Azt nehezen tudnám elképzelni.
Abban a pillanatban mikor az SPL-t rádugod az erősítőre , egy 100 Ohm 20W egyből söntöli a kimenődet, mert rajt lóg a kimenőtrafó kapcsain védelemként. Ettől már nem fog átütni akkor sem, ha egy gyengébb kapcsolóval válogatsz a 4-8-16 Ohmos belső műterheléseken.
Az már rég nagy baj lenne ha az a fix értékű megszakadna valamitől - dehát olyant már kínában is tudnak, ami ezt bírja.
Rövidzárt mi adna a kimenetedre amitől leégne a drága fejed?
Nekem mindegy ám, csak látom egyre többen hasra esnek a misztikus árkategóriáktól, aztán lehet hogy tizedéből ugyanolyant vagy jobbat lehet ...
De azért gondolom egy fél órás járatás után ezen is lehetne tojás sütni ?
És milyen? Bejön? Én egyszer vettem egy weber-t, de aztán eladtam mert nagyobb kompromisszumnak éreztem hangban mint egy jó pedállal megtolva a még nem kihajtott tiszta hangot. (Mondjuk az kb 20 ropi volt, lehet hogy nem ez a kategória)
Te jó ég, mi van ezen 100 ezer Ft ? :o Ez elvileg egy passzív ellenállásosztókból álló kapcsolódoboz, ahol a lényeg hogy a fej felé ugyanazt a terhelést adja, mintha a full teljesítményű hangszórórendszer lenne rajta.
Néztem már, faszán szól! Igen az baromira kell hogy meglegyen a közepe is szólónál, én ezt a superlead-el próbálom megoldani, de van amikor az meg sok... de több pedált nem akarok, már ezeket is sokallom néha..
Én sem értek hozzá, úgyhogy lehet hülyeséget írok műszakilag, de nekem érzetre a TS9 egy erős mid-boost, ami ha sok gain-t teszek rá szépen krémez is. Arra iszonyat jó, hogy kidobja a szólókat, de ritmusra nem jó, mert elvékonyítja a hangot.
Az FD2-ben nekem azt tetszett, hogy ugyanezt a krémes boost-ot tudja, csak nem vékonyít, hanem vastagít. Az úgy kurvajó volt Fenderekkel meg a JMP-vel, de a vékonykább Matchles-en bepuffadt nekem. Túl sok lett a mély, és nem tudtam kiekuzni sem belőle. JMP-vel nagyon jó, de szerintem az alapvetően tiszta erölködőkön talán nem annyira jó.
Az OCD mindenféle erősítőn szakít. A nagy buffalo JMP-n is, meg a kis cincogó Matchless-en is, és ha rátolom a TS9-et iszonyat kivágja a hangot szólóra.
Tudom, ez a nóta puttó nagyon, meg linkeltem már ezerszer, de szerintem itt nagyon lehet hallani mit csinál az OCD meg a TS9. A Matchless kb 2-esen van, ilyen normálban próbáltunk, hallkan, úgyhogy az alaphang teljesen clean. A drive-t az OCD adja végig, 3:15-nél meg jön rá a TS9. Iszonyatosan lehet hallani, hogy nem csak hangosabb lesz a gitár, hanem jön a közép ezerrel. Pedig ez csak egy ócska próbatermi felvétel.
Egyébként ez a te Ebony LP-d. Bitang egy gitár nagyon!
Ha lesz valami addig akkor szólok, bár le vagyunk ragadva a próbázásnál egyenlőre. Brutál a JMP-vel, csak az a baj hogy azzal viszonylag ritkán tudom rendes hangerőn összeereszteni ezeket...pedig hát úgy az igazi...próbára nem cügölöm a fejet ott használom ami van DSL, JVM ilyesmi, de azokkal sincs egyébként semmi bajom, persze nem plexi...
