Rendkívül bölcs vagy :) Stúdiótapasztalatom nem sok van az inkább a hangmérnök irányított, de Ő sem érthet mindenhez. Ilyenekre magamtól rájöttem, hogy sokkal kisebb gain-el kell feljátszani a dalokat mint amúgy koncerten használom a cuccot. Több sávban is érdemes a különböző részeket, nem úgy mint koncerten. Az is kijött, hogy két szólamot legalább két különböző gitárral érdemes, hogy ne mosódjon össze. A mikrofonozás masterelés nyilván a hangmérnök dolga, de érdekes, hogy a nyers anyagból milyen jó kis összhang lesz. Igazából erről olvasnék szívesen. Kompersszálás, trükkök, stb. Írja egyik blog a gitrsáv megduplázását és annak eltolását 3-6 milisecundummal. Máshol a lábdob kiegyenlítésére még egy jelet berakni mondjuk triggerrel feljátszani és mellérakni egy digitális lábdob hangot. Nyilván a hangmérnök nem tudja mit akarunk kihozni az egészből, mert a keveréstől lehet egy dal pop dal vagy kemény rock is attól függ ének mennyire van elől vagy a gitár mennyire hátul, mennyire fényesek a cinek. Nyilván ember úgy megy stúdióba, hogy jó cuccokat visz és előtte sokat gyakorol külön-külön és együtt a zenekar is.
Igen, általában ott vannak a legjobban elszakadva a realitástól.
Meg összekeverik de nagyon a hangmérnöki, és a produceri munkát.
Kivéve mikor ki kéne fizenti azt a producert, mert akkor jó lesz a hangmérnök is:)
Köszönöm, nem én mondtam. Viszont, aki fosul játszik, fos hangszeren, fos számokat az elvárja általában, hogy úgy szóljon, mint a nagyok az amcsi lemezeken és ha ez nem történik meg, akkor a műszaki kezelő a hülye.
Köszi, de nem én szeretném csinálni, csak érdekel. Pl ilyen trükkök, hogy egy gitársávot érdemes háromszor feljátszani 2 mikrofonnal, gy van 6 sáv. Lábdobhoz, hogy egyenletesebb legyen hozzákeverni ugyan oda külön sávra egy elektromos lábdobot, vagy triggerrel felvenni alapban. Ének mitől úszik bele a zenébe, mitől simul bele. Tehát ilyen egyszerűen fogalmazva érdekelne, hogy melyik hangszerrel mi történik feljátszás után pl, előadás, blogszerű bejegyzés érdekelne, nem szakmai megközelítés mert azt úgysem értem. egyszerű gitáros nyelven kellene :) Inkább csak kíváncsiskodnék.
Stúdió masterelésre valami ajánlott olvasmányt, trükkök ilyesmi? Most hogy felvételt készítünk érdekelne mit csinál egy szaki a stúdióban. Na meg esetleg hol lehet hibázni, vagy hol hibáztunk akár a feljátszásnál.
igyekszem.
Elsőre egész jó lett..
Semelyik hangszer nem bántja a másikat, akármeddig húzom a basszust, hallatszik a lábdob, meg minden.
Jobban szól ez a nyersanyag, mint az előző keverés után:D
Asszem életem legérdekesebb gitárfelvétele közepén tartok.
Kaptam közelre egy royert, valami régi csöves akg-t, térnek egy brüelt& kjaert, és jutott rám valami 2 siemens előfok az 50'es évekből, amik azt kell mondjam igen szépen lélegeznek (nem tudom jobban körülírni).
Ez lett a garázsrock projektből:D
igen, tőled,rémlik, hogy a főnököd nem volt boldog, hogy munkaidőben megy az adok-veszek :D
---
kiváló darab,mindent belepakoltak ami egy 8 csatornás felvételhez kell
Elvileg nem mindegy, ha megrugod a lábdobot, a lánc végén a hangszórónak kifelé kell elindulnia. (Én mondjuk nemigen hallom, ha nincs rendben az abszolut fázis egy hangszórónál.)
