hát eléggé gáz, ez a harmadik kiadványunk a zenekarral, az első után azért kaptunk pénzt is tőlük, nem sokat ami persze relatív, asszem összesen 200k -t? Aztán kíváncsian vártuk a következő évet, mert jóval több koncertünk volt az előzőnél, aztán kaptunk max 30-40 -et talán? Na most kíváncsi leszek, mert szerintem tavaly mégtöbb bulink volt...
Nem tudom hogy megy ez pontosan, de a szórakozóhelyek sem jelentik ám le rendesen a dolgokat :(
én itt lakom egy utcára az Artisjustól, meg jogász is vagyok, de egyelőre nem látom értelmét ezzel szarakodni. bár lassan lehet, hogy kéne, most, hogy koncertek lesznek elvileg. csakhát ez a mai szerzői jogi rezsim egy eléggé idejétmúlt valami, valahogy nem lelkesít.
2009-03-20 15:21 |
#18289
Jobb az úgy, minden kérdést azonnal fel tudsz tenni.
Mi is pont most intéztük, személyesen, vagy valakit megbízol vele! No meg ha ki akarod adni lemezen, akkor fizetni is kell, vagy azt amúgy is, nem tom, nálunk a csajok intézik :))
Kiírod a dalaidat egy cd-re, befáradsz vele az Artisjus-hoz.
Ott adni fognak egy adatlapot, ezt kitöltöd, ezzel regisztrálva magad, mint új szerző, majd dalonként kitöltöd azt az adatlapot, amin fel kell tüntetned, hogy ki hány százalékban szerző a zenében, szövegben, miegyéb.
Kell egy számlaszámot megadnod, ahová utalni fogják a jogdíjakat, ha végeztél, a cd-vel együtt leadod a papírokat, és kész is.
Veled értek egyet. De ha véletlen is lenne, akkor azt kéne mondani, hogy bocs, ez tényleg ciki, egyezzünk meg, hogy megkapod a jogdíjak mondjuk felét..
én nem tom elképzelni.. volt egy vidi ahol ki volt elemezve
a kör, hát nagyon ciki az egyetlen akkord ami egyáltalán különbözik, funkcióban ugyanaz.
+a dallam stimmel, ritmusa is, és a hangnem..
erről az jut eszembe, hogy Jacko a 80"s években felvásárolta
a Beatles dalok jogait..gyakorlatilag McCartney-nak fizetni
kell minden egyes koncertje után..
Erről a Satriani-Coldplay dologról egyébként tökre el tudom képzelni, hogy nem szándékos volt...
Szerintem pl simán lehetett olyan, hogy a gitáros írt egy hasonló akkordmenetet (millió hasonló van), majd odaadta az énekesnek, hogy vinnyogjon rá egy dallamot.
Az énekes meg lehet hallotta párszor a bizonyos Satriani dalt akár csak ilyen háttérzeneként, anélkül, hogy figyelt volna rá, hogy mit is hall, majd a megírt hasonló akkordmenetre ráénekelte a kis dallamát, ami a fejében járt, anélkül, hogy tudta volna, hogy ő ezt már hallotta korábban...
Történt. Itt a fórumon is volt egy eset, Tommy Norum kolléga zenekarának dalát lopták el, de ott egy kis szigor után megoldódott a dolog, ha jól emlékszem, nem kellett jogi út.
Amúgy meg nézd meg a Satrianit, az ő dalát is ellopta a Coldplay, most megy a pereskedés. Gondolod, ha nem védette volna le ( jelent volna meg hanghordozón ) most lenne esélye nyerni az ügyben..?
El lehet ezt bagatelizálni, de szerintem erre csak azok legyintenek akik vagy nem hisznek a saját muzsikájukban, vagy tisztában vannak vele, hogy annyira szar, amit csináltak, hogy kutyának se fog kelleni.. Minden komoly muzsikus levédeti a dolgait, és ez főként nem csak a lopások miatt van, hanem hogyha játsszák valahol, akkor kapjon utána jogdíjat. A te dalaidat is lehet, hogy már felhasználták a tudtod nélkül egy filmben, vagy akárhol, az is lehet, hogy más már levédette helyetted, és ő kap(ott) érte pénzt, csak te még nem tudsz róla. Ha nem védeted le, akkor ha ki is derül, akkor se tudsz reklamálni.