Ja, a Harmony-t írtad Te is..lassan el is jut az agyamig amit olvasok :) FD2 is fasza egyébként, de az szerintem klasszik ts808 vonal leginkább hangra, az ocd meg ocd...legalábbis én nem hallottam semmit amiről klónozhatták volna a klasszik pedálokból (ezt hangra mondom, a belseje nem érdekel meg nem is értek hozzá).
A The Southern Harmony.. is állat.. Remedy, Sting me... bár legtöbbet egy dupla koncert felvételüket hallgattam talán.. board-al én is így vagyok, kell egy elfogadható tiszta, drive az ocd, ha dúrvább kell akkor meg van egy lovepedal superlead-em, az zenekarban nagyon helyén van, azon kívül van még egy oc-2-es boss octavom amit szeretek nagyon és hol valami delay - most mm deluxe meg egy catalinbread belle epoch hol valami reverb... de ezek már változhatnak...
Nekem amúgy a Black Crowes miatt jött. Olvastam valahol, hogy a By Your Side lemezen FD2-t tolt Rich Robinson. Vááá, ezt ki kell próbálnom. Nekem az a lemezük a kedvencem (A Harmony után, ami egyértelműen és messze a legjobb BC lemez). Megvettem kint USA-ban, és olyan iszonyat jó volt, hogy egészen magával ragadott. Ma is imádom az FD2-t a JMP-be dugva, de a Matchless-en valahogy nem működött annyira.
Nem baj, nézünk másik Fulltone-t. Épp akkor jött ki az OCD, még emlékszem, hogy külön előre meg kellett rendelni valami hangszerboltban, hogy legyen mire megyek ki.
Bedugtamotthon, és álom volt. Az első pedál, amit ilyen dirty ritmusra is tudok használni, nem csak solo-boost-ra. Azóta nálam az az alap, hogy erősítő tisztán megy, vagy csak nagyon enyhe drive-on, az az alaphang. Az OCD-t rátolom, az a drive-hangom, szólóra meg megy a tetejére a TS9. Így nekem egyszerűen tökéletes. Mindenféle gitárral, mindenféle erősítőn.
Most olyan board-ot csináltam, hogy van az OCD meg a TS9 meg egy M9, amiből csak az effektetket használom, és szerintem itt nekem így meg is állt a pedálgyűjtögetés.
Ide kintre is akarok egy OCD-t, mert hiányzik. Sajnos itt nem lehet kapni, úgyhogy majd otthon intézem, ha legközelebb megyek.
Mondjuk a Kalamazoo Love Pedal-t még nagyon szivesen kipróbálnám...
A lehető legegyszerűbben: NYÁK-vasaláshoz hasonló feliratozás (lehetőleg olyan betűtípussal, aminél nem zavaró a vasalás tökéletlensége) és VeryWell lakk.
Festéshez muszáj alapozni, ezért is hanyagolom; ha a megrendelő ragaszkodik a színes dobozhoz, akkor színtereztetem - pénzért.
Én tőled hallottam itt a fórumon egyébként róla először 8-9 éve, azóta folyamatosan van, egyébként az első talán pont Fred-től? Vagy hozzá került tőlem? Már nemtom :) Először FD2-t tudtam szerválni, talán még Sexy-től, az is kurva jó volt, de amikor bedugtam az OCD-t, akkor nyugtáztam - na jó ez odbasz rendesen, érthető a mélye, az FD2-höz képest, rúg, harap - lábhoz! :)
Köszi. Megnéztem a honlapodon a pedáljaidat, tetszenek, főleg az elnevezésük, mint pl. Lóemberklón. Te hogy kezeled/fested le a dobozokat? Elég sokat szívok most az alu dobozzal, ezért kérdezem.
Nekem egy olyan hármasom van aminek a sorozatszáma alapján négyesnek kellne lennie :) (bár eleve nem "nyilas a ház pl ) De volt true 4-es nekem is, nekem sem volt az igazi a 4-es első blikkre, mert betekergettem ugyan oda ahova szoktam, aztán egy kis idő után rájöttem hogy ez máshol vág és felejtem el a megszokott pozikat - kb ugyan azt a hangot azon is elő tudtam hozni, innentól úgy döntöttem le is szarom hányas verzió, aztán valahogy ez a törvénytelen került hozzám és ez maradt. Szerintem is jó kis pedál, usa-ban ezeket 30 alatt meg lehet venni (itthon is már vettem alatta), nem az elszállt butik pedál kategória, megbízható stb.. a hang(ja) meg persze eleve ízlés kérdése, nekem alap.
