Kérdés:
Mi volt előbb, zeneelmélet vagy zene?
Először leírták, hogy mi a jó és utána kezdték el játszani? vagy először eljátszották a jót, majd jött valaki akinek baromi sok ideje volt, megfejtette és leírta?
Mindkét eshetőséget elfogadom megfelelő tényekkel alátámasztva
...bár az is igaz, hogy a drop hangolású zenéknél általában az elhangolt húron csak kettes hangzatokat játszanak, a többi meg marad standard, így ott az ujjrendek sem változnak. Mondjuk a tiszta kvart hangolásra azért rá kell gyúrni.
Nem!
Drop A#-ban még soha!
Volt egy tanítványom, drop F-ben.
Viszont ha "rákényszerülnék", akkor első dolgom az lenne, hogy megtanuljam a hangokat, skálákat, akkordokat az adott hangolásban.
Nekem e nélkül olyan vakrepülés lenne az egész!
Biztos öreg, meg maradi, meg konzervatív vagyok ebben a témában is.
Nullának szerintem senki nem nézett, a lehurrogás meg inkább az arc miatt lehetett...
Mivel minden ott van a kezedben, meg a füledben, és valóban lehetsz nagyon jó gitáros ahogy írtad, akkor nem értem hogy mit is akartál a kérdéseddel?
Ez egyébként a ZENEELMÉLET topik, ahol mi páran szívesen olvasunk, írogatunk a témával kapcsolatos hsz-okat!
A Tied olyan volt mint a "föld tányér alakú"...
Aztán ez az elmélet megdőlni látszott...
Ez a C4=440Hz, azért elég erősen kapufa, de ettől még igazán jól lehet improvizálni, nem olyan fontos dolog ez!
A zene pont egy olyan dolog, ami hosszú ideje komoly fejlődésen megy keresztül, mind a mai napig, de szerintem aki hozzátesz, azok mind TUDATOSAN teszik ezt!
( szerintem )
Azért ne ad fel!
Üdv: Tibi
Hali! Ne aggódj, ha páran inkább tudni szeretnék a zenét, nem érezni; és ezért beszólogatnak! Jó gitározást, élvezd a zenélést.
Az A hang rezeg 440 Hz-en, nem a C; itt van egyébként egy kis leírás arról, hogy hogyan változott az évek során ez: http://en.wikipedia.org/wiki/Concert_pitch.
Játszottatok már mondjuk drop Aiszban? Ha a kezetekbe adok egy drop Aiszba hangolt gitárt, tudnátok rajta improvizálni bármilyen zenei alapra? És ha igen, azt is meg tudnátok mondani konkrétan hogy épp melyik skálákban mozogtok? Amikor improvizálsz, ahogy lepengetsz egy hangot, a fejedben van, hogy az C volt? Nekem nagyon úgy hangzik, hogy közületek majdnem mindenki itt, akik így lehurrogtak, rá vagytok tapadva a standard E hangolásra, és el se tudjátok képzelni, hogy lehet így zenélni h nem tudsz mindent pontról pontra 100%osan. Nem vagyok síkhülye az elmélethez, csak egyszerűen nem vágom annyira iskolásan a dolgot. Mi a jó abban, ha én pontosan meg tudom neked mondani, hogy hogy megy a kvint és a kvart kör? Egyébként tudom, de mire jó ez szerintetek? Hogy tudjál kottát olvasni? Arra ott a tab. Meg egyébként mire való a füled? (Régen egyébként simán játszottam kottából, de hidd el annyira nem volt rá szükségem, hogy TELJESEN elfelejtettem kb. Rohadtul megszenvednék egy nehezebb dallal most, az biztos. De egyszerűen sokkal előbb hallom, hogy mit kell játszani, mint mire kibogarásznám a kottából.) És nyilván azt is tudom, mivel HALLOM, hogy mi hangzik jól, hogy mit mikor lehet játszani, még ha nem is tudom neked pontosan megmondani, hogy NA EZ most a dallamos mol skála volt. Nem tudom melyik volt, de tudom, hogy jól szólt. És meg tudom neked bármikor ismételni, mert benne van az ujjamban a séma. Kitapasztaltam mi szól jól, ennyi az egész. Nem mondom, nem árt az elmélet, és higgyétek el, hogy felnézek arra aki vágja az elméletet profi szinten, és én is szeretném majd megtanulni, de azért nem hiszem, hogy akkora nullának kéne nézni, mint ti tettétek, csak mert nem vagyok elmélet zseni. Már ne haragudj, de attól még lehetek nagyon jó gitáros.