Hidd el, amit hallasz, nincs ott semmi gáz. Jel-zajról nem érdemes beszélni, ha van az anyagon pl. egy Marshallos elektromos gitár. Egyébként mi az az 1. melegpont ? ( Az én kábeleimen 1 - árnyék, 2 - +, 3 - - )
Szerintem semennyire. Gyanítom, hogy a kábel bőven szélesebb sávú még így is mint a miksi. Meg ha nem sokméteres hosszú a kábel, meg illesztett az előfok bemenete, akkor nagy gubanc nem lehet.
Gyakorlatilag irányított gitárkábellel vetted fel a anyagot :)
Bmeg Robi, olyan mérges vagyok! Ekkora rábszást! Nem éneklem újra, az hétszentség.
Mennyire vághatott bele a magasba szerinted? (nem hallok már semmit, tiszta süket vagyok)
Bssza meg, most vettem le, hogy a fél lemezt egy kibszott hibás miksikábellel nyomtam fel. Az árnyék lezárlatolt az 1. melegponttal.
A szarabb jel- zaj viszonyt leszámítva milyen sérelemmel jár még egy ilyen? Frekiátvitelt befolyásol szerintetek?
(dinamikus miksi természetesen)
Én a felvételeken azt látom, hogy a jel asszimetrikusan el van tolódva, tehát nem a full jelből veszik el az 5 dB, csak a jel egyik feléből.
Ilyennel sajnos két hangkártyánál is találkoztam, és csak a csere segített.
Arról nem írtál hogy milyen hangfelvevő/ADC (hangkártya) eszközt használtok.
Ilyesmit az öregedő elkók is okozhatnak, vagy bármi, amitől az analóg előerősítő része féloldalassá válik.
Nagyon egyszerű : mert a gitárnak aszimmetrikus a kimenete, és a gitárerősítőknek is aszimmetrikus a bemenete :)
Szimmetrikus kábelt a mikrofonokhoz használnak , mivel a din. mikrofonoknak a membránon levő tekercsének két végét testfüggetlenül árnyékolva viszik a keverők vagy egyéb eszközök szimmetrikus bemenetére. De ilyent használnak sokszor keverő-végfok közé is, annak viszont mindkét végén xlr szokott lenni. Ilyenkor az eszközök ki/bemenetén külön szimmetrizáló és galvanikus leválasztást lehetővé tevő áramkörök vannak.
A gitárkábel is árnyékolt, de ott van egy "hideg" vezeték, ez maga az árnyékolás - és belül fut egy vezeték, ami a "meleg" ér, vagy jelvezeték.
Nem tudom milyen stúdió-monitorod van, mert eddig jackes bemenetűvel még nem találkoztam. Azok sokkal inkább gyorscsatlakozóval vagy XLR szimmetrikus aljzattal rendelkeznek.
Ha kimondottan hangfalkábelként vetted, lehet hogy nem is árnyékolt , így én nem használnám gitárhoz, akármilyen "masszív' is.
Sziasztok! Gitár és erősítő között miért szokás asszimetrikus jack kábelt használni? Most vettem két masszív szimetrikus jack kábelt (stúdiómonitorokhoz), ezt használhatom felvételeknél a gitár és erősítő között? köszönöm
A segítségeteket szeretném kérni. Zenekarommal stúdiófelvételt készítünk házi körülmények között, és egy (számunkra) rejtélyes hibába ütköztünk. A felvétel elindítása után 15-20 perccel valami egyszerűen levágja -5 db nél a hangtartományt. Behringer MIC200 as előfokot és egy MXL 900-as kondenzátor mikrofont használunk.
Először az előfokra gondoltunk, hogy az lehet a hibás, így hát el is vittük a szervizbe, de ott nem jelentkezett ez a hibajelenség. Visszaküldték.