Bár most építek egy Sweet Honey Overdrive másolatot, amikor a 4-es OCD-t vettem elsőnek, még nem akartam építeni. Azért egy eredeti OCD szerintem drága ahhoz, hogy szétbombázzam. Pl. az elsőnél más a NYÁK is, és mivel ki van öntve madárszarral, ki tudja az alakatrészek pontos értékét? Itton eléggé behatároltak a lehetőségeim a barkácsolásra, pl. a doboz festésével sokat szívok. Olyanra biztos nem tudnám megcsinálni, mint az eredeti, ha meg el akarom adni, még az anyagköltséget se nagyon fizetnék ki.
Modolhatóak egymás között, a különbségek minimálisak. Ergo nem érdemes aranyáron a korábbiakat venni, a v4-ből is meg lehet csinálni bármelyik másikat minimális átalakítással. Bár sztem a v4 is elég drága, inkább építenék magamnak... Egy származékát meg is csináltam (Valvette Custom Drive), de őszintén szólva nekem egyáltalán nem jött be.
A Classic70 által berakott link és a sorozatszám alapján meg tudod nézni, hogy melyik. Nekem volt mind a négy, most csak 1. és 3. van, ezek tetszenek a legjobban. Én a 4. kivételével az Ebay-en vettem mind. Ahogy látom, a már nem gyártott első három verzió árai elindultak felfelé, némi szerencsével meg kitartással ki lehet fogni egy kicsit olcsóbban is.
Nem tudom nekem melyik van pontosan, de gyanítom, hogy az egyes, mert nagyon akkoriban vettem, amikor kijött.
Most veszek egyet majd, azt, ami most megy, gondolom, a 4-est, mert szeretnék ide kintre is egyet magamnak. Viszont annyit hallani erről az 1-2-3-4 verzióról, hogy most meg szeretném szerezni mind a négy félét.
Mondjuk ötletem sincs, hogy merre keressem, de gondolom majd belefut az ember.
Sokat segítettél, valószínűleg meg is fogom építeni a kapcsolást. Szeretném true bypass-ra megcsinálni. (Ez hogy van magyarul?) Esetleg van valami linked ehhez?
Igen, OP275-öt használtam benne és LED-eket valamint Si diódákat (az 1n4007 helyett 1n4148-at, de inkább csak a mérete miatt meg mert az volt kéznél, ezek között már nincs különbség - legalábbis ilyen felhasználás esetén). Nem próbálgattam őket, mert rendelésre készült és az eredeti hangzását kérte az illető. Sztem bármilyen dual opamp-ot kipróbálhatsz nyugodtan, attól nem sokat fog változni a hang. Más cuccokban sokat próbálgattam, és igazából csak a Rat LM308-asa volt olyan eddig, ami gyakorlatilag nem pótolható (illetve de, a mai napig is olcsón kapható OP07 teljesen jó bele). Minden más esetben az opamp cseréje alig hallható különbségeket okozott csak, olyat, ami igazából két azonos pedál között is előfordul az alkatrészek szórása miatt. A diódák cseréje nagyobb változást fog okozni, de leginkább akkor, ha kipróbálsz aszimmetrikus elrendezéseket is. De igazából sztem a Sweet Honey hangja tök jó úgy ahogy van, ezért sem nagyon bántottam eddig.
Mérési/alkatrész pontatlanság, áramkörben kimért érték. Egyébként jó eséllyel 13.3k és 2.7k az a két érték. A Mad Professor pedálok alkotója rengeteg ilyen furi alkatrészt használ, sok fórumon írnak róla. Valszeg bespájzolt ezekből a régi standardokból, és azokat használja el.
