!!! MUTAMEG !!! - Ide töltheted fel a HANGMESTER.HU MUTAMEG pályázatára szánt dalodat egy rövid dalszövegmagyarázattal (Határidő: 2022. december 6.)
Pályázati kiírás: www.hangmester.hu főoldal
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Ezt Borzash írta: egy pillanatig sem hittem, hogy képzettség káros. csak én már "így vesztem", hogy úgy mondjam.
a kérdésrőL: kábé erre gondoltam válaszként, szóval okos vagyok. egyébként akkordra hangolt gitáron játszani mocskosul szórakoztató. félautomata:)))))))) lehet a ritmusra összpontosítani, jöna mojo, meg minden. egyébként a kérdéses énnótám se blues, bár még a felépítése is hasonló, elsőfok, negyedik, aztán 5ödikről indított dallamszerűség.
Ezt Landmine írta: végülis bluesban összeolvad a dúr-moll jelleg, igaz? Ha megnézünk pl. egy F-blues skálát, olyan régi tradicionálisat, az "50-es évekből, akkor a molltercet sokszor nyújtják felfelé fél hanggal, tehát már dúrterccé avandzsálódik... amúgy ha van egy sima I-Iv-V akkordokból álló blues akkordmenetünk (12 ütemes), akkor miért van az, hogy 2., ill. 3. fokról indítva a tiszta moll-pentaton nem illik rá annyira, mintha 6. fokról indítanánk, hist" benne van a hangnemben....??? ezen filózgattam, de nem jöttem rá..
Ezt birta írta: Hát ma már másképp beszélünk a bluesról mert közben eltelt 100-130 év és ezalatt számtalan variációja indult el és mindenki egy picit másképp...Amit leírtál mind igaz, de persze nem csak így. Sok autentikus előadó egyáltalán nem foglelkozik szólóban a dúrtercel. Sokkal inkább a tritónusz körül jár. de vannak olyanok (pl mint Scott Henderson) aki követi a hagyományokat de odateszi az okosságokat is tehát moll lá pentatonban játszik de egy egy villanásra megjeleníti a dúrtercet amitől egy magamfajta ilyenkor elélvez...)))) Maga a blues skála egyébként nem egy egzakt körülhatárolható skála. Ez alatt azt értem hogy nem olyan mint pl a dúr (ion) skála hogy 7 hangból áll úgy mint dó....stb. A blueskálának van egy törzse ez a lá pentaton és erre épül rá sok kiegészítő hang amit számtalan módon szólaltatunk meg és általában vonzásban van vmely más hanngal ezért a blues skála megértését leginkább motívumok leszedésével lehet megérteni. Persze más utak is vannak a blues szólózásra és azthiszem te erről írsz folytatom.......
Ezt birta írta: Értem! Ez azért nem szól olyan jól mint írtad mert más funkciót játszol. ugyanis első fokra h második fokú lá pentatont játszol akkor szubdomináns funkciót nyomsz tonikára. És ha II fokot játszol és a nóta blues tehát első fokon dom7 az akkord akkor meg a III. fokú lá pent kvintje ütközni fog az alatta szóló elsőfokú harmónia szeptimével.
Ezt birta írta: Ha nem ismerem a zenei környezetét, (tehát hogy egy nót vmilyen hangnemben van és ez annak vmelyik foka) hanem magát csak az akkordot nézem akkor ez egy Em #5 add b9
Ezt Landmine írta: pl. legyen Fdúrban: F/ Bb/ F/ F/ Bb/ Bb/ F/ F/ C7/ Bb/ F / F-C7/ és erre még ne is bluest játszunk, hanem csak moll pentatont (D,F,G,A,C) elvileg dúr hangnemben 2.,3.,6.fokról indítva a Dmoll(!) pentatont(G,A,D-ről) hangnemben illene a körre. De mégis Fmoll pentatont nyomunk rá,ill. szinesítjük 1-2 hanggal: pl. tritonusszal, vagy 1-2 hajlítással, slide-dal, stb, amikről Te is beszéltél. De ha maradunk a Dmoll pentatonnál, ill. móduszainál, az elvileg menne rá hangnemben, mégsem ezt használjuk inkább.
Ezt birta írta: A Dm pentaton és móduszai alatt azt érted hogy marad a D lá pentaton csak egy másik hangjáról indítod? Egyébként meg kellene hallgatni, mert itt olyan dolgok jönnek be ( hangszerelési kérdések) amik sokat változtatnak a dolgon. példa trióban sokkal vadabb dolgokat lehet szólózni, mintha harmónia hangszer kísérne stb.
Ezt birta írta: Nem, nem lehet úgy használni mint sima moll7-et , mint írtam ez III. fok dúrban tehát funkciója szerint oda való. UFÓ zenékben pl ha egyharmóniás moll7 van sokáig, akkor szinesítésképp jól szól ha bejön egy ilyen, és akkor ez tonikai