Azt szeretném kérdezni, hogy valaki találkozott-e már hasonló hibajelenséggel, és ha igen, tudna nekem/nekünk segíteni abban, hogy mégis mi lehet a rossz?
Csatoltam egy képet is, amin grafikusan látszik is maga a hiba.
Úgy emlékszem, Fm modulációs analóg hanggal dolgozott a hifi stereo VHS video.
Emlékszem, kihoztak később valami külső AD/DA rack-es kütyüt, amivel lehetett digitális rögzítést csinálni hifi stereo VHS magnóval (aztán jött hamar a DAT)
igazából volt több mérési pont, ez itt alant éppen a lehallgatási pozícióhoz tartozik, azzal is beérném, ha egy ponton jól szólna, de majd megnézem ezt a völgyet, hogy a többiben is benne van-e. akkor mászkálna sztem, ha ez valami cancellation point lenne, de ebben a frekitartományban olyan nem nagyon van. esetleg még méretezek helmholzokat 80-320 Fs 160-ra, meg egyet az ez fölötti púpra :)
a bal oldali a kimenő fehérzaj,a jobb oldali a mérőmiksivel felvett sáv, e-mu saját előfokjával az egyszerűség kedvéért, mellékelem a 1029 átviteli karakterisztikáját is:
úgy tudom, a VHS stereo (talán SVHS?) hangsávja digitálisan került rögzítésre, a képinformáció mellé, azonos módon(átlósan a szalaghoz képest), miközben a mono hangsáv továbbra is hosszirányban, a szalag szélén megmaradt rögzítve (a lefelé kompatibilitás miatt, hogy régi, mono VHS készülékek is le tudják játszani a hangot).
Amúgy tudja valaki, hogy miért van az, hogy egy csomó tévécsatorna képén a kép felső élén ott ordít az LTC? Némely csatornán rendes time code fut, de olyat is láttam, ami valami adásrendszer szerint változik (reklám/program váltásnál ugrik)... olyan gagyi érzés... maszkoljuk már le, oltsuk már le az utolsó eszközön. Vagy a 16:9 átállás miatt látszik ez? Mert 16:9 esetén talán nincs overscan?
Vagy akkor használjunk valami más protokollt, nem?
a VHS? az egy szabvány, ami sztem magában foglalja, hogy analóg jelfeldolgozásról van szó. az másik dolog, hogy mágnesszalagra lehet digitálisan rögzíteni, de ha ezt megoldod egy bóti VHS videómagnóval, akkor megveszem belőle a konvertereket :D
vagyööö. valaki ad le manapság hanganyagot VHS, kompakt kazettán, vagy magnószalagon, vagy beta SP-n? vagy viaszhengeren? vagy van még más analóg médium?
az MTV (A)-ban nem tudom mi van, nem is akarom tudni :D
mondom, házszabályok vannak, én páldául elképzelhetetlennek tartanám, hogy adásanyagot DVD-re gyártson vagy DVD-n adjon le bárki is :D
nem értem a szabályt, mert DVDről nem lehet adást csinálni (muhaha) tehát mindenképp be kell írni a lemezről valahova, akkor meg olymindegy a (konzumer, aszinkron formátum) jelszint, mert mindenképp szintezni kell...
szerintem meg lehet venni kis plusz decibelkéket a -10 fölé, úgy drágább a percdíj, én simán kiárulnám a dinamikatartományt a helyükben. hangosabb reklám=hatásosabb reklám :)
A reklámoknál egyszer elképzelhető egy szándékosság, másrészt meg lehet, hogy az én alant vázolt helyzetem forog fenn, azaz a reklámokat valószínűleg külső stúdiók gyártják, ahol a hangemberek automatikusan 0 dbfs-re kihúzzák a hangot szemben a belsőleg szerkesztett - 10 dB-vel. Valószínűleg nincs erre se idő, se kedv, hogy egyenként rendbetegyék, bíznak az adásprocesszorban, ami természetesen nem teljesíti azt az elvárást, hogy minden egyforma hangos legyen.