Ha már a Sweet Honey szóbakerült. Megnéztem a kapcsolási rajzát, és 13.7 meg 2.61 kOhm-os ellenállatok vannak benne. Ezt meg hogy?
http://3.bp.blogspot.com/-eWf8bulApFQ/TxAQlYh4VQI/AAAAAAAAAc4/nawMm2aJJ6Q/s1600/SweetHoney_schematic.png
Ja, télleg, arról megfeledkeztem. Akkor úgy van, ahogy mondod, csak így meg felesleges két mosfet bele, elég lett volna egy is, meg egy dióda (meg egy kis kapacitás). Na mindegy, nem okoskodok, lehet végül is ez asszimetrikus félig mosfet félig diódás vágás az OCD titka.
Nem teljesen van elbaszva: az egyik oldali mosfettel sorban ott van a Ge dióda is, így az elvileg már "jó", és aszimmetrikus a vágás. Sztem az aszimmetrikus vágás sokat számít, az is a csöves hangzás irányába viszi a cuccot.
Hát nekem most esett le, hogy igazából nem is a mosfetek vágnak itt, hanem csak a védődiódájuk.
Kicsit megtévesztő ezután a mosfetekre hivatkozni, viszont megvan a megfejtés, hogy mitől egyedi az OCD. El van baszva (lehet szándékosan) az áramkör, s a mosfetek lágy határolása helyett a védődióda van benne kihasználva. De ennyiből berakhattak volna sima diódákat meg egy kisértékű kapacitást is, csak akkor nem lehetett volna parasztvakítani, hogy húúúúú mosfet bakker!
Nem lenne aszimmetrikus, mivel antiparallelben vannak a FET-ek, így a Zenerek is.
Amúgy építettem már rövidre zárható Ge-osat... én nem hallom azt 0,2 Voltot.
terveimben van egy Suhr Riot építése. Na ott addig nem nyugszom, amíg az összes dióda-LED variációt ki nem próbáltam próbanyákon...végül is messze van még karácsony... :D
Nekem ezt pedálja válogatja. Volt, ahol a gyári vágás okés volt (Boss OD1), és minden mástól nekem csak rosszabb lett, de volt, ahol meg segített a vágódiódákkal való játék. Viszont olyan nem volt még eddig, hogy egy amúgy szar pedálból csak a vágódiódák cseréjével jót tudtam volna csinálni.
"The body diode junctions are slower switching and have a high input capacitance. This results in a softer sound than some people like."
Épp a minap írtam Tibinek, hogy az OCD szerintem puhítja a hangot.
Most megnéztem az OCD-t is: ha valóban igaz, hogy kell a Ge dióda sorban, akkor az OCD-nél az egyik mosfet-nél nem is maga a mosfet vág, hanem a belső zener. Így meg akkor még aszimmetrikus is a vágás (bár egyébként is az lenne a másikkal sorbakötött Ge dióda miatt). Sztem az OCD-nél azért a mosfetes és aszimmetrikus vágás csak egy dolog, a másik az egész úgy ahogy van. Úgy értem, nyilván éreznél különbséget, ha Si diódákat tennél bele, de mondjuk egy aszimmetrikus, tisztán Ge diódás elrendezés esetén el tudom képzelni, hogy (a hangerőn kívül) sokkal kisebb különbséget hallanál a mosfetekhez képest. Egyébként a legtöbb diódás vágással erndelkező pedál esetén én el szoktam játszadozni kicsit az elrendezésekkel, mert a gyári nekem nem mindig a tuti. Pl. az Ibanez SD9 klónomba külön kapcsolható megoldásokat tettem, mert ott több elrendezés is tetszett.