Az, hogy a részleteit ismered, nem sokat ér, mert picit átdolgozzák, áthangszerelik és máris senkit nem fogsz tudni meggyőzni, hogy "de abban ott van egy kitappingelt üveghang"
Tudunk amúgy olyan esetről, amikor volt szerzői jogi probléma? Borzi, ezt tőled is kérdem.
Mert van ez az artisjus, ahol én is levédetek néha ezt-azt, de ha tegyük fel van egy honlap, ahol a megjelenés kezdetétől vannak fenn részletek, ezenkívül az egyes sávok el vannak mentve külön-külön, mint "bizonyíték", hogy ezt én írtam/vettem fel, és minden részletét pontosan ismerem... szóval ilyenkor tényleg van valaki, aki el merné lopni a másét és történt már ilyen? Nehezen tudom elképzelni.
én elég realistán gondolkodom ezügyben: nem sok lopnivaló van a zenémben (továbbá szerintem tudnám bizonyítani, hogy mi az enyém). meg különben is ismerem a főjogászt az Artisjusnál, tehát Pókember velem van.
***** bár szándékom szerint, inkább távol maradtam volna a logikus levezetés annyira meg tetszett hogy hozzá tennék valamit retorikai elemként .. helyesebb lenne, jelen esetben a kezdő bátorságáról beszélni mai pontosabban azt jelenti hogy valaki, komolyabb képzetség, tudás nélkül nekiáll valami életművet alkotni egy olyan embrionális állapotban amikor még nem képes felmérni saját korlátait DDD
- még egyszer elnézést kérek a közbeszólásért ..D
Én mindig is énekes dalokban gondolkodtam. Full instrumentális dalom csak egy van, azt is még 18 évesen írtam. Meg most dolgozom egy másikon, de alapvetően nálam a szöveg pont ugyanolyan fontos, mint a zene. Tehát 50-50%, így az kizárt, hogy ne énekes lemezt készítsek. Mondjuk a dalaim átlag 7-10 perc körül mozognak, szóval nem éppen rádióbarát történetek, így tehát jut idő gitározni is
Amik a youtube-on vannak, az mind csak bohóckodás. Sokat lehet tanulni belőle, és megörökíti a pillanatot, ami egyébként elszállna a picsába, tehát végső soron igen hasznos dolog. De saját dolgokat pont azért nem töltögetek fel sehová ész nélkül-még jogvédve se-, mert 1: túl jónak tartom őket, így hát sanszos, hogy lelopkodják páran, 2: ha már mindenhol megosztottad, garantált, hogy egy kiadó sem fog benne fantáziát látni, és baszhatod, hogy valaha is kiadják.
ja és az önbizalmadat továbbra is irigylem. hol lehet szöveges zenédet találni? mondanám, hogy szívesen ízekre szedném, de ez nem igaz, szövegekre általában binárisan reagálok (tetszik/nem tetszik).
Én tőled csak instrumentális gitározós progrokkos zenéket hallottam eddig, ha jól rémlik, és nem is főleg innen, hanem az Index fórumából, talán.
Egyébként szerintem egy dal zenével, szöveggel együtt egy egész, ezért attól, hogy ez elvileg "hangszerfórum", a produktumuk egyben értékelendőek (mondjuk hálistennek ezt úgy tűnik kevesen látják így, mert még sosem kaptam meg hogy bénák a szövegeim).
***** az alábbi szöveg sokkal hitelesebben hangzana ha én írtam volna be (mert én egy valóban értéket létrehozni képes, kreatív ember vagyok) na de végül is ..ide bárki ,bármit beírhat ..esővíz ..
2009-03-20 11:30 |
#18248
Na, ülj fel a pónilovadra kicsi huszár, oszt vágtassá" át az offtopicba, te szerencsétlen..
