már nyilvánosan sűrűn elnézést is kértem lentebb a taktjel használatáért, fene a pofámat
sajnos olyan mocskos gerinctelen fíreg vagyok, aki megírja a dalait, pofátlan módon takkra veszi fel, és gyomorforgató módon, megpróbálja lehetőleg ugyanazt élőben is produkálni. tudom, a kurva anyámat.
..csak nem mindegy hogy a különbséget szimplán nem érzi valaki vagy eleve nincs...
valóság is csak egyféle létezik, ha ketten eltérőt mondanak ott minimum 1 hazudik mert csak egy igazság van...
a hetvenes évek hippikorszakában a pontosság a cucc mértéke volt. ha sok volt a cucc, fű és lsd, ki nem szarta le azt a kattogó vacakot, fontosabb volt a trip, semmint hogy most a dal végén is megvan e-még a bpm.
Nem azt mondtam, hanem hogy nem volt sikoltozás, ha a dobos nem kapott click-tracket a fülébe, főleg egy experimentálisabb korszakban, és a végeredmény senkit nem zavart. Sőt képzeld, voltak olyan zenék, amelyikben szándékos lassulások, gyorsulások is voltak.
Ördögi a manowar után mi?
maradjunk annyiban hogy ez pont olyan mint egy hétköznapi alkesz elé odatenni
2 üveg cuveé-t egy 500 forintost meg egy 5000, ő neki tökmindegy nem fogja érezni a különbséget. hiába hogy elméletileg minden bor ugyanúgy készül, mégsem lesz ugyanaz az eredmény..
Laci, az ominózus Bach darabot nem vezényli senki, hanem egyszem orgonista játssza.
De még nagyzenekari előadásokban is jellenző, hogy a partitúra szerint játszák, amennyire csak lehetséges. Vivaldi sem írt a 4 évszakhoz pl a bécsi és a londoni filharmónikusokhoz külön-külön edisünt, mégis ha beülsz Bécsben és Londoban rá, ugyanazt fogod hallani. Nem annyira ugyanazt, mintha felvételről szólna, ez igaz, de ha egyaránt jó zenészekkel és főleg jó karmesterekkel bír a zenekar, akkor elhanyagolható mértékű lesz a különbség.
speciel a szólókat azt Kirk szereti variálgatni, azon egyszerű okból, hogy nem tudja pontosan eljátaszni, amit a stúdióban feljátszott.
Amúgy pl a progmetalt ha jót akarsz meg végképp kerüld el ha nem szereted az önismétlést :DD
úh Tomi ez nagyon de nagyon nem így van.
egy hangversenyteremben zenészek ülnek, nem pedig robotok
meg MIDI agyú bábuk. ős főleg nem mindegy ki vezényli
pl egy d-moll tokkáta és fúgát illene minden orgonaművésznek egyféleképp előadni, tekintve hogy Bach egyetlen kottát készített hozzá. Ez többnyire igaz is, akárhány felvételen ill előadótól hallottam. akkor hogy is van ez?
mellesleg a partitúrában nem bpm-van, de pontos instrukciók vannak az előadás módját illetően, amit azért illene betartani. ilyenek, mint a tempo giusto, incalzando, és hasonló ökörségek :D
Ja, akkor tökéletesen mindegy hogy a Prágai, Bécsi, Moszkvai filhharmónikusok adják elő ugyanazt a müvet, ugyanaz lesz, felesleges ennyi zenekart tartani :)
Azt még megértem, hogy a riffeket ugyanúgy játsszák; de pl. a szólókat variálhatnák, ne adj'isten improvizálhatnának benne. Oké, tudom, ez nem az a stílus...:)
a partitúrában le van írva hogy mit játssz, azért kotta.
ott is fennál az, amit Ricsi barátunk pölö a Metallicánál unalmasnak talál, és valszeg még nagyon sok metalzenekarról is elmondható ez: mindíg ugyanazt játszák (bpm-től független) miért nem olvasod el mit mire írsz:D)
Metallicától a Battery szerintem elég húzósan szóli a gyári felvételnél is.
