!!! MUTAMEG !!! - Ide töltheted fel a HANGMESTER.HU MUTAMEG pályázatára szánt dalodat egy rövid dalszövegmagyarázattal (Határidő: 2022. december 6.)
Pályázati kiírás: www.hangmester.hu főoldal
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
persze van némi fáziskésés az itthoni stúdiók felszereltségét illetve a hangmérnönk gyakorlatát tekintve, bár napjainkra azért csökken ez a késés. De ez nemcsak a stúdiókra mondható ez el itt a Balkánon...
Stílusfüggő.Metalban nem megengedhető az a kis csúszkálás a timingban,mint egy lazább,olckúlabb rockzenénél.Nálunk pont arra van szükség,hogy minden pontosan vonalra legyen játszva.
Pont ez a lényeg,h nem kell semmit tekergetni.Adott a világ egyik legjobb minőségű DI boxa,azzal bemész a fasza hangkártyába (esetemben egy MOTU 896HD),feljátszás nyugodt,otthoni körülmények között,annyi szöszöléssel,amennyit én szeretnék (másik állandó gitáros híján nekem kell feljátszani azokat a témákat is,amelyeket élőben sosem játszom),majd a kész eredménnyel levonulok a profi stúdióba,ahol a profi hangmérnök tekerget,ahogy neki (meg nekem ) tetszik.Ennyi.Egyébként profi nyugati stúdiókban úgy a 60-as évek óta csinálják a dolgokat ezzel a módszerrel.
ha stúdiólemezről beszélünk, akkor én azt mondom, hogy AKKOR és csakis akkor menjen le a zenekar, ha mindenki minden témát oda-vissza tud. a komplett anyag elkészültében nem a feljátszás tudja elvinni az időt (és a pénzt) hanem az utómunka (sávok rendberakása, keverés, aztán master...)
persze ha béna és tökölődik a zenész, akkor ez az időarány a feljátszás felé tolódik el, de éppen ezért mondtam az első mondatot. lehet, hogy régimódi vagyok és (még) nem konyítok ezekehez a reampingos dolgokhoz, de még mindíg azt mondom, hogy aki stúdiólemezt(!) akar csinálni, annak stúdióba kell elmenni, nincs mese. Otthoni szinten egy jó erős demót össze lehet hozni, de ahhoz, hogy a végeredmény tényleg olyan legyen, hogy NA, ahhoz be köll költözni. Más kérdés, hogy baromira nem rentábilis a dolog, mert így tuti nincs meg 1 guriga alatt a dolog, és kötve hinném (legalábbis ebben a műfajban, egy még nem befutott zenekarnak) hogy a későbbi lemezeladás visszahozná a felvétel árát. De akárhogy tekergetem otthon a cuccot, soha nem fog megszólalni úgy a lemez, mintha az egész stúdióban készült volna.
MD421+SM57 annyira még nem is vészes (a kettő nekem olyan max 100-ból megvolt),és ha ezek megvannak,akkor már csak bérelni kell vmi jó előfokot/channel stripet,és otthon is stúdiókész nyersanyagot lehet csinálni,ha hozzáértő kezeli.Éneknél meg dobnál fontos igazából a stúdiószoba.De én pl. a következő anyagunk dalait most úgy veszem fel,hogy egy Radial J48 aktív DI boxon keresztül a száraz gitárjelet beviszem a kártyába,rögzítem mindenféle effekt/torzítás és ilyenek nélkül,majd azt egy Radial X-Ampon (olyan kis doboz,ami a hangkártyából kijövő jel impedanciáját gitárpikap-szintűvé alakítja vissza,kvázi így olyan jelet kap az erősítő,mintha a gitáros pengetné a hangszert éppen) keresztül be az erőlködőbe,ami elé betolom a mikiket,oszt" csókolom.Így nem kell 1000X feljátszani a dolgokat,ha van oldalanként 2-2 jó feljátszás,akkor azzal már nagyon jó dolgokat lehet csinálni.Ha stúdióban dolgozik az ember,akkor is időt és pénzt lehet vele spórolni,mert beviszed a száraz gitársávokat,és a stúdióban nem kell a feljátszással tölteni az időt,ott már csak a hangszíneket kell belőni+felvenni.
Egyébként nagy okosság ez a Radial J48-X-Amp kombó,a Stageshop most kezdte forgalmazni,nagyon jó áron lehet venni,és kb szent grál azoknak,akiknek nincs pénze arra,hogy lemezanyagot gitározzanak fel stúdióban.Otthon feljátszod a sávokat,és viheted a stúdióba készen.
persze, U89, gitárhoz MD421 meg SM57. Ja és egy Avalon előfok meg SSL channelstrip.
Ha lett volna ennyi keret amiből ezt mind megvesszük, ezzel az erővel elzavartam volna a zenekart stúdióba (ahol vannak ilyen cuccok) hogy ott vegyék fel. Nem hülye vagyok, csak csóró.
a kábelezés az eszközök in/outjából kifolyólag adott.
A mikrofon XLR kábellel ment az előfokba (mivel kondimiki és kell neki fantomtáp, illetve mivel szimmetrikus) az előfokból az alesisbe illetve abból a hangkártyába már mono jack-el ment, mivel az már asszimetrikus rendszer.
élőzésre jó lehet ez a miksi (hasonló, mint az SM58) de stúdiócélú felhasználásra szerintem korántsem olyan részletgazdag, mint egy nagymembrános kondenzátormikrofon.