HANGMESTER.HU
 
 
 
 
 
E-mail cím:

Jelszó:
Emlékezz rám


A WEBÁRUHÁZBAN TÖRTÉNŐ VÁSÁRLÁSHOZ NEM SZÜKSÉGES REGISZTRÁCIÓ

WEBÁRUHÁZ

PENGETŐS

BILLENTYŰS

FÚVÓS, VONÓS

ÜTŐS

EFFEKT/PROCESSZOR

ERŐSÍTŐ

FÜLDUGÓ/FEJHALLGATÓ

FÉNYTECHNIKA

HÚR, CD, DVD

KOTTA

MIKROFON

KIGÉSZÍTŐ

HANGRENDSZER

KEVERŐ

AJÁNDÉK, KOBOLDOK

IRODA

MULTIMÉDIA



A FÓRUM legfrissebb témái

Jónás Tamás (instrume

2021. május 13

Offtopic

2021. május 13

***FENDER***

2021. május 13

ADOK-VESZEK-CSERÉLEK

2021. május 13

***YAMAHA billentyűsök

2021. május 12

Gitáreffektek

2021. május 12

FÓRUM MŰKÖDÉS DOLGOK

2021. május 10

GITÁRLÁDÁK

2021. május 09

***Squier***

2021. május 09

Mákosamp és válogatott f

2021. május 08

*MARSHALL.hu KLUB *

2021. május 08

***GIBSON***

2021. május 08

Zenészeket, zenekart ke

2021. május 05

Vizelde

2021. április 30

Csöves Gitárerősítő

2021. április 27

Japán és távolkeleti

2021. április 26

Mutameg!

2021. április 24

LANEY

2021. április 20

DalszövegÉrtelmező 20

2021. április 19

***JACKSON***

2021. április 18

A számítógép és a z

2021. április 14

***IBANEZ***

2021. április 10

In Memoriam...

2021. április 09

KRAMER KLUB

2021. április 07

?Hangszórót ?Ládába

2021. április 06

Fotók, képek, GALÉRIA

2021. április 03

K O R G szintetizátoro

2021. március 28

E-bay

2021. március 21

KEVERŐK, Hangkeverés...

2021. március 16

Floyd Rose tremolók

2021. március 10




HANGMESTER.HU AKCIÓ
KOBOLD love ceruzás
Pixies love ceruzás kobold

KOBOLD love ceruzás


Akciós ár:
4 990 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
KOBOLD horoszkópos - szűz
Pixies horoszkóp,szűz kobold

KOBOLD horoszkópos - szűz


Akciós ár:
2 990 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
CASIO CT S200 RD
Szintetizátor

CASIO CT S200 RD


Akciós ár:
59 990 Ft



hangszermagazin.hu

Beszélgetés Szabó Attilával a dalszövegírásról
2021. április 24.





hangszermagazin.hu

FERENCZI BALÁZS: A cajon jelentése dobozka vagy koporsó... /HANGSZEREM
2021. április 05.







Legfrissebb használt hangszerek:
MOTU
110 000 Ft
Többféle
8 000 Ft
Többféle
8 000 Ft
Többféle
8 000 Ft
Többféle
8 000 Ft
Randall
69 000 Ft
PA
170 000 Ft
ENGL
150 000 Ft
Soundking
13 900 Ft
Zoom
165 000 Ft
Epiphone
0 Ft
Peavey
150 000 Ft
Beszélgetés Szabó Attilával a dalszövegírásról
2021. április 24.
FERENCZI BALÁZS: A cajon jelentése dobozka vagy koporsó... /HANGSZEREM
2021. április 05.
NÉMETH TAMÁS: Én nagyon szívesen játszom a saját hangszeremen.../HANGSZEREM
2021. március 22.
HELLO PIAC - Dalszövegértelmezés a piacok napján
2021. március 15.

ZENEELMÉLET
ZENEELMÉLET

Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!

Témák

Első <500 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... >500 >>1000 Utolsó

biciklipumpa 2011-05-22 09:36 |  #6785
hú most jön a következő kérdésem :D
mi az a kereszt ? :D

Gitarosaurus 2011-05-22 09:22 |  #6784
megfeszített h-moll? ("egy kereszttel magasabb")
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6783)

Beetlejuice 2011-05-22 09:03 |  #6783
Mert az a b-moll, a h- moll egy kereszttel magasabb.
---a, a#(vagy kis b), h...stb
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6782)

biciklipumpa 2011-05-22 08:15 |  #6782
van 1 másik kérdésem, a Bm akkordnál miért van az alaphangja az A-húr 2. bundjánál? :D (magyar) hangsor úgy van ugye hogy e f fisz g gisz a b h c cisz d disz. miért nem első bundnál van az alaphang az A húron? és azokra rá a terc és a kvint... előre is köszönöm a használható válaszokat :)

Snakepit 2011-05-16 11:55 |  #6781
Ezt most nekem?
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6780)

biciklipumpa 2011-05-16 11:35 |  #6780
erőltesd meg magad és gondolkodj el miért is kérdeztem. -.- annyira bírom az ilyen válaszokat...

Snakepit 2011-05-16 10:45 |  #6779
Én.
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6778)

biciklipumpa 2011-05-16 08:10 |  #6778
ki tudná elmagyarázni nekem a kvintkör-t? :D

cserye 2011-05-09 19:40 |  #6777
Természetesen a verse volt előbb (mármint a dal). Vigyázz, itt moll VI. fok van, az szubdomináns.
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6776)

Gitarosaurus 2011-05-09 18:32 |  #6776
én nem írtam, hogy miért rakta bele. szerintem simán színesítésképp, csak ugye horizontális funkcióban a hatodik fok a tonika még, ami dórban elvérzik a tritonuszos akkord miatt. hogy a verzét vagy a szólót írta meg előbb azt meg már ő sem tudja.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6771)

A modern tücsök 2011-05-08 21:11 |  #6775
Stimmel, csak szerintem ebben az összefüggésben félrevezető. Egyik hazai kiadványban is így vannak a modálisok, és abból nem lehet megérteni szerintem. Összeszedhetnék innen a fórumról is egy csokorra való olyan hozzászólást, ami e szemléletből adódó félreértésre vezethető vissza.
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6768)

cserye 2011-05-08 20:56 |  #6774
Jól van Norbi, de nem jó ez a kapaszkodó. Valamiféle "könyveléstechnikai" rendszernek ok., de ellene dolgozik a megértésnek. Beidézem lentről magamat még egyszer erről a dologról, hátha el is olvassa végre valaki, mert itt a lényeg:

"...A "felfűzős" felfogással a következő hallás-pszichikai probléma van:
Úgy akarod pl. a lídet megkóstoltatni a tanítvánnyal, hogy lejátszol egy ion-t, majd utána ennek IV fokáról végigmész ugyanezen a hangkészleten. Nem fogja érteni, mert a természetes hallása rá van állva az először játszott ion tonikájára, és ebből próbálja majd értelmezni automatikusan a másodjára lejátszott lídet (nem pedig a saját tonikájából!) Ez egy nagyon nagy hiba!..."

