!!! MUTAMEG !!! - Ide töltheted fel a HANGMESTER.HU MUTAMEG pályázatára szánt dalodat egy rövid dalszövegmagyarázattal (Határidő: 2022. december 6.)
Pályázati kiírás: www.hangmester.hu főoldal
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Ezt Fender59 írta: Aaaah, komolyan? Kösz szépen, Maqczy, állati rendes vagy és nagyon megköszönném, ha megírnád nekem!!! És akkor ez már egy krekkelt verzió lenne és nem egy 30 napos demó, igaz? Ebben vannak dobok is egyébként vagy azt külön kell szereznem? Milyen hangkártya kell hozzá. Vagy az mindegy? Bocs a sok kérdésért, de most tanulom a dolgot.
Ezt bluevoodoo írta: szerintem kezdésnek felvételre a Multitrack Studio Lite simán megteszi.Vannak beépített effektpluginjei,és 3 sávon tudsz vele felvenni.Asszem ez ráadásul shareware is.
Most nem sajat anyaggal jelentkezem, hanem hogy felhivjam a figyelmet egy Jose de Castro nevu spanyol gitaros csavora.
Eleg ugyes, es szerintem ami eszebe jut, azt megirja zenebe, mert nagyon valtozatos zeneket ir.
Az alabbi oldalon van 2 CD borito, azokra kattintva megjelennek az MP3 reszletek. Nem teljes szamok, csak kb felperces, 1 perces reszletek. Hallgassatok bele, erdemes!
Ezt Gabe írta: Jaja, en is kb egy eve talatam ra, amikor infot kerestem az ENGL E580 preamp-rol, es mivel azt hasznal a srac, igy talaltam meg a honlapjat. Meg is rendeltem egyebkent az egesz CD-t.
Szoval, mit akarsz tudni? :) Az Adobe Loop CD-jet hasznalom, ami mar biztosan kiderult. Ott az ezernyi kulonfele mintakbol altalaban csak a dobokat hasznalom, a gitarmintakat, basszusmintakat nyilvanvaloan nem.
Szoval a doboknal megprobalom kivalasztani azt amelyik legjobban illik a szam ritmikajahoz. Sok dobminta van, de kb. felenek nem tetszik a hangzasa, ezert kicsit limitaltak a lehetosegek. Leggyakrabban a FUNK&ROCK mappabol a Heavy Dirty Drums-ot, a Precision Drums-ot, a Reflective Room Drums-ot, vagy a Thick & Vintage Drums-ot hasznalom. A FUNK&ROCK2 mappabol meg a Studio Groove es StudioCompDrum dobokat szoktam hasznalni.
nagyon fontos dolog, hogy meg kell nezni a dob loop tempojat. Ennel gyorsabbra allithatod a tempot a szamodban de lassabra nem, mert osszeszaggatja a dobhangzast, mivel egy digitalis hangmintat tomoriteni lehet bizonyos mertekig hangzasromlas nelkul, de nyujtani nem. Szoval gyorsabbra allithatod a metronomot, de lassabra nem szabad.
Ha megvan a kivant dobhangzas amit hasznalni akarsz, akkor bal oldali File oszlopba begyujtogeted ezeket (gondolom nem mondtam most ujat:)) Erdemes a savok alatti idoskalat atalitani "Bars and Beats"-re (eger jobbkatt a skalara --> Diplay Time Fromat --> Bars and Beats). Ezzel pontosabb lesz a szerkesztesunk mert latjuk az utemet a skalan oda tudjuk igazitani a dob loopokat (igaz hogy azok amugy is egymashoz ugranak es tartjak a tempot, de jobb ez igy, mert legalabb latjuk hogy minden az utemen van-e vagy sem)
Ezt Gabe írta: Ezek utan altalaban meghallgatom figyelmesen a kivalasztott dob loopokat. Meghallgatom hogy hangeroben, dinamikaban egyformak-e, mert van ugy hogy meg ugyanazon mappabol kivalasztott, elmeletileg hasonlo dobloopok is kulonbozo hangerovel szolnak. Ami jol johet egy esetleges halkabb resznel, vagy fokozaskor, de ha a zene ugyanolyan hangos, akkor a halkabb dob loop fura lesz a tobbihez kepest, es elvesz a zeneben. Szoval ha van ilyen akkor kijavitom; kinyitom a file-t es korrigalom a hangerokulonbseget, hogy hasonlo legyen a tobbi felhasznalando loop-pal.
Amikor ez megvan, akkor az agamban kiotlott zenei reszhez megprobalom a legjobban illo dobloopot kivalasztani. Ha a szam egybol belepo gitarral kezdodik, akkor erdem 4 utemet (vagy 8-at) kihagyni a szam elejen hogy legyen felkeszulesi ido amikor felvetelre kerul a sor (magatol ertetodo dolog).
Mindig a legfelso savot hasznalom dobsavnak. Ez alatt a 2. savot kihagyom es oda kis dobkiegeszito "diszito" elemeket teszek, pl. beuto cintanyer, esetleges magaban labdob stb.