Egyébként ha már itt tartunk, valaki meg tudja nekem mondani, miért pont azon a frekvencián vannak a hangok amin? Mondjuk a C4 miért 440 Hz? Ki határozta ezt meg, és mi alapján?
Szinte naponta olvasom, csak most éppen tanulós korszakom van (érettségi) és így inkább "read only" üzemmódban vagyok és nem nagyon kapcsolódok be a dolgokba.
Az a topik azt kell hogy mondjam, hogy egy kincs... kb. értelmetlen is lett a zeneelmélet topik miatta Majd ha túl leszek az érettségin akkor aktivizálódok és remélem majd pár felvételen nyomon követhető lesz, hogy sikerül-e fejlődni vagy sem.
(egyébként még Tomi első közkincsé tett BT-jére én is impróztam egyet... bár oda nem kellettek hatalmas megfejtések, de így sem lett a legfényesebb. EZ az egyébként szóval innen kell fejlődni )
Javaslom hogy olvasgasd a Jónás Tomi topikját!!!
Nem kimondottan jazz, de elméleti dolgokban ott szinte mindent megtalálsz, és ha kérdésed van, Tamás biztos hogy segít!
Na ebben van valami. Ez a tudok improvizálni de a hangokat nem ismerem... ha improvizál az ember, akkor azért a saját érdekében csak tudja már, hogy hol jár. Egyébként erre nekem a számokban való gondolkodás tűnik effektívebbnek (bár beszélek én itt 18évesen, miközben sokan több ideje zenélnek itt, mint amennyi ideje én élek...) Szóval úgy próbálok játék közben gondolkodni, hogy ezek a hangok most éppen hanyadik fokai a skálának és megpróbálom őket számokként látni, már amennyire sikerül.
Ohh és ha bárkinek van Debrecenben olyan ismerőse, aki vállalna Jazz oktatást az kérem jelezze, mert rám férne!
Én is akkor ezek szerint csak elvesztegettem az időt a sok elmélettel meg a jazztanulással.Lehet ez a könnyebb módja,hogy megtanuljunk jól zenélni.Ez a jövő gyerekek.
Bizonyos zenekarokban, gyakran elhangzik a "tapaggyá" felszólítás... A hangnemen kívül nem sok információval rendelkezik a delikvens!
A hiedelemmel ellentétben nem így születnek!
A kitűnő halláson, és muzikalitáson kívül, igen nagy elméleti, és gyakorlati tudással kell rendelkezni az ilyenfajta zenéléshez!
Kivételek persze biztos vannak, de én nem nagyon hiszek benne.
Amúgy meg ilyen kijelentést tenni hogy: "tudok improvizálni, csak nem tudom a hangokat...", balgaság!!!
Kicsit több alázat, kicsit nagyobb tudásvágy, és akkor kiderül hogy nincs kettő négy nélkül... ( vagy valami ilyesmi )
Persze ez így van Én el sem tudnám képzelni a zenélést elmélet nélkül, csak hát a kollégának a saját zenéjéhez lehet elég az, hogy jól hall.
Bár én ciki vagyok, mert ha elém raknak egy kottát, akkor az hosszas bogarászást von maga után, de erre is rá kéne gyúrni... elvégre ez is olyasmi mint az iskolában megtanulni olvasni.
Elméletet ismerni nem ciki, és nem bűn. Inkább hasznos.
Lehet elméleti tudás nélkül boldogulni, sok híres zenész teszi ezt, viszont ehhez jó fül kell.
De tök mindegy ha ismeri az ember vagy nem, élvezze amit csinál, ha másik is élvezik az már faja. Én nem kérdeztem meg Dr Bri-t tudja-e a tritónusz behelyettesítéseket amikor a Tie Your Mother Downt tolta az arcomba.
Bár a zenéjéhez kellő zeneelmélettel tisztában van
Na azért én megnézném, hogy elmélet nélkül mit alkot az úriember, de ezt teljesen rosszindulattól mentesen mondom. Biztos vannak, akik érzik annyira a zenét, hogy nem kell hozzá elméletet tanulniuk, mert van olyan fülük, hogy képesek könnyedén visszajátszani azt, amit a fejükben hallanak.
Én legalábbis rettenetesen irigy vagyok rád, ha elmélet nélkül is tökéletesen el tudsz boldugulni
Jaj kedves Döncike! Hamarabb is szólhattál volna! Egy csomó időt elpocsékoltam az életemből, erre a hülye zeneelméletre. Meg az a nem kevés pénz amit ilyesmire költöttem... És még rajtam kívül az a sok szerencsétlen! A tanárokról, meg az iskolákról nem is beszélve!
Jól kihasználták a jóhiszeműségemet. Lehet hogy ez az atomfizika is csak egy nagy kamu.