Egyszer megpróbáltam a kiexportált gitár sávra másik dobsávot szerkeszteni (mert Lars szerintem nagyon vékonyan szól) és képtelenség volt 10-15 másodpercnél hosszabb részre rászerkeszteni, mert borzasztó pontatlan volt.
A lényeg, hogy takk nélkül vettek fel húzós nótákat, és senkit nem zavart, hogy esetleg van tempóingadozás. Röviden: nem a takktól lesz húzós egy nóta.
"Az összes nagy lemez némileg billeg" kérdés, hogy ezalatt a billegés alatt mit/mennyit értesz?
Mert a metronómot még a szalagos korszakban sem tartották ürdögmasinának. Igaz, hogy nem volt digitális vágás, de ki ne találd már, hogy csak a XXI századtól mennek fel taktjellel a lemezek.
Miért ne?
Az összes nagy lemez némileg billeg tak mellett a hülye digit korszak előttről, és nagy ívben leszarja mindenki.
Meg mondjuk tudtak együtt játszani a népek.
Ugyanazt játsszák alatt azt értem, hogy minden hang mindig ugyanaz (lenne), ha rajtuk múlna. Az elqrás nem teszi kevésbé unalmassá a koncertjeiket. Ha megnéztél egy adott évből egy bulit, akkor kb. az összeset láttad.
épp ez az, hogy nem ugyanazt játszák, hanem mikor hogy sikerül... lars bénázik a doboknál, Kirk kandeszol a szólókban... már emiatt nem is nézek koncertet az utóbbi 10 évből tűlik. Maguk a dalok rendben vannak...
Egyébként a metal alapvetően nem egy jazz vagy blues, hogy bámikor bárhol átimprózod a dalt, akkora szabadságot ez a stílus nem enged, nos, ezt fel lehet fogni unalmasságnak is. a Metal nem a jammelésről szól, evvan
A Metallicát nem a pontosságra hoztam példának, hanem arra, hogy bár általában nem szeretem a metál unalmasságát (mindig ugyanúgy játszani, ugyanazt, a szólókat is), őket csipázom.
ha egy jó dobos stenkben van, és a zenekar együtt él vele, és a számnak am,úgy is jól áll, nagyívben leszarom, hogy a 112-ben elkezdett szám 115-ön/110-en ér véget, vagy nem. Lehet jazz, funk, rock'n'roll, metál, ska, pop, folkzene, tökmindegy.
a Metallica pont nem jó példa, Lars eleinte mindent jóval gyorsabban játszott, mint kellene (mintha olyan sietős lenne neki :DD) manapság meg már saját témáit sem tudja eljátszani, pontosságban csapivaló, Chad Smith megenné reggelire pontosságban :) Legutóbb a Puskás stadionban rendesen facepalmoztam a One végén...
pedig vóna lovettája egy Tama RW105-re, de neki már NEM KELL olyan...tetszikérteni... :D
Az egyik kedvencem (RHCP) koncertfelvételein is nem egyszer hullámzik a tempó egy dalon belül: még sem mondanám azt, hogy nem feszes az adott nóta, sőt...mondjuk elég improvizatív zene, ezért nem vagyok oda a metálért. Csípem a Metallicát, van egy csomó koncert dvd-m tőlük, de mindig ugyanazt játsszák...de ez mellékvágány.:D
Koncert elején behangolunk, aztán kész. Bár néha elfelejtem.:D
most neked miért kell mellékommentelned és uszítani mindíg mindekit ellenem he?
talán azért van a fórum, hogy megosszuk egymás gondolatait, hogyanjait, miértjeit. leszarom ha nem értesz egyet, de a szarkavarást pls hagyjad. ha bajod van velem, mondjad meg bazmag. ha nincs, akkor szimplán ignorálj. de hasznos lenne felhagyni az uszítással.
frissebb nem lesz, de legalább lesz egy mankója, hogy mégis mennyi az annyi :D senki sem tudná lekopogni egy buli vége felé, hogy mennyi pl 115bpm, erre van a jó kis taktgép a fülében...
anélkül nemhogy nem fogja pontosan belőni a 115-öt, de még hullámzani is fog 112 és 118 közt.