A durvabb, dinamikusabb dobloopokat meghagyom a refrenre, a lazabb visszafogottabakat meg a versreszre.
Amikor felepitem a szamot, akkor en ugymond blokkokban gondolkodom. Nem mindig kornologiai sorrendben, hanem ami eppen az eszembe jut. Blokkok alatt azt ertem hogy pl. kezdes riff, versresz, refren, hidresz, szoloalap, befejezes. Szoval ezeket legtobbszor kulon blokkent kezelem.
Ezt Gabe írta: Na szoval, amikor elkezdem felepiteni a szamot, akkor egy adott dob loopbol beillesztek egyet a dobsavba, majd ezt eger segitsegevel meghosszabbitom (jobbkatt lenyomva es huzni jobbra a loop bal szelenel fogva). Be lehetne egyenkent is pakolni ugyanazt a dobloopot is, de hosszabb ido, es akkor raadasul azokat kulon-kulon kezeli a program es akkor hosszabb a betoltesi ido stb. Szoval meghosszabbitom hogy mondjuk 4, 8, 16 vagy akarmennyi utemig az menjen. Viszont az utolso utemben nem azt hasznalom, tehat igazabol csak 3, 7, 15 stb. utemen keresztul hosszabitom meg, es az utolso utemre (4., 8., 16. stb) mast teszek, valamilyen dobkavaras, tam-tam stb. (Fill-nek nezevezik angolul) loop-ot, amely felvezeti a kovetkezo blokkot, pl. refrent, hidat, szolot stb. Az adott loop nem baj ha nem cintanyer beutessel kezdodik, mert azt a 2. dobsavba (diszito sav) manualisan berakhatunk kesobb (ezek a diszito elemek a DRUM ONE SHOTS mappaban talalhatok).
Ahogy emlitettem erdemes a legvadabb, legdinamikusabb loop-ot a refrenra hagyni klasszikus esetben, hogy meg jobban kiemelodjon a refren.
En sokszor beleteszek a szamokba valamilyen torest, egyet kettot altalaban. Ez vagy egy teljes kiallast jelent (kiveve mondjuk egy erdekes gitarhangot, ami bennmarad), vagy teljes kiallast de valami dobkavaras benn marad. Ez tovabb noveli a hatast, es kevesbe unalmassa is tehet egy szamot.
Amikor megvan az egesz szam, akkor nagyon gondosan be kell allitani a dob szintjet a master lekeveres soran. Sokan elkovetik azt a hibat hogy a dob tul hangos a szamban. Ott kell hogy legyen de nem szabad hogy dominaljon. Ezt tapasztalat es ful alapjan lehet megcsinalni helyesen.
A dobra ra lehet tenni esetleg valamilyen kompresszort, de ez igazabol attol fugg melyik dob loop szettet hasznalod. En altalaban nem szoktam rakni, de most dolgozok egy szamon, amiben a "BALLAD ROCK DRUMS" loop szettet hasznalom es az eleg jol elbirja a kompresszort. Abbol is az FX-bol a Amplitude --> Dynamics Processing --> Power Drums presetet hasznalom. Ha az ember a master kevereskor beallitja a dob szintet majd utana rarak egy kompresszort, akkor erdemes megint beallitani a dobjelszintet, mert a kompresszor ugyis befolyasolni fogja.
Amugy a jo hangzas erdekeben nagyon fontos hogy a tobbi hangszernek is megtalaljuk a helyet a sztereo kepben, es hogy a frekvenciak is el legyenek osztva, ne ussek ugymond egymast a hangszerek (pl. ne az agyonmélyezett ritmusgitar vigye a basszusgitar szerepet stb.)
Hat, kb. ennyi, varom a kerdeseket, nem tudom mit hagytam ki :)
Ezt Szacsa írta: Ja, köszi, így hogy loop-ok, így már érthető...Amúgy valamit nagyon jól csinálsz, mert nem hallatszik ki, hogy kész loop-okkal dolgoztál.
Én még vívódok, hogy loop-os vagy vmilyen sampling-es megoldással doboljak és magam állítsam össze a dobkíséretet. De hát az kibaszott melós így jobban meggondolva. De köszi a tutorial-t, teljesen érthető, majd később még kérdezek, ha megszorulok! Hááj!
Ezt Gabe írta: Az ujabb szamokon dolgoztam Audition loopokkal. Azokon amelyek Project... neven mennek. A most fennlevo masik 3 szam (Mist, Bruise, es Mission Man) meg annak idejen egy Alesis SR-16 dobgeppel keszultek. Olyan ketyere, amiben van vagy 50 fele, labdobminta, pergo, cin stb. es magad programozod a kis gumiparnak segitsegevel (megy a metronom es beutod a dobokat a kis gumiparnakon, es a gep utemre rendezi oket, de vegul is akkor is magadnak kell kitalalni hova mit utsz)
Ezt Landmine írta: hát én saját dobokat írok mindig, és ha belejössz, meg fogod látni, nem is olyan nehéz, és lassú! nálam pl. egy komplexebb dob megírása 1óra/szám...ennyit ezzel is elbíbelődnél.