Az ion annyiból használható esetleg viszonyítási pontnak, hogy mostanra a mai fül számára ez a leginkább ismert skála. De ezt úgy kell használni, hogy ugyanarról a pontról kell indítani. Pl. a fenti líd-et is C-ről, és megnézni, hogy hogyan szól az ion-hoz képest. Ez jó. (az meggondolandó, hogy a moll jellegűeket-fríg, dór- esetleg az eol-lal vessük ugyanilyen módon össze, pl. ugyanitt egy A hangról).

Még egy adalék:
Sétál az öreg kelta bácsika pár száz éve az erdőben, és énekelgeti a saját kis dór hangsoros népdalocskáját. Szerintetek tud ő ilyesmiről, hogy ez "csak" egy "mellékfunkciós" kis II. fokú skálája lenne egy ion sornak...?


Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6772)

Beetlejuice 2011-05-08 20:29 |  #6773
...látszik, hogy szarul vagyok:(
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6772)

Beetlejuice 2011-05-08 20:27 |  #6772
Teljes mértékig igazad van, és értem is mitmondasz, mert teljesen kézenfekvő....de egy bizonyos pillért, kapaszkodót fel kell állítani, ha úgy tetszik pillért, mert különben hiába van az egész, mert összedől, mint egy kártyavár, kell egy zero pont. ugyanez van a matematikában, hisz ott is megvan a geometri 7(?...ha jól e,lékszem) alappillére, amit, ha megkérdőjeleznénk, érthetlen lenne az egész...sőt, ha veleki ezt, az amúgy is megkérdőjelezhető alapilléreket nem tanulja meg, nem fogja érteni az egészet....ez van itt is.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6769)

cserye 2011-05-08 19:00 |  #6771
Ja. Jól szedted le.
Ez a D eol VI. fok amúgy azért van inkább, mert a verse akkordmenetre paszírozta rá a Dór-os kis szólóját (amúgy nagyon bírom, tök eredeti nem?)

(jobb példa ugyanígy Mike Oldfield-tól inkább a to France verse része a dór-ra.)
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6764)

cserye 2011-05-08 18:54 |  #6770
Ok, tedd majd fel, kíváncsi vagyok.
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6767)

cserye 2011-05-08 18:18 |  #6769
Na még egy kicsit, csak úgy lecsengőben...:
Idézet:
"A dór mód a dúr skála második fokáról építhető, ugyanazokat a hangokat felhasználva. Példaként a D dór skála a C dúr skála hangjait tartalmazza, a D-vel kezdve: D, E, F, G, A, B, C."


Na akkor ugyanezen logika alapján írom én a jogos következőket:
A dúr skála a dór hetedik fokára építhető, ugyanazokat a hangokat felhasználva. Példaként a Cdúr skála a D dór hangjait tartalmazza a C-től kezdve: C D E F G A H C!

Miért, megtehetem nem? Jogállam van. Annyi, hogy fogtam, és a Dór-t tettem meg "főnöknek", abból származtattam a Dúr skálát. Ez a Dúr skála,a fogalmát így kell felfogni és levezetni! Mindenki érti?

Beetlejuice 2011-05-08 18:05 |  #6768
A hangközök adják a dór jelleget ugye....nézzük csak meg az idázetedben szereplő hangközöket....stimmel nem?
Válasz 'A modern tücsök' hozzászólására (#6763)

Beetlejuice 2011-05-08 18:03 |  #6767
Igen...
....köszönet a linkért olvasom.


Cserye: ...csinálok mp3-at a maiból...most próbán olyan láz tört rám....maholnap rakomide.
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6765)

cserye 2011-05-08 18:03 |  #6766
Ez a gond..Ezt mondom.
Válasz 'A modern tücsök' hozzászólására (#6763)

Gitarosaurus 2011-05-08 16:27 |  #6765
Bebop (úgy spórolósan a billentyűzéssel )

az am/maj7 elég durva akkord, nem szokás így kijátszani, mer' hördül a nagyra tisztelt

a melodikus moll meg azért fekszik, mert a f-fisz surlódás elhanyagolható a félszűkített szeptim önmagában való disszonanciájához képest.
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6755)

Gitarosaurus 2011-05-08 16:11 |  #6764
javítsatok, de én így hallom a szőnyeget:
Dm-Am-Dm-Am-Dm-Am-Dm-Dm
Dm-Am-Bmaj7(vagy Dm/B)-Am-Dm-Am-Dm-Dm

a hangnem: D-dór (0#/b)
11.ütemben apró modulációval. mondjuk a Hm7b5 nem lenne elég ütős tonikai funkció ellátására, érthető, hogy kölcsönöz a D-eolból egy VI fokot. a dallamban ez annyiban látszik, hogy ekkor nem c-ről indítja az egyébként ismétlődő frázist, hanem d-ről (Am-ra jó a c, mint terc, Bmaj7 jó a d, mint terc)

és mondjuk ebből is látszik, hogy a dór az egy moll jellegű modális hangnem, valahogy mégiscsak összenő, ami összetartozik
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6750)

A modern tücsök 2011-05-08 16:03 |  #6763
Idézet a könyvből:
"A dór mód a dúr skála második fokáról építhető, ugyanazokat a hangokat felhasználva. Példaként a D dór skála a C dúr skála hangjait tartalmazza, a D-vel kezdve: D, E, F, G, A, B, C."


Válasz 'A modern tücsök' hozzászólására (#6762)

A modern tücsök 2011-05-08 15:58 |  #6762
Bár én nem vagyok szakértő, csak hobbi gitáros, de szerintem hazai kiadványt nem találsz ami teljes körű. Ha klasszikus vonal, akkor Kesztler Lőrinc zenei alapismeretek c. könyve biztosan jó. Könnyűzenéhez meg jazz és blues vonalon keresgélnék kiadványokat, amik nem kimondottan zeneelméletiek. Esetleg olvasd el ezt itt.
Válasz 'alexanderr' hozzászólására (#6759)

cserye 2011-05-08 15:12 |  #6761
Szia! Hangmintát esetleg tudsz?
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6755)

cserye 2011-05-08 14:33 |  #6760
..a 11. ütem már term. moll akkordkörnyezetet idéz, de ezt külön megjegyeztem..
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6756)

alexanderr 2011-05-08 14:17 |  #6759
Üdv!
Tudna valaki egy igazán jó és érthető könyvet ajánlani a zeneelméletről?Olyat ami teljesen az alapoktól kezdve tárgyalja a témát de úgy,hogy meg is értse az emberfia, neagy' isten még alkalmazni is tudja az olvasottakat???
Előre is köszönöm...

Gitarosaurus 2011-05-08 13:27 |  #6758
Hogy Birtad eddig türelemmel?

Mik a a hírek könyvügyben?
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6754)

JonasTamas 2011-05-08 13:23 |  #6757
Gitarosaurus írtakéne egyszer egy "ki tud több skálanevet" versenyt is kiírnod!