Pl. a Hermida Zendrive, de az soft clipping-gel (a visszacsatoló ágban). Illetve épp mostanság olvastam, hogy a mosfettel sorban érdemes egy Ge diódát is használni, hogy ne a mosfet belső zener-e vágjon neked, hanem tényleg a mosfet maga (a thread épp a Zendrive-ról szól)
És nem az alkatrészek szarok benn, hanem a mérnöki munka, magyarán hogy hova milyen értékű ellenállások, meg kapacitások kerüljenek. Egy alapjában jó topográfiát kiegészítettek egy rakás szarral, parasztvakítással, aztán pár hülye ettől azt hitte, hogy a jackhammer akkor majd megbasz mindent.
Marshall Jackhammer is nagyon hasonló, csak van a végén EQ, meg lehet választani, hogy LED-del vágjon a cucc, vagy Si diódával. Ez az OD/DIST közötti különbséget adja.
Hozzáteszem a Jackhammer az egyik legszarabb torzító, ami valaha megfordult a kezeim között.
Az első három kérdésre a válasz az, hogy nincs semmi lényegi különbség a mosfet/germánium cuccon kívül. A Voodoo Lab overdrive szinte tökugyanaz, csak sima diódák vágnak benne a mosfet cucc helyett. (Mondjuk épp ezért nem kéne overdrive-nak hívni.)
Tech21 character seriesben is asszem hasonló az elv emlékeim szerint, csak ott meg zener diódával vágnak. De lehet, hogy rosszul emlékszem.
Otthon meghallgatom.
Robi, drd, Ti jobban képben vagytok manapság kapcsrajz ügyben. Tudtok mondani Tibinek olyan pedált, ami ezzel a mosfetes cuccal vág?
És amúgy, ha már itt tartunk, mi lehet a különbség, ha van egyátalán valami, a OCD meg mondjuk az olcsóbb distortion-ök között. Ez a mosfet/germánium cucc? Vagy van más is?
Ja, és csak úgy a kapcsolás alapján, melyik pedálok hasonlítanak nagyon az OCD-re? Tök kipróbálnék egy másik márkát, ami hasonló felépítésen alapul, hogy tényleg megmarad nekem ennyire különlegesnek az OCD, vagy ezt a hangot ezer más pedál tudja, csak én még nem találkoztam velük...
Egyébként így szól az OCD. 1:45-nél kikapcsolom, és lehet hallani az erősítő alaphangját (full tiszta), meg azt is, hogy mi történik, ha visszakapcsolom. Olyan, mintha egy tiszta csövi cuccról átkapcsolnék egy jól meghajtott csövi cuccra. Engem ez teljesen levesz a lábamról, mert ilyet más pedállal eddig nem tudtam csinálni.
Szóval, vannak még olyan pedálok, ami teljesen hasonló kapcsoláson alapulnak? Tökre kipróbálnám őket...
A J201-et meg a 2N5457-et már nem gyártják - legalábbis furatszereltben. Ahol lehet kapni, ott már csak a raktárkészletet árusítják ki. Ez ugye azért kényes, mert a legtöbb fetes csőszimulációs megoldás alapjaiban ezeket használta, nyilván a BF-re is lehet adaptálni, csak kell kicsit csavarni rajta. Sajna ahhoz még hülye vagyok, csak tanulom még a csíziót. A BF245-öst lehet még kapni a Budafoki úton. Mosfetekkel nincs ilyen gond, a BS170 simán kapható, bár vicces áron néhol...
Szomorúan hallom, hogy eltűnőben vannak a jfetek, bár már évek óta nem forrasztgatok a házépítésünk miatt. Azért bízom benne hogy a BF245, BF246 család tagjai nem tűnnek el, azok még a szocializmusban is voltak. J201 egyébként csak egy viszonylag rövid időszakban volt itthon kapható, a 2000 utáni években főleg. Korábban én is szénné kerestem, úgyhogy le is szoktam róla. Ugye az a jó benne, hogy baromi alacsony ( 0.7V) a könyökfeszültsége, viszont szerintem alapjáraton torzít. A BF-ek A sorozata (BF245A, BF246A, BF247A) 1.5V-os könyökfeszültségű, ez azért még kezelhető, én ezeket használtam helyette. Meg nagyon sokszor építettem cuccokat a 4007-es digitális inverter IC mosfetjeit használva, szerintem egészen kellemes hangjuk van zenei dolgokra.