Komolyan mondom, teljesen hülyének nézik az embert!
Hát azt azért én is tudom... Meg azt is tudom mikor játszok valamit, hogy következőleg merrefelé akarom elvinni. Meg vágom azért ezeket is, hogy sus2 meg sus4 meg stb... nem vagyok azért síkhülye a dologhoz. :P Csak én sokféle hangolásban játszok és nem tudom azért mindig, hogy pont melyik hangokat játszom, csak hallom az alapot és érzem, hogy mi illik rá egyszerűen...
Én max fél hanggal lejjebb, ha muszáj. Hogy név szerint mik a hangok szerintem nem fontos tudni, inkább azt, hogy az adott akkorddal milyen kapcsolatban van.
Elnézést akkor, azt hittem ennek a fórumnak a célja legalább annyira a dumálás, mint a linkelés... És mint mondtam, még nincsenek felvéve, ugyanis nem áll módomban felvenni őket, de időm és pénzem engedi, felveszem majd őket. Egyébként én is tettem fel egy kérdést... Ti játszatok alternatív hangolásokban? Vagy legalább lejjebb hangolt, netán drop hangolásokban? És mindig rögtön tudjátok, hogy melyik hangokat pengetitek mondjuk egy 200as bypassnál 16odokkal? Mert ha így van, esküszöm nekiülök zeneelméletet tanulni...
Majd meghallgatjátok a számokat amiket felveszek, és eldöntitek, hogy tudok-e improvizálni, vagy sem. :)
Egyébként meg, ha több gitárt használsz, mindenféle drop és más alternatív hangolásokban, te tudod mindig pontosan, hogy A-molt indítasz-e éppen, vagy mondjuk C-t? Én egyébként erre értettem... Tudom, hogy kell játszani egy dru skálát, ismerem az összes mol skálát, csak nem tudom melyiknek mi a neve, és ismerem a blues skálákat is...
Hááááát, szerintem is jó hülyén hangzik, amit írsz. Szivesen meghallgatnám, hogy hogyan játszol, mert azért szerintem az, hogy fel/le tekersz két skálát, amit ismersz, az nagyon nem improvizálás, hanem leginkább csak maszatolás.
Egyszer a Bírta Miki írt be egy nagyon jót arra a kérdésre, hogy mit is csinál, amikor improvizál. Azt írta, hogy az ember először megtanulja és kigyakorolja a különböző skálákat, amiket közlekedési útvonalaknak nevezett. Amikor ezek már biztosan megvannak és nem kell agyalni rajtuk menet közben, akkor az ember szabadon közlekedik ezeken az utakon, hogy eljusson oda, ahova szeretne.
Avagy Charlie Parke híres szavaival tulajdonképpen ugyanez: "You've got to learn your instrument. Then, you practice, practice, practice. And then, when you finally get up there on the bandstand, forget all that and just wail."
Úgyhogy az, szerintem, hogy valaki fel/alá száguldozik egyetlen utcában, amit ismer, az nagyon nem improvizáció...
Hát én, hogy őszinte legyek, normál kottát nem tudok olvasni, sőt, a skálákkal is gondban vagyok, főleg, hogy mindenféle alternatív hangolásban játszom mindig, de improvizálni szerény véleményem szerint tudok. Mindenféle tappinggel és arpeggiokkal megfűszerezve, gond nélkül, bármikor, bármilyen gitáron. És én csakis a hallásomra támaszkodok ilyenkor. Nyilván persze ismerem a blues skálák sablonjait, meg a mol és dur skálákét is, de nem tudnám neked megmondani, hogy melyik hangokat játszom, csak hallom, hogy oda az illik. :) Na de száz szónak is egy a vége, szerintem sok gyakorlás és mindenekelőtt jó hallás kell az improvizáláshoz. :)
miért nem hívjuk rögtön választás (megjegyz: az alternate messze esik az alternative-tól) és közgáz pengetésnek a jól bevált váltott/irányba pengetés szakszavak helyett?
Köszi a tippet, megerősítést.
Próbálgattam vegyíteni a két pengetést és még így is gazdaságosabb mintha végig alternatív lenne. Tök jó.
Viszont bele kell nyugodni, hogy pl. a terclépések, kvartlépések, stb. alternatívra jönnek ki jól.
Gambale oktatókon kívül, ismer még valaki economy pickingről szóló kiadványt? Kicsit skálacentrikusabb ötleteket kerestem. Úgy vettem észre, hogy ha különböző hangközöket ugrálva haladok egy skálában, akkor az inkább váltott pengetéssel természetes. Vagy akkor inkább csak arpeggiószerű játékra alkalmas az economy pöngetés?