amúgy segítsetek már értelmezni: méreteztem rezonátort és csak úgy viccből megadtam elég vad méreteket, erre kijött, hogy az alsó határfrekije(80% hatásfokig nézik ezt a rezófrekihez képest) -150 Hz, azaz mínusz százötven herc. az ellenfázisban csillapít, tehát erősít? esetleg -150 és 150 között nagyobb hatásfokkal dolgozik?
Igen, ezek egyrészt nem kötelező háziszabványok, pl. a Magyar Rádióban a -10 DBFS csúcsvezérlés volt kimondva a DAT korszak beköszöntekor.
Az a bizonyos 85 dB-s spl egy ajánlott standard lehallgatási szint, természetesen nem kötelező, mindenesetre ha valaki sok stúdióban mozog, akkor azért ad valami támpontot, ha mindenhol ezt lövi be viszonyítási alapnak. Ettől még persze különböző felvételi, vagy keverési fázisokban szabad halkabban, vagy hangosabban hallgatni, de van egy kiinduló pont, ahova mindig vissza lehet térni.
Tényleg, te tévéztél, ott mindig an egy drámai pillanat, amikor Benkó koncertdvd-t csinálok. Én az audio mastert kihúzom 0 dbfs-ig, átadom az editornak, aki lehúzza a szintet 10 dB-vel, mondván, a tévében ezt így kell. Ha nem figyelek, ezt a dvd master küldik le a gyárba. nem hiszem el, hogy a Magyar Televízió nem tud lejátszani egy csúcsszintre kihúzott, gyártott rock dvd-t. Akkor utána tudnak menni a rendszerben gainnel, vagy faderrel, ha én küldök 0 dbfs szintet, akkor meg nem ? Hogy van ez, sose értettem?
Helló! Tanácsot szeretnék kérni! Lett egy gitár audio interface-m. Asio4all az illesztője. Működik is, de amikor nincs jel átvitel, szóval nem játszom a hangszeren, akkor sípoló hang megy szakaszosan.
Mi lehet a probléma?
Köszi: HG
és ha jól emlékszem, a BBC (viasat) például ezeroldalas dokumentumot küldött, hogy pontosan milyen formátumoknak és (video és audio) szinteknek kell megfelelni, különben kérdés nélkül visszadobják az anyagot.
az a baj, hogy csak házszabályok vannak, pl. amikor digitbetán kérte a TV kész anyagot, megvolt hogy (mondjuk) peak -6dBFS, RMS min. -18DBFS. Minden normális tévének megvan a maga szabályrendszere.
(ezért nem értem, hogy lehetnek hangosabbak a reklámok, miért lehet ez baj? elvégre ha nem konform a bejövő anyag, akkor 1. visszadobom 2. normalizálom, nyilván nem ingyen, és akkor legközelebb már jó szintekkel hozzák :D)
De ilyen nincs a 'zeneiparban' hogy normál RMS, mert az művészeti kérdés. A peak nyilván a digitális világ óta -0,2dBFS (azt hiszem, de talán ez sem mindenhol kötelező?)
A fő problémám tulajdonképpen az, hogy a hangerőgomboknak nincs fix állása. Lehet, hogy csak az én rossz szokásom, meg a kollégáké, akikkel dolgozunk, de állandóan tekergeti valaki a hangerőt. Ettől percenként más spektrumot hallunk keverés közben. mennyivel egyszerűbb lenne, ha 3 fix állás között lehetne csak lépegetni. Halk-közepes-hangos.
Persze a három hangerőnek valahol kalibrálhatónak kell lennie.