Ez egy zenészfórum, nem szöveg/vers íróknak fenntartott hely. (Egyébként éneklek is, ezt se sokan tudják.) A saját zenémben tképpen 100%-ban mindent én csinálok.
A már jogvédett szövegeimből egy-kettőt úgy rémlik mutattam már régebben.
Nekem van olyan 14 évesen ( 12 évvel ezelőtt) írt szövegem, ami még a mai napig megállja a helyét az igen kritikus mércémmel szemben. De a legtöbbjét úgy 19-20 éves korom körül írtam, és a mai napig semmi hibát nem találok bennük. Épp most kezdtem el befejezni azokat a dalokat, amik jó részét akkoriban írtam, és elégedett vagyok a szövegekkel, sőt!
Semmi mással nem foglalkozom eztán, nincs több feldolgozgatás, mert rájöttem, hogy annyi jó zene van, hogy egy élet is kevés lenne mindet megcsinálni, megtanulgatni, úgyhogy priorizálni kell, és annál nincs szebb és jobb, mint mikor a semmiből létrehozol vmi kurva jót!
mi van nyomi, most ezt játszod, hogy a harmatgyenge próbálkozásaidat minél több topikba bemásolgatod?
Az offtopikban a válaszom ez volt, ha netán elkerülte volna a figyelmed, te szerencsétlen:
Megpróbálnád hozzám vágni a gumi dildód, kis köcsög? Netán megharaptatnál a lovaddal? Mondtam már, ne csak a lepcses pofád járjon, szájhős faszkalap! Hiteltelen nulla vagy, gyáva, szar alak..vszeg a paripákat is ezért kedveled.. Nőhöz hozzászólni még a kis szánalmas és satnya életed során egyszer sem volt bátorságod, se férfihoz..
Én spec elég jól beszélek angolul, értem is a szövegek nagy részét. Borzas kolléga épp most fejtette ki jó részletesen, amit a témáról gondolok (lusta voltam ennyire részletesen kifejteni ).
Akkor csak nyomát nem láttam eddig. Mindenesetre irigylem az önbizalmadat. Illetve nem is önbizalom ez, hanem valami olyan amire hirtelen nem találok szót, szóval mikor utólag is megrengethetetlenül biztos vagy abban, hogy jót csináltál. Belőlem ez hiányzik sajnos.
***** csak sajnálom a kis gyengegyermeket (sceletort) , elég lenne neki eccer lazán ,mandzsettából megküldeném egy maflással , kéthétig vetnivaló apró burgonyát kakálna ..DD
Na, az előbb már nagyjából ugyanezt leírtam egyszer, de elveszett, úgyhogy most nagyon ingerült vagoyk, ergo lehet hogy több lesz a trágárság ebbena verzióban. szövegügyben szólnék hozzá, szintetizálólagosan.
1. szerintem nem szerencsés nyelveket egyszerű/bonyolult tengely
mentén hasonlítgatni. az angol egyáltalán nem egyszerű nyelv - a rockandroll
nyelvezete az, de az igazán jó angol szövegírók (Nick Cave, Dave Eugene Edwards,
Tom Waits, hasonlók) nem is ezt a szókincset használják. a magyar nagyon nehéz nyelv,
sok okból, a kínosan maszatolásmentes kiejtéstől (ami miatt aztán szarul beszélünk angolul,
mikor minden hangot ki akarunk mondani abban pl. hogy couldn"t) a fejfájdító nyelvtani
finomságokig, de szerintem ez még magában nem nehezíti meg a szövegírást.
2. ami megnehezíti az angollal szemben, amiben ugye sok a kurta, erre termett
szó, meg a rímelést segítő millió ugyanolyan végződés, az az állandó elsőszótagos hangsúly,
meg a hosszú szavak, amiket szépek, szeretjük is őket, meg nincs is másunk, tehát kénytelenek
vagyunk használni, meg ráadásul szóvégekkel is szarabbul állunk, sokan meg is elégednek rettentő kínrímekkel
(uccsó amit hallottam, by Pataki Attis 15-én: "a leszületéssel vállaltál mindent/a leszületéskor
tudtad, hogy így lesz" [egyébként is, mi az, hogy leszületés?]). mások direkt írnak kínrímet,
az bír szórakoztató lenni (pl . Belga "zenekar"), megint mások meg a rímet fogalmában fordítják ki magából,
mint pl. Bornemissza Ádám barátom, aki a szarásról írott kis ragtime-szerűségében le bírta rakni azt, hogy
"délben még úgy hivták, paprikás/de már a sorsa kábelfektetés" - ezt a módszert egyébként szemérmetlenül lenyúltam egy dalhoz).