Ha belegondolsz akkor egy Cmaj7 felfoghato ugy is, hogy egy E moll harmashangzat C-vel a basszusban. Ilyen modon gitaron foghatsz siman Cmaj7 helyere Emoll7-et pl. A kornyezete (vagy eppen a basszus) a "helyere fogja rakni" az akkordot. Kapsz egy Cmaj7/9 hangzast. Ennyi.
a d szűk úgy kerülhet ide hogy az nem más mint egy domináns akkord
ez nem más mint g dúr 7 9b (g basszusra egy d szűk.)ez sokszor előfordul hogy domináns akkordot használnak átvezetésnek,és így lesznek olyan akkordok amik nincsenek benn a skálán csak átvezető szerepet tőltenek be.
Sziasztok! Szeretnék kis segítséget kérni. Olvasgatok, tanulgatok zeneelméletet is magam, idehaza. Első önálló próbálkozásom ez a dal, ezen próbáltam kitalálni, hogy milyen hangnem, melyik mód. A következőképpen okoskodtam, és ebben szeretném hozzáértők segítségét kérni, jól okoskodtam-e vagy sem, és ha nem akkor hogyan kellett volna.
Az akkordokat tapiztam ki először, ezek így fülre Cmin, D szűkített(?), G, Fmin. Szűkített a dúr VII. fokán fokán van. Feltételeztem, hogy akkor a Cmin a VI. a D szűkített a VII. akkord. Ebből arra következtettem hogy ez az Eb dúr relatív moll párja. Ennek összes hangjára ráírtam a hármasokat, Cmin, Ddim, E bővített, Fmin, Gmin, Abmin, Bmin. Mivel a Gmin nem stimmelt, arra gondoltam, hogy nem természetes moll, hanem melodikus, erre kiigazodott az is. Fülre mintha a G lenne amihez az akkordok viszonyulnak (nem tudom ezt hogy kell mondani), meg az előzőekből is az jött le, hogy az Eb dúr harmadik módjáról, G frígről van szó.
Erre szeretném ha valaki elmondaná a véleményét. Köszönöm.
Azok néha mennek, néha nem.
Általában úgy vagyok vele, hogy először nem nagyon hallok különbséget néhány hangköz között, utána pl. addig nem tudtam a Metallica One c. szerzeményének basszustémáját, füleltem a zenére, majd nyomattam rá egy elég egyszerű témát (ez egy jammelés alkalmából történt, főállásban gitáros vagyok).
A hangközöket szoktad gyakorolni fülre?
Csak úgy mellesleg, szerintem tök poén hallásgyakorlatokat csinálni. Nem tudom ki hogyan van vele. Hogy fejlődik -e tőle a hallás azt nem tudom, de mókás dolog.
Üdv,
Valaki tud ajánlani valami olvasmányt, ahol improvizálásról olvasgathatok? Szeretnék jobban belemerülni, érteni hogy mi alá mit lehet játszani, nem csak a hangnemeket és a skálákat tudni.. Nincs erre valami jó könyv, vagy valami? Az sem baj ha angol, csak legyen benne minden leírva amit tudni kell.
Előre is köszi
nagyon kedves vagy, köszönöm, de már lekagylóztam a harmóniamenetet. Cm, Cm maj7, Cm7, F, Fm, Cm, D7, G, G7, stb...
by the way viszont egy mézga géza kottája nincs véletlenül valakinek??
Én meg köszönöm ,hogy belinkelted .. Ezt én bevallom , hogy eredetiben mégsohasem halottam:D
Mindig vagy fateromtól halottam, vagy nagybáttyámmal játszottuk:D Úgy hogy THX:D
nagyon köszönöm a segítséget! elkezdtem fejtegetni, a közepét még nem teljesen értem, de most már tisztába tudom majd tenni remélem.
csorba köszörülésképp meg leszedtem ezt : )
Csak az első percet írtam hirtelen le, szaladnom kell. Transzponáld a helyére.
A D E D:II A D E A D E D E:II
Cism Fis Hm E A6Cis Fism H7 D D Hm Hm7
A D E A D A/cis Hm E9
(A6 és Cis között ritmus felezés van, / jelet a basszusfordításra értem)
Fél hanggal transzopnálva: az eleje A, D, F, A, / H, E, D, E aztán van benne egy hangnemváltás, ahol két akkord van ütemenként és ereszkedő, vmi ilyesmi: Db, F, H, Eb, A... aztán vissza az alaphangra. Jó bogarászást
Mindkét metódusnak vannak előnyei, mert ha először a dallam van meg, az alatt szólhatnak olyan harmóniák, amik lökdösik a dallamot, ha meg az akkordmenet van meg hamarabb, arra már könnyebben lehet a dallam íveit felvázolni.