Nem is rossz ötlet
De azért inkább mégsem lesz ilyen

Viszont egy témakészítési verseny lesz majd hamarosan, a Platinum c. számra.

Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6744)

cserye 2011-05-08 13:16 |  #6756
..kedves vagy, hogy leírod az önéletrajzod, de e konkrét tárgyban nem tudok ezzel mit kezdeni:)) Szerintem tök részletesen leírtam a ped. problémámat (sajnos tényleg gond a dolog, ezért gondolom, hogy ezt a tényleg egyszerű ovis példát- dór tonika és V. fok- nem érzed a maga természetességében). Azért a haragod ellenére szívesen veszek egy harmóniai jellemzést a Te szemszögedből, ha kell, aztán leírom én is az enyémet. (tényleg meg szeretném érteni a felfogásod- mondjuk az első 16. ütemnyi gitártéma)
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6754)

Beetlejuice 2011-05-08 12:44 |  #6755
jajj...olyanok vagytok, minta gyermekek...
Inkább akkor azt monjátok meg nekem, miért tetszik nekem az hmoll7b5-E7-amoll-maj7 alapra, a melodikus moll és párhuzamos dúr bebop keveréke:) pedig a a melodikus tartalmaz egy Fisz-t...vagy csak annyira kezdő vagyok, hogy pont olyan helyre rakom be a fiszt, hogy nem hallom hamisnak?...vagy a tippem még az E7-re az V. módja a melodikusnak?...és pont ide játszom ki....?

Trlt felhasznl2011-05-08 11:27 |  #6754
Nem ismerjük egymást. Te sem ismersz engem, én sem téged. A következőket is csak azért írom, le hogy próbáljam érzékeltetni miből fakad a hozzáállásom a vitában:
31 évvel ezelőtt vettem először a kezembe gitárt. Lassan 20 éve hogy tanítok. Ebből zeneelméletet 10 éve. Jelenleg is egy főiskolán tanítok zenét. Ez alatt a 3 évtized alatt Amerikától, Kijevig bejártam a világot gitárral a kézben, sok olyan zenésszel dolgozhattam együtt akiknek a zenéjén nőttem fel magam is tizenévesen. Nemzetközi jazztáborban is taníthattam, ahol Magyarországot egyedül képviseltem. De mindez nem is lenne érdekes. Elég lenne csak annyi, hogy a főiskola ahol mindezt tanultam anno, soha senkitől sem tanultam, vagy hallottam mindazt amit itt leírtál. És azért a felsőoktatásban e témakörben nincs szakmai probléma már évtizedek óta. A rendszer logikus és működik is, ezért is bátorkodtam ennyi szakmai háttérrel egy jazz elmélet könyv megírásába.
Még soha sehol a világban nem találkoztam egyetlen egy zenésszel sem akik az állították volna, amiket te itt leírtál. De mint a beszélgetésünk elején, én minden vitapartnerről feltétlezem, hogy igaza van, ha a mondandóját alá tudja támasztani. De semmivel sem tudtad a mondandódat megindokolni.
Vártam, hogy leírod, elmagyarázod, mit is gondolsz, de végül rá kellett jönnöm, hogy amit eddig tanultam az helyénvaló. Ezért írtam, hogy tanulnod kellene. Részemről befejeztem!
Üdv.: B. Miki
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6752)

Trlt felhasznl2011-05-08 11:05 |  #6753
Ne haragudj! A vita/beszélgetés parttalanná vált. Úgy viselkedsz, mint az a benszülött afrikai akinek megmutatnak egy szálló repülőt, majd azt mondja: Az nem lehet!
Lehet, hogy nem érted amit írok, innen gondolom, hogy szükség lenne nálad egy kis továbbtanulásra, mert a fórum keretei nem alkalmasak arra, hogy kellő részletességgel kifejtsem. Üdv.: B. Miki
( Mellesleg nem dór tonikai szituációról van szó a M. O. felvételen!!!)
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6752)

cserye 2011-05-08 09:59 |  #6752
:) és étkezés előtt moss kezet! (ezt még örömmel vettem volna:) Ja, a kör elején dór hangnemben vett (!) I. és V. fokú harmóniák váltják egymást..
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6751)

Trlt felhasznl2011-05-08 09:19 |  #6751
Szerintem kezdj el tanulni. Az általad belinkelt példa is arról beszél mint amiről írtam. Szerintem ha érdekel a zeneelmélet, akkor menj el egy tanárhoz, és kezdd el tanulni. A szólista harmóniamenetre játszik a harmóniák pedig egy hangnemet alkotnak, amelyek az azokat alkotó fokokból épülnek fel. Nem érted a horizontális és a vertikális nézet közötti kapcsolatot. Azt hallod amit a szólista játszik, de azt nem hogy mire játszik. Ezért írtam, hogy ezt még tanulnod kell.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6750)

cserye 2011-05-08 03:38 |  #6750
Kicsit sokat írtál.. Fókuszálva a témát:
"..Mert nem összerakták ezeket egy fűzérbe, hanem ezek egymásból következtek logikusan. A hangsorok függőségi viszonyban állnak egymással, és ebben nem egyenrangúak, hanem alá illetve főlé rendelt szerepben vannak. Tehát kapcsolatban állnak egymással..."
Szóval erre írom én azt: 1.De, összerakta őket egy füzérbe, valamikor, valaki. 2. Eredetileg nem következnek egymásból sehogy sem. 3. Nem állnak egymással függőségi , és egyáltalán semmilyen, főleg nem alá- felé rendeltségi viszonyban.
Nézd csak ezt a kis dalt. 2:12-től a szóló rész:http://www.youtube.com/watch?v=pSjgASln8Uk
Nagyon markáns kis dór dallam, a maga hangkészletével, ami semmilyen módon nem második foka semmi egyéb skálának (nem is értem a felvetést sem!).
(mondjuk annyiból rossz példa kicsit, hogy a harmonizálásban épp van itt egy zseniális csavar- mármint egy term. moll szerinti 6. fok -, ami elvileg nem kéne passzoljon ebbe a környezetbe, mégis be van passzintva rendhagyó gyönyörűen.. Mindegy, ez már egy következő, megtárgyalásra érdemes fejezet...)
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6749)

Trlt felhasznl2011-05-07 09:23 |  #6749
ezt írtad:

" Logikailag nagyon-nagyon sokféle hangsor lehetséges. Van, amelyik-beazonosítottan- névvel kitüntetett, van, amelyik nem. Na most: Nem tudom, kicsoda és mikor, de egyszercsak valaki fogott néhány ősi történelmi skálát (dór,fríg,líd,mixolíd,eol) és v.milyen pedagógiai, vagy nem is tudom, milyen céllal, sorbarendezte őket egy szintén történelmi- ion skálán! Teljesen érthetetlen, öncélú és sehová nem, sőt félrevezető, a természetes hallás ellen való művelet! Ezredszer írom le: ezeknek a skáláknak semmilyen szempont-rendszer alapján semmi közük egymáshoz! "


erre a válaszom:
" A zeneelmélet nem más, mint a megfigyelt zenének a leírása, értelmezése. Tehát előbb volt a zene, és annak elmélete csak ezután. (Most nem térnék ki azokra a XX. Sz-i -főleg program- zenékre amelyek ezt tudatosan felcserélték.). Ez a tény fontos a modálisok megértése szempontjából. Mert nem összerakták ezeket egy fűzérbe, hanem ezek egymásból következtek logikusan. A hangsorok függőségi viszonyban állnak egymással, és ebben nem egyenrangúak, hanem alá illetve főlé rendelt szerepben vannak. Tehát kapcsolatban állnak egymással. Ez a csoportosulás illetve függőségi viszony a hangnem, illetve a tonalitás. Magát a rendszert nem lehet megérteni az ahhoz tartozó harmóniák nélkül. A hangsorok tulajdonképpen a harmóniák leképezései. Ugyanis a hangsorokból kiolvasható az adott fokhoz tartozó harmónia és fordítva. Amikor egy számot játszunk ami egy hangnemben van, akkor ezek a harmóniák mind egy origó köré csoportosulnak. Minden fokhoz tartozik egy hangsor és egy harmónia és ezek elválaszthatatlan egységet alkotnak. "


ezt te írtad:
" Pl., hogy ugyanarról a C alaphangról elindítani, egy ion skálát, majd szintén ugyanonnan (C-ről, és nem F-ről!!!) elindítani egy Líd-et, és úgy megvizsgálni: Nézd csak? Egész hasonló, csak itt az előbbi F helyett van egy "érdekesen szóló" Fisz. Aztán ugyanezt a Líd skálát lehet továbbkóstolgatni pl. harmóniafokok szerint, pl. hogy II. fokon Dmoll helyett Ddúr lesz- ilyenek. Aztán: Ha már nagyon össze akarjuk hozni egymáshoz ezeket a hangsorokat, akkor érdekességként: A Dór hangsor a Líd "párhuzamos molljának" tekinthető, de szigorúan mai ízlésű- zeneelvi, nem pedig történelmi értelemben tartoznak össze.. "

" Maga az a tény, helytálló, és helyes, hogy a hangsorokat nem pusztán a helyükön, hanem funkció szerint csoportosítva tanuljuk egy azonos alaphangról. Magam is így tanítom. DE ez nem zárja ki azt a tényt, hogy ezek együttesen alkotnak egy hangnemet amiben minden foknak megvan a maga szerepe akár skála akár harmónia. Félrevezető hibás elgondolás ennek a „letagadása”. Ezt például úgy lehet gyakoroltatni, hogy a hangsorokat szét kell osztani törzs- és színezőhangokra. A funkciót hordozó hangok változnak a különböző fokokon, hiába azonos a hangkészlete a közös hangnem miatt, mindegyik hangsornak megvan a maga törzshangja adott fokon. Tehát a két dolog nem zárja ki egymást. Nevezetesen, hogy egy alaphangról tanulandó a 7 modális hangsor, és az hogy ugyanúgy feladatokat kell megoldani egy hangnemes harmóniasorra. Ez nélkülözhetetlen a tonalitás/hangnem megértése szempontjából, illetve, a fokok egymáshoz viszonyított szerepe megtanulásának szempontjából. Mert az előbbi feltételezésedből akkor az is következne, hogy ha ezeknek nincs közük egymáshoz, akkor egy hangnemben akármilyen akkord is szerepel, egy skálával végigjátszató. Ez hibás elgondolás lenne, mert mint az előbb írtam, a hangsorok egymáshoz képest sem, de egy hangsorban a hangok sem egyenlő szereppel bírnak. A törzshangok hordozzák a funkciót a többi színez. Tehát például egy C dúr F dúr kíséretben ha feltételezzük hogy C dúrban vagyunk akkor hiába része az F hang a rendszernek az C dúron falsan szól, mert a C dúr legerősebb hangjával a tercével lesz szekundsurlódásban. "



Ha úgy érzed nem ugyanarról beszélünk, akkor először tedd fel érthetően a kérdéseidet, mert én csak azokra válaszolok. Ha nem érted amit válaszolok, akkor azt sem ciki megkérdezni, de fogalmazz érthetően.

Gitarosaurus 2011-05-06 22:19 |  #6748
röhögni fogsz, de vannak ilyenek. főleg indiai raga-knál. de elég csak a klasszikus értelemben vett melodikus mollra gondolni, hisz ott is csak ereszkedő dallammenetben "lehet" a természetes moll hangjait használni, felfelé meg emelni kell a hatodik, hetedik fokot.

D-: ótahtíygóyg nálat ,táirtáihizsp a molnája rokka ,zslodnog arsám geltese levélefazssiv a tnozsiv ah
Válasz 'A modern tücsök' hozzászólására (#6747)

A modern tücsök 2011-05-06 22:09 |  #6747
Olyan skála nincsen amit csak visszafele lehet játszani?
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6744)

A modern tücsök 2011-05-06 22:05 |  #6746
Már én sem tudom miről megy a vita, de azért beírtam a saját verziómat.
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6745)

Beetlejuice 2011-05-06 21:58 |  #6745
Szerintem mindketten ugyanarról beszéltek, csak két külön irányból.
éééés szerintem az alapokat hagyjátok el....mivel tsiztában vagytok vele.
Egy dolgot hagytok ki..az alapot...ami nekem is rengeteget segít, segített...a szómizálás!...innentól mindkettónek igaza van.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6742)

Gitarosaurus 2011-05-06 21:39 |  #6744
kéne egyszer egy "ki tud több skálanevet" versenyt is kiírnod!
Válasz 'JonasTamas' hozzászólására (#6723)

Gitarosaurus 2011-05-06 21:34 |  #6743


nem érdemes kiönteni a fürdővízzel a gyereket.
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6741)

cserye 2011-05-06 20:20 |  #6742
Ajaj. Nagyon nem ugyanarról beszélünk.. Na kis pihi..
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6741)

