd megkeresitek. Azzal is tanuljátok a lentieket :)
Szenvedjetek ha már ennyit körmölök :))
Na jó.
Elkezdem valahol majdnem az elején.Egy két alap okosságot leírok. Ki lehet ezeket bővíteni még mert nem akarok zeneelméleti könyvet sem írni.
A DÚR HANGSOR: Egy hangsor milyenségét (dúr moll ...) az adja meg hogy mikor milyen hangközök fordulnak elő benne. A dúr hangsor esetében: egész egész fél egész egész - egész és még egy fél ami a következő első hang oktávjára visz. C dúr esetében ez c d e f g a h és c. G dúr esetében ez: g a h c d e fisz és ismét g. Bármely hangról is kezded ezt a hangsort, ha ebben a hangköz sorrendben játszod a hangokat akkor dúr skálát kapsz. Fontos ismertetője a dúr skálának hogy a harmadik fokon nagy terc lépés van. Azaz c-e. (ez 4 bund lépés a gityón ) Ez adja meg az akkordoknak is a tonalitását. C dúrnál c e g.
Van pár elnevezés:
TONIKA a dúr skála kezdő hangja
SZUBDOMINÁNS: a skála 4. foka
DOMINÁNS: a skála 5. foka.
Ezek funkcióiról most nem írok egyenlőre.
Vezető hang a 7. fok Ez azért vezető hang mert rávezeti fülünket a skála játszásánál a kezdő hangra. Ha eljátszod a skálát és megállsz h hangon c dúrnál akkor a füled akarja majd h a nyolcadik c-t is lejátsz ezzel befejezve a skálát. Ez a h és c hangok közötti fél hang távolság miatt van. Ez a legszorosabb kötődés a hangok között.
A fok a skála hangjai. C dúrnál a c az 1 a d a 2. és így tovább.
MOLL SKÁLÁK:
Három fajtája van. A dúr skála hatodik fokáról indítva származtatjuk.
C dúrnál ez a h c d e f g a. A moll skálánál a hangközök egész fél e e f e e.
Ez a dallamos természetes moll skála. Itt hiányzik a félhang lépés a 7-8 fokok között mert egész hang van. Hogy ezt kiküszöböljék felemelték a 7. fokot fél hanggal. Amoll esetében ez a h c d e f gisz a. Ez lett a harmónikus vagy összhangzatos moll skála. (Malmsteen sokat használja) Itt viszont előállt egy furcsa másfél hangos lépés a 6-7 fokok között ami a régmúlt zenészeinek hamisnak tünt. Ezért felemelték a 6. fokot is félhanggal. Azaz: a h c d e fisz gisz a. Ez lett a dallamos vagy melódikus moll skála.
HANGKÖZÖK:
Két zenei hang távolsága. Lehet konszonáns vagy disszonáns.
A konszonáns hangközök:1 prím, 4kvart, 5kvint, 8oktáv, 11undecima és 12 duodecima.
Ezek hanghullámai a levegőben párhuzamosan haladnak rezgés számuk maradék nélkül osztható.
Ezek lehetnek tiszták szűkítettek(b) vagy bővítettek(#).
A disszonánsak:
2szekund, 3 terc, 6szext, 7szeptim, 9nóna, 10decima, 13tredecima
Ezek hanghullámai a levegőben interferenciába ütköznek, rezgés számuk maradék nélkül nem osztható.
Lehetnek b vagy # nélkül nagyok kicsik , (b)szűkítettek és (#)bővítettek.
Ha nagy hangközt szűkítünk kis hangközt kapunk. c-a nagy szext míg c-ab kis szext
Ha tiszta hangközt vagy kis hangközt szűkítünk szűkítettet kapunk. c-abb szűkített terc
Ha tiszta vagy nagy hangközt bővítünk bővítettet kapunk. c-gtiszta kvint míg c-g# bővített kvint.
HÁRMAS HANGZATOK
A hármas hangzat 3 hangból áll. Alaphang, terc és kvint. Négy fajtálya van. Most legyen c az alaphang minden esetben h könnyebben lásd a különbséget.
Dúr : c e g: itt nagy terc van és tiszta kvint. Jele C
Moll: c eb g: kis terc és tiszta kvint jele Cm
Bővített: c e gisz: nagy terc és bővített kvint Jele C+ vagy Caug.
Szűkített: c eb gesz: kis terc és szűkített kvint. Minden hangköz másfélhang lépés. Jele Co vagy Cdim
Egy skálából lehet származtatni hármas hangzatokat. A c dúr skála esetében
1 fokról c e g azaz c dúr
2 fokról d f a azaz d moll
3 fokról e g h azaz e moll
4 fokról f a c azaz f dúr
5 fokról g h d azaz g dúr
6 fokról a c e azaz a moll
7 fokról h d fisz azaz fisz szűkített kvinttel. Ho-5
Házi feladat h számoljátok ki a természetes moll skáláról is. Segítség kezdeni a dúr hatodik fokáról kell
Most ennyi. Majd folyt köv de úgyis lesz hogy egynehányan ezt kiegészítik, belekötnek és jobban tudják.