Egyébként jut eszembe, feltaláltam a spanyolviaszkot, mert természetesen van ilyen:
"you calibrate -20dBFS pink noise to 83dBSPL per speaker with a meter set to C-curve, slow response. That is monitoring gain 0. The "film" standard. Use a K20 meter."
Mindegy mivel, valamilyen súlyozott zajjal, az a fő, hogy mindenhol - már aki részt venne ebben a "szabványosításban" - egyformán. Akkor lenne valamilyen támpont, ha különböző stúdiókban melózol egy anyagon.
De minek annyi állás ? Én már régen gondolkozom, hogy kéne valami kalibrálási lehetőség hangnyomásra, aztán 3 állás, ha tetszik, ha nem: halk, közepes és hangos - kevésbbé csapnánk be magunkat a hangerő változtatgatásával.
Szerintem mindegy, melyiket köti a stúdiómonitorokra - az SPDIF-et, vagy a line outot - úgyse fog szólni :)
De ha valami aktív box a nyertes, akkor a hangerőszabályozás így direktbe dugva nagyon gáz, mindenképpen kéne valami hangerőpoti, lehet kapni mindenfélét nem is olyan nagyon drágán.
Sziasztok! Most érkezett meg a külső hangkártyám és azon gondolkodom, hogy milyen kimeneti kábelt vegye hozzá. Hátoldalán 2 jack vagy egy RCA opció van. Szóval vagy 2 jack, vagy azonos értékben egy rca (minőségi kábelekről beszélek). Melyiket ajánlanátok és miért? Köszönöm! (stúdió monitorokra lenne kötve,szóval kell a jel :) )
Sziasztok,
stúdiót keresünk kora őszi - késő nyári időpontban
6 dal felvételére, szokványos alternatív rockzenéről van szó.
Tippeket, javaslatokat, konkrétumokat, referenciákat, árakat várom a címemre
vagy ide.
Kb ilyen hangzást szóba jöhet
Mackie MR5 és MR5Mk2 között műszakilag mi a különbség? Keresgéltem neten de nem találtam választ, sőt az mr5-höz még egy részletesebb specifikációt sem.. Valaki tud nekem ebben segíteni? Köszönöm
"Megdőlt a számítástechnika egyik legnagyobb és legkitartóbb legendája, amely szerint az Apple számítógépekre nincs vírus. A Flashback nevű kártevő több mint hatszázezer Macintosht hajtott uralma alá.
Ősrégi hibát használt ki a Flashback kártevő. A személyes adatokat lopó trójai csak az Apple gépeken terjedt el. A kártevőt először 2011 szeptemberében észlelték, írói ekkor az Adobe Flash Player frissítésének próbálták álcázni a kódot. A lelepleződés után a Flashback álcát váltott és a majd minden gépen megtalálható Java futtatókörnyezet egy hibáját kihasználva kisérelt meg terjedni.
A Flashback azért tudott ennyire sikeres lenni, mert az Apple operációs rendszerében sokáig befoltozatlan maradt a Java egyik ismert hibája. A cég csupán a napokban adott ki frissítést a szoftverhez, miután már félmilliónál is több számítógépet fertőzött meg a botnet. A képet árnyalja, hogy a Mac OS X 10.7 Lion operációs rendszer megjelenése óta az Apple gépekre csak akkor kerül fel a Java környezet, ha a felhasználó külön telepíti. A program azonban az Apple-től származik és frissítéséről is a cég gondoskodik.
Elsősorban az angolszász felhasználókat és a kanadaiakat támadta a Flashback nevű Macintoshok ellen szánt kártevő. Az orosz Dr. Web antivíruscég szerint a fertőzések 56 százalékára az Egyesült Államokban került sor, ezt követi több mint 19 százalékkal Kanada és 12 százalékkal az Egyesült Királyság. A jelentős felhasználói bázissal rendelkező Németországban és Franciaországban az egy százalékot sem éri el a fertőzött gépek aránya."