Trlt felhasznl2011-05-06 19:16 |  #6741
A zeneelmélet nem más, mint a megfigyelt zenének a leírása, értelmezése. Tehát előbb volt a zene, és annak elmélete csak ezután. (Most nem térnék ki azokra a XX. Sz-i -főleg program- zenékre amelyek ezt tudatosan felcserélték.). Ez a tény fontos a modálisok megértése szempontjából. Mert nem összerakták ezeket egy fűzérbe, hanem ezek egymásból következtek logikusan. A hangsorok függőségi viszonyban állnak egymással, és ebben nem egyenrangúak, hanem alá illetve főlé rendelt szerepben vannak. Tehát kapcsolatban állnak egymással. Ez a csoportosulás illetve függőségi viszony a hangnem, illetve a tonalitás. Magát a rendszert nem lehet megérteni az ahhoz tartozó harmóniák nélkül. A hangsorok tulajdonképpen a harmóniák leképezései. Ugyanis a hangsorokból kiolvasható az adott fokhoz tartozó harmónia és fordítva. Amikor egy számot játszunk ami egy hangnemben van, akkor ezek a harmóniák mind egy origó köré csoportosulnak. Minden fokhoz tartozik egy hangsor és egy harmónia és ezek elválaszthatatlan egységet alkotnak.
Maga az a tény, helytálló, és helyes, hogy a hangsorokat nem pusztán a helyükön, hanem funkció szerint csoportosítva tanuljuk egy azonos alaphangról. Magam is így tanítom. DE ez nem zárja ki azt a tényt, hogy ezek együttesen alkotnak egy hangnemet amiben minden foknak megvan a maga szerepe akár skála akár harmónia. Félrevezető hibás elgondolás ennek a „letagadása”. Ezt például úgy lehet gyakoroltatni, hogy a hangsorokat szét kell osztani törzs- és színezőhangokra. A funkciót hordozó hangok változnak a különböző fokokon, hiába azonos a hangkészlete a közös hangnem miatt, mindegyik hangsornak megvan a maga törzshangja adott fokon.
Tehát a két dolog nem zárja ki egymást. Nevezetesen, hogy egy alaphangról tanulandó a 7 modális hangsor, és az hogy ugyanúgy feladatokat kell megoldani egy hangnemes harmóniasorra. Ez nélkülözhetetlen a tonalitás/hangnem megértése szempontjából, illetve, a fokok egymáshoz viszonyított szerepe megtanulásának szempontjából. Mert az előbbi feltételezésedből akkor az is következne, hogy ha ezeknek nincs közük egymáshoz, akkor egy hangnemben akármilyen akkord is szerepel, egy skálával végigjátszató. Ez hibás elgondolás lenne, mert mint az előbb írtam, a hangsorok egymáshoz képest sem, de egy hangsorban a hangok sem egyenlő szereppel bírnak. A törzshangok hordozzák a funkciót a többi színez. Tehát például egy C dúr F dúr kíséretben ha feltételezzük hogy C dúrban vagyunk akkor hiába része az F hang a rendszernek az C dúron falsan szól, mert a C dúr legerősebb hangjával a tercével lesz szekundsurlódásban. Hát lehetne ezt még tovább boncolgatni. Lyukas órám volt…....)))


A modern tücsök 2011-05-06 19:05 |  #6740
Pedig tényleg tökéletesen félrevezető a modálisokat megfejteni egy c dúr skálából, vagy akár az ujjrendeket idekeverni. A jellegzetes hangzásokban rejlik a lényeg, amiket pedig az említett logikával nem lehet bemutatni.
Ilyenkor jönnek azok a félreértések, hogy például egy Cmaj7 akkordra, jól szól a D dór skála. Ami ugye teljesen ökörség.
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6732)

Xanax 2011-05-06 17:41 |  #6739
gondoltam odapirítok neked egy picit, miért ne alapon, éppen zabot hegyezek.
amúgy cserye felé a kérdésed adja magát, én is kíváncsi vagyok rá.

Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6737)

Trlt felhasznl2011-05-06 17:36 |  #6738
Most már értem mi a problémád. Válasz is lesz megigérem, de most épp tanítok. Vagy ma este, vagy a hét végén, de megígérem hogy kifejtem a témát.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6731)

Gitarosaurus 2011-05-06 17:14 |  #6737
"kintről" mindig könnyű kritizálni, ezért kérdeztem (volna), hogy foglalkozik-e a zeneelmélettel napi szinten, ahogy pl. Miki, vagy a többiek, akik nem ütköznek meg, ha egy skálának egyértelmű, akár származtatott modális neve is van, nem csak úgy "van". persze igazad van, bagatellizáljunk. meg minek is írjon ide az ember, ha tök fölösleges az elmélet (mert ez is le lett itt írva vki által)

a kérdéses firtatásért-kikapás teljesen más kontextusban volt és épp viral marketing volt. de azt vállalom, hogy akkor kicsit túlreagáltam.
Válasz 'Xanax' hozzászólására (#6733)

Beetlejuice 2011-05-06 16:09 |  #6736
"Pl., hogy ugyanarról a C alaphangról elindítani, egy ion skálát, majd szintén ugyanonnan (C-ről, és nem F-ről!!!) elindítani egy Líd-et, és úgy megvizsgálni: Nézd csak? Egész hasonló, csak itt az előbbi F helyett van egy "érdekesen szóló" Fisz. Aztán ugyanezt a Líd skálát lehet továbbkóstolgatni pl. harmóniafokok szerint, pl. hogy II. fokon Dmoll helyett Ddúr lesz- ilyenek. "
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6731)

cserye 2011-05-06 16:06 |  #6735
Ja. Akarjál nekem jót! Az jöhet:)
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6732)

Xanax 2011-05-06 15:30 |  #6734
apicsát csinált ez az ikonommal.
Válasz 'Xanax' hozzászólására (#6733)

Xanax 2011-05-06 15:29 |  #6733
"úgy különben milyen viszonyban vagy a zenepedadógiával? Tanítasz, tanulsz, esetleg oktatási miniszter vagy?"

hogy kikaptam má tőled a státuszod firtatásáért....


Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6732)

Gitarosaurus 2011-05-06 14:42 |  #6732
háát erre már interpellálni kell. úgy különben milyen viszonyban vagy a zenepedadógiával? Tanítasz, tanulsz, esetleg oktatási miniszter vagy?

különben mikor történt a "törés" a zenészeknél. Mert ugye egyik pillanatban még nem tudták hogy mit játszanak, aztán kaptak a skálák rövid neveket, amitől teljesen rossz lett minden. A felfogás, a játéktechnikák, a komponálás, a zene mélyrepülése megkezdődött. Nem érdemes hát tanárhoz sem járni, tanuljon inkább otthon az ember zenetörténelmet. Szóval mikortól? Kodály előtt vagy után lett felfoghatatlanul kaotikus a modális rendszer? Mikortól látszik/hallatszik ez a zenén? Mióta lett bevehetetlen bástya pl. A zsidó skála (m-f-si-l-t-d-r). Mióta láttad, hogy ennek az (egyik) neve az, hogy domináns fríg?

Azt hiszem sikerült parlamenti magasságokba kerülnöm, úgyhogy átadom a szót miniszter úr. (és nehogy megsértődj a csipkelődésen, neked akarunk jót. )
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6731)

cserye 2011-05-06 13:51 |  #6731
Ez a -szerintem- sötét folt a zenefelfogásban már régi "szálkám", itt is beszéltem róla eleget régebben.


Na még egyszer:
Logikailag nagyon-nagyon sokféle hangsor lehetséges. Van, amelyik-beazonosítottan- névvel kitüntetett, van, amelyik nem.
Na most: Nem tudom, kicsoda és mikor, de egyszercsak valaki fogott néhány ősi történelmi skálát (dór,fríg,líd,mixolíd,eol) és v.milyen pedagógiai, vagy nem is tudom, milyen céllal, sorbarendezte őket egy szintén történelmi- ion skálán!
Teljesen érthetetlen, öncélú és sehová nem, sőt félrevezető, a természetes hallás ellen való művelet!

