Koncentráció az osztályban: 10-ből 1 gyermek fültokot visel
2020. november 19.
Egyre gyakrabban látható, hogy gyermekek fültokot viselnek az osztályban. Persze nem azt a típust, melyből zene szól, hanem speciális hallásvédőt. A gyerekek kevésbé kalandoznak el és jobban tudnak koncentrálni. A kutatások szerint ez javítja az iskolai teljesítményt. Azokban az iskolákban, ahol fültokot bocsátanak a diákok rendelkezésére, ez nagyon jól működik. És sok szülő is vásárol a gyermekének fültokot az iskolában használni. Hollandiában a gyerekek 10-15 százaléka visel hallásvédőt, hogy jobban tudjon koncentrálni az osztályban. A népszerűsége pedig egyre csak növekszik. Vajon miért van ez?
1. A gyerekek figyelme könnyen elterelődik
Néhány gyermek könnyebben elkalandozik az órán, mint mások. Közülük többeket ADHD-val (figyelemhiányos hiperaktivitás) vagy ADD-val (figyelemzavar) diagnosztizálnak. Mindegyik csoportnak nehezére esik koncentrálni, az ADHD esetében pedig ehhez hiperaktivitás is társul. Úgy látszik, egyre több gyermeknél jelenik meg ez a probléma. És nem meglepő, hogy a többiek elvonják a figyelmét, hiszen átlagosan 23 diák van egy osztályban.
Manapság az oktatás sokkal individualistábbá vált a korábbihoz képest. A gyerekek kapnak egy feladatot, melyet maguknak kell elvégezniük. Közben pedig a tanár foglalkozhat a több segítséget igénylő társaikkal. Vagy amíg az egyik gyermek olvas, a másik egy csoportban dolgozik. Közben egyre nagyobb szerepet kap a számítógép és a digitális tábla használata, melyek még több figyelmet kívánnak. Összességében a figyelemelterelés elkerüléséhez a fültok viselése nagy segítség.
2. A gyerekek mozgalmas életet élnek
Ebben szerepet játszik az otthon mozgalmassága is. A gyerekek túl későn fekszenek le, ha a szülők is későn érnek haza. A tanárok tapasztalatai szerint manapság gyakran találkozni fáradt diákokkal, mely szintén koncentrációhiányhoz vezet. Emellett sok gyerek órákat tölt számítógépes játékkal, okostelefonozással, miközben kevés ideig vannak szabad levegőn. Ez a gyerekeket alul stimulálja és túl sok energiájuk marad. Emiatt nem tudnak nyugodtan végigülni egy órát az iskolában és koncentrálni a tanulásra. Ilyenkor jól működik, ha a tananyagot aktív játékokkal és testmozgással kiegészítve adja át a tanár. Szülőként is tehetünk ez ellen, ha időkorlátot szabunk az egyes tevékenységeknek és aktív időtöltést csempészünk a mindennapokba (pl. biciklizés).
Vannak gyerekek, akik túlstimuláltak, náluk minden külső hatás szorongást és stresszt vált ki. Számukra a tanítás dinamikus módja problémás, a fültok pedig hatalmas segítség.
3. A gyerekek ritkán váltanak a feladatok között
Természetesen a gyerekek figyelme nem végtelen. Bár nagy a különbség az önkéntes és a kényszerű koncentráció között. Az önkéntes koncentráció nagyon könnyű a gyerekek számára. Órákig képesek számítógépes játékokkal játszani, barkácsolni vagy bármi más tevékenységet végezni, melyben örömüket lelik. Maguk választották, így szívesen fordítanak rá figyelmet. A házi feladat elvégzése vagy a tanár hallgatás a kényszerű koncentráció egyik formája. Olyan tevékenységek, melyeket „muszáj” végezniük. Általános szabály, hogy a hatéves gyerekek általában tíz percig képesek összpontosítani, a tízévesek húsz percig, a tizenhárom és annál idősebbek pedig harminc percig tudnak figyelni. A fültok segít ezeknek az időknek a meghosszabbításában és a koncentráció növelésében.
A kényszerített koncentrációnál fontos, hogy váltogassák az egyes tevékenységtípusokat. Például 20 perc olvasás után érdemes valamilyen oktató játékot alkalmazni. Még akkor is, ha a gyermek házi feladatot készít, fontos a feladattípusok közötti váltás.
Fültok a gyerekeknek az iskolában és otthonFültok a gyerekeknek az iskolában és otthon
Nehezen koncentrál az iskolában a gyermeked? Próbáljátok ki a fültok használatát. Az Alpine speciális fültokjai állítható, kényelmes fejpánttal rendelkeznek és 5-12 éves gyermekek számára ajánlottak. Mivel a fejpánt állítható, a fülvédő sokáig használható. A fültokok legfeljebb 25 dB környezeti zajt csillapítanak, így védik a gyermek hallását az különböző forrásból eredő hangos zajoktól.