3. van egy "pszichológiai" oka is annak, hogy nehezebb magyar szöveget írni, persze ez lehet hogy csak rám vonatkozik.
ez az, hogy ha az anyanyelveden írsz szöveget, sokkal jobban és hamarabb kezd el zavarni, ha belekeveredett valami kínos,
amiről úgy tűnt, hogy belefér, mikor írtad. először csak kicsit kínos, aztán szépen lassan kurva szarrá változik (nekem 8-10 magyar
szövegem állja eddig nagyjából az idő próbáját, de olyan egy sincs, amiben semmi kínos ne lenne - az angokolat sorra váltom le, 3 maradt)
ez az angol szövegeknél nincs így. én elég jól tudok angolul, igaz, a kiejtésem gatyásodik csúnyán
(modnjuk fél évnyi nem angol anyanyelvűekkel angolul kommunikálás is rontott rajta rendesen), de nem olyan primer módon értem, amit éneklek,
mintha magyrul volna, ezért aztán egyszerűen nem zavar. más kérdés, hogy szólni nem biztos, hogy fog bármiről is.
vagyis: magyarul bármilyen szöveget írni nehéz. angolul csak jót:)
ne haragudjatok, hgoy ezt így rátok öntöttem, de muszáj-szövegíróként érintve éreztem magam.
Értem én, de miért lenne könnyebb az angolt rátenni a zenére? Sokan azzal keverik, hogy mivel az angolt nem értik, bármilyen ritmusos marhaság jól hangzik. A magyarral már más a helyzet mert zavaró a rizsa. Szerintem ennyi az egész.
Tökéletesen igazad van, de ez előre megfontolt szándék , része a stílusirányzatnak (valamikor spontán lehetett, de ma már...).
Jay Ashton is (szerintem) markáns latino-beütéssel énekel, mégsem érzem idegenszerűnek, mert a magánhangzókat megfelelő fedettséggel ejti, nem nyíltan ááéééíííóóó, és a -th sem sziszeg
GJ: nem én írtam most a hátteret, hanem csak rájátszottam egy backing trackre. Ez a második próbálkozás volt rá. Hogy érted, hogy mennyi ebből az improvizáció?
Nem mondtam, hogy magyarul ne lehetne jó szöveget írni. Rengeteg jó magyar szöveg van, ami ritmikailag is a helyén van. Annyit mondtam, hogy az angolt könnyebb rárakni a zenére. Főleg, ha a zene is bonyolultabb. Ennyi.
Még mindig csillagokat látsz, tündi-bündi ? Mindenki tudja már, hogy fáj a segged a méteres kékeres miatt, nem kell ezt folyton reklámozni, kis köcsög Amúgy meg arctalan senkik sehol nem dominálnak, max a gaychat.hu-n, ahonnan te is ideszabadultál..
De ez is csak azért mert alapvetően nem erre állt rá a fülünk.
Mint ahogy furcsa a japán punk vagy a horvát hip-hop
mert nem hallunk sokszor ilyet.
De Bregovic zenéjét meg már angolul nem tudnánk meghallgatni.
***** lenne pár mélyelemzés jellegű észrevételem a az angol szöveg és általában az angol/amerikai zenei kontextus kötödésével kapcsolatban (ez kimondottan érdekes) de olyan fórumon ahol sceletor szintű szánalmas dilettáns beszólások dominálnak, nos ilyen helyeken a cipőmet sem vetem le ..DDD
Nem bonyolultság kérdése. A magyar szavaknál egyszerűen a szó elejére tesszük a hangsúlyt, és ez a több szótagú szavaknál a prozódia szempontjából nem mindig veszi ki jól magát.