"ha valakinek van konkrét kérdése tegyefel"
Ez jó:)
Lejjeb írták itt, hogy nem sokat értenek abból, amiről szó volt. Akkor mit kérdezzenek? Inkább épp az a baj, hogy nem tudják mit kell/lehet/érdemes kérdezni. Ezért jó, ha elmegy vki tanulni, mert ott nemcsak arra kap választ, amit meg tud kérdezni, hanem megismer csomó dolgot, amiről fingja sem volt, hogy lehet ilyen egyáltalán, és úgy legalább semmi sem marad ki (ha normálisan fel van építve egy tanmenet)
na jó
ha valakinek van konkrét kérdése tegyefel.
Nekem is így mondta el tanárom ezeket. sok esetben leszarom a miértjét az első percben . kikeresem a hangokat a skálát és kipróbálom rá. aztán vagy megragad vagy nem. de nagy unalmamban inkább zeneelméleti könyveket olvasok mintsem szépirodalmat :(
szóval az elmélet nálam - a zene a fontos de valahogy mindyíg érdekelt h mi miért van. és csak mellékként olvastam hozzá h mi miért van.
de ha azt mondom c maj7 ...ezt és ezt játszhatod rá akkor kikeresed ennek és ennek hangjait és megpróbálsz rájátszani azokkal a hangokkal. elöször csak oda vissza fapadosan. majd ritmikával játsza egy két hangos kis dasllamokat figurákat kitalálni. de fontos h a gitár teljes nyakhoszsán tedd.
tudom h szar ha senki nem mutatja meg.
de ha gondoljátok mehetünk előröl. ne jazzeljünk (igaz én sem tudok) de akkor kezdjük azzal hogy egy átlag rock blues v metál alapra ami e-ben van mi játszható és miért. ugyanaz a három mert a zeneelmélet műfaj független, csak máshogy artikulálhatod a hangokat. szoval kezdjükl innen és eljutunk simán a c maj7-ig.:)
mi az h dúr skála moll skála....stbzok a 3-as hangzatok. milyen fajtái vannak? dúr moll szűkített bővített..milyen pentaton skálák léteznek?
Egyébként vágjátok a logikáját is, hogy miért lehet ennyi különféle skálát játszani egy adott akkordra? Szóval, hogy ezt mind atomszépen le lehet vezetni azokból az akkordokból, amik a dúr-, a melodikusmoll és az összhangzatos moll különböző fokaira épülnek...
Mert ez így felsorolás szinten tök jó meg minden, de ennek önmagában semmi logikája sincsen. Viszont a skálák fokaira épülő akkordokból iszonyat logikusan le lehet vezetni, hogy miért is, és utánna az ember saját maga is kereshet magának kurvajó kis skálákat, amiket adott szituációkban tud használni...
Nyilván az egy hosszadalmasabb leírás lenne, de rohadtul megérné szerintem. Én kétszer végiggondoltam, leesett és most már kapásból tudok egy rahedli skálát sorolni ha valaki bedob egy akkordot, mindenféle magolás nélkül, csak logikából. Már csak el kéne tudni játszani őket...
No de menjünk tovább :)
Cm7 akkordra játszható dolgok:
Bb dúr skála (C dór)
C melódikus moll
Eb melódikus moll
C fél-egész skála
C D és G pentaton (moll)
Eb F és Bb 3-asok
G dúr 3-as
Arpeggiók:
Ebmaj7
Abm7-5
Cm maj7
Cm7-5
Az első tűnik legvalószínűbbnek, mert ezek tényleg mind G-dúr domináns akkordok ott a Joe Passben.
Gadd13 meg nem lehet, mert akkor e-nek kéne lenni benne, inkább 13b, úgy is korrekt.
Joe Pass a G szeptim-akkordok között hozza. Abban a fejezetben mindent akkord G domináns, úgyhogy ezért írtam G7/#5-nek. Természetesen másnak is lehet értelmezni, de abban a környezetben az G7. Joe Pass fogta és kihagyta a szeptimhangot. Olyanja volt...
Erre a Bb hangra pont Bb-t játszik a bőgő, úgyhogy itt épp nem hamis:) Olyat már többször láttam, hogy a blues 2. sorának a végén átvált a párhuzamos moll hangnemébe (itt d-mollba), és úgy csinál egy II-V-öt a 3. sor C-dominánsra, de itt pont fordítva van. Jó kérdés...