Még egy gondolat: a butikgyártókat sem kell félteni. Gyakorlatilag szinte mindenki megcsinálja a maga TS koppintását, van aki gyakrolatilag egy az egyben, és aztán jóval TS ár fölött árulják, mivel "handmade", illetve a saját dizájnjaikat is csűrik csavarják és több verziót árulnak minimális különbséggel, de különböző típusként. Nem gond ez sem sztem, hiszen ők is a piacból élnek, és az egyik embernek ez tetszik, a másiknak meg az.
Azért sztem ennek technikai oka is van - legalábbis manapság. Ahogy írtam a fetek eltűnőben vannak (pár éve még simán lehetett J201-et, 2N5457-et kapni a magyar boltokban, ma már sehol, csak külföldről, és arról is pletykálnak, hogy azok már nem az igaziak...), de egyébként is nagy a gyári szórásuk. Nyilván eltűnőben levő alkatrészre nagy gyártó nem akar alapozni, illetve amíg egy butikgyártó havi max. párszáz pedállal megteheti, hogy egyesével beállítsa a munkapontokat, addig a nagy gyártók ezt napi többszázas, esetleg ezres nagyságrendű termeléssel nem tudják megtenni. És legyünk őszinték: egy maroknyi alapkapcsolás van, amit torzítóra tudnak használni, ebből próbál mindenki valamit kihozni. Nem akarom védeni a nagy gyártókat, mert valóban vicc, hogy gyakorlatilag tökugyanazt tolják (vö. TS és SD1 vagy a Rat alapkapcsolása), de valahol érthető az álláspontjuk, hiszen nekik a profit számít. Ha már újdonság, akkor sztem érdekesebb, hogy pl. a Mad Professor mit tudott csinálni a Sweet Honey-ban, mint opamp alapú overdrive-ban.
Valaki kitalálta, hogy a fetek tudják utánzni a csöveket, Jack Orman kitalálta a muamp alkalmazását gitárra, meg asszem az OCD- mosfetes trükk is az ő ötlete volt, a runoffgroove-nál rájöttek arra, hogy kell egy kis ellenállás a fetek alá, más rájött, hogy inkább kis erősítésű fokozatokból kell több, mint kevés nagyerősítésűből, stb. kurva sok kis lépés történt azóta, hogy a tube screamert kinyomták a piacra, de a nagy gyártók csak fosták és fossák magukból a két szokásos alapkapcsolás ilyen meg olyan feltupírozott változatait tovább.
Nem új, csak most kezdett elterjedni. DIY körökben szinte az összes dolog megvolt már a 90-es években, aztán ugye egyre több butikgyártó lett és ezek a nem mainstream áramkörök is elkezdtek a youtube-nak köszönhetően beszűrődni a köztudatba.
Látszik egyébként, hogy a multik támasztotta verseny azért jelen van. Analog vonalon is egyre több a kezelőszerv, a poti, a kapcsoló. És úgy néz ki, ma már nemcsak a fuzzwah az egyetlen effekt kombináció egy pedálon belül.
Nem is tudtam, hogy a bsiab, meg a fetes csőszimuláció ennyire új... Főleg, hogy lassan már a fetek is kihalóban vannak. A runoffgroove egyébként tényleg jó, de hasonló módon készült pl. a Wampler Plexidrive meg a mostanában eléggé hájpolt Dirty Little Secret is. Főleg, hogy az egyik fele (na jó, a Plexidrive-nak nem) elég régóta ismert mu-amp néven. DIY szempontból nagy kedvencem még a tagboardeffects, ők ugyan semmi sajátot nem csinálnak, de rengeteg klón van náluk, kis butikgyártók cuccai is (meg persze a szokásos TS/Rat kapcsolásokon alapulók is), mindez könnyen kezelhető próbanyákos megoldásban, ha nem akarsz vagy tudsz otthon maratni.