Ezredszer írom le: ezeknek a skáláknak semmilyen szempont-rendszer alapján semmi közük egymáshoz! Ha valamiért együtt-egyszerre kell rájuk nézni, akkor max. úgy érdemes, hogy egyetlen(!) közös vonatkoztatási pontra (azaz alaphangra) hozni őket, és úgy vizsgálni. Pl., hogy ugyanarról a C alaphangról elindítani, egy ion skálát, majd szintén ugyanonnan (C-ről, és nem F-ről!!!) elindítani egy Líd-et, és úgy megvizsgálni: Nézd csak? Egész hasonló, csak itt az előbbi F helyett van egy "érdekesen szóló" Fisz. Aztán ugyanezt a Líd skálát lehet továbbkóstolgatni pl. harmóniafokok szerint, pl. hogy II. fokon Dmoll helyett Ddúr lesz- ilyenek.
Aztán: Ha már nagyon össze akarjuk hozni egymáshoz ezeket a hangsorokat, akkor érdekességként: A Dór hangsor a Líd "párhuzamos molljának" tekinthető, de szigorúan mai ízlésű- zeneelvi, nem pedig történelmi értelemben tartoznak össze..

A "felfűzős" felfogással a következő hallás-pszichikai probléma van:
Maradjunk az Ion- Líd példánál.
Úgy akarod a lídet ugyebár megkostoltatni a tanítvánnyal, hogy lejátszol egy ion-t, majd utána ennek IV fokáról végigmész ugyanezen a hangkészleten. Nem fogja érteni! A természetes hallása rá van állva az először játszott ion tonikájára, és ebből próbálja majd értelmezni a másodjára lejátszott lídet! Ez egy nagyon nagy hiba!
A problémát eddig én inkább pedagógiainak tekintettem, de - látván pl. ezt a "domináns fríg" elnevezést, azt kell mondjam, így már zeneelméleti tévedésre is vezet.

Érted így?


Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6730)

Trlt felhasznl2011-05-06 10:35 |  #6730
Azt próbáltam írni tegnap, hogy ha hibásan tanították volna nekem is, az ennyi idő alatt ki kellett volna hogy derüljön. Másrészt pedig fenn áll annak is a lehetősége, hogy esetleg te tévedsz. Erre próbáltam célozni korábban. Bár az is lehet, hogy nem tudod pontosan leírni, hogy mit is szeretnél, és ezért nem értem az okfejtésedet. Még mindig megválaszolatlan maradt egy sor kérdés. A tankönyvemet szaklektorálják, és remélem olyan ember fogja ezt megtenni akitől magam is tanultam és amerikai egyetemekre hívják előadásokat tartani hasonló témakörökben. Szerintem pontosítsd a problémádat és talán meg tudjuk fejteni mi is a gondod.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6729)

cserye 2011-05-06 10:30 |  #6729
Köszi, jöhet belőle, elfogadom. Én folyamatosan nyitott vagyok az értelmes dolgokra. Csak neked is vigyáznod kéne, tényleg át kéne gondolnod, hogy mit írsz bele, ill. adsz tovább benne olyan dolgokat, amit neked is hibásan tanítottak. Üdvözöllek
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6727)

Beetlejuice 2011-05-06 08:47 |  #6728
Na, azért én is sorban állok ám msjd.
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6727)

Trlt felhasznl2011-05-06 07:12 |  #6727
Szerintem tanulnod kell ezt még. Többet nem tudok hozzáfűzni. Ha kész lesz az elmélet tankönyvem, dedikálok neked egy páldányt örömmel.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6726)

cserye 2011-05-06 01:01 |  #6726
"nem származtattam hangsort, hanem a jobb meghatározás érdekében hasonlítottam egy másikhoz. ":
Azt írtad, ez egy Ion6b...Ez a megfogalmazás így azt jelenti, hogy "így hívják". Ez volt nekem furcsa. Ha van egy saját véleményed, kísérleted az Ion-ból való levezetésére, azt el tudom fogadni. (írtam a cigánydalos példánál, hogy akár másképpen is megfogható egy hangsor, ha már ilyen módon akarod)

Viszont:

"..ha az eol van tonikai helyzetben annak ötödik fokán csücsül a frig..."

Neem!! Ezt kéne megérteni, hogy rendkívül rossz, sehová sem vezető felfogás! Nincs ilyen, hogy bármiféle hangsor lenne az V fokon! Ha elkezdesz vele matekozni, akkor teljesen véletlenül, és esetlegesen(!) a hangtávolságok az eol V. fokától V. fokáig, egy olyan sorozatot adnak, ami ugyanaz, mint egy fríg hangsor az I. foktól I. fokig, de- még egyszer- ez csak egy véletlen és esetleges egyezés!
A frígnek az égadta világon semmi köze az eol-hoz, tilos és értelmetlen vele összemosni, belőle levezetni, vagy ugyanilyen hibás logika alapján nevet adni neki (mint domináns fríg)

Trlt felhasznl2011-05-05 21:41 |  #6725
Válaszaid nélkülözik az indoklást. nem derül ki például, hogy miért nem mersz származtatni hangsorokat? Egyáltalán az is kérdés mit értesz származtatás alatt, mert az én értelmezésemben nem származtattam hangsort, hanem a jobb meghatározás érdekében hasonlítottam egy másikhoz. Ezt neveznéd Te származtatásnak? A domináns frig egy angolszász kifejezés, a világ nagyobbik fle megbarátkozott ezzel a fogalommal, nem indokoltad miért és milyen szituációban lenne mindez féélrevezető. Nem világos mit értesz aza alatt hogy ez rettenet. Az összhangzatos moll V. móduszát szokták domináns frignek nevezni azon egyszerű oknál fogva (ha már származtatásról beszélünk) hogy abból van származtatva mint hogy az összhangzatos moll eredője az eol, és ha az eol van tonikai helyzetben annak öödik fokán csücsül a frig. de miután ez domináns szerepát betölteni nem tudja így a terc megemelkedik vezető hang képződik és így lesz ebből (mármint a frigből) domináns frig.
Hogy Te mennyire bánsz mértékkel a modálisok értelmezésével az a te dolgod. 20 éve taníton már, és még régebb óta használom ennyi idő alatt biztosan kiderült volna ha nem helytálló.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6724)

cserye 2011-05-05 21:30 |  #6724
Ja, hogy " Eb akar lenni" ami ott valójában E...

Szóval legyen neve a skáláknak, ezzel nincs gondom. Inkább a következetesség.. Egyetlen hang eltérés egész más tájakra vihet, és óvatosan kéne azzal bánni, hogy "mi minek a mod-ja". Én biztos, hogy nem mernék így származtatni hangsorokat.