Igen, manapság sokan hülyéskednek (jazzben) azzal, hogy kitalálnak gyönyörű akkordmeneteket, aztán írnak rá valami dallamot a lá bebop, de ha belegondolsz, ez mennyivel egyszerűbb, mint egy meglévő dallamot megharmonizálni? Bármikor összehozok egy olyan akkordvezetést, hogy még Bartóknak is elsülne a töke, de ha előre kitalálom a melódiát, vért izzadok, hogy szép harmóniákat szüljek mögé. Rendszerint a legvégén kiderül, hogy végig II-V-I-ek sültek ki a dologból
Én valahogy úgy tanultam, hogy egy minidallamot célszerű vezetni a H-húron azt úgy lesz a dolog faszántós! Hogyha E7-ről A7-re ugrunk, a legszebb, ha E7 után E-mollt játszunk, csak ezt ugye legtöbb esteben sajna nem tehetjük meg. Pedig igazi rocknroll feeling
Dave Mustaione operál terc fogásokkal, vagy hármas hangzat kibontásokkal és metál a javaából
ahogy már leírták a többi hangzat segíthet dönteni milyen skálát használj.
De ha pl csak egy G hang szól basszertől és egy G5 a gitártól akkor szabad a vásár, mert nincs ami meghatározza a skála választást, hacsak nem akarsz kötődni mondjuk az ének dallam világához
Meg kell nézni a hangnemi környezetet, mert a metálban is éppúgy megvannak a funkciók, mint a többi zenében. Nem játszanak ki ugyan teljes akkordokat (sokszor hiányzik a terc), de a hangnemi környezetből következtetni lehet az akkordok minőségére.
Itt van három példa:
Az elsőben csak kvintek szerepelnek, de hülyeség lenne g-dúrt nomni rá, mivel benne van a riffben a bé hang, ill. az f, ami meg kisszeptim, tehát ez egyértelműen mollos. Ha akkordokkal akarnánk kifejezni a riffet, akkor ez egy Gm7.
A második szintúgy.
A harmadik riff c-mollos, mert a tonikai centrum a c (hallásra is), a végén szépen kirajzolódik a skála is = Cm7. Bár az első ütemben lévő 'a' hang a c-nek felemelt 6. foka, így dóros érzetet kelt, érdemes talán ilyen skálát választani, vagy beletenni ezt a hangot mondjuk egy c-blues skálába.
A válasz legalább olyan komplex, mint a kérdés.:)
A torzító olyan, mint egy bicikli ami csak gurul előre, ha meglököd.Meg kell tanulni először is kordában tartani a húrokat.
Amennyiben ez megvan:-Ha intelligens,letisztult metált szeretnél játszani, akkor mellette párhuzamosan az "általános" zenére vonatkozó alapvető tudnivalókat kell átnézned.Az akkordok megszólaltatása torzítóval lehetséges, azonban nem javallott random módra használni az akkordfelrakásokat.(itt ismét csak az "általános" gitározás jön elő)
Egyébként egyszerű:-Youtube:guitar lesson.Illetve/és szedj le sok zenét magadtól, kvázi csinálj magadnak "fület".Ne csak metál zenét.
Kicsit olyan a kérdésed, mintha POP-ART tájképet szeretnél festeni és leírod, hogy megvan a felszerelés, majd megkérdezed, hogyan lesz ebből POP-ART kép.(?):)Egyszerűbb lenne a dolog, ha konkrét példával kérdeznél.
A válasz ennél sokkal komplexebb, hidd el, és a kérdésedre több 10000 oldalnyi könyv született válaszként.Egyet elkezdesz az első oldalon, és ha a mondjuk 20.-nál elakadsz, akkor már tudsz konkrét kérdést feltenni.
A metálban ugye körülményes használni kvintnél komplexebb akkordokat az erős torzítás miatt (a sok bővítés vagy belágyítja, vagy Helmet-féle hangzás sül ki belőle), ezért egy kicsit gondban vagyok a szólókkal.
Arról nem is beszélve, hogy gakran egyetlen hangnak hallatszódnak ezek...
Akkor most a kvintekre kell rájátszanom a skálát (ami lehet dúr vagy moll vagy bárakármi) vagy hogyisvanez? Vagy amihez kedvem támad? Esetleg ha dúrnak hangzik, akkor dúrt és satöbbi?
Ezenkívül jöhettek nekem komplexebb dolgokkal is, úgyis progmetálféleséget játszok.