Hangolni azért szoktatok néha buli előtt? :DD
majd próbálj ki egy dalt egy dobossal takkra játsznani, aztán próba végén, fáradtan takk nélkül ugyanezt. ha netán hullámzik a tempó és mégis feszesnek érzed, én kérek elnézést. ebben az esetben tényleg felesleges takkal meg hasonlókkal fáradni :D Ez egy amolyan belső mérce. valakinek lehetsz jóképű fésületlenül is, némi reggeli szájszaggal spékelve :DD
Szerintem pontosság =/= feszesség. Bár lehet, hogy mást értünk ezen fogalmak alatt.:)
A feszesség számomra az, amikor a dalnak húzása van. A takkjeles pontosság szerintem ezt általában kiöli.
akkor még1x: nagy baj már nem lehet ha meglátok egy ilyet a dobosnál, nekem az egyik kedvencem:
jó esetben ettől lesz eleve pontos a feljátszás, EZÁLTAL feszes, és nem feltétlen attól, hogy azt még 2 hétig gridre huzigálja valaki. Koncerten meg amúgy is mit huzigálnál, meg triggerelnél?
"kemény zenékben pont az adja a húzást, a feszességet, hogy pontos"
Bocs, de te konkrétan erről beszéltél, és még mindig nem is értem pontosan, de tök mindegy:D Semmi bajom amúgy a takkjellel (fura is lenne, kb 6 évig dobgéppel nyomtam).
én nem a vonalra húzásról beszéltem, hanem a takkjelre feljátszóstól.
De felejtsétek el, felesleges takkra játszni, mindenki vegyen fel úgy, ahogy a szivecskéje diktálja a tempót. és azért, ha nem sértődtök meg, továbbra is kedvelem a metronómot.
Nemismertem ezt a zenekart amúgy, egy dobos ismerős osztotta meg, hát igen a lemezeken nem ilyen természetes a dob. De sajnos ez a trend,főleg ebben a tech-deathcore közegben.
Már bocs, de a feszes dobolás, meg a takkjelre húzás rohadtul nem ugyanaz.
Márpedig kemény zenében manapság minden kockára van editálva- tisztelet a kivételnek. Plusz triggerelve, plusz szénnékomprszzálva, plusz szénnégételve.
Ezért fos.
Ha valaki takkra nem csúszkál, az dobosnál kb. a aminimum szint, de attól még nem lesz feszes a dobolása, mint ahogy feszes midit sem hallottam még.
az, hogy maga a zene tetszik-e vagy az előadás, vagy a kreativitás az ízlés kérdése, amiről ugye nem vitatkozunk. jól mondod, teljesen szubjektív.
A pontosság viszont egyáltalán nem szubjektív valami, az igenis mérhető. az én értékrendemben a profizmussal a pontosság kéz a kézben jár. Néz meg pl egy AC/DC koncertet. a legtöbb dal sima 2/4 de mindegyik takkra megy, úgy úgy húz, mint egy gőzmozdony, pedig egyszerű mint a faék. Ja, mert 2/4-et is lehet takkra dobolni 2 órán keresztül...
Nem a pontosságtól árad. És szubjektív véleményem szerint egyre unalmasabb, bár szintén nem a pontosság miatt. Másrészt ez a pontosság és a profizmus nem tudja már elfedni valaminek a hiányát. Nem tudom, pontosan minek, mert a kreativitás nagyon összetett fogalom, de nekem hiányzik. Nem varázsol el. Biztos bennem van a hiba.