Aztán van az a fajta elnevezés, ami viszont egyenesen félrevezető. Pl. a bizonyos "domináns fríg"... Na ez aztán rettenet. Egy tök teljesen más (harmonikus moll) hangsor V. fokáról elnevezni- származtatni egy másikat! Teljes káosz..
(ezt a szélmalomharcomat a modálisok pedagógiai értelmezésével, csak mértékkel kezdeném itt újra, kicsit már unom..)
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6721)

JonasTamas 2011-05-05 20:55 |  #6723
pirateshit írtaEz milyen skála? katt

A skála egyébként "Harmonikus dúr skála" néven is ismert.
Válasz 'pirateshit' hozzászólására (#6694)

Trlt felhasznl2011-05-05 20:53 |  #6722
Ha megérted miről beszélek akkor van értelme. Csak ismételni tudom magam: Az összefüggések megértéséhez, kell egy egyezményes nyelv amivel nevén lehet nevezni a dolgokat. Amennyiben nehéz befogadni és felfogni ezeket az információkat, akkor úgy nevezed ahogy meg tudod értetni magad a kollégáiddal. Igazából semmi jelentősége nincs az elnevezésnek, mert nem azon van a hangsúly. Ez olyan mint amikor valaki megtanul itthon angolul, majd egy magyar környezetben angol vendégekkel csak azért dumál megállás nélkül, hogy megmutassa hogy mennyire vágja az angolt. Semmi értelme, mert a beszélgetésnek nem ez az értelme, hanem az hogy közöljünk valamit. Nos a mondandómban nem annak van jelentősége, hogy ez cigány, vagy melódikus vagy akármi. Felőlem lehet ez egy szputnyik III. is ha ezzel közelebb kerülsz a célhoz.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6720)

Trlt felhasznl2011-05-05 20:47 |  #6721
Ugyanoda érkeztünk ahonnan elindultam #6695-nél: Ez egy Ión 6b. A hangsor 7 fokú, s mint olyan diatónikus. Nem része hangrendszernek. Az alsó hang gondolom Eb akar lenni és nem E. nem is szól tisztán, de nyílván nem lenne értelme E-nek!
Egyébként az ilyen jellegű hangsorok viselkedését könyebb megérteni ha harmóniát adunk alá. Ebben a hangsorban ugyanis moll és dúr jelleg is szól. Moll jelleg a 6b, ami a Tonika szubdominánsának moll terce, ami erős moll jelleg, de a hangsor alaphangjáról dúrtercünk van...
Na azt hiszem több már nincs ebben a kis dallamban...))))

cserye 2011-05-05 20:44 |  #6720
Elnevezősdihez még:
Maradjunk cigány vonalon: Hej rigó rigó-verse: "rúg a rigó, verje devla":)):
Ez most mi legyen? Dór 5b, vagy Cigányskála 7# ?
Van ennek értelme?...

cserye 2011-05-05 20:30 |  #6719
Én a hangfájlban ezt hallom: F Esz D Esz D B D B Bb B Bb As Bb As G As G F E
Azaz emelkedőben: E F G As Bb B D Esz F -hangok.
Nem is lehet belőle kihozni egy diatonikus hangsort, nemhogy elnevezést keresni hozzá!

Gitarosaurus 2011-05-05 19:41 |  #6718
nekem tetszik a krumpli... szóljunk Tarlósnak, hogy nevezze át valamelyik skálát?
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6716)

Trlt felhasznl2011-05-05 19:40 |  #6717
Másrészt mi ebben a félrevezető? Hiszen pont az a lényeg, hogy megértessük magunkat egy egyezményes nyelv mentén. Erre a Modális hangrendszer kíválóan alkalmas, legalábbis a Diatóniában.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6715)

Trlt felhasznl2011-05-05 19:38 |  #6716
Számomra teljesen lényegtelen minek nevezzük. A lényeg, hogy a témához tartozó információ érthető, és befogadható legyen. Olyan nevet kell adni neki amivel érthetővé és és értelmezhetővé válik a témához tartozó információ. Felőlem krumpli is lehet a neve, ha ettő érthető miről is van szó. Ma a mi kultúrkörnyezetünkben a legáltalánosabban használt hangrendszer a Modális. Ezért az ettől eltérő hangosorokat jó ehhez a hangrendszerhez hasonltani, feltételezve, hogy ismerik. Így az információ feldolgozása egyszerübb és érthetőbb.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6715)

cserye 2011-05-05 19:31 |  #6715
Na de nem félrevezető egy ilyen elnevezés? Azt a logikát nem értem, miért kell a történelmi skálákból származtatni bármilyen egyéb hangsort. Ezek a skálák a föld kül. korszakaiban, különböző népeknél voltak használatosak. Én kizárólag abban az esetben származtatnék nevet egy ilyenből, ha a bizonyos hasonló, de kisség eltérő skála tényleg ott- akkor volt használatos, egyenes ágon, történetileg is az adott alapskálából származik. Egyéb esetben ez egy teljesen másik skála, máskor, máshol, más műfajban és főleg más harmóniai közegben..
Amúgy nem zavar, csak tök semmi értelme- szerintem..
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6706)

Viktor 2011-05-05 18:54 |  #6714
Igazad van, elnéztem.
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6712)

Trlt felhasznl2011-05-05 18:51 |  #6713
magyarul dúrterces frig
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6712)

Trlt felhasznl2011-05-05 18:51 |  #6712
A Frigian dominant az összhangzatos V. de itt Bb hang van és nem B az az H
Válasz 'Viktor' hozzászólására (#6709)

Trlt felhasznl2011-05-05 18:50 |  #6711
Az eltérő jelzés abból fakad, hogy az angolszász jelzésrendszerben amit mi H-nak írunk, ők B-nek írják. És amit mi B-nek mondunk, azt ők "bí flat-nek" mondják ( Bb ) Igazából az ő jelzésük a logikusabb mert hogy a hangok ábécés sorrendben követik egymást úgy mint A B C D stb.... Nálunk meg A H C D stb és nálunk ennek leszállított alakja lett a Bb. Régen még azt is tudtam hogy nálunk miért alakult így de elfelejtettem...)))
Válasz 'pirateshit' hozzászólására (#6707)

Fender59 2011-05-05 18:48 |  #6710
Nem ezt a skálát szokták összhangzatos dúrnak is nevezni?
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6699)

Viktor 2011-05-05 18:46 |  #6709
Phrygian dominant
Válasz 'pirateshit' hozzászólására (#6704)

Trlt felhasznl2011-05-05 18:45 |  #6708
Ign ez cigány skála, aminek a tonalitása az F mint F moll. Ennek kvintje az az dominánsa a C. Ezt a domináns hangot szokták a cigányok kromatikusan körüljátzsani Db H-val.
A hangsor helyesen C Db E F G Ab H (B) C ezt csak az enharmónia miatt írtam
Válasz 'pirateshit' hozzászólására (#6704)

pirateshit 2011-05-05 18:43 |  #6707
Értem, köszönöm a válaszokat! Egyébként, el tudná nekem valaki mondani, miben különbözik az a standard, ahogy amerikában nevezik a hangokat, meg az európai?

