!!! MUTAMEG !!! - Ide töltheted fel a HANGMESTER.HU MUTAMEG pályázatára szánt dalodat egy rövid dalszövegmagyarázattal (Határidő: 2022. december 6.)
Pályázati kiírás: www.hangmester.hu főoldal
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Szerintem az még nem szerzőség,ha valaki egy kész alapra kidolgozza a saját részeit,mert gyakorlatilag egy kész sémába kell belerakni az onnan alapvetően hiányzó részeket.Ha szerkezetileg belenyúl a dalba,új témákat pakol bele,az már más tészta.
utóbbinál sem működik, ha nincs előre megbeszélt harmóniasor... bár elég, ha mondjuk azt mondják, hogy mittomén" nagytercenként lépünk felfelé a hangnemekben 4 ütemenként, teljes kadenciákkal... akkor az már elég spontán lehet, de még akkor is megbeszélt a dolog.
Na de pont itt jön az is képbe, hogy akár jammelve is lehet dalt írni, hisz abban a pillanatban is kitalálhatsz egy olyan alapot, amit a többiek alakíthatnak közben.
Nálunk azért ez úgy működik hogy ha valaki kidolgozza a saját szólamát, akkor az már szerző ugyanúgy, hisz ha mindent egyetlen ember írna meg, sokkal kevésbé lenne sokszínű.
Ja,szerintem is így van.Én nem tudnám elképzelni,hogy pl. valaki a miénkhez hasonló stílusban a próbateremben jammelve találja ki a dalokat,ugyanakkor egy lazább alter vagy rakenroll bandánál működhet.Ugyanúgy,ahogy egy profikból álló jazz zenekar esetében is,ahol elkezd valaki egy témát,majd egy másik hangszeres elkezd modulálni,másik témát hoz be a képbe,stb.
de ha nem lenne alap elképzelés, akkor nem tudnának mit alakítani a többiek... szóval a szerző az, aki az alapot szolgáltatja
az, hogy a többiek alakítják, az egyértelmű, mondhatni el is várható, hogy legalább a saját szólamaikat dolgozzák ki, stb...
Én nem hinném, mert nem az alaptémától lett olyan a dal, amilyen, hanem attól, hogy mindenki hozzárakta a saját elképzeléseit. Nálunk például többnyire közösen szerezzük a dalokat...
sztem ez legfeljebb úgy működhet, hogy vki levisz egy témát, aztán ott összepróbálják, alakítgatják, stb...
de attól még az a szerző, aki kitalálta az alap témát, vagy nem?
Ez tulajdonképpen azon múlik,hogy sikerül-e olyan szerzőtársakat találni,akikre nyugodtan rá mered bízni a témáidat.Nekem szerencsére sikerült,mondjuk a régi zenekaromban csak az énekesünkkel tudtam így együtt dolgozni,a mostaniban többé-kevésbé mindenkivel,de azért sok dologhoz foggal-körömmel ragaszkodom,ha a saját "gyermekemről" van szó.
sztem jammelve nem lehet dalt írni, mert a jammelés eleve egy kötött dolog (meghatározott alapra játsszunk egy bizonyos készletből, esetleg alakítsuk, formáljuk át)
Jó az már más tészta, hogy a megírt témát hogy variálják a többiek, hangszereiknek, stílusuknak megfelelően... de azért az alapötletek (harmóniasor, dallamok, ritmikai ötletek) általában mindig egy embertől származnak. A hangszerelés és szólamok nyilván átalakul(hat)nak.
Vuduéknál meg az egyik témát ő írta, a másikat meg egy másik ember, tehát végülis ténylegesen ketten szerezték.
Végülis biztos csomóan írják így a számaikat, csak számomra fura volt, mert nem tudnám elképzelni, hogy ha elkezdek egy számot, akkor azt más fejezze be, vagy folytassa, más témákat írjon hozzá Ez nem azt jelenti, hogy ego vagyok (remélem), csak nekem ez a szimpatikusabb út.
Sztem ez nem feltétlenül igaz,én elég jól fel szoktam vázolni a basszus-és dobtémákat is,ha dalt írok,mert szeretem rögtön egyben hallani az egész zeneanyagot.Persze a többiek utána kényük-kedvük szerint alakítják a dolgokat,de pl. a dobosunk mondta,hogy ő szereti,ha megírom a dobtémákat,mert sokszor olyan ötleteket adok,ami magától nem biztos,hogy eszébe jutna.Persze máskor meg ő alakítja át a megírt dolgokat,hogy sokkal jobb lesz.
Nekem nem új a dolog. Van úgy, hogy főleg közösen játszva alakul ki pédáula a megfelelő refrén, vemp, bizonyos részekben uniszólók, aranzsok. Mert többnyire az ámbőr, szerző, más hangszer manuális lehetősőgeiben nem tud igazán kreatív lenni.
Ez úgy történt,hogy én megírtam az alapot.Abban a mostani refrén meg az akusztikus kiállás még nem volt benne,aztán odaadtam az énekesünknek,hogy írjon rá énekdallamokat meg szöveget,és beletette a mostani refrént és a kiállást.A refrénhez igazából az akkordmenetet mondta,hogy mi legyen,én meg kitaláltam hozzá a riffeket,meg asszem a refrén szólódallamának egy része is tőle származik.(A régi zenekarunkban énekes-gitáros volt,úgyhogy gitáron is jól elboldogul.)A többen írás tehát nálunk úgy működik,hogy valaki hoz egy nagyjából kész témát,és ha a többieknek van plusz ötlet hozzá,ami működőképes,azt beletesszük.