Trlt felhasznl2011-05-05 18:41 |  #6706
Az elnevezés pusztán ahhoz kell, hogy nevén nevezzük a gyereket, és mindenki tudja hogy miről beszélünk. A dúr skála 6b-vel nem része hangrendszernek, ezért is írtam úgy, hogy ez egy Ión skála (dúr skála) 6b-vel. Olyan nincs hogy egy skála semmilyen. Vannak funkciós törzshangjai és szinezőhangjai. eszerint kerül arra a helyre amely funkcióját be tudja tölteni.

tibyee 2011-05-05 18:40 |  #6705
H helyett B-vel igen.
Válasz 'pirateshit' hozzászólására (#6704)

pirateshit 2011-05-05 18:38 |  #6704
Ilyenre gondolok, hogy: C, Cisz, E, F, G, Gisz, H, C.
Ezt így nem használják? Mert nekem nagyon tetszik a hangzása. :)

cserye 2011-05-05 18:35 |  #6703
Még ha az alaphang meg is lenne nevezve benne, akkor is: nem lehet, hogy "semmilyen skála"? Én legalábbis nem törekednék neki nevet adni...

Trlt felhasznl2011-05-05 18:30 |  #6702
Ha a második fokát is leszállítod azt úgy nem nagyon használjuk, szerintem arra gondolhatsz, hogy akkor a . fokát is leszállítjuk. Az az összhangzatos moll V. módusza ( dúrterces frig)
Válasz 'pirateshit' hozzászólására (#6701)

pirateshit 2011-05-05 18:28 |  #6701
Ahaaaa már világos! :) És ha a második hangját is leszállítom? Azt hogy hívják akkor? :) Annyira tetszik ez a hangzás...
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6699)

tibyee 2011-05-05 18:27 |  #6700
Tévedtem!
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6698)

Trlt felhasznl2011-05-05 18:25 |  #6699
Játssz el egy dúr skálát úgy, hogy annak 6. hangját leszállítod.
Válasz 'pirateshit' hozzászólására (#6696)

Trlt felhasznl2011-05-05 18:24 |  #6698
Ebben igazad van, de itt van tiszta kvint. A hangsor VI. foka van leszállítva!
Válasz 'tibyee' hozzászólására (#6697)

tibyee 2011-05-05 18:22 |  #6697

Szia Miki!
Lehet hogy rosszul tudom, de Ionian #5
Harmonikus moll skála harmadik módusza.
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6695)

pirateshit 2011-05-05 18:20 |  #6696
Huh, nem hangzik valami egyszerűen, pedig én játszom... :D Megkérhetlek, hogy magyarázd el nekem mit is jelent ez az elnevezés, vagy, hogy honnét jön? :)
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6695)

Trlt felhasznl2011-05-05 18:00 |  #6695
Ez egy Ión 6b
Válasz 'pirateshit' hozzászólására (#6694)

pirateshit 2011-05-05 17:49 |  #6694
Ez milyen skála? katt

Beetlejuice 2011-05-02 08:41 |  #6693
"(csak egyetlen adalék de az viszont nagyon, és majdnem mindenkinek: amikor pl. hangszerbemutatót tartotok, akkor mért kell majd minden esetben ebben a játékmódban, kombinálva egy rettenet darázstorzítóval! Ebből aztán se a gitár, se az erősítő karaktere nem mutatja meg magát. Ez annyira rettenetes!)"
..ééééés itt az igazság!!!
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6692)

cserye 2011-05-02 02:36 |  #6692
Az mondjuk igaz. Akkor legyen csak történelmi érdekesség, hogy volt már egy korszak, amikor az emlegetett gitárkezelési mód uncsi-gagyiszámba ment. Én erre olyan huszonéve eszméltem, és hagytam fel vele. Igazság szerint a jóég tudja, most mi van. Lehet, hogy retro- visszatérőként van jelen, akárcsak a beat akkordozósdi, de talán mégsem. A bizonyos "gitárszóló" elég sok műfaj elemeként túlélőként maradt ránk. Érdekes és beszédes, hogy egy Jimmy Hendrix szóló (ami talán az egyik legfőbb ősnek tekinthető) ugyanúgy bekopizható egy Rhithm and blues-ba, mint akár egy szintipop zenébe. Mindegy.. Igazság szerint olyan nagyon nem érdekel már...

(csak egyetlen adalék de az viszont nagyon, és majdnem mindenkinek: amikor pl. hangszerbemutatót tartotok, akkor mért kell majd minden esetben ebben a játékmódban, kombinálva egy rettenet darázstorzítóval! Ebből aztán se a gitár, se az erősítő karaktere nem mutatja meg magát. Ez annyira rettenetes!)

Na jól van, keseregjünk máson..
Válasz 'A modern tücsök' hozzászólására (#6691)

A modern tücsök 2011-05-02 01:17 |  #6691
A nyivákoló gitározás a 80-as 90-es években elég sokat fejlődött. Mellesleg ami neked már unalmas, az másnak még lehet új.
Hogy eldöntsd mi jó vagy rossz, csupa olyan szempontot soroltál, ami elég ízlésfüggő, hacsak nem szélsőséges esetekről beszélünk. És ha mondjuk az is egy szempont lenne, hogy adott zene okoz-e örömet valakinek?
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6683)

Beetlejuice 2011-04-29 14:09 |  #6690
No nem a szöveg tartalmára értettem....félre ne értsetek:)
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6689)

cserye 2011-04-29 14:02 |  #6689
Köszi, szép ajándék! :)
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6686)

cserye 2011-04-29 14:01 |  #6688
Hát ami nekem tetszik, persze, hogy elfogadom...
Annyi, hogy én szeretem tudni, hogy ha valami megérint és jónak érzem, akkor az miért van. Azt hiszem, esztétikának hívják...

Nem lehet persze paraméterek alapján zenét (a dallamot) összerakni, viszont kész dolgokat nagyon is szét lehet szedni. Ez az irány működik. Hangszerelésnél már azért lehet és kell is, előtte gondolkodni!














Válasz 'északi szabi' hozzászólására (#6685)

Beetlejuice 2011-04-29 10:07 |  #6687
..ééés végtelenségig húzott alap:)
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6686)

Beetlejuice 2011-04-29 10:07 |  #6686
...no akkor ezt mindkettőtöknek...eredeti, egyszerű és a ritmus:)


Első <500 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... >500 >>1000 Utolsó

Témák


 
VÁSÁRLÁSI INFO

A HANGMESTER.HU oldalain található anyagok a HANGMESTER-Online Kft. írásbeli engedélye nélkül nem használhatók fel!

HANGMESTER.HU Ügyfélszolgálat: hangmester@hangmester.hu
© Copyright 2003-2020 HANGMESTER.HU .:. Minden jog fenntartva.
. : A tévedés és az árváltoztatás jogát fenntartjuk! . :
A weboldalon feltüntetett árak csak internetes megrendelés esetén érvényesek.

HANGMESTER.HU | 1082 BP., BAROSS UTCA 77. - hangmester@hangmester.hu

Hangszer.lap.hu | Gitar.lap.hu | Szintetizator.lap.hu